فیلم‌های موزیکال همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی بوده‌اند. این فیلم‌ها معمولاً داستان‌های عاشقانه و پرشوری را با موسیقی و رقص همراه می‌کنند. در سال‌های اخیر، فیلم‌های موزیکال جدیدی ساخته شده‌اند که مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفته‌اند.در مورد موزیکال‌ها چیزی واقعاً جادویی وجود دارد. ایده اینکه کسی خواسته‌های قلب خود را از طریق شماره‌های موسیقی بیان کند می‌تواند قلب مخاطبان را به درد بیاورد. فیلم‌های موزیکال مفهوم جدیدی نیستند. صدها نفر از آنها در طول سال‌ها وجود داشته‌اند، از جمله آثار بزرگی مانند “کاباره”، “گریس”، “صدای موسیقی” و “جادوگر شهر از”، با ویژگی‌های جدیدی که به طور مداوم به لیست اضافه می‌شوند.ژانر فیلم موزیکال یکی از بهترین‌هاست زیرا برای همه چیزهایی دارد. درام، عاشقانه، کمدی و حتی کمی اکشن وجود دارد و همه آنها با آواز و رقص تزئین شده اند. این یک تجربه تماشای منحصر به فرد و واقعاً سرگرم کننده برای کل خانواده است.در سال های اخیر، موزیکال ها در گیشه با مشکلات زیادی مواجه شده اند. در حالی که مخاطبان تمایل بیشتری به پذیرش موزیکال بودن فیلم های انیمیشن دارند، فیلم های لایو اکشن تمایل دارند لحظات موزیکال خود را در بازاریابی کم رنگ کنند. با این حال، اخیراً فیلم های موزیکال عالی زیادی ساخته شده اند که می توانند با بهترین فیلم های این ژانر رقابت کنند. در سال ۲۰۲۴، فیلم موزیکال Mean Girls: The Musical منتشر خواهد شد و همچنین فیلم آینده Wicked با بازی آریانا گرانده و سیسیلیا اریو. همچنین فاش شده است که دنباله فیلم جوکر با بازی خواکین Phoenix یک فیلم موزیکال خواهد بود.در حالی که خود را برای برخی از اکران های موزیکال هیجان انگیز و آینده آماده می کنیم، در اینجا ۱۰ فیلم موزیکال برتر اخیر را معرفی می کنیم. برای آنچه که اخیر است، ما می گوییم ۱۰ سال گذشته.

۱۰-The Greatest Showman (2017)

The Greatest Showman که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، یک موزیکال نیمه بیوگرافیک درباره سرگرمی معروف P.T. بارنوم (هیو جکمن) و ایجاد جاذبه سیرک بارنوم و بیلی توسط او. در کنار جکمن، «بزرگترین شومن» بازیگران با استعدادی از جمله زک افرون (موزیکال دبیرستان)، زندایا (سرخوشی)، میشل ویلیامز (جزیره شاتر)، ریچل فرگوسن (دختری در قطار) و ستاره برادوی، کیالا ستل، بازی می‌کند. The Greatest Showman در سراسر جهان ۴۳۵ میلیون دلار فروخت و به خاطر جلوه های بصری خیره کننده، اجراها و موسیقی اصلی اش مورد تحسین قرار گرفت.The Greatest Showman همچنین موفقیتی را در صفحه نمایش بزرگ در قالب جریان های موسیقی مشاهده کرد. مهم‌تر از همه، «ستارگان را بازنویسی کن» به خوانندگی افرون و زندایا، و «این من هستم» که توسط ستل خوانده شد، به آهنگ‌های برجسته این فیلم تبدیل شدند. “This is Me” نامزد چندین جایزه از جمله اسکار بهترین آهنگ اصلی در سال ۲۰۱۸ شد. اگرچه برنده نشد، اما همچنان در بین طرفداران موسیقی و کسانی که فیلم را دوست داشتند محبوبیت دارد. در حالی که The Greatest Showman با زندگی P.T Barnum آزاد شد، اما به اعتبار فیلم ها اشاره می کند که علیرغم اکران کم در گیشه، ماندگاری قابل توجهی داشت و با وجود اینکه هرگز رتبه اول در گیشه را نداشت، به یک موفقیت نادر باکس آفیس تبدیل شد. حتی پس از گذشت این همه سال، موسیقی هنوز توسط طرفداران خوانده می شود و به بخشی از فرهنگ پاپ تبدیل شده است. اگر به دنبال ساعتی رمانتیک و بزرگتر از زندگی خود هستید، The Greatest Showman یک انتخاب عالی است.

