شاید این اولین بار باشه که «اثر ماندلا» به گوش‌تون میخوره؛ یک تئوری معروف که میگه شاید بیش از یک جهان وجود داشته باشه و اینکه دو جهان به یکدیگر پیوستند تا جهان ما رو تشکیل بدن. عجیب به نظر میرسه. میفهمم. این تئوری اواخر سال ۲۰۱۳ پیدا شد، درست کمی بعد از مرگ نلسون ماندلا. مردم ادعا می‌کردند که مرگ ماندلا رو دهه‌های پیش وقتی که او در زندان بوده است دیده‌اند. تعداد افراد مدعی کم نبود، صدها هزار نفر مدعی این ماجرا بودند. آن‌ها این مرگ را از دهه‌ها پیش به یاد داشتند. و اینجا بود که اثر ماندلا متولد شد.

شین داوسون وارد می‌شود

شین داوسون یکی از کاربران معروف توییتر که به خاطر ویدیوهایش مشهور است، ویدیویی با عنوان «تئوری توطئه – اثر ماندلا» را در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۶ منتشر کرد. این ویدیو توجه و تصورات مخاطبانش را جلب کرد و اثر ماندلا به سرعت پخش شد. کاربران یوتیوب، پایگاه‌های خبری و تعداد زیادی از خبرگذاری‌های آنلاین این ماجرا را پوشش دادند و به دنبال دیگر اثرات ماندلا گشتند. اثر ماندلا اینترنت را مانند طوفانی در نوردید، اما دلیل اثر ماندلا چه بود؟

سفر در زمان (ظاهرا)

یکی از بزرگترین تئوری‌هایی که دلیل این رخداد را شرح میداد این بود که مسافران زمان گذشته را تغییر داده‌اند و باعث تغییر در آینده شده‌اند. این تئوری دنبال کننده ایده‌ی مشابهی همچون اثر پروانه‌ای است، اینکه یک تغییر بسیار کوچک در گذشته میتواند آینده به طرز چشمگیر و نامفهومی تغییر دهد. در تئوری می‌توان گفت که یک مسافر زمان توانسته است به نوعی رخدادهایی را که باعث مرگ نلسون ماندلا می‌شود را تغییر دهد و طول عمر وی را افزایش دهد. اگر چه که هیچ وقت نخواهیم فهمید و این تئوری عجیب و غریب به نظر میرسه اما بسیاری از تئورسین‌های توطئه واقعا حس می‌کنند که این می‌تواند پاسخی به پرسش مطرح شده درباره اثر ماندلا باشد.

سفر در زمان

دنیا دو پایان داشته است

یکی از تئوری‌های مورد علاقه من، فقط به خاطر خیلی عجیب و غریب بودنش این هست که دنیا دو پایان به خود دیده و به همین خاطر ما به یک هستی متفاوت منتقل شدیم. این تئوری مدعی است که مشکل سال ۲۰۰۰ یا همان Y2K معروف واقعا باعث پایان یافتن دنیا شده است و برای ۱۲ سال ما در یک دنیای متناوب زندگی می‌کرده‌ایم.

مشکل سال ۲۰۰۰ (Year 2000 problem) که به Y2K هم شهرت دارد یک مشکل نرم‌افزاری برای سیستم‌های کامپیوتری بود که در آن چون سیستم برنامه‌نویسی به مانند کارتهای اعتباری از دو عدد تشکیل شده بود (مانند: ۹۹/۰۸/۳۰) با شروع سال ۲۰۰۰ نرم‌افزار کامپیوتر نمی‌دانست ۰۰ انتهایی را چگونه تفسیر کنند؛ بصورت سال ۱۹۰۰ یا سال ۲۰۰۰!

ویکی‌پدیا
پایان دنیا

این ماجرا تا سال ۲۰۱۲ برقرار بود، یعنی زمانی که تقویم مایاها پایان می‌یافت و همراه با آن، دنیا. اینجاست که باید به این تئوری شک کرد و گفت که اگر دنیا واقعا پایان یافته است، نباید همه ما آن را بخاطر داشته باشیم؟ یا میشه گفت هر روز که از آسمون آتیش نمیباره، حداقل ارزش یه بار تیتر خبری شدن رو داشته قطعا. این تئوری تقریبا با تئوری بعدی من گره میخوره، و فکر کردم که چطوری توضیح بدم که قابل درک باشه چون با این که خودم اون رو نوشتم اما مطمئن نیستم خودم بفهمم.

