دکتردورتی اینیوین، استاد روانشناسی کالج لندن و نویسنده کتاب رشد مغزی کودکان یکی از محققانی است که سال‌ها در زمینه تربیت و پرورش نوزادان باهوش به همراه یک تیم پزشکی فعالیت می‌کند. او به عنوان مشاور در یک کارخانه اسباب‌بازی‌سازی نیز مشغول به کار است و تلاش می‌کند تا با طراحی و ایده پردازی اسباب بازی‌هایی را برای نوزادان و کودکان طراحی کند که بتواند به رشد ذهنی و مغزی نوزادان بیشتر کمک کند. از نگاه او پاسخ دادن به سؤالات زیر می‌تواند تا حدودی به پدر و مادر در شناخت نوزاد یا کودک باهوششان کمک کند.

۱- آیا کودکتان: الف. وقتی علاقه‌ای به خوردن غذا ندارد، سرش را به معنای «میل ندارم» تکان می‌دهد ب. وقتی می‌خواهد در آغوش کشیده شود، درخواستش را با بلند کردن دستانش به شما اعلام می‌کند پ.آیا به هنگام خداحافظی می‌تواند از دستانش برای خداحافظی کمک بگیرد و به اصطلاح «بای بای» کند.

۲- آیا کودکتان: الف. وقتی که اراده می‌کند می‌تواند اشیا یا اسباب‌بازی‌ها را از دست شما بگیرد ب. آیا می‌تواند برای گرفتن خوراکی از دستانتان اسباب‌بازی‌اش را رها کند پ. آیا می‌تواند به طور همزمان دو وسیله را در دستانش بگیرد. مثلاً همزمان دو اسباب‌بازی را در دستانش نگه دارد.

۳- آیا کودکتان: الف. وقتی با یک ماشین بازی می‌کند می‌تواند در خودرو را شناسایی کند اما قادر نیست آن را باز کند ب. وقتی با ماشین بازی می‌کند پیش از هر چیز در جست‌وجوی در ماشین و باز کردن آن است پ.وقتی با ماشین بازی می‌کند سریع در را شناسایی کرده و آن را باز می‌کند.

۴- آیا کودکتان: الف. همیشه دوست دارد از دستان شما غذا بخورد ب.خودش به هنگام غذا خوردن دست به کار می‌شود و غذا را با هر دو دست به سمت دهان می‌برد پ. از یک دست برای برداشتن و خوردن غذا استفاده می‌کند.

۵- آیا کودکتان: الف. از شنیدن آواز شما خوشحال می‌شود و لبخند میزند ب.با شنیدن آواز دست و پا میزند پ. به هنگام خواندن آواز واکنش‌های دیگری نشان می‌دهد مثلاً می‌خندد یا با درآوردن صداهایی عجیب تلاش می‌کند تا با شما همراهی کند.

۶- آیا کودکتان: الف. نسبت به بعضی از اسباب‌بازی‌هایش بی‌تفاوت است و آنها را نادیده می‌گیرد ب. برای پیدا کردن اسباب بازی محبوبش به همه اتاق‌ها سرک می‌کشد پ.در طول روز مراقب اسباب‌بازی‌هایش است و سعی می‌کند آنها را با خود جابه‌جا کند.

۷- آیا کودکتان: الف. همه تلاشش را می‌کند تا یکی دو کلمه حرف بزند ب. چشمانش را به شما می‌دوزد و با نگاهش حرف می زند پ.تلاش می‌کند رفتارهای شما را تقلید کند.

۸- آیا کودکتان: الف. در شرایطی که شما با یکی از اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کنید از شما تقلید می‌کند و همان کار را با اسباب بازی دیگرش تکرار می‌کند ب. تمام توجه‌اش به کاری است که شما انجام می‌دهید و ساکت می‌نشیند پ. اگر با گوشی تلفن صحبت کنید از شما تقلید می‌کند و بعد از اتمام تماستان گوشی را از شما می‌گیرد.

۹- آیا کودکتان: الف. وقتی اسباب‌بازی‌اش را پنهان می‌کنید متوجه می‌شود و سریع می‌فهمد آن را کجا پنهان می‌کنید ب.اگر اسباب‌بازی را زیر لباستان پنهان کرده باشید سعی می‌کند آن را نگاه کند تا ببیند چه اتفاقی برای آن افتاده پ.فقط لباس را لمس می‌کند و کار دیگری نمی‌کند.

۱۰- آیا کودکتان: الف. وقتی که اسمش را صدا می‌کنید بی‌تفاوت است ب. وقتی اسمش را صدا می‌کنید به سمت شما برمی‌گردد و واکنشی مثل خنده نشان می‌دهد پ. وقتی بدون آنکه شما را ببیند صدایش کنید آیا می‌تواند تشخیص دهد که مادرش او را صدا کرده یا پدرش.

درصورتی‌که نوزاد شما یکی از نتایج زیر را کسب کند می‌تواند در گروه نوزادان باهوش قرار گیرد. پاسخ منفی صفر امتیاز و پاسخ مثبت به این سؤالات را با امتیازهای زیر محاسبه کنید.

  • پاسخ الف: ۱ امتیاز
  • پاسخ ب: ۲ امتیاز
  • پاسخ پ:۳ امتیاز

امتیاز

  • نوزاد ۶ ماهه:۸-۹ امتیاز
  • نوزاد ۹ ماهه:۱۳-۱۵ امتیاز
  • نوزاد ۲۴-۲۶ ماهه:۲۴-۲۶ امتیاز

این مطلب اولین بار به قلم روشنک صالحی در مجله تندرستی منتشر شده است.