۹-Into the Woods (2014)

فیلم موزیکال Into the Woods داستان چند شخصیت آشنا از داستان های پریان برادران گریم را با هم ترکیب کرده است و در آن ما شاهد تلاش‌های یک زوج برای برآورده کردن آرزوی خود، یعنی داشتن فرزند، هستیم. با این حال، یک نفرین جادوگر مانع رسیدن آنها به رویایشان می شود و آنها را مجبور به یک سفر ماجراجویی می کند. برای شکستن طلسم، خباز و همسرش باید اشیا خاصی را جمع آوری کنند، اما شخصیت های داستان های پریان که آنها در طول راه با آنها ملاقات می کنند، هر کدام با چالش های خاص خود مواجه هستند.Into the Woods کارگردانی شده توسط راب مارشال نه تنها به دلیل داستان هیجان انگیز آن که داستان های محبوب دوران کودکی را در یک فیلم موزیکال ترکیب می کند، بلکه به دلیل بازیگران برجسته ای که دارد نیز متمایز است. مریل استریپ، آنا کندریک، ایمی بلانت، جیمز کوردان، کریس پاین و جانی دپ تنها چند نام امیدوار کننده هستند که به سرعت فیلم را بالا می برند و ضمانت می کنند که خنده خوبی داشته باشند و نقش برجسته ای داشته باشند. با نگاهی به این نام ها و فیلمبرداری فیلم، جای تعجب نیست که سه نامزدی اسکار در رده طراحی تولید، طراحی لباس و بهترین نقش مکمل زن برای مریل استریپ و همچنین تعداد زیادی نامزدی جایزه به این فیلم متصل شده است.

۸-Anna & The Apocalypse (2018)

فیلم موزیکال Anna and the Apocalypse در یک شهر کوچک در اسکاتلند به نام Little Haven اتفاق می‌افتد، شهری که کمتر کسی از آن اطلاع دارد و قطعاً جایی نیست که اتفاقات جالبی در آن رخ دهد. آنا در آستانه فارغ‌التحصیلی از دبیرستان است و بیش از هر چیز آماده است تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه به آنجا برود، حتی اگر پدرش به اندازه او از این ایده مطمئن نباشد. وقتی صحبت از دوستان او می شود، درام از احساسات عاشقانه پنهانی گرفته تا تکالیف ناموفق و قرارهای یک شبه آزاردهنده متغیر است. زندگی آنها به هیچ وجه نمی تواند عادی تر از این باشد، تا اینکه یک عفونت زامبی در شهر آرام Little Haven شروع به گسترش کند. طولی نمی کشد که زامبی ها کنترل را به دست می گیرند و زندگی بازماندگان را تهدید می کنند و آنها را به سفری دشوار برای زنده ماندن می فرستند.Anna & The Apocalypse یک فیلم منحصر به فرد است، یک موزیکال تعطیلات با محوریت زامبی ها. مطمئناً شایسته ستایش در زمینه موسیقی متن این فیلم موزیکال است. این فیلم نامزدهای زیادی برای آهنگ های خاص دریافت کرد و آهنگسازان Roddy Hart و Tommy Reilly حتی در سال ۲۰۱۸ جایزه Grimmfest را برای “بهترین موسیقی متن” دریافت کردند. در همان سال ها، بازیگران گروه، کارگردان و آهنگسازان نیز جوایز دیگری را برای “بهترین بازیگران گروهی”، “بهترین فیلم ترسناک”، “بهترین کمدی” و “بهترین موسیقی” دریافت کردند. موسیقی متن ترکیبی عالی از ژانرهای مختلف است که نه تنها یک ارکستر درخشان را ارائه می دهد بلکه همچنین احساسات متضادی را در حالی که وقایع در این شهر کوچک آشکار می شود، منتقل می کند.

۷-Mamma Mia! Here We Go Again (2018)

