«برنده باش» مسابقه جذابی است، آن هم در تلویزیون ما که ردپای چهرههای محبوب در آن کم پیدا میشود و سریال و برنامهها رنگ و بوی تکرار به خود گرفتهاند. برنده باش جذاب است چون مجری جذابی دارد و فاصله بین موفقیت و شکست در آن خیلی کم است، گاهی مقداری ریسک پذیری میتواند میلیونها تومان سود نصیب افراد کند و گاهی اعتماد به نفس زیاد و انصراف ندادن میتواند کلی ضرر در پی داشته باشد. در این مطلب برخی نکات ضروری برای حضور جدی و برنده شدن پول بیشتر در مسابقه برنده باش را با هم مرور میکنیم.
شرکت در مسابقه
کمتر فردی است که دوست نداشته باشد با پاسخ دادن به ۱۵ سوال، هم اطلاعات عمومیاش را در یک برنامه پربیننده تلویزیونی محک بزند و هم برنده ۲۰۰ میلیون تومان شود. آن چه در این بین کمتر به آن توجه میشود، تلاشهای مادی و صرف زمان زیاد شرکت کنندگان برای حضور در این برنامه است. همانطور که میدانید، شروع این مسابقه از نصب اپلیکیشن این برنامه روی تلفن همراه شروع میشود. بعد از نصب اپلیکیشن شما میتوانید مسابقه را شروع کنید و به سوالات پاسخ دهید و امتیاز بگیرید.
قیمت هر سوال بیش از ۸۰ تومان!
بازی موبایلی «برنده باش» با پرداخت درون برنامه ای به این صورت است که به ازای پاسخ درست، ۱۰۰ امتیاز میگیرید و در صورتی که پاسخ اشتباه بدهید یا سوالی را رد کنید، برای بهدست آوردن سوال جدید و کسب امتیاز میتوانید از بستههای تشویقی و پولی استفاده کنید. به طور مثال با خرید بسته ۲۵۰۰ تومانی تعداد ۳۰ سوال به شما تعلق می گیرد. طبق این تعرفه، قیمت هر سوال ۸۰ تومان است. همچنین شما میتوانید با بسته ۵ هزار تومانی تعداد ۷۵ سوال، ۱۰ هزار تومانی ۲۰۰ سوال و ۲۰ هزارتومانی ۵۰۰ سوال بخرید.
امتیاز لازم برای قرار گرفتن بین ۸ نفر برتر
همان طور که گفته شد به ازای هر سوال صحیح ۱۰۰ امتیاز به کاربر اپلیکیشن برنده باش اعطا میشود. در هر هفته هشت نفر اول که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، یعنی به تعداد بیشتری سوال پاسخ داده باشند در دو شب به مسابقه اصلی دعوت خواهند شد.
طبق آمار برخی هفتهها، یک شرکت کننده برای قرار گرفتن بین هشت نفر برتر باید حداقل ۳.۵ میلیون امتیاز کسب کند. البته بعضی هفتهها این عدد به ۴ میلیون و بیشتر هم میرسد. همانطور که میدانید امتیازات تمامی کاربران بهصورت هفتگی صفر میشود تا امکان رقابت بهصورت یکسان بین تمامی کاربران فراهم شود و صد البته همه مجبور باشند دوباره سوال بخرند.
هزینه حضور در برنامه
با توجه به این که هشت نفر برتر اپلیکیشن باید حداقل سه و نیم میلیون امتیاز کسب کنند و هر پاسخ درست ۱۰۰ امتیاز دارد، نفرات برتر باید در مدت یک هفته به ۳۵ هزار سوال پاسخ صحیح بدهند تا شانس حضور در برنامه را داشته باشند. باتوجه به این که امکان پاسخ دادن صحیح به ۳۵ هزار سوال بدون هیچ خطایی وجود ندارد، یک کاربر در خوش بینانهترین حالت به ازای هر ۳ سوال، موفق میشود به یک سوال، پاسخ صحیح بدهد.
بنابراین باید حدود ۱۰۰ هزار سوال بخرد تا خیالش برای قرار گرفتن بین هشت نفر برتر اپلیکیشن و حضور در برنامه راحت شود. برای دریافت ۱۰۰ هزار سوال باید ۲۰۰ بسته ۵۰۰ تایی خرید که هر کدام ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. با یک حساب سرانگشتی، هر شرکتکننده در مرحله تلویزیونی باید حداقل ۴ میلیون تومان برای خرید سوالها هزینه کند.
هر ۶ ثانیه یک پاسخ!
نکته جالب دیگر درباره زمان پاسخ دادن به سوالات است. همان طور که میدانید، یک هفته ۶۰۴۸۰۰ ثانیه است. بنابراین کاربری که باید به ۱۰۰ هزار سوال در یک هفته پاسخ دهد، تنها ۶ ثانیه برای هر پاسخ فرصت دارد وگرنه از قافله نفرات برتر عقب میافتد و شانسی برای نشستن در مقابل گلزار نخواهد داشت.
