تابو» (Taboo) از مجموعه‌های جدید تلویزیونی شبکه بی‌بی‌سی بریتانیاست. فصل اول این سریال- تریلر رازآلود از تابستان گذشته روی آنتن رفت و دومین فصل نیز به زودی آمادۀ نمایش می‌شود. استیون نایت، تام هاردی و پدرش، ادوارد هاردی، خالقان این مجموعه‌اند که با اقتباس از داستانی نوشتۀ پدر و پسر ساخته شده است. ایدۀ ساخت سریالی از ورود به دوران صنعتی شدن اروپا و شهر لندن، آن هم به قلم نویسنده و خالق سریال «پیکی بلایندرز،» یکی از بهترین رویدادها در رسانۀ تلویزیون بوده است. «تابو» سریالی ساخت شبکه FX و BBC One است که می‌کوشد راوی ِ نمایش بازی قدرت به سبک پدرخوانده در لندن دوران صنعتی شدن باشد. کریستوفر نیهولم و آندرس آنگستروم، دو کارگردان سوئدی تبار، هر یک کارگردانی چهار قسمت از فصل نخست سریال «تابو» را بر عهده داشته‌اند و موسیقی متن سریال اثر ماکس ریشتر است. استیون نایت پس از نمایش نخستین قسمت از فصل اول اعلام کرد به زودی فصل دوم این مجموعه کلید خواهد خورد و فصل سومی هم برای این مجموعه در نظر گرفته شده است. هم اکنون فصل دوم مجموعه نیز آماده نمایش شده است.

خلاصه داستان

سال ۱۸۱۳ میلادی. جیمز دیلینی (تام هاردی) بعد از گذران ۱۰ سال زندگی در آفریقا، به همراه چهارده قطعه الماسی که به دست آورده، به لندن بازمی‌گردد. جیمز می‌خواهد بیشتر دربارۀ کسب و کار به ارث مانده از پدرش بداند و به دنبال انتقام قتل او هم هست. او با ممانعت از فروش کسب و کار خانوادگی خودشان به کمپانی هند شرقی، تصمیم می‌گیرد امپراتوری خرید و فروش خودش را بسازد؛ در حالی که با این کار خود را وارد بازی خطرناکی میان دو کشور آمریکا و بریتانیا می‌کند. داستان سریال «تابو» در اوایل قرن نوزدهم روایت می‌شود، زمانی که هنوز کمپانی هند شرقی قدرتمند است. کمپانی هند شرقی بریتانیا یک شرکت سهامی عام بود که ملکه الیزابت اول در اواخر سال ۱۶۰۰ میلادی امتیازنامه‌ای سلطنتی را با هدف کسب امتیازهای تجاری در هندوستان به این کمپانی اعطا کرد. امتیازنامه‌ای که سبب شد این کمپانی تا زمان انحطاط خود یعنی در سال،۱۸۵۸ به نوعی همه کارۀ هندوستان باشد؛ 

تجارتش را در دست بگیرد و با پشتیبانی‌های حکومتی و نظامی خود، مانع دست‌اندازی سایر کشورها به این منطقه شود. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که کمپانی هند شرقی روی آن تمرکز داشت، چای بود. از آنجا که در آن زمان تجارت از طریق مسیرهای آبی انجام می‌شد، مالکیت بر این مسیرها و جلوگیری از دزدی دریایی برایشان اهمیت ویژه‌ای داشت. به همین دلیل این کمپانی بیست سال بعد از دریافت امتیازنامه، ادعای مالکیت بر منطقۀ کوه «میز» در آفریقای جنوبی را مطرح کرد.

بازیگران و شخصیت‌ها

  • تام هاردی در نقش جیمز دیلینی پسر هوراس دیلینی
  • لئو بیل در نقش بنجامین ویلتون، رئیس اسناد کمپانی هند شرقی
  • جسی باکلی در قالب شخصیت لورنا بو، به یوۀ هوراس
  • اونا چاپلین درنقش زیلفا گیری، خواهر ناتنی دلینی
  • مارک گیتیس ایفاگر نقش پرنس ریجنت
  • استفن گراهام در نقش آتیکوس، راهنمای دنیای زیرزمینی
  • جفرسون هال در قالب شخصیت تورن گیری، شوهر زیلفا، کارگزار بیمه
  • دیوید هایمن در نقش بریس، پیشخدمت وفادار هوراس دلینی
  • ادوارد هاگ بازیگر نقش مایکل گادفیری، کارمند کمپانی هند شرقی
  • مایکل کلی ایفاگر نقش شخصیت دکتر ادگار بومبارتون، دکتر آمریکایی در بیمارستان سنت
  • بارتلومیو و جاسوس
  • جاناتان پرایس در نقش سر استوارت استرنج، مدیر کمپانی هند شرقی
  • نیکلاس وودسون در نقش رابرت تویت، مشاور حقوقی دیلینی