پس از اینکه فیلم موزیکال Mamma Mia! هیجان زیادی ایجاد کرد و طرفداران را مشتاق ادامه داستان دونا کرد، کارگردان اول پارکر یک رویا داشت و Mamma Mia! Here We Go Again را زنده کرد. ده سال پس از اکران اولین فیلم، Mamma Mia! Here We Go Again در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. جالب اینجاست که این فیلم هم پیش درآمد و هم دنباله است. دلیل این امر این است که طرفداران نه تنها می توانند همراه با جوان دونا (با بازی فوق العاده لیلی جیمز) سفر او را دنبال کنند که در نهایت او را به سه عاشق خود، بیل، هری و سام، خواهد رساند، بلکه همچنین می توانند سوفی و اسکای را پنج سال پس از عروسی آنها ببینند و بدانند که سرنوشت دونا خود چه شد.Mamma Mia! Here We Go Again بازآفرینی داستانی از اولین فیلم با تمرکز بر زندگی دونا در جوانی است. ما شاهد ملاقات های اولیه دونا با سه عاشقش، بیل، هری و سام هستیم و همچنین می بینیم که چگونه او در نهایت با آنها ارتباط برقرار می کند. در همین حال، ما همچنین شاهد زندگی سوفی و اسکای پنج سال پس از عروسی آنها هستیم. آنها سعی می کنند تا با مشکلات جدیدی که در زندگی خود با آنها روبرو هستند کنار بیایند و همچنین به دنبال سرنوشت مادر سوفی هستند.Mamma Mia! Here We Go Again یک دنباله عالی برای اولین فیلم است که داستان دونا را به روشی جدید و هیجان انگیز ادامه می دهد. این فیلم پر از موسیقی عالی، رقص و داستانی احساسی است که مطمئناً طرفداران قدیمی فیلم را خوشحال خواهد کرد و همچنین بینندگان جدید را به دنیای “Mamma Mia!” می کشاند.

آنچه Mamma Mia! Here We Go Again را بسیار خاص می کند این است که تمام بازیگران اصلی برای بازی خود بازگشتند و جو بسیار خاصی را برای خود و طرفداران فیلم ها ایجاد کردند. علاوه بر یک گروه بازیگران خیره کننده که شامل لیلی جیمز، آماندا سایفرد و البته، نماد هالیوود مریل استریپ است، خواننده مشهور جهان CHER در نقش مادر دونا قرار گرفت، که سبک خاص خود را به موزیکال اضافه کرد و آن را با صدای خارق العاده خود حتی بالاتر برد. فیلم موزیکال یک تجربه عالی را تضمین می کند، از حس رمانتیک-کمدی خود برای ایجاد روحیه عالی استفاده می کند. فیلم در واقع از فیلم اصلی بهتر است، زیرا روایتی درگیر کننده تر دارد که به نوعی آهنگ ها را به داستان می چسباند و همچنین تفاوت بین شخصیت ها در جوانی و زمان حال را بررسی می کند.

۶-In the Heights (2021)

این درام موزیکال بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام از چیارا آلگریا هودس و لین-مانوئل میرندا (همیلتون) ساخته شده است. منتشر شده در سال ۲۰۲۱، In the Heights در مورد جامعه در محله واشنگتن هیتس در نیویورک به طور عمده تحت سلطه جمهوری دومینیکن است. فیلم اعضای این جامعه را دنبال می کند که برای رسیدن به رویاهای خود برای یک زندگی بهتر تلاش می کنند.In the Heights پر از شور و احساس است و داستانی جذاب را روایت می کند که با موسیقی و رقص شگفت انگیز زنده شده است. این فیلم یک جشن شادی و امید است و مطمئناً مخاطبان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.In the Heights یک جشن سرزنده از فرهنگ، جامعه، عشق و استقامت است. زیبایی و پویایی یک محله پر از میراث منحصر به فرد را به تصویر می کشد و داستان های شخصیت های آن را از طریق استفاده از آهنگ های ریتم دار و گیرا به تصویر می کشد. این یک مثال عالی از اقتباس درست از یک نمایش صحنه ای به فیلم است. نسخه سینمایی In the Heights هنوز هم همه ضروریات جوهره نسخه صحنه ای را در خود دارد و به طور همزمان زندگی جدیدی را به ژانر فیلم موزیکال می بخشد.این فیلم همچنین به طور عالی محیط محلی واشنگتن هیتس را به تصویر می کشد، با نماهای زیبایی از خیابان ها و مغازه ها و همچنین جزئیات فرهنگ و آداب و رسوم محلی.

۵-Wonka (2023)