نگاهی به تاثیر سوالات مسابقه «برنده باش» بر میزان مطالعه شرکت کنندگان
«شرکت کننده مسابقه، در هفته گذشته چند ساعت مطالعه داشته است؟»
این سوالی است که محمدرضا گلزار، مجری مسابقه «برنده باش» از خود شرکت کنندگان یا همراهان آنها میپرسد. البته اصل این سوال که درباره میزان مطالعه شرکت کنندگان مطرح میشود خیلی هم اتفاق خوبی است و میتواند آنها را به مطالعه تشویق کند اما در همین زمینه چند پرسش تامل برانگیز پیش میآید.
سوال اول این است که: «با توجه به سازوکار موجود، آیا کسی که موفق به شرکت در مسابقه میشود اصلا فرصتی برای مطالعه به معنای واقعی پیدا میکند؟» چون رویه این گونه است که برای رسیدن به رتبه یک تا هشت و امکان حضور در برنامه، یک فرد به اتفاق حداقل یکی دو نفر از اطرافیانش باید یک هفته خواب و خوراک و کار خودشان را کنار بگذارند و پای اپلیکیشن برنامه بنشینند. یک هفتهای که باید مدام بسته سوال بخرند و به حدود ۱۰۰ هزار سوال داخل اپلیکیشن پاسخ بدهند. طبیعتا کسی که باید به این تعداد سوال جواب دهد اصلا امکان فکر کردن به سوالات را پیدا نمیکند و باید بهصورت رویهای ماشینی فقط پشت سر هم، صفحه را لمس کند.
سوال دوم این است که: «عمده سوالاتی که در اپلیکیشن برنامه یا در خود مسابقه مطرح میشود اصلا چه ربطی به مطالعه دارد؟» مثلا این که شرکت کننده بداند «رنگ مورد علاقه خانم سحر قریشی چیست؟»، «واحد پول کشور میانمار کیان است، کیار است یا کیات؟»، «روده توی شکم گراز چند تا پیچ میخورد و چند متر است؟» یا «عروس دریایی توی زندگیاش، تصمیمات عاقلانهتری میگیرد یا فیل؟» اساسا چه کمکی به کتاب خوانتر شدن شرکت کنندهها میکند و چه کاربردی در زندگی دارد؟
در این شرایط وقتی برنامهای ادعا میکند میخواهد میزان مطالعه و اطلاعات مردم را بالا ببرد آیا نباید سازوکار درستی وجود داشته باشد که بتواند افراد را به معنای واقعی به مطالعه دعوت کند؟ در این برنامه سوالات کمی درباره تاریخ ادبیات، معماری، روان شناسی، تاریخ، جغرافیا، ورزش، جامعه شناسی، سینما و… مطرح می شود و زیست شناسی و پزشکی بیشترین سهم از سوالات را دارد. در حالی که اطلاعات عمومی غیر از جنبههای کاربردی باید متنوع هم باشد. شما اگر بهترین کتابهای چندسال اخیر را هم خوانده باشید بدون محفوظات و بدون کاربرد نمیتوانید در «برنده باش» تا پنج میلیون تومان برسید.
چرا داوطلبهای شرکت در «برنده باش» برای ورود به این برنامه، پول و زمان زیادی صرف میکنند؟
دیده شدن، ارتباط نزدیک با سلبریتی دور از دسترسی که گذشتن از سد محافظانش کار راحتی نیست و احتمالِ برنده شدن مقدار قابل توجهی پول، دلایلی است که میتوانیم به کمک آنها شرکت مردم در مسابقه «برنده باش» را توضیح بدهیم. اما سازوکار ورود به این برنامه به شکلی است که دلایل بالا را ناقص و نارسا میکند؛ قرعهکشی و سنجش اطلاعات عمومی، مسیرهای معمول شرکت در مسابقههای تلویزیونی است اما برندهباش مسیر متفاوتی را برای خودش انتخاب کرده؛ روشی که ظاهرا اطلاعات عمومی داوطلبها را میسنجد ولی درواقع تکیهاش روی زمان و پول است.