درباره فضای سریال و حاشیه‌هایش

تصویری که سریال «تابو» از لندن در قرن نوزدهم ارائه می‌دهد، تصویری است که در آن حداقل بعضی محذورهای اخلاقی، حتی از سوی اعیان و اشراف هم وجود دارد که برای منافع شخصی و آبروی حرفه‌ای خودشان حاضرند لااقل به رعایت قانون تظاهر کنند و نگران شکستن آن باشند. در چنین شرایطی وقتی جیمز دیلینی بعد از سال‌ها به خانه برمی‌گردد، می‌تواند روی بند باریک تعهدات قانونی راه برود و نقشه‌هایش را عملی کند. مرد از سفری دریایی به خانه بازمی‌گردد، در حالی که پدرش به تازگی مرده و خواهر ناتنی و نوکر خانۀشان و آشناهای گذشته، تمام سال‌های غیبت او خیال می‌کردند لباس‌های تنش هم خوراک ماهی‌های اقیانوس شده است. دارایی‌های پدر به او ارث رسیده است، از جمله زمینی در آمریکای شمالی که پادشاه و کمپانی قدرتمند هند شرقی و ایالات متحده امریکا بر سر آن در جنگند. کشتی‌های امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در اقیانوس درگیر نزاع هستند و یکی از شروط صلح، توافق بر سر همان زمینی است که پیرمرد مرده، سال‌ها پیش آن را از سرخپوست‌ها خریده است. وارث با نشانی از کلاغ بر تنش برای پس گرفتن آمده است و در این میان به هزار ترفند در مقابل قدرت‌های سه‌گانه می‌ایستد؛ دنیایی که او در آن می‌جنگد، دنیایی است قابل پیش‌بینی. بازی بازیگرانش برای دیلینی پسر، ساده‌تر از چیزی است که خودشان خیال می‌کنند.

آنچه پیش از دیدن «تابو» باید

– اولین قسمت این سریال در امریکا یک میلیون و ۸۳۹ هزار بیننده داشت و پس از آن هر قسمت از فصل اول آن به طور متوسط توانست ۱.۳۳ میلیون بیننده داشته باشد. به طور کلی فصل اول این سریال حدود ۶ میلیون بیننده داشته است.

– بازی تام هاردی در «تابو» توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. سایت اینترنتی روتن تومیتوز که نقدهای سینمایی و تلویزیونی را بررسی می‌کند، به این سریال ۷.۰۳ امتیاز از ۱۰ امتیاز موجود را داد. در متاکریتیک نیز امتیاز سریال تابو ۶۷ از ۱۰۰ است.

– بن لارنس، منتقد تلگراف، ۳ ستاره از ۵ ستاره خود را به تابو داد و در نقدی که روی آن نوشت تأکید کرد که اگرچه این سریال تا حدودی وامدار فیلم‌های وسترن و گانگستری، حتی دیکنزی است اما با این حال سریال اصیلی از کار درآمده است. سم وولستون نیز در نقدی در گاردین به این نکته اشاره کرد که با وجود بعضی دیالوگ‌های تند و تیز سریال که مخاطب را پس میزند، بازی و حضور هاردی در صحنه بیش از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

– این، دومین باری است که تام هاردی و استیون نایت، فیلمنامه نویس و کارگردان انگلیسی، در یک پروژۀ تلویزیونی با هم همکاری کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ میلادی درام جنایی «پیکی بلایندرز» توسط این دو نفر ساخته و پخش شده است. البته فیلم نامۀ این سریال توسط تام و پدرش ادوارد (چیپس) هاردی نوشته شده که نقش مهمی در رهایی تام از اعتیاد به الکل و مواد مخدر در جوانی و موفقیت در زمینۀ مدلینگ و بازیگری داشته است.

– با وجود همۀ تحسین‌ها، بعضی مورخان معتقدند که نویسندگان این سریال (استیون نایت، چیپس هاردی و امیلی به الو) در به تصویر کشیدن کمپانی هند شرقی ناکام بوده‌اند. تریتانکار روی، مورخ اقتصادی دانشگاه اقتصاد لندن، نیز معتقد است که این سریال تصویری به شدت منفی از این کمپانی ارائه کرده است.

– تام هاردی جایی گفته که می‌خواسته جیمز دیلینی ملغمه‌ای از کاراکترهای کلاسیک متفاوت باشد؛ شامل ویژگی‌های شخصیت‌های چون شرلوک هولمز، هانیبال لکتر، ادیپ، دن لوپه د آگیره از فیلم «آگیره، خشم پروردگار» و مارلو از داستان «دل تاریکی» نوشتۀ جوزف کنراد. تام هاردی می‌گوید: «من می‌خواستم جیمز دیلینی مثل قهرمان های کلاسیک باشد، یک مرد عمل‌گرا، اما همزمان فردی که عمقی از شرارت را هم در خود دارد».

این مطلب اولین بار در ماهنامه پژواک هنر به قلم سیاوش ارشاد منتشر شده است.