مزدا ۶ در کنار اتومبیل‌های نامداری چون فولکس پاسات، تویوتا اونسیس، رنو تلیسمان و پژو ۵۰۸ در زمره پرفروش‌های این کلاس است. نسل سوم این خودرو که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه اتومبیل مسکو به جهانیان معرفی شد، پس از مدل CX-5 دومین ساخته کمپانی بود که با فلسفه طراحی روح حرکت (Design in Motion) چرخ بر راه‌های جهان نهاد. این ماشین در سال ۲۰۱۵ فیس لیفت شد و با اینکه نمونه ایده‌ای آن با نام مزدا کوپه که گفته می‌شود مدل آینده مزدا ۶ است، در پاییز سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به جهانیان معرفی شد، اما هم اکنون دوباره فیس‌لیفت شده و نوشتاری که در پی می‌خوانید برآمد آزمایش رانندگی نگارنده با این زیباروی شرقی است.

چهره نو
در فیس لیفت دوم این ماشین، بیشترین دگرگونی در نمای جلو و به ویژه در جلو پنجره آن که نسبت به مدل پیشین اندکی بزرگ‌تر نیز شده است به چشم می‌آید. این بخش نه تنها چهره این مدل را اندکی اخموتر جلوه می‌دهد بلکه در زمینه طراحی مدرن نیز، فاصله این ماشین را با رقبای آلمانی به ویژه آئودی کمتر کرده است. در فیس لیفت مزدا ۶ لبه‌های پایانی (دو سوی راست و چپ) زهواره کرومی کمانی شکلی که در مدل پیشین به لبه‌های بالایی چراغ‌ها می‌رسید، هم اکنون با فرمی نیرومندتر از زیر آنها جلو آغاز شده و با این فرم طراحی آنها را نیز دگرگون و اندکی باریکتر کرده‌اند. بلندای جلو پنجره اندکی بیشتر از فیس لیفت پیشین و تیرک‌های افقی آن نیز جای خود را به پوششی مشبک داده‌اند. در این مدل فرم سپر به انگیزه دگرگون شدن جلوپنجره به کلی تغییر کرده و چراغ‌های مه شکن دیودی آن نیز مدرن و بهروز شده‌اند. چراغ‌های جلو و مه شکن از گونه دیودی هستند و چراغ‌های مه‌شکن به درون چراغ‌های جلو رفته و جای خالی این بخش در لبه زیرین سپر نیز با یک زهواره کرومی با فرمی افقی هماهنگ با دگرگونی‌های فیس لیفت، طراحی و جایگزین شده است.

مزدا ۶ همچنان در دو گونه سدان و استیشن به بازار می‌آید و طول مدل سدان ۶ سانتیمتر بیش از استیشن است. فاصله محوری مدل سدان ۲۸۳ سانتیمتر و بدین روی ۸ سانتیمتر بیشتر از مدل استیشن است. فرم بدنه این ماشین در هر دو نمای جانبی و عقب دست نخورده باقی مانده و تنها دگرگونی آن در نمای عقب به چراغ‌های عقب نو و لوله اگزوزهای بزرگ‌تر خلاصه شده است. مزدا ۶ هم اکنون ۶ در ۳ رده وسایل رفاهی به ترتیب به نام‌های ویژن، پریمیوم و آپتیموم قابل سفارش بوده و هر ۳ از از وسایل اضافی بیشتری نسبت به مدل‌های پیشین برخوردارند.

داخل مزدا 6

کابین شبیه به CX-5
با نگاهی به کابین مدل فیس لیفت مزدا،۶ ناگفته پیداست که مزدا فرم نو و بسیار بهروز کابین این ماشین را بر پایه فرم طراحی ساخته‌های جدیدتر این خودروساز مانند نسل نو مدل CX-5 به‌روزرسانی کرده است. قسمت بالایی کنسول همچون مدل پیشین دارای روکشی چرم نماست که در این میان فرم دوخت لبه‌های آن بر کیفیت کابین افزوده است. گرچه فرم این بخش شبیه مدل پیشین است، اما نسبت به نسل قبلی کاملاً دست‌خوش به روز رسانی مطلوبی شده و کیفیت کلی کابین به خودروهای کلاس پریمیوم و لوکس بسیار نزدیک است. در این بخش نیز چون مدل پیشین اثری از دکمه‌ها و کلیدهای گردان فراوان و گیج کننده به چشم نمی‌خورد که این کار نیز به کارگیری وسایل اضافه کابین را آسان‌تر می‌سازد. مانیتور ۷ اینچی جاسازی شده در قسمت بالایی کنسول میانی نیز در بر دارنده سامانه رهیاب ماهواره‌ای، سیستم صوتی، تلفن همراه با اتصال بیسیم، اینترنت، دوربین‌های دید عقب و ۳۶۰ درجه برای اطراف ماشین و داده‌های کمکی فراوان دیگری برای راننده است.

