در سرزمین میانه ی سرزمین ارباب حلقه ها، همانطور که قهرمانان بسیاری برای نیروهای خیر و بهروزی تلاش می کردند، موجودات شرور و خطرناکی نیز در خدمت نبردهای سائورون بودند. حضور موجودات متنوع مانند اورک ها، ناگُول ها و مُماکیل داستان را غنی تر کرد و با ایجاد چالش های قدرتمند، رسیدن یاران حلقه به هدفشان یعنی نابودی یگانه را تقریبا غیرممکن ساخت. حتی در سریال “حلقه های قدرت” نیز شاهد حضور برخی از این موجودات ترسناک در فصل اول بودیم که بر جنبه ی ترسناک این دنیای تخیلی افزودند.
سرزمین میانه به راستی بهشت هیولاهای ترسناک است و انتخاب ترسناک ترینشان کار ساده ای نیست. با این حال، این فهرست به برخی از مخلوقات هولناک دنیای ارباب حلقه ها اشاره می کند. از موجوداتی بدون چهره تا عنکبوت های غول پیکر، این هیولاها به خلق فضای تاریک و خطرناک سرزمین میانه کمک می کنند.

۱۴-Orcs

در افسانه‌های ارباب حلقه‌ها، اورک‌ها از الف‌هایی خلق شدند که به دست ارباب تاریکی، مورگوت، منحرف و فاسد شده بودند و به موجوداتی غیرمعمول تبدیل شدند. این منشأ غم‌انگیز، گرایش آن‌ها به بی‌رحمی مفرط و طبیعت حیوانی‌شان را توضیح می‌دهد. آن‌ها به عنوان سربازان پیاده نظام برای ارباب سائورون، نقش محوری در نبردها و درگیری‌های مختلف در سراسر مجموعه فیلم ایفا می‌کنند.با اینکه اورک ها ذاتا ترسو هستند، اما در درجه اول موجوداتی شرور بوده و آمادگی حمله و حتی کشتن یکدیگر را دارند. همین ویژگی برای فرودو و سم راه نفوذ به موردور را هموار کرد. شاید اورک ها در این مجموعه کم بها داده شوند، اما رفتار نفرت انگیزشان در برابر همه چیز، به گونه ای سرگرم کننده است.

۱۳-Watcher in the Water

پیرتر از سائورون و با وحشتی بی حد و حصر تر از هر موجودی در سرزمین میانه، گاندالف “نگهبان آب” را به عنوان موجودی مرموز توصیف کرد. او در “یاران حلقه” به عنوان موجودی پلیدتر از اورک ها ظاهر شد. با الهام از کرَکِن در “اُدیسه”، منشأ این موجود تا حدودی مرموز است که بر ماهیت ترسناک آن می افزاید. موجوداتی بدون نام و نشان که در زمره شرورترین مخلوقات سرزمین میانه قرار دارند.”نگهبان آب”، با وجود حضور کوتاه خود روی پرده، تاثیر عمیقی بر تماشاگران و یاران حلقه گذاشت و صحنه‌ای ترسناک و فراموش نشدنی خلق کرد. این موجود تاریک و دارای شاخک با همراهی موسیقی متن دلهره آور هاوارد شور و سکوتی که حضورش را در دروازه غربی موریا اعلام می کرد، تهدید قابل توجهی برای یاران حلقه ایجاد کرد. خوشبختانه، آنها هرچند به سختی، از دست شاخک هایش گریختند.

۱۲-Giant Mirkwood Spiders

عنکبوت‌های غول پیکر مردود (Mirkwood) در کتاب‌های ارباب حلقه‌ها همواره نماد موجوداتی بی‌رحم، شرور و تشنه‌ی به قدرت و غریزه هستند. ارتباط آن‌ها با شلوب و انقلینت نیز نشان‌دهنده‌ی عمق این تاریکی است. این موجودات ترسناک، حیله‌گر و بدذات، با روبرو شدن بیلبو بگینز و دورف‌ها در جنگل مردود در هابیت، صحنه‌ای آکنده از وحشت را رقم می‌زنند که هم بر خطرات این جنگل و هم بر تیزهوشی بیلبو تاکید می‌کند.ترسی که عنکبوت‌های غول پیکر مردود ایجاد می‌کنند تنها ناشی از جثه و قدرت فیزیکی آن‌ها نیست، بلکه از ذات شرورانه و محیط تاریک و تهدیدآمیزی که در آن زندگی می‌کنند نیز نشأت می‌گیرد. پس از دیدن این موجودات در هابیت، نگاه به عنکبوت‌های واقعی ممکن است برای همیشه کمی متفاوت شود.