آزمون ورودی بیشتر از آنکه دانستههای افراد را بسنجد، آنها را وارد مبارزه میکند؛ «بجنگ! سوال بخر! سریع باش! برای بردن چیزی که احتمال بهدست آوردنش زیاد نیست، ریسک کن». سازوکاری که معلومات عمومی و هوش در آن به هیچ وجه به اندازه صرف پول و وقت گذاشتن دخیل نیست. شرکتکنندههایی که دوباره و چندباره در مسابقه حاضر میشوند و کسانی که به گفته خودشان در روزهای منتهی به حضور در برنامه ساعتهای زیادی مشغول جواب دادن به سوالات بوده و پول زیادی هم خرج کردهاند، ذهن خود را به جای تلاش برای شرکت در یک مسابقه جذاب اطلاعات عمومی به سمتِ تلاشی عجیب برای یک شبه پولدارشدن میبرند. تلاشی که تقریباً برای بیشتر کسانی که حتی موفق به حضور در برنامه شده و جوایز حدود پنج تا ۴۰ میلیونی را هم بردهاند نتیجه درخشانی محسوب نمیشود. حساب هزاران نفر که هنوز به برنامه راه پیدا نکردهاند نیز جای خود دارد.
هر چند سازوکار اصلی این برنامه شباهتی به قمار ندارد اما استدلالهایی که روانشناسی در توضیح اعتیاد به قمار در اختیارمان قرار میدهد، به ما کمک میکند بفهمیم چرا افراد به میل خود زمان زیاد و پولشان را روی شرکت در یک برنامه تلویزیونی سرمایهگذاری میکنند. درباره دلایل وابستگی به قمار، از چهار پاداش نام میبرند؛ «پاداش مالی»: بردهایی که شخص هرازگاهی بهدست میآورد ( امتیازهای بالاتر و امکان مقایسه خود با دیگران در اپلیکیشن و جایزهای که مسابقه به فرد میدهد.) «پاداش روانشناختی»: احساس لذتی که در اثر بالا رفتن آدرنالین بهدست میآید.«پاداش اجتماعی»: تحسینی که بهخاطر برد، از طرف دیگران نصیب شخص میشودو «باخت میلیمتری»: از قویترین پاداشهایی که علم روانشناسی شناسایی کردهاست. باخت میلی متری یعنی شخص در شرایطی ببازد که به برد بسیار نزدیک بودهاست.
باخت میلیمتری به فرد این بازخورد را میدهد که اگر بارِ دیگر بیشتر تلاش کند، برنده خواهدشد؛ این اثر به قدری قوی است که گاهی پاداش حاصل از باخت میلیمتری از پاداش برندهشدن هم بیشتر است. چیزی که از بیرون، شکست بهنظر میرسد؛ یعنی صرف هزینه و زمان بدون رسیدن به موفقیت، برای کسی که از لحاظ روانی و فیزیولوژیک درگیر بازی شدهاست، باخت میلیمتری بهشمار میرود و امید به برنده شدن را تقویت میکند.
نکته دیگری که استقبال از برنده باش و به خصوص شرکت چند باره برخی شرکت کنندگان را توجیه میکند، علاقه اجتماعی ما به پول بادآورده است؛ گواه آن هم قرعهکشیهای بینهایت و وعدههای عجیب و غریبی است که مردم را به سرمایهگذاری در بانکها و خریدن محصولاتی خاص و پیامک زدن به برنامههای تلویزیونی ترغیب میکند. رویای راحت بهدست آوردن چیزی که رسیدن به آن از مسیر طبیعی و معمول سخت یا غیرممکن است، انگیزه و محرک فوقالعادهای به افراد تزریق میکند؛ جز تعدادی اندک و قشری خاص، بقیه مردم چندسال و چقدر باید تلاش کنند که ۲۰۰میلیون تومان پول توی حسابشان داشتهباشند؟
اما اگر همچنان راغب به شرکت در مسابقه بزرگ برنده باش هستید و دوست دارید با صرف هزینهای حدود چهار میلیون تومانی در مقابله محمدرضا گلزار بنشینید ادامه مطلب را با ما همراه باشید:
برای شرکت در مسابقه سعی کنید برخی اطلاعات عمومی خود مانند واحد پول کشورها، مکانهای تاریخی ایران و برخی از مکانهای مهم در جهان، انواع پروتیین و ویتامین ها، مدال آوران ایران در المپیک و شناخت از مسابقه ورزشی و ورزشکاران آنها، آبشارها و رودخانه های جهان، انواع بیماریهای، سینما و تلوزیون ایران و جهان همراه با اطلاعات بازیگران، ادبیات ایران و جهان و نویسندگان و شعرای کتابها، اطلاعات عمومی خودرویی، شناخت نسبی احادیث و مذهب تشیع و بسیاری موارد دیگر داشته باشید. جهت سهولت در کار میتوانید بسیاری از این موارد را در قالب فهرست از وب سایتها ویکی مانند ویکیپدیای فارسی بدست آورید.
