آن‌ها خطرناک‌ترین موجودات روی زمین هستند. خون شما را می‌مکند و بیماری را پخش می‌کنند. هرساله یک میلیون انسان را می‌کشند. آیا در مورد خون‌آشام‌ها صحبت می‌کنیم؟ شیر‌ها؟ گوریل‌ها؟ در واقع هیچ یک از این‌ها. در مورد پشه‌ها حرف میزنیم. آیا پشه‌ها تا این حد کشنده هستند؟ اگر همه آن‌ها از بین بروند چه رخ می‌دهد؟ آیا به سود بشر خواهد بود؟ در ادامه با ویوین و داستان پشه‌های کشنده همراه باشید.

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد که یک حشره کوچک می‌تواند این چنین کشنده باشد اما واقعیت دارد. پشه‌ها گسترش دهنده بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب زرد و ویروس تب دنگی هستند. آن‌ها با نیش زدن شخص مریض و سپس نیش زدن شما و تزریق بزاقشان در بدن شما وارد جریان خون شما شده. باعث درگیر شدن شما با هر نوع ویروس یا باکتری می‌شوند.

البته فقط بر روی انسان‌ها تاثیر ندارند. حیوانات و احشام در سراسر دنیا از پشه‌ها به شدت رنج می‌برند. تنها یک نیش می‌تواند کشنده باشد. بنابراین چگونه از شر این حشرات خلاص شویم؟

خب در ابتدا باید بفهمیم که چه تعداد پشه در دنیا وجود دارد. پی بردن به این مورد بسیار سخت است. تخمین زده شده که تنها ۷ میلیارد از آن‌ها در آلاسکا وجود دارد. بله درسته، در آلاسکا. به دلیل گرمایش جهانی و افزایش دمای اقیانوس‌ها پشه‌ها می‌توانند در چنین مکان‌هایی زندگی کنند و در سراسر دنیا تریلیون‌ها پشه وجود دارد. روش‌هایی برای خلاص شدن از شر آن‌ها وجود دارد. خفاش‌ها بدون هیچ ریسکی پشه‌ها را می‌خورند. آن‌ها می‌توانند در یک ساعت ۶۰۰ پشه بخورند. بنابراین اگر به تعداد کافی خفاش داشته باشیم در تئوری می‌توانند بطور موثری پشه‌ها را در سراسر دنیا حذف کنند. اما چطور از شر میلیاردها خفاش در آسمان رها شویم؟

خب شاید این بهترین ایده نباشد. نکته دیگری که باید بدانیم این است که پشه‌ها چطور تولید مثل می‌کنند. شاید فکر کنید آن‌ها خون ما را به دلیل خوش‌طعم بودن می‌مکند و اینکه گرسنه هستند. اما به جای اینکه خودشان را غذا دهند در واقع این کار را برای لاروهای خود می‌کنند. بنابراین اگر از خون خود صرف نظر کنیم این روش خیلی کارا نخواهد بود. بجای این گزینه‌ها باید پشه‌های نری که اصلاح ژنتیکی شده‌اند را رها کنیم. آن‌هایی که نیش نمی‌زنند و فرزندان استریل شده‌ای تولید می‌کنند. ممکن است دهه‌ها طول بکشد اما با تعداد کافی از پشه‌های اصلاح ژنتیکی شده که فرزندان استریل‌شده‌ای تولید می‌کنند پشه‌ها در نهایت ریشه‌کن خواهند شد. بنابراین اکنون که آن‌ها رفته‌اند در ادامه چه اتفاقی می‌افتد؟

خب در ابتدا میلیون‌ها انسان هر ساله مریض و فوت نمی‌شوند. از بیرون بودن در فصل تابستان بدون ترس از گزیده شدن لذت خواهید برد و حیوانات نیز امن‌تر خواهند بود. درسته. اگر از شر همه پشه‌ها خلاص شویم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

پس چرخه حیات چه می‌شود؟ آیا پشه‌ها به زنجیره غذایی کمک نمی‌کنند؟ قطعا، برخی پرنده‌ها خفاش‌ها و غورباقه‌ها پشه‌ها را می‌خورند. اما آن‌ها بخش قابل توجه و بزرگی از خوراک موجودات نیستند و این حیوانات بدون پشه‌ها نیز زنده می‌مانند و گرچه پشه‌ها در گرده‌افشانی گیاهان شرکت دارند، زنده نگه‌داشتن این‌گونه خیلی توجیه کننده نیست. اما هنوز خلاص شدن از شر پشه‌ها کار درستی است؟ ما در حال از بین بردن کامل یک گونه هستیم. بخاطر داشته باشید که هزاران گونه متفاوت از پشه وجود دارد اما شش نوع از آن‌ها نیش می‌زنند و مریضی را پخش می‌کنند. نه تنها این نوع بلکه تئوری‌هایی وجود دارد که پشه‌ها ممکن است به محافظت از جنگل‌های آمازون کمک کنند. زیرا آن‌ها بسیار کشنده و آزاردهنده برای کسانی هستند که سعی در بریدن درخت‌ها دارند، که در نقاطی این حشرات واقعا جلوی این کار را می‌گیرند. بیایید برای لحظه‌ای واقع‌بین باشیم جمعیت انسان‌ها به سرعت در حال رشد است. ممکن است پشه‌ها جمعیت ما را در ثبات نگه می‌دارند. صبر کنید، چی شد؟ این که چیز خوبی‌ست مریضی کمتری خواهد بود، انسان‌های کمتری می‌میرند و نتایج منفی کمتری وجود خواهد داشت، اما چه می‌شد اگر بجای از بین رفتن پشه‌ها نیمی از جمعیت انسان‌ها در ثانیه‌ای از بین می‌رفتند؟