۱۱-Dragons

ریشه اژدهایان در سرزمین میانه به نیروهای تاریک ارباب مورگوت بازمی‌گردد. این موجودات در عصر نخست با استفاده از آتش و جادو توسط مورگوت خلق شدند، زمانی که او دریافت اورک‌ها برای غلبه بر دشمنانش کافی نیستند. اسماگ، مشهورترین اژدهای دنیای سینمایی ارباب حلقه‌ها، در سه‌گانه هابیت به‌عنوان موجودی ترسناک، هوشمند و قدرتمند ظاهر می‌شود.برخلاف جانوران نفرین (Fell Beasts)، اژدهایان تنها قدرتمند و بی رحم نیستند، بلکه موجوداتی حیله‌گر و باهوش هم هستند و در طول مجموعه فیلم‌ها هراس بر دل‌ها می‌اندازند. آن‌ها موجوداتی حقیقتا ترسناک و شرور هستند که نیروهای مخرب تهدید کننده مردمان آزاد سرزمین میانه را مجسم می‌کنند. با این حال، نقطه ضعف آن‌ها در علاقه سیری ناپذیرشان به گنجینه‌ها نهفته است.

۱۰-Durin’s Bane / Balrog of Morgoth

“دُرین’س بین”، همچنین ملقب به “بالروگ مورگوت”، در ابتدا مایاری بود که با قدرت سائورون اغوا و فاسد شد و به یکی از وحشتناک ترین موجوداتی تبدیل شد که در عصرهای بعدی سرزمین میانه به جای ماند. او به “دُرین’س بین” معروف است زیرا نقش مهمی در سقوط دُرین و قلمرو دورفی خزد-دوم ایفا کرد.این هیبت عظیم الجثه در اعماق موریا می خرامید، در سایه و شعله پوشیده شده، تازیانه ای از آتش و شمشیری سنگین به دست داشت. با حواره ی دورف های حریص، یکی از بزرگترین شرها که حتی گندالف از آن هراس داشت، بر سرزمین میانه رها شد. در تضاد کامل با گندالف، “دُرین’س بین” تنها برای کسانی که با او روبرو می شوند، ویرانی و ناامیدی به ارمغان می آورد، در حالی که گندالف، جادوگری قدرتمند، همچنان برای همراهانش چراغ امیدی باقی می ماند.

۹-Wargs

در طول سفر از هالین در یاران حلقه، آراگورن احساس می کند تعقیب می شوند و به زودی، وارگ ها، سوار بر اورک ها، به آنها حمله می کنند. این چرخش رویدادها منجر به یک توالی دراماتیک و پر از اکشن می شود که در آن آراگورن، بورومیر و سایر اعضای یاران حلقه سعی می کنند حملات این موجودات وحشی را دفع کنند.نظریه های زیادی در مورد منشاء و ماهیت واقعی وارگ ها وجود دارد، اما آنها هر چه که باشند، با گرگ های معمولی فاصله زیادی دارند و مطمئناً چیزی نیستند که حتی در دنیای فانتزی بخواهید با آنها روبرو شوید.

۸-Gollum

گرچه گولوم برخلاف سایر موجودات ترسناک سرزمین حلقه‌ها ویژگی‌های فیزیکی ترسناکی مانند دندان‌های نیش، تازیانه یا شمشیر ندارد، همچنان یکی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های این داستان به شمار می‌رود. ترس از گولوم بیشتر جنبه‌ روان‌شناختی و احساسی دارد. او که تسلیم وسوسه انگشتر شده، به موجودی دوگانه تبدیل شده است. نبرد درونیش بین اسمیگل، شخصیت اصلی، و گولوم، وجه شوم‌تر او، همواره او را در میان دو راهی نگه می‌دارد. همین طبیعت متضاد و غیرقابل پیش‌بینی او را برای اطرافیان خطرناک می‌سازد.رفتار فریبکارانه و حیله‌گر گولوم، به همراه ارتباطش با انگشتر، او را به شخصیتی پیچیده، جذاب و در عین حال ترسناک تبدیل می‌کند. در طول سفر به موردور، او همزمان پتانسیل کمک و تهدیدی برای فرودو و سم محسوب می‌شود. با وجود اینکه اندی سرکیس به زیبایی تراژدی موجود در شخصیت او را به تصویر کشیده، نمی‌توان انکار کرد که گولوم و اسمیگل هر دو فاسد و شرور هستند.

