Yorgos Lanthimos یکی از کارگردانان غیرمعمول و برجسته سینمای مدرن است. او یک هنرمند یونانی مرموز است که به خلق طنز در بی‌حرمتی و یافتن معنا در مطلق بی‌معنی بودن شهرت دارد. آثار او به دلیل سبک منحصر به فردش بسیار قابل تشخیص هستند. Lanthimos اغلب ایده‌های بسیار متفاوت را در هم می‌آمیزد تا این جهان طنز فردی، نظرات اجتماعی و این عجیب و غریب بودن تعاملات انسانی را ایجاد کند. فیلم‌های او به طور منظم موضوعاتی مانند عشق، مرگ و مفاهیم گسترده و متنوع جامعه‌های دیستوپیایی را در بر می‌گیرند. او با استفاده از ترکیبی از کمدی سیاه، ژانر وحشت و درام، به بررسی مسائل پیچیده اخلاقی و اجتماعی می‌پردازد. فیلم‌های او به طور گسترده‌ای مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند و او جوایز متعددی را دریافت کرده است.فیلم Poor Things یک فیلم عاشقانه فانتزی است که در اواخر قرن نوزدهم در لندن رخ می دهد. این فیلم داستان Bella Baxter را روایت می کند، یک زن جوان که پس از خودکشی به دست شوهرش به دست یک دانشمند احیا می شود. این دانشمند، دکتر Godwin Baxter، از بدن Bella برای ایجاد یک مخلوق جدید استفاده می کند که ترکیبی از انسان و حیوان است. Bella به سرعت یاد می گیرد که با زندگی جدید خود کنار بیاید و با مشکلاتی که در راه خود با آن مواجه می شود مقابله کند.فیلم Poor Things توسط Yorgos Lanthimos کارگردانی شده است، که به خاطر فیلم های تاریک و سورئال خود مانند The Lobster و The Favourite شناخته می شود.Poor Things به طور گسترده ای مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است و به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۲۳ شناخته شده است. منتقدان از فیلمنامه هوشمندانه، کارگردانی ماهرانه و بازی های درخشان بازیگران ستایش کرده اند.غالباً یک وهم‌آوری بالینی، سرد و شدید در فیلم‌هایش وجود دارد که او با فیلم‌نامه‌نویسی تیغ‌آلود و غلغلک‌دهنده‌اش و خلق و خوی عجیب و غریب برخی از شخصیت‌هایش، که به هر طریقی غالباً ماهیت فوق العاده مشکل ساز است. با آخرین اکران کارگردان، Poor Things، که مورد تحسین منتقدان و استقبال گسترده عمومی قرار گرفت، بیایید نگاهی به فیلم‌هایی بیندازیم که اگر عاشق Poor Things هستید، باید تماشا کنید.

۱۰-The Banshees of Inisherin (2022)

فیلم The Banshees of Inisherin محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی مارتین مک‌دونا است که بار دیگر با دو بازیگر محبوب خود، Colin Farrell و Brendan Gleeson همکاری کرده است. این فیلم داستان غم و اندوهی را در زندگی دو دوست صمیمی، Padraic (Farrell) و Colm (Gleeson) در جزیره Inisherin روایت می‌کند. پس از یک تغییر ناگهانی در نظر، Colm تصمیم می‌گیرد دیگر با Padraic ارتباطی نداشته باشد، که باعث حیرت Padraic می‌شود و منجر به جدایی پرتنش و خصمانه‌ای می‌شود.McDonagh در این فیلم به طور ماهرانه‌ای از طنز تاریک و سیاه برای بررسی موضوعاتی مانند دوستی، خیانت، انزوا، و سایه‌های پنهان شخصیت انسان استفاده می‌کند. Farrell و Gleeson در نقش‌های خود به زیبایی ظاهر می‌شوند و بازی‌های خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهند که به روح فیلم می‌افزاید.The Banshees of Inisherin با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شد و به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ شناخته شد. اگر به دنبال یک فیلم عمیق، پیچیده و تفکربرانگیز هستید که شما را با داستان غم‌انگیز خود درگیر کند، حتماً The Banshees of Inisherin را تماشا کنید.سبک متمایز مک‌دونا، به‌ویژه در فیلم پنجم او، موازی‌های واقعی با آثار لنتیموس دارد. از دیالوگ‌های کاملاً عینی و واضحی که شخصیت‌هایشان استفاده می‌کنند گرفته تا کمدی سیاهی که استفاده می‌کنند، اگرچه به اثرات متفاوتی می‌رسد، این دو فیلم را نه تنها به یکدیگر، بلکه به خود کارگردانان به دلیل ساختار فیلم‌هایشان، شخصیت‌هایی که به شخصیت‌هایشان می‌دهند و غمی که اغلب از درون آنها سرچشمه می‌گیرد پیوند می‌دهد.

