زمانی که برای اولین بار میخچه کف پا یا کنار آن را تجربه کردید، می‌توانید بگویید بزرگ شدید. میخچه یکی از عذاب‌آورترین مشکلات پوستی است که حرکات و عملکرد فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان میخچه پا خوشبختانه به صورت خانگی و با استفاده از روش‌های ساده هم امکان پذیر است. امروز ما در جیمیتو با شما خواهیم بود تا به چگونگی ایجاد میخچه و همچنین درمان میخچه به چندین روش ساده، نگاهی داشته باشیم.

مسلماً هیچ کسی دوست ندارد با یک میخچه چند میلی‌متری زیر پایش یا کار ناخنش کل روز را راه برود. اکثر کسانی که دچار میخچه می‌شوند آن قدر با این ضایعه پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند که در نهایت عفونت کرده یا حالت تهاجمی به خود می‌گیرد. این چنین است که باید بدانید اگر میخچه به سراغتان آمد باید چه کنید.

پیشگیری از میخچه بهتر از درمان میخچه است
قبل از پرداختن به درمان میخچه نیاز است مختصری در مورد خود میخچه بدانیم. میخچه در اصل یک ضایعه پوستی است که به شکل برجسته در برخی از نواحی حساس پا بروز می‌کند. بی‌توجهی به میخچه و همچنین درمان میخچه خودسرانه می‌تواند منجر به عمل‌های جراحی سنگین شود.

میخچه را همه به مانند پینه می‌شناسند. در اصل میخچه سلول‌های مرده پوست است که در برخی نقاط حساس همانند پنجه پا یا کف پا به وجود می‌آید. زمانی که فشار در برخی از نواحی پوست به علت کفش نامناسب، وزن زیاد یا هر عامل دیگر افزایش پیدا کند، این ناحیه مستعد تولید میخچه خواهد شد.

آیا درمان میخچه همانند درمان پینه است؟
نه خیر. پینه و میخچه دو ضایعه پوستی متفاوت هستند. عموماً این دو به علت شباهت ظاهری که دارند، با هم اشتباه گرفته می‌شوند. پینه ضایعه‌ای است که عموماً در نواحی برخورد کف پا با زمین یا کفش به وجود می‌آید و مرکز اصلی وارد شدن فشار باعث بروز پینه می‌شود. همچنین باید بدانید که پینه درمان راحت‌تری دارد و حتی به خودی خود می‌تواند بهبود پیدا کند.

در حالی که میخچه، اندازه‌ای کمتر از پینه دارد و بخش‌های خاصی از پوست که عموماً دارای ضخامت بیشتری هستند را درگیر می‌کند. همچنین میخچه معمولاً به صورت پینه و سطحی نیست و در برخی موارد میخچه‌ها می‌توانند با لایه‌های عمیق پوست پیشروی کنند و برای درمان آن‌ها نیاز به عمل جراحی است.

آیا میخچه انواع دارد؟
بله میخچه دارای انواع گوناگونی است که به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • میخچه سخت
  • میخچه نرم

میخچه سخت و نرم بر اساس اسامی که دارند، درمان‌های مختلفی هم خواهند داشت. عموماً میخچه سخت، شایع‌ترین نوع میخچه را شامل می‌شود. شکل میخچه سخت، سفت و برجسته است و معمولاً در بخش‌هایی به مانند روی انگشتان و همچنین بین و زیر سر استخوان‌های بند انگشت و پاشنه ظاهر می‌شود.

عموماً میخچه سخت را با زگیل پوستی افراد عادی اشتباه می‌کنند. میخچه نرم بر خلاف میخچه سخت است و ابعاد آن می‌تواند گسترده‌تر باشد اما در حالت کلی مابین ۳ تا ۹ میلی‌متر است. درد میخچه نرم بیشتر از درد میخچه سخت است و می‌توان گفت که نرمی ا به خاطر حالت الاستیک است. درد این نوع از میخچه اگر میان انگشتان پا باشند به شدت زیاد است. پس می‌توان گفت که میخچه دارای علائم ظاهری زیر است:

  • پوست ضخیم در یک قسمت خاص
  • پوست پوست شدن پا یا مومی شدن قسمتی به اندازه چند میلی‌متر
  • احساس درد با وارد شدن فشار روی آن

میخچه چطور به وجود می‌آید؟
همان‌طور که گفتیم زمانی که فشار در بخشی از پوست پا افزایش پیدا کند، این قسمت مستعد میخچه خواهد بود. بنابراین اگر بتوانیم فشار را در تمامی قسمت‌های پا تقسیم کنیم هیچ وقت دچار میخچه نخواهیم شد و نیازی به درمان میخچه هم نخواهیم داشت. اما متأسفانه بدون اینکه متوجه شویم به قسمت خاصی از کف پا فشار وارد می‌شود، آخر هفته با یک میخچه دردناک مواجه می‌شویم.