هم اکنون در این ماشین سامانه‌های رهیاب و دوربین به گونه استاندارد وجود داشته و قسمت نشان دهنده‌های آن نیز که دستخوش دگرگونی‌هایی اندک در طراحی شده و در مدل‌های فول از گونه دیجیتال است، همچنان خوانا و در دید بسیار خوب راننده قرار دارد. فرم صندلی‌ها در مدل کنونی دگرگون شده و در بر دارنده فوم بیشتر است. از سوی دیگر نه تنها روکش‌های جلو داشبورد بلکه دیگر روکش‌های کابین چون روکش درون درها نیز دستخوش دگرگونی شده که فرم کلی کابین را بیشتر شبیه ماشین‌های لوکس کرده است. اهرم چرخشی و دوار سامانه کامپیوتر این ماشین که به‌کارگیری و کنترل داده‌های مانیتور روی داشبورد را تحت کنترل دارد همچنان در کنسول میانی بین دو صندلی جلو قرار گرفته و ترمز دستی مانند مدل پیشین از گونه الکترومکانیکی است.

دقت در راندن
با باز کردن در روی صندلی راحت این ماشین می‌نشینم. مکانیزم باز و بسته شدن در همچنان سبک و شبیه به دیگر خودروهای ژاپنی است. فرمان مزدا ۶ نیز به ویژه در طراحی کانون فرمان نسبت به مدل پیشین ظریف‌تر و زیباتر شده است. با فشردن کلاچ و فشار دادن دکمه استارت استاپ پیشرانه این ماشین را روشن و رانندگی را آغاز می‌کنم. جعبه دنده ۶ دنده دستی مانند دیگر گیربکس‌های این خودروساز از تعویض‌هایی بسیار دقیق برخوردار بوده و سامانه کلاچ نیز بسیار نرم و روان است.

گشتاور پیشرانه ۲ لیتری بنزینی این ماشین نسبت به مدل پیشین بیشتر شده که البته این افزایش گشتاور در رانندگی چندان احساس نمی‌شود. در عوض مدل فیس لیفت مزدا ۶ نسبت به نسل قبلی با برخورداری از سامانه الکترونیکی جی وکتورینگ (G-Vectoring) از پایداری بهتر و بیشتری در مانورها برخوردار است. با اینکه اتومبیل به تندی شتاب و سرعت می‌گیرد، اما این ماشین در شتابگیری نسبت به اتومبیل‌های همکلاس دیگر چون فورد موندئو و فولکس واگن پاسات که هر دو از پیشرانه‌های توربو کوچک‌تر برخوردارند، کندتر احساس می‌شود. مزدا ۶ در مانورهای رانندگی اتومبیلی با خودباوری بالاست، سامانه فرمان از نوع سرووالکتریکی این ماشین از دقت مناسبی برخوردار است و کابین آن کم صدا است. از این گذشته سامانه فنربندی این خودرو سفت و رانندگی با آن بسیار اسپرت احساس می‌شود.

در انتظار نسل نو
مدل فیس لیفت شده مزدا ۶ نسبت به مدل فیس لیفت پیشین از دگرگونی‌هایی چشمگیر به ویژه در طراحی قسمت جلو بدنه و کل کابین نسبت به مدل پیشین برخوردار شده و به‌ویژه کابین آن بسیار گران‌تر از همکلاسان مزدا به چشم می‌آید. با اینکه این ماشین همچنان از اتومبیل‌های خوب این کلاس است، اما پس از گذشت ۷ سال از به بازار آمدن این مدل، دوستداران مزدا چشم انتظار نسل نو این ماشین هستند.

این مطلب اولین بار در مجله ماشین به قلم رضا انصاری فرد منتشر شده است.