اگرچه وونکا ۱۸ سال پس از آخرین تلاش برای ساخت فیلم ویلی ونکا، چارلی و کارخانه شکلات سازی محصول ۲۰۰۵، اکران شد، تحسین داستان ویلی ونکا مانند همیشه وجود دارد. Wonka یک راه‌اندازی مجدد/پیش‌کلید ملک است که مستقیماً به زندگی پر فراز و نشیب ویلی ونکا جوان و چگونگی تبدیل شدن او به شکلات‌ساز افسانه‌ای می‌پردازد. Timothée Chalamet در نقش جادوگر و شکلات‌ساز جوان قدم می‌گذارد و نشان می‌دهد که چگونه وونکا قصد دارد رویای رنگارنگ خود را برای شاد کردن مردم از طریق طعم برجسته شکلات محقق کند.Wonka پر از رنگ، شور و خلاقیت است و داستانی جذاب را روایت می کند که با بازی خیره کننده Timothée Chalamet زنده می شود. این فیلم مطمئناً طرفداران قدیمی داستان Willy Wonka را خوشحال خواهد کرد و همچنین بینندگان جدید را به این دنیای شگفت انگیز جذب خواهد کرد.ایده ساخت یک پیش درآمد Willy Wonka به نظر یک حرکت بدبینانه بود و تریلرها چندان اعتماد به نفس را القا نمی کردند. وقتی فیلم سرانجام به سینماها رسید، مخاطبان و منتقدان با خوشرویی شگفت زده شدند. به لطف کارگردانی عالی کارگردان فیلم Paddington Paul King، فیلم دارای حال و هوای عجیب و غریب و شگفت انگیز یک داستان کودکانه کلاسیک است و به نظر می رسد کاملاً در داستان های نویسنده Roald Dahl قرار دارد. چیزی که بیشتر مخاطبان را شگفت زده کرد این بود که فیلم در واقع یک موزیکال بود، چیزی که تریلر سعی در پنهان کردن آن داشت. در حالی که فیلم البته از آهنگ های محبوب “Pure Imagination” و “Oompa Loompa” از فیلم اصلی جنی وایلر ۱۹۷۱ استفاده می کند، بهترین آهنگ ها قطعات اصلی این فیلم هستند. “A Hat Full of Dreams” یک آهنگ افتتاحیه گیرا است، “For a Moment” یک آهنگ زیبا با محوریت شخصیت است، و “World of Your Own” بسیار به یک به روز رسانی عالی از قصد موضوعی “Pure Imagination” شباهت دارد.

۴-La La Land (2016)

La La Land یک فیلم عاشقانه، پر از شادی و پر از انرژی قدیمی هالیوود است. این فیلم درباره یک پیانیست جاز (Ryan Gosling) و یک بازیگر امیدوار (Emma Stone) است که هنگام دنبال کردن رویاهای خود در لس آنجلس با هم آشنا می شوند و عاشق می شوند. پر از جاز پر جنب و جوش، ریتم های تند و رقص باورنکردنی، La La Land پر انرژی است و فقط با زندگی منفجر می شود. عشق جوان بین شخصیت های Gosling و Stone رویایی و جذاب است، و هر دو اجراهای آنها بیش از حد در یک راهی است که فقط در موزیکال ها کار می کند – که آن را یک تماشاگر سرگرم کننده می کند.La La Land با استقبال مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد و جوایز متعددی از جمله هفت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن (Emma Stone) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (Ryan Gosling) را دریافت کرد.در ۷۴مین مراسم گلدن گلوب، La La Land در هفت بخش نامزد شد، از جمله بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین کارگردانی (Damien Chazelle) و بهترین ترانه اصلی برای “City of Stars”. La La Land در تمام هفت رده ای که برای آن نامزد شده بود، برنده شد و رکورد بیشترین گلدن گلوب را برای یک فیلم واحد ثبت کرد. اگرچه در جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم را دریافت نکرد، اما این فیلم به یک کلاسیک مدرن تبدیل شده است که برای مخاطبان پایدار بوده و دوباره موزیکال ها را جذاب کرده است. از سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، اما اگر هنوز La La Land را بررسی نکرده اید، تضمین می کند که لبخند شما را بخنداند و به طور کنترلی پای خود را به ملودی های گسترده موسیقی متن بزنید.

۳-The Color Purple (2023)