۹-Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

محصول ذهن درخشان چارلی کافمن، ۲۰۰۴ Eternal Sunshine of the Spotless Mind، قصیده ای است برای هر یک از ما که نارضایتی ناشی از جدایی را تحمل کرده ایم. این فیلم رابطه و جدایی سخت بین جوئل (جیم کری) و کلمنتاین (کیت وینسلت) و تصمیم این زوج برای پاک کردن یکدیگر را از طریق یک روش پزشکی آینده نگرانه از مغزشان می گذراند.در حالی که نوشته‌های کافمن و لانتیموس در مورد نمایش‌های تخیلی از شخصیت‌ها و اصالت همسو هستند، در واقع در داستان است که Eternal Sunshine of the Spotless Mind و Poor Things شباهت‌هایی دارند، یعنی در روشی که هر دو فیلم از عناصر علمی تخیلی استفاده می‌کنند. به خصوص وقتی صحبت از تغییر دائمی حالات ذهنی باشد.به طور خلاصه، Eternal Sunshine of the Spotless Mind و Poor Things هر دو فیلم‌های علمی تخیلی پیچیده‌ای هستند که به موضوعاتی مانند عشق، از دست دادن، هویت و حقیقت می‌پردازند. آنها از سبک‌های غیرخطی و عناصر علمی تخیلی برای ایجاد تجربیات سینمایی منحصر به فرد استفاده می‌کنند.

۸-Frankenstein (1931)

داستان فرانکنشتاین داستانی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، از زمانی که مری شلی در سال ۱۸۱۸ قلم به دست گرفت. این داستان محوری درباره یک دانشمند که اساساً هیولایی را در یک اتاق زیر شیروانی در اینگولشتات می سازد، به موضوعاتی مانند مسئولیت خانوادگی، پیش داوری، انزوا و انتقام می پردازد.داستان فرانکنشتاین یکی از تأثیرگذارترین داستان های علمی تخیلی است که تا به حال نوشته شده است. این داستان به دلیل مضامین عمیق و پیچیده اش، از جمله جستجوی دانش، قدرت و خلقت، مورد توجه قرار گرفته است. داستان همچنین به مسائلی مانند مسئولیت اجتماعی و اخلاق علمی می پردازد.
فرانکنشتاین یک داستان کلاسیک است که به دلیل مضامین گیرا و شخصیت های ماندگارش، همچنان در جهان مورد مطالعه و بحث قرار می گیرد. این داستان بر رویکردهای علمی، فناوری و اخلاقی ما تأثیر گذاشته است و به ما یادآوری می کند که با قدرتی که در دست داریم، باید مسئولیت‌پذیر باشیم.اقتباس سینمایی جیمز ویل از سال ۱۹۳۱ یکی از بهترین برداشت های سینمایی از این داستان است و اولین بار بود که این داستان روی پرده بزرگ نمایش داده شد و متعاقباً به چندین فیلم در مورد موضوعات مشابه، از جمله “Poor Things” از لنتیموس الهام بخشید. “Poor Things” به این ایده خلقت انسان و کنجکاوی ذاتی در مورد ساخت موجودات به شیوه ای غیر متعارف، همانطور که در “Frankenstein” دیده می شود، می پردازد. مفاهیم این دو فیلم بر اساس ایده های همگن بنا شده اند، و آنهایی هستند که یک دانشمند را تولید می کنند که کار زندگی خود را به شکل یک موجود عجیب و غریب، غیرمتعارف و غیرقابل پیش بینی انجام می دهد.