از مهم‌ترین عوامل میخچه زا که شما را به درمان میخچه نیازمند می‌کند می‌توان به پوشیدن کفش تنگ، جوراب‌های تنگ، نزدیک شدن انگشتان پا به هم بیش از اندازه به علت پوشیدن کفش‌های نامناسب، پوشیدن کفش بدون جوراب، پیاده‌روی‌های طولانی مدت، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و غیر مناسب، مناسب نبودن قوس پا، فشار بیش از حد روی بالش کف پا و همچنین سینه آن، اشاره کرد.

بنابراین می‌توان گفت اگر بتوانید همه زندگی خود را با کفش‌های خوب سپری کنید و یا اینکه مراقب باشید انگشتان پاهایتان بیش از حد به هم نزدیک نشده باشند، مسلماً هیچ وقت هم به درمان میخچه نیازی نخواهید داشت.

آیا زنان بیشتر از مردان میخچه می‌زنند؟
بر اساس آمار درصد خرید چسب میخچه برای درمان میخچه در زنان بیشتر از مردان است. به نظر شما این اتفاق چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ همان‌طور که می‌دانید عموم خانم‌ها چند روزی از هفته را همیشه با کفش‌های رسمی و پاشنه‌دار سپری می‌کنند و این کف پا است که با فشار زیادی مواجه می‌شود.

به همین دلیل به وجود آمدن میخچه در زنان بیشتر از مردان شایع است. به جز زنان کسانی که مشکلات استخوانی و آناتومی خاصی دارند هم در معرض بروز میخچه هستند.

بیشترین کسانی که باید در مقابل درمان میخچه هوشیار باشند، افراد مبتلا له دیابت است. این دوستان زمانی که با میخچه مواجه می‌شوند، می‌بایست با پزشک خود مشورت کنند و خودسرانه کاری برای درمان آن نکنند. به همین دلیل است که قبل از شروع درمان میخچه پزشک همیشه به بیماران دیابتی توصیه می‌کند که از کفش و جوراب مخصوص استفاده کنند تا فشار یکسان روی کف پا از بروز میخچه جلوگیری کند.

همچنین اگر شما یک ورزشکار حرفه‌ای بوده باشید مسلماً تا کنون با صحنه میخچه بستن پاهایتان یک روز بعد از تمرین مواجه شدید. این اتفاق در بیشتر ورزشکاران مشترک است و برای حل آن نیاز دارید از درمان میخچه طبیعی استفاده کنید.

چه موقع برای درمان میخچه به پزشک مراجعه کنیم؟
درمان میخچه نه تنها به صورت خانگی بلکه بیمارستانی هم وجود دارد. اگر شما بعد از درمان‌های خانگی متوجه شدید میخچه هنوز در حال بزرگ شدن است و نمی‌توانید هیچ پارامتری از بهبود در آن گزارش کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک خود میخچه را نشان دهید. ممکن است که میخچه دچار عفونت شده باشد.

پزشک شما با استفاده از روش‌های درمانی مختلف که به بخشی از آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد، میخچه را از کف پایتان جدا می‌کند. هر چند برخی از دوستان نمی‌خواهند میخچه را به‌عنوان یک ضایعه یا بیماری قبول کنند و در نهایت این تلاش بی‌ثمر باعث می‌شود که با دردی روز افزون مواجه شوند.

همچنین زمانی که میخچه به لایه‌های زیرین پا نفوذ کند به تدریج توسط دیگر باف های پا به‌عنوان یک عامل ناشناخته شناسایی شده و دچار عفونت‌های موضعی در محل خود می‌شوند. به همین دلیل است که هر چه زودتر باید برای درمان میخچه تلاش کنید.

