اواخر زمستان سال گذشته مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت شرکت جهان نوین آریا سری به دفتر مرکزی این شرکت در خیابان ایرانشهر زدیم تا از نزدیک نگاهی به دو محصولی داشته باشیم که این شرکت وارد کرده است. نیسان مایکرا، ایکستریل و جوک محصولاتی بودند که در شو روم این شرکت به نمایش گذاشته شده بودند و از این ۳ مدل هرچند ورود مایکرا به ایران منتفی شد، اما دو محصول دیگر آنقدر خوب فروختند که نیسان سال گذشته علیرغم تنوع کم در عرضه مدل‌های مختلف، به‌طور غیر رسمی فروش نسبتاً موفقی در ایران را تجربه کند. یکی از این دو محصول که شرکت واردکننده فروش خوبش را بیشتر مدیون آن می‌باشد، نیسان جوکی است که در ۳ نسخه متفاوت عرضه شد و پیشبینی فروش خوب آن به واسطه حضور قبلتر در مناطق آزاد چندان دور از انتظار نبود. ما نیز اگرچه قبل از ورود این خودرو به بازار داخلی، آنرا در کیش مورد بررسی قرار داده بودیم اما در طی یک سال گذشته فرصت‌های زیادی پیدا کردیم تا عملکرد این خودرو را چه به تنهایی و چه در کنار کپچر و تویوتا C-HR به ارزیابی بگذاریم. سال گذشته چند ماه پس از عرضه نیسان در بازار، یک دستگاه از این خودرو را خریداری نمودیم و حالا پس از ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد در طی یک سال تجربه خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم. خودروی در اختیار ما ارزانترین ورژن آن یعنی مدل اسکایپکی sky pack است که سال گذشته قیمتی معادل صدوبیست و هفت میلیون داشت.

این خودرو شاید در حال حاضر با قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون تومان بسیار گران‌تر از قد و قواره‌اش به نظر برسد اما حقیقتاً به هنگام عرضه در سال گذشته با برخورداری از امتیازاتی همچون به یدک کشیدن نام نیسان و قیمتی خوب آن هم در محدوده ۱۲۵ میلیونی که تنها کمی گران‌تر از چینی‌های بازار بود، خریدی ارزنده به حساب می‌آمد. اما آن چه که بیش از هر چیز دیگر نظر ما را به عنوان خریدار به سوی خود جلب نمود طراحی متفاوت، عضلانی و اسپرت این خودرو به ویژه طراحی داخل کابین در بخش‌های داشبورد، کاکپیت راننده و کنسول مرکزی بود که البته در نسخه اسپرت با طراحی دو رنگ در بدنه و داخل کابین در شوروم بسیار جلب نظر می‌کرد. اتومبیل فوق را اواخر بهمن‌ماه سال ۹۵ از شرکت تحویل گرفتیم و تا به امروز بیش از ۲۰ هزار کیلومتر (حدود ۲۵ هزار کیلومتر) با آن پیموده‌ایم که در طی این مدت محاسن و معایبش برایمان به خوبی آشکار گشته است. جوک را باید یکی از محبوب‌ترین مدل‌های تولیدی نیسان بدانیم که البته شاید برخی چهره آنرا سلیقه‌ای بدانند اما فروش بالای آن چه در بازارهای اروپایی (به ویژه بریتانیا) و چه در همین مدت زمان کوتاه عرضه در ایران نشان داده است که این چهره خاص اتفاقاً با سلیقه بسیاری همخوانی دارد! ضمن اینکه این خودرو را باید یکی از پیش قراولان کراس اوورهای سایز کوچک بدانیم که از سال ۲۰۱۰ تاکنون فروش بسیاری خوبی داشته و همین نکته نیز انگیزه ورود بسیاری از دیگر خودروسازان به این سگمنت شده است.

جوک یک کراس اوور جمع‌وجور با موتور اکونومی ۱.۶ لیتری ۱۱۷ اسبی است که نیروی آن از طریق یک گیربکس CVT ایکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این نکته را یادآوری کنیم که دوستداران جوک چنانچه خواهان سواری گرفتن از یک کراس  اوور اسپرت و قدرتمند هستند حتماً نسخه اسپرت ۱۹۰ اسبی آن را انتخاب نمایند چراکه در دو مدل دیگر اسکایپک و پلاتینیوم هدف نیسان بیشتر تولید یک خودروی اقتصادی بوده است تا یک مدل قدرتمند و این موضوع رانندگی با آن را به ویژه برای جوانان حسابی کسالت‌آور و خسته‌کننده می‌کند. درواقع باید گفت که نسخه اسکایپک این خودرو بیشتر مناسب خانم‌هایی است که انتظار چندانی از اتومبیل خود ندارند و برایشان سواری گرفتن از یک هاچبک قد کشیده آن هم برای خرید روزانه شهری اولویت بیشتری دارد. با این توصیف باید گفت چنانچه طالب سواری گرفتن از یک کراس با چهره اسپرت اما اقتصادی و ارزان‌تر هستید و تنبلی خودرو برایتان مهم نیست!

