فرض کنید که در یک شب طوفانی تنها هستید و قلبتان از ترس به سینه می‌کوبد. یک قاتل حرفه‌ای با کت سیاه به دنبال شماست و شما را به عنوان قربانی بعدی خود انتخاب کرده است. حتی وقتی بدنتان می‌لرزد و قادر به حرکت نیستید، همچنان برای حفظ زندگی خود تقلا می‌کنید اما ناگهان از خواب برمی خیزید. این خواب یکی از دیرآشناترین و مشترک‌ترین خواب‌ها میان نوع بشراست. رویاها و مسائل مرتبط با آنها همواره مرموز و رازآلود بوده‌اند. چرا خواب می‌بینیم؟ خواب‌ها به چه معنی هستند؟ لیست سؤالات مشابه طولانی است، با این حال هیچ کدام از آنها پاسخ مناسب و واضحی در پی ندارد.

رویای افراد نابینا
هر انسانی در خواب خود تصویری از اشیا و صورت هایی را می‌بیند. اما افراد کور مادرزاد هیچ پیش زمینه‌ای از تصاویر و رنگ‌ها ندارند. افراد نابینا تنها قادر به تمیز صداها، انواع بوها واحساس ارتعاشات ولرزشها هستند. اما افرادی که بعدها نابینا می‌شوند (یعنی کور مادرزاد نیستند) در رویای خود تصویر دارند. همچنین در مطالعه‌ای مشخص شد افراد نابینا بیشتر ازافراد بینا کابوس می‌بینند.

ما تنها در مورد چیزهایی خواب می‌بینیم که در مورد آنها اطلاعات داریم
ما در خواب‌هایمان قیافه‌ها وصورت های بیگانه می‌بینیم. حدود ۴۸ درصد افراد موجود در خواب و رؤیا برایمان ناشناس هستند اما این مسئله بسیار عجیب به نظر می‌رسد. مغز انسان به چه صورت قیافه‌های ناشناسی تولید می‌کند؟ باید بدانید که این چهره‌ها واقعی هستند وما قبلاً در مرحله‌ای از زندگی با آنها ملاقات کردهایم.

انسان بیش از ۹۰ درصد از رویای خویش را فراموش می‌کند
بیش از یک سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد ومتاسفانه به خاطر سپردن ویادآوری تمام خواب‌ها امری غیر ممکن است. حدود ۹۵ درصد رویاهای ما به محض بیدار شدن از خواب، از ذهن پاک می‌شوند. اگر فرد در مرحله REM خواب (مرحله‌ای از خواب که مردمک چشم حرکت می‌کند) از خواب بیدار شود، می‌تواند خواب خود را به خاطر داشته باشد. نوجوانان دختر بیش از نوجوانان پسر قادر به یادآوری خواب خود هستند.

خواب‌های واضح ( آگاهانه)
فرض کنید در رویای شبانه خود در مورد اینکه کجا بروید، با چه کسی ملاقات کنید و چه کاری انجام دهید، تصمیم گرفته‌اید. برای برخی از مردم چنین تصویرپردازی و تخیلی امری ممکن بوده و اغلب این کار را انجام می‌دهند. این افراد خواب‌های اسرارآمیز زیادی دیده و مدعی هستند که قادر به کنترل رویاهای خود هستند. آنها از تکنیک‌های متعددی برای کنترل رویای خود استفاده کرده و قادر به انجام برخی امور خارق‌العاده نظیر پرواز کردن، عبور از دیوار، سفر به ابعاد دیگر وحتی بازگشت به گذشته هستند.