The Color Purple یک فیلم درام دوره ای موزیکال است که زندگی زنان آفریقایی آمریکایی در جنوب را دنبال می کند و به عمق مشکلات روزمره ای که آنها در اوایل قرن ۲۰ با آن روبرو هستند، می پردازد. این فیلم در واقع بر اساس رمانی به همین نام نوشته Alice Walker است که زندگی یک زن جوان به نام Celie را برجسته می کند. Celie با سختی های هر روز روبرو است، و باید خشونت و تجاوز پدرش را تحمل کند، که در نهایت منجر به تولد دو فرزند او می شود. دو فرزند گرفته می شوند، Celie به یک کشاورز داده می شود تا ازدواج کند و آزار و اذیت فقط ادامه می یابد. داستان Celie دلخراش، غم انگیز و مطمئناً یک فیلم سبک نیست، اما مقداری قدرت زنانه شگفت انگیز را در خود دارد زیرا Celie در خواهرhood آرامش و قدرت پیدا می کند.The Color Purple تولید شده توسط افراد بزرگ مانند Oprah Winfrey، Steven Spielberg، Scott Sanders و Quincy Jones، با خلاقیت برجسته سرشار است و به طور شگفت انگیزی توسط فیلمبرداری Dan Lausten مکمل است که روح و انرژی نمایش برادوی را که فیلم از آن الهام گرفته است، به تصویر می کشد. این موزیکال با فیلمنامه ای با ریتم خوب می درخشد و با ادغام اجراهای تاثیرگذار و پررنگ به فضای رنگارنگ جوی شیرین می دهد. موفقیت The Colour Purple در گیشه و با منتقدان نشان می دهد که ممکن است در ماه های آینده به یک رقیب اصلی جوایز تبدیل شود. با در دسترس بودن آن و Wonka و Mean Girls در همین حوالی، موزیکال ها به شکلی بزرگ به صحنه بازگشته اند.

۲-Tick, Tick…Boom! (2021)

در سال ۲۰۲۱ در نتفلیکس منتشر شد، تیک، تیک …بوم! یک موزیکال بیوگرافی بر اساس موزیکال تئاتر همنام جاناتان لارنسون (Rent) است. داستان درباره سفر او برای نوشتن یک موزیکال است که در صنعت تئاتر موفق شود و در عین حال عشق، دوستی و زندگی روزمره خود را به عنوان یک آهنگساز مشتاق متعادل کند. تیک، تیک …بوم! اولین کارگردانی Lin Manuel Miranda بود و Andrew Garfield (The Amazing Spider-Man) در نقش اصلی آن حضور دارد که همچنین اولین جایزه گلدن گلوب خود را برای او به ارمغان آورد.تیک، تیک …بوم! یک نگاه تکان دهنده و خام به فرآیند خلاقیت است. اگرچه در برخی مواقع این دردناک و غم انگیز است، اما همچنین سرزنده و زیبا است، به نوعی به عنوان یک ادای احترام به کار لارنسون عمل می کند. تیک، تیک …بوم! به خوبی مورد استقبال قرار گرفت و دسترسی آن در Netflix به موفقیت آن افزود. تیک، تیک …بوم! در زمانی منتشر شد که به نظر می رسید فیلم های موزیکال در هر گوشه ای ظاهر می شوند، اما یکی از بهترین ها به حساب می آید. از ابتدا تا انتها شما را درگیر خود می کند و واقعاً یک کلاس استادی در داستان پردازی هنری است.

۱-West Side Story (2021)

لئونارد برنستاین و استیون سوندهیم، موزیکال بی‌زمان “West Side Story” را که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد، شاهکاری است که در سال ۲۰۲۱ توسط فیلمساز افسانه‌ای Steven Spielberg بازسازی شد. داستان این موزیکال درباره دو گروه با پیشینه‌های متفاوت در شهر نیویورک است: “جت‌ها”، گروهی از مردان سفیدپوست و “شارک‌ها”، گروهی از پورتوریکویی‌ها. این دو گروه دائماً با یکدیگر در تضاد هستند و داستان روایت عاشقانه‌ای بین تونی و ماریا، دو عاشق سرنوشت‌ساز از هر دو گروه رقیب است که علی‌رغم مخالفت دوستان و خانواده‌هایشان، عاشق یکدیگر می‌شوند.

“West Side Story” مملو از رقص‌های خیره‌کننده و آهنگ‌های نمادینی است که به بخش‌های حیاتی تاریخ تئاتر موزیکال تبدیل شده‌اند. بازسازی این اثر الهام‌ گرفته از “رومئو و ژولیت” به همان اندازه نسخه اصلی خوب است، و در برخی موارد ممکن است حتی بگویید بهتر است. برای شروع، نسخه اسپیلبرگ سعی داشت تصویری از جامعه پورتوریکویی را که فیلم اصلی خراب کرده بود، ترمیم کند. علاوه بر این، فیلمبرداری در فیلم ۲۰۲۱ خیره‌کننده و واقعاً زیبا است که برخی از چشمگیرترین حرکات موزون را که تاکنون روی پرده به نمایش گذاشته شده است، برجسته می‌کند. West Side Story بازسازی شده یک ضربه کامل است، و طرفداران نسخه اصلی مشکلی برای عاشق شدن آن ندارند، که واقعاً نشان‌دهنده یک بازسازی موفق است. نه تنها بهترین موزیکال مدرن است، بلکه یکی از بهترین بازسازی‌های تمام دوران و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های کارگردان استیون اسپیلبرگ است.