تجربه 20 هزار کلیومتر با نیسان جوک

جوک اسکایپک نظرتان را تأمین خواهد کرد اما حتی اگر انتظار عملکردی در حد نرمال هم داشته باشی  د، قطعاً اسکایپک اتومبیل موردنظر شما نخواهد بود! نقطه ضعفی که البته در ورژن اسپرت آن نه تنها برطرف می‌شود بلکه توانایی‌های آن با برخورداری از موتور ۱۹۰ اسبی بسیار بیش از انتظار است. همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد جوک موردنظر تا زمان نگارش این مطلب بیش از ۲۰ هزار کیلومتر (۲۴ هزار کیلومتر) کار کرده که در طی این مدت به غیر از سرویس‌های دورهای هیچ هزینه دیگری برای نگارنده این مطلب نداشته است. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده از سوی کمپانی ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش است که برای ما در شرایط استفاده در شهر و در کامپیوتر سفری خودرو چیزی در حدود ۹.۳ لیتر و در بزرگراه و آزادراه‌ها حدود ۷.۵ لیتر (البته با سوخت سوپر ایرانی و در تهران) بوده است که بدین ترتیب در حالت ترکیبی با رقمی بالاتر از رقم اعلام شده از سوی شرکت روبرو بوده‌ایم. در این میان البته اشاره به دو نکته هم ضروری است که یکی استفاده از موود (حالت رانندگی) اسپرت در اکثر مواقع (به دلیلی تنبلی گیربکس) و دیگری موقعیت جغرافیایی تهران و محل سکونت و کار نگارنده در مناطق مرتفع تهران است که قطعاً در ثبت این میزان مصرف بسیار تأثیرگذار بوده است.

درواقع از آنجایی که در دو نسخه اسکایپک و پلاتینیوم واکنش موتور به فشردن پدال گاز در دو حالت دیگر نرمال و اقتصادی راضی‌کننده نیست لذا در بیشتر مواقع چاره‌ای جز رانندگی در حالت اسپرت ندارید و این موضوع موجب می‌شود که حتی فراموش کنید این دو حالت هم جزو انتخاب‌های رانندگی شما محسوب می‌شوند! تنبلی این واژن‌ها تا بدان حد بوده است که از سوی نیسان حتی مهندسانی برای تغییر برنامه‌های ecu و افزایش قدرت آن به ایران هم آمدند تا با آپدیت کردن برنامه‌های آن کمی بر قدرت خودرو بیفزایند. از طرف دیگر اما سواری خودرو بسیار نرم و مناسب ارزیابی می‌شود و فرمان برقی آن نیز به خوبی جوابگوی خواسته راننده است. ضمن اینکه اتومبیل با رفتارهایی نزدیک به یک هاچبک اسپرت به هیچ‌وجه راننده را در جاده و مسافرت‌های طولانی خسته نمی‌کند. این موضوع اما برای سرنشینان پشتی کمی متفاوت است تا جایی که به دنیست برای راحتی سرنشینان عقب هر دو ساعت یک بار یک توقف داشته باشید تا آنها با پیاده شدن از خودرو نفسی تازه کنند! نکته دیگر اینکه اگرچه نسخه اسکایپک از لحاظ برخورداری از امکانات استاندارد ایمنی همچون سیستم‌های کمک راننده و یا تعداد ایربگها در حدی بسیار مطلوب است اما حذف برخی تجهیزات رایج در این ورژن همچون دیسک‌های عقب، آینه‌های تاشو، لامپ‌های حساس به نور محیط و…. بسیار جای تعجب دارد!

توجه داشته باشید که قیمت این خودرو در حال حاضر ۱۸۰ میلیون تومان است و فقدان برخی تجهیزات در آن کاملاً به چشم می‌آید. فضای داخلی جوک متناسب با سگمنتی است که خودرو در آن قرار دارد. فضایی اسپرت، جذاب و بسی  آر تاثیرگذار که البته باتوجه به حجم نسبتاً محدود محل قرارگرفتن اشیاء، حداقل جای خالی طراحی یک جعبه کنسول میانی در بالای ترمز دستی آن به خوبی حس می‌شود. فضای صندوق خودرو نسبتاً عمیق و جادار است و عمق این فضا خیال راننده را از جای دادن چمدان‌های مسافرتی ۲ تا ۳ نفر در درون صندوق راحت می‌کند. اتومبیل در طول این یک سال به مشکل خاصی به غیر از افزایش صدای پمپ بنزین و نفوذ آن به داخل کابین بر نخورد که با توجه به گارانتی خودرو، ایراد فوق با مراجعه به نمایندگی و تعویض رایگان پمپ بنزین در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف گردید. این خودرو تا کیلومتر ۲۰ هزار، ۳ مرتبه به نمایندگی برده شد و سرویس اولیه ۵ هزار کیلومتر چیزی در حدود ۲۸۰ هزار تومان، سرویس ۱۰ هزار کیلومتر ۳۸۰ هزار و در دوره آخر ( ۲۰ هزارتا) با توجه به تعویض لنت و فیلترهای هوا بیش از ۹۰۰ هزار تومان هزینه در بر داشت که البته کمی گرانتر از حد نرمال به نظر می‌رسد.

برخورد کارکنان و نحوه خدمات‌دهی شرکت واردکننده بسیار مطلوب بوده اما کم تعداد بودن مراکز خدمات پس از فروش نیسان در تهران گله‌ای است که مسئولان شرکت باید آن را در نظر بگیرند. نکته آخر اینکه اگرچه جهان نوین آریا در طول مدت کوتاه فعالیت خود با ارائه انواع شیوه‌های فروش و همچنین ارائه خدمات مطلوب در طول یک  سال و نیم گذشته توانسته است نسبتاً موفق عمل کند اما با این حال این ۳ نکته نباید فراموش شود: ۱- انتظار تنوع بیشتر در محصولات عرضه شده، ۲- بازنگری در سیاست‌های قیمت‌گذاری و ۳- افزایش شعب و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به ویژه در مناطق شمالی پایتخت

این مطلب اولین بار در ماهنامه سرعت به قلم سینا گیلانی منتشر شده است.