راه‌های پیشگیری از میخچه چیست؟
برای اینکه از شر میخچه در امان باشید به شما توصیه می‌کنیم که از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. خرید کفش مناسب
  2. شستن پاها با آب و صابون به صورت روزانه
  3. خنک کردن و پاک کردن آلودگی‌ها از پا بعد شستن
  4. استفاده از پودر بچه برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن انگشتان پا
  5. خرید جواب‌های نازک و نرم
  6. پوشیدن جوراب به همراه کفش‌ها
  7. پیاده‌روی‌های کوتاه‌مسیر
  8. شستن جوراب‌ها به صورت روزانه

درمان میخچه
درمان میخچه به دو صورت پزشکی و خانگی وجود دارد که یک به یک آن‌ها را توضیح خواهیم داد. اما قبل از هر چیزی باید بگوییم اگر مشکل دیابت دارید یا اینکه گردش خون ضعیف دارید قبل از شروع هر درمانی باید با پزشک خود در مورد شروع درمان سؤال کنید تا ایشان در جریان مشکل و راه درمان شما باشند.

درمان میخچه به روش پزشکی
در این روش‌ها شما برای درمان میخچه نیاز به یک پزشک و تجهیزات او دارید. ما این درمان را به شما توصیه می‌کنیم اما می‌توانید به صورت خوداگانه یکی از روش‌های درمان سنتی میخچه را پیش بگیرید اما قبل از هر چیزی سلامتی خود را برآورد کنید.

درمان میخچه با چسب میخچه
اگر بتوانید با استفاده از یک چسب فشار را از روی میخچه بردارید این ضایعه شروع به کاهش اندازه خواهد کرد و اگر شانس داشته باشید به طور کامل رفع می‌شود. بهترین چسب که در بازار می‌توانید آن را تهیه کنید چسب میخچه است. این چسب که دارای ناحیه برجسته است، میخچه را در خود نگه می‌دارد تا از وارد شدن فشار اضافی روی آن جلوگیری کند.

بر اساس دستورالعملی که روی چسب میخچه نوشته شده است عمل کنید و از اشتباه چسب زدن خودداری کنید چرا که این کار می‌تواند منجر به عفونت‌های دیگر پوستی شود. کار ساده است، چسب را باز کنید و قسمت خالی آن را روی میخچه قرار دهید و قسمت‌های چسب‌دار را روی پوست سفت کنید.

درمان میخچه با جراحی
اگر به درمان‌های پزشکی اعتقاد زیادی دارید می‌توانید از جراحی پزشکی هم استفاده کنید. اما بدانید حتی در برخی موارد عمل جراحی هم باعث عدم برگشت میخچه به قسمت قبلی پوست نشده است و بعد از مدتی میخچه شروع به گسترش در نواحی دیگر می‌کند.

در برخی موارد خود میخچه مشکل اصلی نیست. مشکل اصلی استخوان‌بندی پای شما است که باعث می‌شود انگشتان در سایش با هم شروع به تولید میخچه کنند. به همین دلیل است که جراحی ارتوپدی می‌تواند به شما کند در این موارد از شر بروز میخچه‌ها خلاص شوید.

برای جراحی و عمل میخچه نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوید و یکی عمل سرپایی در مطلب پزشک شما را از شر میخچه برای مدت‌ها خلاص خواهد کرد. در نظر دارید که برای جراحی استخوان نیاز به بستری شدن دارید.

درمان میخچه با لیزر
اگر خیلی خوش شانس باشید و یک پزشک متخصص پوست داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد که با تابش اشعه لیزر روی میخچه از شر آن خلاص شوید. این درمان میخچه عموماً بیشتر از دیگر درمان‌ها درد خواهد داشت. تمام درمان میخچه با لیزر تنها با یک جلسه انجام می‌شود و شما نیاز نیست چند روز متوالی برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

درمان میخچه با فریز کردن
یکی دیگر از درمان‌های پزشکی میخچه، فریز کردن میخچه همانند یک تکه گوشت از بدن است که بعد با استفاده از چاقوی مخصوص از روی پوست جدا می‌شود. اما این عمل نیاز به زمان کافی و همچنین پزشک متخصص دارد. در اکثر موارد میخچه با این درمان‌ها از پای شما رخت می‌بندد. اما اگر مشکل اساسی‌تر از این باشد، میخچه فقط برای چند روز از شما خداحافظی خواهد کرد.

