نشستن و ایستادن غیراصولی، بلند کردن وزنه‌های سنگین به شکل نامناسب، فعالیت‌های سنگین ناگهانی، پرت شدن از بلندی، تصادف شدید، انجام ورزش‌های حرفه‌ای سنگین، خوابیدن یالم دادن در وضعیت نامناسب، خم شدن طولانی مدت به سمت جلو، نگاه داشتن بلند مدت گوشی تلفن بر روی شانه، حمل طولانی کیف و کوله سنگین، کشیدگی و صدمه دیدن عضلات کمر، ضعف عضلانی، اضافه وزن و بارداری، همه و همه می‌توانند عامل کمردرد باشند.

درمان‌های خانگی

بهترین راه‌حل این است که علت اصلی مشکل کمر خود را بیابید. در این صورت می‌توانید بهترین کار را انجام دهید؛ مثلاً اگر طولانی نشستن باعث کمردرد شماست، بهتر است گاهی بلند شوید و حرکات نرمشی مناسب انجام دهید. چه‌بسا اگر از ابتدا همین کارهای ساده را انجام می‌دادید، به کمردرد دچار نمی‌شدید. پس از این که از علت کمردرد خود مطمئن شدید می‌توانید با نرمش‌های مناسب بدون اینکه به کمر خود فشار وارد کنید سرعت بهبود خود را افزایش دهید. البته باید به اندازه کافی استراحت کنید.

سرد و گرم

یک حمام گرم با کمپرس سرد و گرم می‌تواند باعث آرام شدن عضلات و نسوج ملتهب شود. به خاطر داشته باشید سرد کردن همیشه باید در مرحله اول باشد. برای این منظور یک کیسه یخ را دور پارچه‌ای بپیچید تا از سرمازدگی جلوگیری کند و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل درد قرار دهید. می‌توانید این کار را چندین بار در روز انجام دهید. یخ التهاب و ورم را می‌خواباند و عکس‌العمل‌های عصبی را به درد کاهش می‌دهد. برای کاهش اثر گرفتگی عضلات کمر می‌توانید از حمام آب گرم استفاده کنید. توصیه می‌شود ۴۸ ساعت پس از شروع اولین درد این کار را انجام دهید.

نگهدارنده کمر

اگر ناچارید برای مدت طولانی در خودرو یا محل کار خود بنشینید، بهتر است از نگه دارنده‌ها و آتل‌های مخصوص طبی استاندارد استفاده کنید ولی نباید کمر خود را به استفاده طولانی‌مدت از آن عادت دهید و وقتی به خانه می‌رسید بلافاصله آن را بازکنید و اجازه دهید ماهیچه‌های شما وظیفه‌شان را انجام دهند. چون اگر ضعیف شوند احتمال صدمه دیدن مجدد بیشتر می‌شود. اگر پس از ۷۲ ساعت و انجام این کارها کمر درد شما بهبود قابل‌توجهی نیافت به پزشک مراجعه کنید.

اصلاح شیوه زندگی

رژیم غذایی مقوی و متعادل که به مقدار کافی کلسیم، ویتامین «دی» و فسفر دارد، مصرفکنید. فسفات بیش از نصف جرم موادمعدنی استخوان را تشکیل می‌دهد، ویتامین «دی» به جذب میزان لازم کلسیم وفسفاتکمکمیکند. وقتیکه فسفر خیلی زیاد شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج می‌کند تا با فسفر ترکیب و آن را از بدن خارج کند. بنابراین استخوان‌ها شکننده می‌شوند. از مصرف سیگار و نوشیدنی الکلی خودداری کنید. وزن خود را در حد متعادل نگاهدارید. وزن اضافی فشار بیش‌ازاندازه به ستون مهره‌ها و دیسک‌ها وارد می‌کند. به‌اندازه کافی آب بنوشید. ۷۰ درصد وزن بدن آب است و آب کافی در بدن به‌سلامت دیسک‌ها میان مهرهای و ساختار ستون فقرات کمک می‌کند.

هنگام ایستادن

پاهای خود را به‌اندازه عرض شانه بازکنید و زانوهای خود را در یک حالت قفل قرار دهید. از قوس دادن نامتعارف به کمرو پایین انداختن شانه‌های خود بپرهیزید. سینه‌ها و شانه‌ها را صاف نگاهدارید. چانه خود را طوری نگاه دارید که عضلات فک و گردن شما راحت باشد.

هنگام نشستن

پاهای خود را به‌راحتی روی زمین قرار دهید. طوریکه نه فشار زیادی روی آن باشد و نه آویزان باشد و زاویه زانوها و باسن شما ۹۰ درجه باشد. اجازه دهید کمر شما قوس طبیعی خود را داشته باشد. سینه و شانه‌ها را صاف نگاهدارید.

هنگام خواب

از تشکی سفت استفاده کنید. اگر تخت شما فنر دارد با قرار دادن یک صفحه تختهای روی فنر و زیر تشک می‌توانید موقتاً فرورفتگی تختخواب خود را جبران کنید. به پشت یا پهلو بخوابید. هنگامیکه به پهلو می‌خوابید بهتر است بین زانوهای خود یک بالش قرار دهید تا ستون فقرات شما در وضعیتی مناسب قرار گیرد. توجه داشته باشید این مطالب فقط برای اطلاعات عمومی شما بیان‌شده است و این اطلاعات نباید جایگزین مراجعه شما به پزشک معالج شود.

این مطلب اولین بار در ماهنامه صف منتشر شده است.