۷-Fell Beasts

هر زمان که جانوران نفرین (Fell Beasts) در ارباب حلقه ها فرود می آیند، جو را با وحشت مطلق پر می کنند. غارغارهای شوم شان حضورشان را پیشاپیش اعلام می کند و سپس با یورش ناگهانی دشمنان را بلند کرده و تکه تکه می کنند. این موجودات بزرگ بالدار به عنوان مرکب سواران سیاه، نزگول ها، عمل می کنند.

مانند سواران شرورشان، جانوران نفرین نیز موظف به خدمت سائورون هستند و در میان ترسناک ترین موجودات این مجموعه قرار دارند. در نبردهای سرزمین میانه، حضور نزگول ها که سوار بر این موجودات بالدار هستند، اغلب نشانه ی خطر قریب الوقوع است و بر حس ترس و بیم غالب می افزاید. به عنوان موجوداتی از دنیای قدیمی، آسیب پذیری نهایی آنها در نابودی یگانه نهفته است، که کنترل سائورون بر نزگول ها را از بین می برد و به حضور تهدیدآمیز آنها پایان می دهد.

۶-Barrow-Wights

ارواح تپه ها (Barrow-Wights) نوع متفاوتی از تهدید را به تصویر می کشند – خطری ریشه دار در جادوهای باستانی و تاریک و رازهای ناآرام گذشته. ترس ناشی از آنها در مقایسه با موجودات وحشتناک آشکارتر دیگری مانند شلوب و نازگول ها پنهان تر و فضاسازتر است. آنها با تپه های باستانی تدفین یا تپه ها مرتبط هستند و منشأ آنها به جادوی تاریک پادشاه-جادوگر “آمار” (witch-king of Amar)، خادم قدرتمند سائورون، گره خورده است.با توانایی به دام انداختن و زندانی کردن کسانی که بیش از حد به تپه هایشان نزدیک می شوند، مطمئناً ارواح تپه ها موجوداتی نیستند که کسی بخواهد با آنها روبرو شود. اما در نسخه رمان یاران حلقه، زمانی که هابیت ها توسط این ارواح شرور اسیر می شوند، با خوش شانسی توسط تام بامبادیل نجات پیدا می کنند. اگرچه در اقتباس های سینمایی ارباب حلقه ها غایب هستند، اما در کتاب نقش مهمی ایفا می کنند.

۵-Uruk-Hai

اروک های (Uruk-hai) حاصل پرورش اورک ها هستند و قوی تر، بزرگ تر و به مراتب مرگبارتر از همتایان ترسوی خود به شمار می روند. برخلاف بسیاری از اورک ها، دورگه های اورک و انسان تا حدودی آموزش دیده و سربازانی انضباط یافته هستند. آنها می توانند بدون ضعیف شدن توسط نور خورشید در طول روز رژه بروند. این توانایی های پیشرفته به همراه تعداد آنها، آنها را به جنگجویانی قدرتمند در میدان نبرد تبدیل می کند.در اقتباس های سینمایی از آثار تالکین، اروک های به عنوان نیروهای سرسخت و ترسناکی که به سارومان خدمت می کنند ظاهر می شوند. این موجودات بی روح به راحتی توسط نیروهای تاریک انگیزه و کنترل می شوند. اگرچه ترسناک ترین شرورها نیستند، اما تعداد زیاد آنها به آنها برتری نسبت به حریفانشان می دهد. آنها با توانایی های فیزیکی، تاکتیک های نظامی منظم و خشونت خود، نقش مهمی در نبرد “هلم’س دیپ” داشتند که یک سکانس نبرد به یاد ماندنی در “دو برج” است.