به همین دلیل قبل از اینکه دلیل میخچه را کشف نکرده باشید، به درمان آن شتاب نکنید.

درمان میخچه با اسید
دردآورتر از این روش برای درمان میخچه وجود ندارد. این روش پایه و اساس بسیاری از درمان‌های خانگی است. در درمان میخچه با اسید، با تهیه محلول مخصوص میخچه، مقداری روی میخچه را می‌شکافید و کمی از اسید درون آن خالی می‌کنید. این اسید وظیفه دارد که لایه‌های پوست را یکی پس از دیگری تخریب و در نهایت شما را از شر میخچه خلاص کند. متأسفانه این روش در عین کاربردی بود، درد زیادی دارد.

اسید مورد استفاده اسید سالیسیلیک است. این اسید کراتین پوست را در خود می‌بلعد و باعث می‌شود که اندک اندک میخچه تمام شود.

درمان میخچه به روش سنتی
برای شروع درمان سنتی میخچه بهتر است که مدتی از راه رفتن‌های زیادی خودداری کنید، کفش‌هایتان را نگاه کنید اگر لازم باشد عوض کنید. همچنین جوراب‌هایتان عامل دیگری است که می‌تواند باعث بروز میخچه در فواصل زمانی مختلف شود.

اگر کف پای صاف دارید یا اینکه قوس پای شما بیش از حد عادی است، مسلماً با پوشیدن کفش‌های عادی فشار زیادی روی کف پای شما وارد خواهد شد و احتمال بروز میخچه در این نواحی افزایش می‌یابد. برای درمان سنتی میخچه نیازی به چاقو یا تیغ ندارید.

درمان با آبلیمو و گل میخک
از همین اول شروع درمان میخچه باید هشدار چشم‌های قرمز و اشک‌های جاری روی گونه‌هایتان را می‌دهیم. یکی از بهترین درمان‌های سنتی که می‌توانید در جهان برای کاهش اندازه میخچه پا پیدا کنید استفاده از محلول ابلیمو و گل میخک برای درمان میخچه است.

برای درمان میخچه به این روش، دو عدد گل میخک را خشک شده یا تر درون نصف لیوان ابلیمو بیندازید و مهلت دهید که حداقل برای یک ساعت محلول به حال خود باقی بماند تا مواد مفید از گل میخک به ابلیمو انتقال پیدا کند.

ابلیمو و گل‌های میخک را از میان صافی عبور دهید تا مواد غیر محلول از آن جدا شوند. حال می‌توانید با زدن مقدار پنبه در آب محلول به دست آمده، درمان میخچه را شروع کنید. برای این کار، پنبه آغشته را روی میخچه قرار دهید. این ترکیب را باید روی دو یا سه بار روی میخچه‌هایتان بزنید تا در اثر آن را مشاهده کنید.

بعد از حدود ده روز مشاهده خواهید کرد که میخچه به طور کلی از پا جدا شده و خواهد افتاد. استفاده از سیر یا پیاز به صورت مستقیم روی میخچه هم برای افراد توصیه شده است به طوری که می‌توانید پیاز یا سیر را فقط با یک دستمال روی میخچه ببندید و روزانه آن را عوض کنید.

درمان میخچه با زردچوبه
برای تسکین درد میخچه ترکیب عسل و زردچوبه گزینه خوبی است. این دو را با هم ترکیب کنید و روی زخم میخچه قرار دهید. بعد از چند روز استفاده طولانی مدت از این ترکیب، مشاهده خواهید کرد درد میخچه به شدت کاهش یافته است و شما به هیچ عنوان درد زیادی در نواحی حساس نخواهید داشت. اما درمان میخچه با این روش ممکن است کمی زمان بیشتری بخواهد.

درمان یا آلوورا
برگ الوورا را تهیه کنید. آن را از میان نصف کنید. حال مقدار زردچوبه روی آن بریزید. اکنون وقت آن رسیده است که به سراغ میخچه بروید و برای همیشه از او خداحافظی کنید. ترکیب به دست آمده را روی میخچه قرار دهید و برای سه یا چهار روز همین کار را تکرار کنید. اگر مشاهده کردید که ضایعه در حال فروکش کردن است، درمان را ادامه دهید در غیر این صورت بهتر است که روش را عوض یا به پزشک مراجعه کنید.

