رسیدگی به وضعیت موها

گربه‌های خانگی بطور طبیعی در طول سال دچار ریزش مو هستند. اگر این موها را به حال خود رها سازید، علاوه بر اینکه محیط خانه و اسباب و اثاثیه آن پر از موهای ریخته شده گربه میشود از سوی دیگر در این حالت موهای حیوان نمدی خواهند شد. از طرف دیگر همانطور که میدانید گربه ها حیوانات تمیزی بوده و عادت دارند که بخشی از روز را به تمیز کردن خود بوسیله زبانشان صرف کنند و از آنجایی که بافت زبان آنها دارای سطح زبر و خشنی است، در حین تمیز کردن، موهای در حال ریزش زیادی را به خود جذب خواهد کرد و در ادامه توسط حیوان بلعیده شده و بدینوسیله خطر تشکیل توپی‌های مویی را در دستگاه گوارش حیوان بالا خواهد برد.

مواردی که گفته شد در مورد گربه‌های موبلند [مانند نژاد پرشین] اهمیت دو چندانی دارد. بنابراین منطقی است که بایستی مراقبت زیادی از موی حیوان و بهداشت آن، بعمل بیاورید، بهترین راه برای این کار، شانه زدن است که این کار در مورد گربه‌های مو بلند باید روزانه صورت بگیرد ولی برای گربه‌های مو کوتاه ۱ تا ۲ بار در هفته کفایت می‌کند. البته بهتر است شانه زدن موها را در مورد گربه های مو کوتاه نیز بطور روزانه انجام دهید. در حین شانه زدن مواظب باشید تا آسیب و خراشی به پوست حیوان وارد نشود. در ضمن در انتخاب نوع برس و یا شانه دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید. برسی که برای این کار استفاده می شود، بایستی حتماً برس مخصوص گربه باشد. در موقع شانه زدن بهتر است به لا به لای موهای حیوان با دقت نگاه کرده و آنها را از نظر وجود برخی انگلهای خارجی مانند کک و کنه کاملا بررسی کنید.

حمام دادن گربه

در مورد حمام دادن باید گفت اصولا گربه ها از آب و شستشو متنفرند. بهمین دلیل توصیه می شود گربه خانگی تان را از بچگی به حمام کردن عادت دهید. قبل از حمام دادن گربه باید مطمئن باشید که هیچ نوع جریان هوای سرد در محلی که قصد دارید گربه را شستشو دهید وجود نداشته باشد، زیرا ممکن است باعث سرماخوردگی گربه تان شوید. علاوه بر این دمای آبی که قصد دارید با آن گربه تان را حمام دهید، نباید از دمای بدن گربه کمتر باشد. بعبارت دیگر بهتر است دمای آب حدود ۳۸.۵ درجه سانتیگراد باشد.

کیف حمام گربه

در مورد انتخاب شامپو باید دقت کنید که هر نوع شامپویی را نمیتوانید استفاده کنید زیرا خیلی از آنها ممکن است برای پوست و چشمهای گربه حساسیت‌زا باشد، بنابراین حتما باید از شامپوی مخصوص گربه استفاده کنید. حین شستشو مواظب باشید آب داخل گوشهای حیوان نرود. زیرا ممکن است باعث تورم و التهاب گوش گربه تان شود. بلافاصله پس از حمام دادن گربه، آنرا بوسیله یک حوله نرم و گرمی که قبلا آماده کرده‌اید خشک کنید. در صورتی که گربه به سشوار حساسیت نداشته باشد میتوانید با یک سشوار با درجه حرارت ملایم آنرا خشک کرده و در حین خشک کردن موهای وی را نیز با یک برس یا شانه مناسب مرتب کنید.

بهداشت ناخن

گربه هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند ناخن‌هایشان بدلیل فعالیت و تحرکاتی که دارند در تماس مداوم با محیط سائیده شده و به همین خاطر اندازه آنها در حد نرمال و مطلوبی باقی میماند. ولی این امر ممکن است در مورد گربه‌های خانگی صادق نباشد. از این رو ناخن‌ها ممکن است بیش از حد معمول بلند شوند. این ناخنهای بلند ممکن است در گوشت ناحیه اطراف ناخن فرو رفته و مشکلاتی را برای حیوان بوجود آورد. به همین خاطر باید آنها را کوتاه کنید. انجام این‌کار چندان ساده نیست چرا که اگر دقت کافی نداشته باشید و آنرا بیش از حد معمول بردارید ممکن است باعث درد و خونریزی در حیوان شود. بنابراین بهتر است که این کار را به دامپزشکتان محول کنید.

بهداشت دندان

اهمیت رعایت بهداشت دندان گربه در این است که مانع تشکیل پلاکهای دندانی، که منشأ بوی بسیار بد دهان میتواند باشد میشود. بهمین خاطر باید هر هفته، یک الی دو بار با استفاده از یک مسواک نرم و آب نمک [استفاده از خمیر دندان‌های انسانی به هیچ عنوان توصیه نمیشود] آنها را تمیز کنید. باز هم توصیه می شود که این کار را از تولگی گربه تان انجام دهید تا حیوان خیلی زود به آن عادت کند. در غیر اینصورت اگر قادر نباشید که دندان‌های حیوان را مسواک بزنید، باید هر سال ۱ تا ۲ بار آن را نزد دامپزشک خود ببرید تا تحت بیهوشی عمومی، اجرام و پلاکهای احتمالی تشکیل شده را از روی دندانها بردارد.

این مطلب اولین بار در ماهنامه دامپزشکی و بهداشت منتشر شده است.