اختراعاتی که از رویاها الهام گرفته‌اند
رؤیا همواره الهام بخش نویسندگان بوده است. اما گاهی برخی رویاها الهام بخش اختراعات شگرف و کشفیات مهم بوده‌اند. یک رویای شبانه «مادام واکر» را به سمت اختراع محصولی بدیع راهنمایی کرد که به واسطه‌ی آن به یک میلیونر تبدیل شد. الیاس، مخترع چرخ خیاطی، از یکی ازخواب های خود الهام گرفته بود. از دیگر کشفیات الهام گرفته از خواب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ایده گوگل- لری پیج
  • جایگزینی ژنراتورهای فعلی- تسلا
  • حالت مارپیچ دوگانه DNA – جیمز واتسون
  • جدول تناوبی- دیم‌تری مندلیف

رویاهایی که از حوادث شوم خبر می‌دهند
رویاهایی که خبر از حوادث شوم آتی می‌دهند، گاهی مرتبط با آینده هستند. تعداد زیادی از مردم مدعی هستند که قبل از وقوع یک واقعه‌ی شوم خواب دیده‌اند. اگرچه می‌توان گفت این دو پدیده مصادف با هم بوده‌اند، اما اکثراً مدعی هستند که این اتفاق درست مثل خواب آنها رخ داده است. از جمله رویاهایی که خبر از حوادث شوم آینده داده‌اند، عبارت‌اند از:

  • خواب آبراهام لینکلن در مورد ماجرای قتل وترور خودش
  • ۱۹ خواب تأیید شده در مورد فاجعه تایتانیک
  • خواب مارک تواین در مورد فوت برادرش.
  • اغلب قربانیان ۱۱ سپتامبر خواب‌هایی در مورد این فاجعه دیده بودند. –DMT داروی خواب برخی مردم چنان به خواب اعتیاد پیدا کرده‌اند که به کمک نوعی دارو به نام دی متیل پتامین به صورت مصنوعی خواب می‌بینند.

DMT – داروی خواب
نوعی داروی شیمیایی است که ازغده صنوبری در حین فرآیند متابولیسم نرمال تهیه می‌شود. این ماده قبل از تولد، بعد از مرگ، توهم وحین رؤیا به مقدار زیادی تولید می‌شود. این دارو غیرمجاز و از نوع داروهای روان پریشی زا بوده و در بازار نیز نادر است. در بررسی دانشمندان مشخص شد برخی از آزمودنی‌ها بعد از مصرف این ماده، پدیده‌های آدم ربایی توسط موجودات فرا زمینی، مرموز و عرفانی مشاهده کرده‌اند.

خواب دیدن و کمک به یادگیری
یادگیری در حین خواب اگرچه یک افسانه به نظر می‌رسد اما در واقع چنین نیست. در یک مطالعه معلوم شد خواب دیدن در مورد یک تکلیف با بهبود عملکرد در همان زمینه ودر مورد همان فعالیت دارای رابطه مستقیم است. در یک مطالعه از ۹۹ شرکت کننده خواسته شد به صورت مجازی واز طریق کامپیوتر یک مسئله ماز ( نوعی پازل) را حل کنند. از نیمی از شرکت کننده‌ها خواسته شد بعد از انجام این تکلیف بخوابند و نیمی دیگر باید بیدار می‌ماندند. در این مطالعه معلوم شد نیمی از شرکت کنندگان که در مورد این ماز کامپیوتری خواب دیده بودند، عملکرد آنها ده برابربیشتراز آزمودنی‌های دیگر بهبود یافته بود.

رویاهای مردان و زنان
علی رغم برخی خواب‌های مشترک میان زنان و مردان، برخی خواب‌ها بسته به نوع جنسیت متفاوت هستند. رویای زنان کاملاً متفاوت از رویای مردان است. زنان بیشتر از مردان کابوس می‌بینند و در مقایسه با مردان خواب خود را بهتر به یاد می‌آورند. ۶۷ درصد از اشخاص خواب مردان، بقیه مردان می‌باشند، در حالی که ۴۸ درصد از اشخاص خواب زنان، زن‌های دیگر می‌باشند. مردان بیشتر در مورد خشونت و دشمنی با مردان دیگر خواب می‌بینند اما خواب زنان حول محور خانواده و محیط‌های آشنا می‌گردد.

این مطلب اولین بار در نشریه مشق تندرستی به قلم سرور رزمان منتشر شده است.