بدترین حشره زمین کدام است؟ ممکن نظر شما خرمگس یا زنبور باشد، اما برای عده زیادی، بدترین دشمن متخاصم با اختلاف زیادی پشه است. وز وز، نیش، خارش، پشه یکی از معمول ترین آفات منفور شناخته شده در جهان است. در آلاسکا، گروه پشه ها ممکن است به قدری بزرگ باشد که در واقع یک گوزن را خفه کند. و بیماری هایی که پشه ناقل آن است، هر سال باعث مرگ عده زیادی می شود. معضل پشه ها چیز جدیدی نیست. پشه ها بیش از صد میلیون سال است که بر روی زمین وجود دارند و در طول این مدت به همراه انواع مختلف گونه ها از جمله خود ما، تکامل یافته اند.

در واقع هزاران گونه پشه در جهان هست، اما همه آنها یک قابلیت موذیانه مشترک دارند: خون می مکند، و در این کار خیلی خیلی مهارت دارند. روش آنها این است. بعد از نشستن، یک پشه مقدار زیادی از آب دهانش را بر روی پوست قربانی میریزد، که مانند یک ماده ضد عفونی کننده عمل کرده، آن ناحیه را بیحس می کند تا ما متوجه حمله آنها نشویم. که البته همین عامل برآمدگی های قرمز وخارش جای نیش است. بعد پشه از آواره های دندانه دار خود استفاده کرده و یک سوراخ کوچک در پوست شما ایجاد می کند، که به او کمک می کند با خرطومش به کاوش بپردازد، و به دنبال رگهای خونی بگردد. وقتی که پشه خوش شانس کسی را نیش میزند، می تواند دو یا سه برابر وزن خودش خون بخورد.

ولی گویا ما زیاد خوشمان نمی آید. در واقع، ما آدمها آنقدر از پشه ها بیزاریم که در کل دنیا میلیاردها دلار خرج کرده تا آنها را دور نگه داریم — از شمعهای سنبل هندی گرفته تا اسپری های پشه کش و حتی آفت کش های سنگین کشاورزی. اما مسئله تنها آزاردهنده بودن پشه ها نیست، بلکه کشنده بودن آنها است. پشه ها ناقل انواع بیماری ها مانند مالاریا و تب زرد و ویروس غرب نیل و تب دانگ هستند. هر سال، بیش از یک میلیون نفر در جهان از بیماری هایی که پشه ناقل آن است، می میرند، و این تنها انسان ها است. اسب ها، سگ ها، گربه ها، همه آنها هم می توانند از پشه ها بیماری بگیرند.

پس، اگر این پشه ها اینقدر ناجوانمرد هستند چرا از شرشان خلاص نمی شویم؟ از همه اینها گذشته ما انسانیم، و تبحر خاصی در از بین بردن گونه ها داریم. خوب، این قدرها هم ساده نیست. از بین بردن همه پشه ها باعث ازبین رفتن منبع غذای بسیاری از ارگانیزمها مانند قورباغه ها، ماهی ها و پرندگان می شود. بدون آنها گیاهان گرده افشان خود را از دست می دهند. اما برخی دانشمندان می گویند پشه ها در واقع این اندازه مهم نیستند. آنها ادعا می کنند، اگر آنها را از بین ببریم، سایر گونه ها به سادگی جایگزین آنها می شوند و ما هم احتمالا مرگ و میر خیلی کمتری به خاطر مالاریا خواهیم داشت.

مشکل این است که کسی نمی داند چه می شود اگر ما همه پشه ها را بکشیم. چیز بهتری جای آنها را می گیرد یا حتی چیزی بدتر. سوال اینجاست که ما می خواهیم این خطر را به جان بخریم؟