درمان میخچه با سرکه
روی میخچه را با استفاده از مقداری پارچه زبر تمیز کنید به طوری که سطح اصلی آن نمایان شود. در حالی که حواستان هست داد نکشید، مقداری سرکه روی زخم بریزید و با پارچه آن را نگه دارید تا سرکه به خورد میخچه برود. سریعاً زخم را ببندید و یک روز دیگر هم آن را تکرار کنید. تا زمانی که متوجه بهبود نشدید این روش می‌تواند ادامه داشته باشد.

اگر می‌خواهید زودتر اثر بگیرد، پنبه آغشته شده به سرکه را روی میخچه قرار دهید و برای دو هفته این کار را تکرار کنید. در نهایت هفته سوم متوجه خواهید شد که میخچه رفته است و شما دوباره پاهای سالم خودتان را خواهید داشت.

درمان با چای سبز
مردم چین برای درمان میخچه سخت یا سفت از چای سبز استفاده می‌کنند. البته اگر اسانس چای سبز هم داشته باشید به همان اندازه می‌تواند مفید باشد. چند قطره چای سبز روی پنبه بریزید و روی میخچه بگذارید، البته بهتراست که قبل از هر کاری پاهای خودتان را با آب گرم شستشو نمایید. بعد از یک هفته متوجه خاصیت چای سبز خواهید شد که میخچه اندک اندک از پوست جدا و جایش را به سلول‌های سالم پا خواهد داد.

درمان میخچه با آسپرین
چند عدد قرص آسپرین برای مثال ۵ تا ۶ عدد از آن‌ها را درون یک هاون پودر کنید. پودر آسپرین را به سرکه سیب و همچنین آب اضافه کنید. این ترکیب به دست آمده را با یک عدد پنبه، روی میخچه بکشید و آن را ببندید تا ده دقیقه باقی بماند. پس از ده دقیقه، باند را باز کنید و با سنگ پا روی میخچه را بسابید. این کار باید به صورت آهسته صورت گیرد.

درمان با شیرین‌بیان
هر شب برای درمان میخچه وظیفه دارید که مقداری پودر شیرین‌بیان را با خردل ترکیب کنید تا خمیر به دست بیاید. این خمیر را روی میخچه قرار دهید و روی آن را ببندید تا با میخچه تماس کامل داشته باشد. صبح روز بعد پاهایتان را بشورید و این کار را برای چند روز یا هفته ادامه دهید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که میخچه نرم شده است و از کف پایتان جدا می‌شود.

درمان میخچه با جوش‌شیرین
آخرین روش برای درمان میخچه که می‌تواند درد زیادی هم داشته باشد، استفاده از جوش‌شیرین روی آن است. جوش‌شیرین دارای خاصیت ضد قارچی و همچنین ضد باکتری است. برای درمان میخچه با جوش‌شیرین، محلولی با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین درست کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را درون آن قرار دهید. در این حین قسمتی که دچار میخچه شده است را با سنگ پا بسابید تا تماس بیشتری با محلول داشته باشد.

این کار را باید روزانه انجام دهید و بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که میخچه‌ها فروکش کردند و شما از دست آن‌ها خلاص شده آید.

درمان با روغن کرچک
پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کنید و آن را ببندید. اگر می‌توانید به همین صورت برای چند روز پنبه را تجدید و روی زخم بگذارید. با این کار بعد از یک هفته میخچه‌ها از بین خواهند رفت.

درمان میخچه با نمک فرنگی
نمک فرنگی را درون یک سطل بریزید و پاهایتان را در داخلش قرار دهید، سعی کنید با استفاده از سنگ پا، میخچه‌ها را تحریک و سطحی از آن‌ها را بردارید. با این کار نمک شروع به ضد عفونی کردن زخم و کاهش شدید اندازه میخچه‌ها خواهد کرد.

جمع‌بندی
قبل از اینکه به درمان میخچه فکر کنید بهتر است که به راه‌های پیشگیری ساده از میخچه من جمله کفش و جوراب راحتی بیندیشید. اگر با وجود همه مراقبت‌های خودتان باز هم دچار میخچه شدید، بهتر است به سراغ درمان‌های پزشکی و سنتی بروید تا در اسرع وقت درمان میخچه مؤثر واقع شود.

منتشر شده در جیمیتو