‘ریک و مورتی؟’ حتما

اگر با ریک و مورتی آشنا نیستید باید بگم که، ریک و مورتی، مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر انیمیشن، علمی تخیلی و کمدیه. ریک سانچز دانشمند نابغهٔ الکلیه که به تازگی در خانهٔ خانوادهٔ دخترش، بِث که یک دامپزشک و جراح قلب اسب است، اقامت گزیده. او اوقاتش رو حول کار بر روی پروژه‌های محرمانهٔ علمی بیشمارش و ماجراجویی‌های خطرناک و سورئالش در کهکشان‌ها با نوهٔ نوجوانش، مورتی می‌گذرونه… .

کارتون ریک و مورتی

در مورد این تئوری دوست دارم که اینطور فکر کنید که توسط یه خوره‌ی کامیک یا یه فوق‌طرفدار ریک و مورتی ابداع شده. اثر ماندلا به دلیل تلاقی یا ترکیب دو هستی یا واقعیت متفاوت با هم ایجاد شده تا هستی و واقعیت ما رو ایجاد کنه، یه واقعیت خیلی گیج کننده! اما این ترکیب چطور رخ داده؟ کی میدونه! یکی مشکل خیلی بزرگ با این تئوری این هست که فکر نمیکنید به جز یه اسم و چند تا چیز کوچیک نباید چیزای بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گرفت؟ مثلا چی می‌شد اگه ایران می‌شد سوییس؟ یا اصلا یه روز که از خواب بیدار می‌شدید همه چیز خیلی کوچیکتر یا خیلی بزرگتر از اندازه واقعیش بود؟ یا خود شما با جنسیت کنونی خودتون نبودید؟ میشه تئوری ترکیب واقعیات رو در نظر گرفت اما بسیار سخت برای باورها. تئوری بعدی، یعنی تئوری چهارم رو به عنوان نامحتمل‌ترین تئوری در بین این چهار تئوری در نظر میگیرم.

خاطره کاذب؟ نامعقول!

این مورد رو کاملا دیوانه‌وار در نظر میگیرم. هیچ راهی نیست که حتی به احتمال هم نزدیک باشه، اما فکر میکنم ارزش گفتن رو داره. این تئوری میگه که تعداد زیادی از افراد این چیزها رو به این دلیل به خاطر میارن چون در جوانی یا زمان‌های بسیار دور آن را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل چیزهایی مانند کتاب، فیلم و موسیقی در بین جوانان مبتلا به اثر ماندلا بسیار زیاد است. حقیقتا این مورد رو قبول ندارم. حافظه‌ی من عالیه. من با این دروغ ها خام نمی‌شم. بعدی چیه؟‌حتما میخواهید بگید زمین گرده؟

نظریه زمین تخت
اثر ماندلا

کنجکاو شدید؟

اگه میخواهید عمیق‌تر وارد این قضیه بشید، در گوگل عبارت «آلیس در سرزمین عجایب اثر ماندلا» رو جستجو کنید (شوخی). این یکی از کتاب‌ها و فیلم‌های مورد علاقه‌ی منه. اگر کسی میخواست من رو متقاعد کنه، قطعا داستان آلیس رو باور می‌کردم. چندتا از چیزایی که در مورد اثر ماندلا خیلی معروف هستن، لوگوهای مشهور، شعر موسیقی و حتی نقل قول‌هایی هستند که هیچ وقت گفته نشدن. با اینکه میگم تئوری اثر ماندلا رو قبول ندارم، اما به نظرم داستان خوبی برای هدر دادن یکی دو ساعت از وقتتونه، و یه بحث عالی برای یه جمع یا یه مهمونی.

اثر ماندلا، ترجمه اختصاصی و منتشر شده برای اولین بار در ویوین