آمازون با سرسری گرفتن استانداردهای ایمنی، از تورم رگ‌های خونی در مغز گرفته تا آسیب به ستون فقرات، صدمات جدی به جان بدلکاران سریال «ارباب حلقه‌ها» وارد کرده است.

به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، روزنامه نیوزیلند هرالد این هفته با انتشار مقاله‌ای از مصدومیت جدی دستکم سه نفر از بدلکاران سریال ارباب حلقه‌ها خبر داد که ساخت فصل اول آن ۴۶۵ میلیون دلار خرج روی دست کمپانی فیلمسازی آمازون گذاشته است. براساس این مقاله، اگرچه دو نفر از این بدلکاران برای درمان صدمات وارده به عمل جراحی نیاز پیدا کردند اما آمازون حادثه را به نهاد ایمنی و بهداشت محیط کار نیوزیلند موسوم به ورک سیف/ WorkSafe گزارش نکرده است.

آمازون استودیوز به انتشار این مقاله واکنش نشان داد و ادعاهای مطرح شده از سوی بزرگترین روزنامه نیوزیلند را کذب محض خواند. این شرکت فیلمسازی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به روزنامه نیوزیلند هرالد و پایگاه اینترنتی ورایتی مدعی شد شیوه‌نامه ایمنی این پروژه کاملا منطبق بر استانداردهای ورک سیف و دولت نیوزیلند است.

یکی از سخنگویان آمازون در این باره گفت: شرکت آمازون استودیوز سلامت و رفاه جسمی و عاطفی تمام اعضای تیم بازیگری و تولید را فوق العاده جدی می‌گیرد. به عنوان اولویت اصلی پروژه، تیم تولید به طور کامل دستورالعمل‌های ایمنی و امنیت ورک سیف را رعایت می‌کند. هرگونه ادعا یا گزارش با این مضمون که فعالیت ها سر صحنه فیلمبرداری این سریال بدون رعایت مسائل ایمنی و یا خارج از قواعد و دستورالعمل ها انجام می‌شوند، کذب محض است.

روزنامه نیوزیلند هرالد در گزارش خود به حادثه‌ای که برای دایانا گرنت، بدلکار سرشناس فیلم‌هایی چون مد مکس: جاده خشم و زن شگفت انگیز ۱۹۸۴، پیش‌آمد اشاره کرده است؛ به استناد این گزارش، سر گرنت ماه مارس امسال سر صحنه سریال ارباب حلقه ها آسیب دید اما این حادثه به ورک سیف گزارش نشد. کمی بعد پزشکان بروز آنوریسم مغزی (تورم رگ‌های مغز) به اندازه هشت میلی‌متر و آسیب به بخش فوقانی ستون فقرات این بدلکار تشخیص داده شد. گرنت در حال حاضر به یک جراحی اورژانسی مغز نیاز دارد و کارزاری با عنوان GiveALittle راه اندازی شده تا به جمع‌آوری پول این عمل کمک کند. گرنت از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

یکی از منابع نزدیک به تیم تولید سریال ارباب حلقه‌ها در گفت‌وگو با ورایتی در توجیه عملکرد آمازون گفت ضربه‌ای که سر صحنه به سر گرنت وارد شد، یک ضربه مغزی خفیف تشخیص داده و درمان شد بنابراین چیز مهمی نبود که گزارش شود. براساس آنچه در وبسایت ورک سیف آمده، هر آسیب یا بیماری که به بستری شدن در بیمارستان برای درمان فوری نیاز داشته باشد باید به این نهاد گزارش شود. به گفته منبع فوق، برای گزارش به ورک سیف، بیمار باید حتما بستری شده باشد و ویزیت‌های سرپایی یا جراحی‌های ترمیمی که بعدا انجام شود، مشمول این قانون نیست. این منبع همچنین مدعی شد آنوریسم مغزی گرنت در ماه ژوئن (خرداد- تیر ۱۴۰۰) تشخیص داده شد در حالی که پس از ضربه‌ای که به سرش وارد شده بود به کار بازگشته و با چند پروژه دیگر هم همکاری کرده بود.

به نقل از مقاله روزنامه نیوزیلند هرالد، یکی دیگر از بدلکاران پروژه ارباب حلقه‌ها که سر صحنه فیلمبرداری مصدومیت جدی دیده، الیسا کَدوِل است که به او ۵۰۰ هزار دلار نیوزیلند برای حق السکوت پرداخت شد. یکی از منابع نزدیک به تیم تولید این سریال در پاسخ به ورایتی گفت این مبلغ در ازای هزینه‌های درمان کدول و حقوق استعلاجی به او پرداخت شده است. کدول هم از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

سریال ارباب حلقه‌ها قرار است برای اولین بار افسانه‌های قهرمانانه از دومین دوره در تاریخ سرزمین میانه را جلوی دوربین ببرد. ماجراهای این درام حماسی هزاران سال قبل از رویدادهای مجموعه رمان‌های هابیت و ارباب حلقه‌ها از جی. آر. آر. تالکین اتفاق می‌افتد و بینندگان را به زمانی خواهد برد که قدرتهای بزرگ خلق شدند، قلمروها به اوج رسیدند و سقوط کردند، قهرمانان محک زده شدند، امید به تار مویی بند بود و بزرگترین ضدقهرمان داستان‌های تالکین تهدید کرده بود تمام جهان را در سیاهی فرومی‌برد.

فیلمبرداری سریال ارباب حلقه‌ها فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن- اسفند ۹۸) در نیوزیلند آغاز شد و تا پایان سال جاری میلادی پخش می‌شود. رابرت آرامایو، اووین آرتور، نازنین بنیادی، اسماعیل کروز و جوزف مول از جمله بازیگران این سریال هستند.

منبع