۴-Shelob

شلوب، زاده‌ی اونگولیانت و دشمنی اهریمنی، به عنوان یکی از ترسناک‌ترین مخلوقات سرزمین میانه شناخته می‌شود. او عنکبوتی غول‌پیکر است که جثه‌ی به تنهایی‌اش برای القای ترس کافی است. اما این موجود زشت با بدنی پوشیده از موهای تیره و چشمانی درخشان از کینه‌توزی، بیش از آن‌چه اندازه‌اش نشان می‌دهد، ترسناک است. نیش شلوب سمی است و می‌تواند قربانیانش را فلج کند.این موجود حیله‌گر و درنده در لانه‌ی سیریت اونگول، مکانی تاریک، زندگی می‌کند که بر ترس و خطری که با این شخصیت همراه است می‌افزاید. گرفتار شدن در لانه‌ی شلوب حتی برای بدترین دشمن هم قابل آرزو نیست، اما فرودو با کمک سم که برای نجات او در نبردی سهمگین با شلوب درگیر شد، به سختی از این لانه گریخت. این یکی از لحظاتی است که سم را به عنوان قهرمانی واقعی معرفی می‌کند.

۳-Nagzuls

نزگول ها، موجوداتی نه مرده و نه زنده، در دنیای واقعی نامرئی هستند و همواره حضور یگانه را حس می کنند. آنها با کشش به سمت قدرت آن، به طور خستگی ناپذیر به دنبال دارنده اش می گردند. این موجودات سیاه پوش با چهره هایی بی شکل، تنها با حضورشان هم ترس و هم تعجب را برمی انگیزند.نزگول ها به عنوان خدمتگزاران سائورون، پیوندی مستقیم با ارباب تاریکی دارند و وفاداری و تعهد شدیدشان به او، تهدیدی که ایجاد می کنند را تشدید می کند. این موجودات تحت رهبری پادشاه جادوگر آنگمار، تقریباً غیرقابل توقف هستند، هرچند که در فیلم های ارباب حلقه ها به اندازه ی توصیف کتاب ها قدرتمند به نظر نمی رسند. جیغ ها و فریادهای ناراحت کننده ای که نزگول ها منتشر می کنند، بر ماهیت ترسناک آنها می افزاید. آنها علاوه بر مهارت در جادوگری و هنرهای تاریک، در مبارزه نیز به همان اندازه توانمند هستند و به راحتی شکست نمی خورند.

۲-Dead in the Dead Marshes

موجودات مرداب های مردگان (Dead Marshes)، انسان ها و الف های مرده ای که با تدفین مناسب محروم شده اند، حتی ترسناک تر از اورک ها و اروک های هستند و به عنوان بی روح ترین موجودات در مجموعه فیلم ها شناخته می شوند. مرداب های مردگان یکی از ترسناک ترین مکان های سرزمین میانه است و صحنه برخورد اسمیگل، سم و فرودو با این منطقه قرمز رنگ در «ارباب حلقه ها: دو برج» به شدت ناخوشایند است. این منطقه زمانی محل نبرد اتحاد آخرین بود، زمانی که الف ها برای مبارزه با سارومان و نیروهایش متحد شدند.فیلم با توصیف وسوسه انگیز و فریبنده مرداب که گویی مسافران را به درون آب می کشاند، به خوبی جو وحشتناک آن را به تصویر می کشد. نورهای وهم آلود، چهره های مرده در آب و ویرانی کلی این مکان، همراه با داستان غم انگیز مردگان، به ماهیت نگران کننده مرداب ها کمک می کند.

۱-Mumakil / Oliphants

در بخش «بازگشت پادشاه»، نبرد دشت‌های پِلنور صحنه‌ای به یاد ماندنی و از نظر بصری تاثیرگذار را نشان می‌دهد که در آن ماموت ها، با نام اولیفانت، به میدان نبرد حمله می‌کنند. این موجودات جنگی، ارابه رانی شده توسط کمانداران هارفادریم، متحدان سائورون، در میان ارتش های گوندور و روهان وحشت ایجاد می‌کنند و دشمنان خود را زیر پاهای عظیم خود له می‌کنند. این موجودات خونخوار با شاخ‌های غیرطبیعی هارفادریم، به سمت ارتش روهان حمله می‌کنند و آن‌ها را در این نبرد تکه تکه می‌کنند.اندازه عظیم و قدرت مخرب این موجودات، آن‌ها را به دشمنانی مهیب و الهام‌بخش ترس تبدیل می‌کند. شاید مانند شلوب یا نازگول، ترس فراطبیعی و لرزاننده‌ای ایجاد نکنند، اما ماموت ها با جثه و توانایی‌های تخریب خود، که شبیه تانک‌های زرهی امروزی هستند، تاثیرگذار هستند.