نوشتن رزومه خوب همان هنری است که شما را با اعتمادبهنفس کامل از منزل به جلوی میز مصاحبه کننده بکشاند و یک فرصت شغلی بینظیر در اختیارتان قرار دهد؛ ولی بعضیها هیچ بویی از این هنر نبردهاند و کاغذهایی که سیاه میکنند، بعد از یک نگاه سطحی سر از سطل زباله درمیآورند. در ادامه میتوانید ۱۰ توصیه کوچک اما کاربردی را از مردمانی با رزومههای مؤثر بخوانید.
۱- اطلاعات اساسی را جا نیندازید؛ هیچ روش خوب یا بدی برای نوشتن رزومه وجود ندارد؛ اما همه رزومهها بخشهای مشترکی دارند که جا انداختنشان یک گناه نابخشودنی است! این موارد عبارتاند از اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، تحصیلات و مدارک، تاریخچه شغلی و/یا تجربههای کاری، مهارتهای مرتبط با شغلی که برایش درخواست دادهاید، علاقهمندیها و اشاره به موفقیتهایی که تاکنون داشتهاید.
۲- ارائه درست کلید موفقیت است؛ یک رزومه کاری موفق و مؤثر همیشه اطلاعات را با دقت و وضوح بالا ارائه میکند و روی یک کاغذ تمیز و بدون چروک آ ۴ پرینت گرفته میشود. یادتان باشد که آن را تا نکنید و در یک پاکت آ ۴ برای شخص موردنظرتان بفرستید. توجه داشته باشد که کانون توجه رزومه کاری شما همان پاراگراف بالایی صفحه اول است که ناخودآگاه چشم فرد گیرنده به آن میافتد. پس قبل از چسباندن در پاکت یا زدن دکمه «ارسال» مطمئن شوید که همه اطلاعات اساسی را در آن بخش آوردهاید.
۳- ماجرا را بیش از دو صفحه آ۴ کش ندهید؛ رزومه خوب کوتاه و مختصر و البته روشن و واضح است. پس اگر میخواهید شغل موردنظرتان را به دست بیاورید، توی رزومهتان آسمان ریسمان نبافید! کارفرماهای بالقوه معمولاً برای خواندن چند صفحه رزومه کاری وقت خودشان را تلف نمیکنند، پس همه اطلاعات کاربردی و لازم را در دو صفحه آ ۴ جمع کنید.
۴- درک درستی از شرح شغلی داشته باشید؛ سرنخهایی که به آنها احتیاج دارید، داخل آگهی شغلی آمده است، پس با دقت آن را از سر تا ته بخوانید. یادداشت بردارید و بعضی از قسمتهای مهم را هایلایت کنید تا مطمئن شوید که نکتهای را جا نیانداختهاید. در این صورت بهراحتی متوجه میشوید که جای کدامیک از مهارتهایتان داخل این رزومه هست و کدامها را باید برای رزومهای دیگر نگه دارید.
۵- برای هر فرصت شغلی یک رزومه مجزا بنویسید؛ سریدوزی نکنید! برای هر فرصت شغلی که در اختیارتان قرار میگیرد، بر اساس مشخصات همان شغل یک رزومه کاری بنویسید و همه مهارتهایی را که برای گرفتن آن کار در خودتان احساس میکنید و همه توانمندیهای مرتبط با آن شغل خاص را در رزومه قید کنید. قبل از اینکه یک رزومه را برای ۱۰ نفر بفرستید، به این موضوع فکر کنید که دنیا پر از آدمهایی است که فقط یک نسخه رزومه دارند و همچنان بیکارند!
۶- از اشاره به علاقهمندیهایتان حداکثر استفاده را ببرید؛ وقتی در رزومه شغلی به علاقهمندیهایتان اشاره میکنید، حتماً باید به مهارتهایی که از طریق این علاقهمندیها کسب کردهاید (و احتمالاً کارفرمای آیندهتان دوست دارد کارمندش داشته باشد،) اشاره کنید. بد نیست کمی هم به تجربههایی بپردازید که نشان میدهد شما میتوانید در استفاده از این مهارتها موفق باشید. درضمن دور علاقهمندیهای منفعلانه (از جمله تماشای تلویزیون) و تک نفره تان را هم خط بکشید، چون ممکن است احساس کنند نمیتوانید با دیگران خوب کنار بیایید و کار گروهی بکنید. بخش علاقهمندیهای رزومه شما باید نشان دهد که چقدر ماهر، باتجربه و علاقهمند به موضوع مورد نظر کارفرمایان هستید.
۷- از اشاره به تجارب کاریتان حداکثر استفاده را ببرید؛ از زبانی قاطع و بیانی مثبت برای اشاره به تجربههای کاری گذشته خود استفاده کنید و کلماتی مانند «دستاورد،» «پیشرفته» و «سازمانیافته» را جا نیندازید. به مهارتهایی اشاره کنید که در شغل قبلیتان به دست آوردهاید. برای مثال توضیح دهید که «موقعیت من به عنوان سرپرست، مستلزم برنامه ریزی، سازماندهی و رهبری یک تیم کاری بود». حتی اگر شغلی که قبلاً داشتید، صندوقداری یک رستوران در دوران دانشجویی بوده، به مهارتهای باارزش و تجربههایی که آنجا به دست آوردهاید، اشاره کنید.
۸- تأییدیه بگیرید؛ کارفرمای قبلی شما میتواند مهارتها و تجربههایی را که در رزومه جدیدتان به آن اشاره کردید، تأیید کند. اگر قبلاً تجربه کاری نداشتهاید، از استادان دانشگاه بخواهید که این کار را برایتان انجام دهند. گرفتن دو تأییدیه از طرف اساتید یا کارفرمایان قبلی کافی است.
۹- رزومه خود را بهروز کنید؛ خیلی مهم است که در دورههای زمانی مشخص رزومه شغلیتان را بهروز کنید و هر مهارت و تجربه جدیدی که به دست میآورید، به آن اضافه کنید. اگر به صورت داوطلبانه در یک پروژه شرکت کردید، آن را هم در رزومهتان قید کنید. کارفرماها همیشه از کسانی که برای افزایش مهارتهای خود حاضرند کمی سختی بکشند، خوششان میآید.
این مطلب اولین بار در ماهنامه سرآمد به قلم سعید محسنی منتشر شده است.