من امتیاز لازم را کسب کردم و قرار هست تا چند روز آینده در مسابقه شرکت کنم
در صورتی که موفق به حضور در مسابقه برنامه باش شدید برای پاسخگویی عجله نکنید و با استفاده از گزینه های پیش رو و وضعیت چهره و توضیحات مجری معروف برنامه سعی کنید پاسخ سوالات را بدهید و به موقع از گزینه های خود استفاده نمایید. برای استفاده از گزینه ها نیز راهنمای زیر را بخوانید.
۱- تماس تلفنی: از گزینه تماس تلفنی زمانی باید استفاده کنید که سوال شما دارای یک کلید واژه خاص قابل جستجو باشد. مثال:
سوالات مناسب برای تماس تلفنی
– گیوتین اختراع کدام کشور است؟
– دستگاهی ایرانی که به آواز چوپانی معروف است؟
– واحد اندازهگیری الماس چیست؟
در سوالات بالا میبینید که یک کلید واژه قابل جستجو در اینترنت وجود دارد که میتوان در کمتر از ۵ ثانیه به پاسخ آن رسید. تنها کافیست عبارات گیوتین، آواز چوپانی و اندازهگیری الماس را گوگل کنید تا در پیشنمایش نتایج جستجو به جواب برسید.
سوالات نامناسب برای تماس تلفنی
– کلیه دریافتهای دولت در چه حسابی متمرکز میشود؟
– پر کالریترین میوه فصل زمستان کدام است؟
– کدام حشره بیشترین طول عمر را دارد؟
اما سوالات بالا هیچ کلید واژه خاصی برای جستجو ندارد و فرد جستجوگر نمیتواند در کمتر از ۳۰ ثانیه که حداقل ۱۵ ثانیه آن صرف شنیدن سوال شده است به جواب برسد. تنها در صورتی میتوانید به پاسخ صحیح سوالات نامناسب با تماس تلفنی برسید که سوال با حرفه و تخصص شخص پشت خط تلفن یکی یا نزدیک باشد.
نکته: در زمان استفاده از کمک تلفنی نیازی به خواندن کامل سوالی که یک کلید واژه خاص دارد نیست. و همچنین از خواندن عدد گزینهها پرهیز کنید تا زمان ۳۰ ثانیه از دست نرود. مثال: گیوتین اختراع کجاست؟ فرانسه، آمریکا، آلمان، روسیه! بنابراین ذهن شخص جستجوگر را دچار تشویش نکنید.
۲- ۵۰-۵۰: زمانی از گزینه ۵۰-۵۰ استفاده کنید که مطلب تا حدی تخصصی است، حضار در سالن احتمالا نمیدانند و کلید واژه خاصی در سوال برای تماس تلفنی وجود ندارد. حال بین دو گزینه شک دارید (مثلا ۱ و ۳) و میخواهید از ۵۰-۵۰ استفاده کنید. بدون اینکه گزینههای مورد شک خود را اعلام کنید به مجری اعلام کنید که از گزینه ۵۰-۵۰ استفاده میکنید. در صورتی که گزینههایی که به آنها مشکوک هستید را اعلام کنید قطعا گزینههایی را از پشت صحنه حذف میکنند که برای شما سختتر است و باعث باخت شما میشود. پس باهوش باشید و از ۵۰-۵۰ هوشمندانه استفاده کنید.
۳- کمک حضار: فقط و فقط زمانی از این گزینه استفاده کنید که سوال جنبه عمومی داشته باشد. سوالات سخت، علمی، ریاضی، فیزیک و… که به دانش خاصی نیاز دارد گزینهی مناسبی برای حضار نیست. حتما هم دیدهاید که بارها حضار باعث باخت شرکت کننده مسابقه شدهاند.
نکات عمومی
– باهوش باشید. خیلی از اوقات حالات چهرهی مجری بیانگر پاسخ صحیح سوال است و شما آنقدر استرس دارید که فقط میخواهد بازنده از مسابقه بیرون نروید. این در حالیست که به سختی حتی به نقطه امن اول میرسید.
– خوب به صحبتهای مجری گوش کنید تا بیهوده گزینههای کمکی خود را برای یک سوال ساده از دست ندهید. بارها دیده شده است که اشخاص قبل از رسیدن به نقطه امن اول از تمامی کمکهای خود استفاده کردهاند.
– در هنگام پاسخ دادن به سوالات در اپلیکیشن از کسی کمک نگیرید و تا حد امکان خودتان به تنهایی پاسخ دهید. زیرا که با ورود به مسابقه اصلی و قرار گرفتن در جلوی مجری هیچ شخصی جز خودتان نمیتواند به شما کمک کند و شما تنها هستید. قطعا باختن در اپلیکیشن بهتر از باختن در مراحل ابتدایی مسابقه و رفتن آبروی شما در جلوی چشمان میلیونها بینندهی تلویزیونی و از بین رفتن چندین میلیون پول است.
– عجله نکنید، از وقتتان به خوبی استفاده کنید.