۷-The Favourite (2018)

در سال ۲۰۱۸، The Favourite مورد تحسین منتقدان فیلم قرار گرفت، و از آنجایی که این تنها فیلم بلند انگلیسی زبان لنتیموس بود، کارگردان خود را به جهان گسترده فیلم و کسانی که لزوماً هیاهوی اطراف The Lobster یا Killing of a Sacred Deer را نشنیده بودند، اعلام کرد. این چرخش شگفت‌انگیز بر روی یک تاریخنامه تاریخی سلطنتی، سلطنت بی‌ثبات ملکه آن، و عشق همجنس‌گرایانه در قلب داستان است.The Favourite یک کمدی سیاه هوشمندانه و تاریک است که به زیبایی به روابط قدرت، جنسیت و طبقه اجتماعی در دوره سلطنتی می پردازد. فیلم با بازی های درخشان Colman، Weisz و Stone، یک اثر سینمایی خیره کننده و فراموش نشدنی است.سبک یورگوس lantimos بسیار بدیع است، بنابراین لازم است حداقل یکی دیگر از فیلم های او را اضافه کنیم. در حالی که اساساً در موضوع متفاوت هستند، همان DNA در هر پروژه ای جریان دارد، با این که همه فیلم های او این تن ناراحت کننده، دیالوگ خارج از دیوار، نمایش های خمیده و عناصر همه گیر سوررئال را در خود دارند. The Favourite امضای Lanthimos است، و این فیلم برنده اسکار ارتباط واقعی با Poor Things دارد، نه تنها در طبیعت عجیب و غریب خود، بلکه در دوره آن، زیبایی شناسی واقعاً باشکوه.

۶-The Royal Tenenbaums (2001)

مشارکت جاودانه وس اندرسون در فیلم در فیلم The Royal Tenenbaums در سال ۲۰۰۱ یک رویا و یک لذت بصری مطلق است. این فیلم داستان سه خواهر و برادر و پدر جدا شده شان را شرح می دهد که پس از سال ها دوری در پی انتشار اخباری ویرانگر دوباره به هم می رسند.فیلم از لحاظ سبکی و محتوایی منحصر به فرد است که ترکیبی از کمدی سیاه، درام خانوادگی و عناصر سورئال را در خود دارد. آندرسون به خوبی از شخصیت های عجیب و غریب و دیالوگ های گیرا برای خلق یک اثر سینمایی به یاد ماندنی استفاده می کند.بازیگران فیلم نیز در اوج کار خود هستند و بازی های درخشانی از خود به نمایش گذاشته اند. جک نیکلسون در نقش پدر دور از دسترس، براد پیت، جوئل و اتان هاوک در نقش فرزندان و آنجلیکا هیوستون در نقش مادر خانواده بازی می کنند.The Royal Tenenbaums یک فیلمی است که باید دیده شود و یکی از بهترین آثار ویس اندرسن است.فیلمسازی در مورد بیان خود و ارائه یک دیدگاه خاص به توده ها است، اما فقط چند کارگردان وجود دارند که واقعاً می توانند هنرمندان و استادان این حرفه محسوب شوند. Wes Anderson یکی از چنین نیروهای کارگردانی است، که توجه و استعداد او برای ایجاد این تقدیس های سینمایی توسط چند نفر در صنعت برابر است. The Royal Tenenbaums با رنگهای پر جنب و جوش، اجراهای زنده و عجیب و غریب غیرقابل انکار، مانند Poor Things Lanthimos، که به همان اندازه که شخصیت های آن را دارد، به ظاهر آن اهمیت می دهد، شسته شده است. دو کارگردان شاید از نظر نحوه برخورد با فیلمسازی با چنین چشم تحلیلی و نحوه بازی کنایه‌آمیز آنها روی صفحه نمایش با جزئیات زیاد قابل تعویض‌ترین باشند.

۵-Mandy (2018)

“Mandy” با بازی نیکلاس کیج در نقش اصلی، یک سفر عظیم LSD بود که داستانی از انتقام را روایت می کند. به عنوان شخصیت اصلی، Red تا حد زیادی برای گرفتن انتقام خود از فرقه هیپی که همسرش Mandy را ربوده و کشته بود، می رود.”Mandy” یک فیلم اکشن روانشناختی فوق العاده است که با تصاویر خیره کننده و موسیقی حماسی خود تماشاگر را مجذوب خود می کند. کیج در این فیلم نقش مردی خشن و انتقام جو را بازی می کند که در تلاش برای انتقام قتل همسرش است. بازی او به طرز حیرت انگیزی غوطه ور کننده است و به خوبی خشم و درد شخصیت را به تصویر می کشد.فیلم همچنین دارای برخی از صحنه های اکشن خیره کننده است که در آن Red با وحشیانه ترین شیوه ها با اعضای فرقه هیپی مبارزه می کند. این صحنه ها خشونت واقعی را به تصویر می کشند اما به طرز شگفت انگیزی با زیبایی بصری فیلم همراه هستند.”Mandy” یک فیلم منحصر به فرد و خاص است که در آن خشونت، زیبایی و روانشناسی به زیبایی در هم آمیخته شده اند. این فیلم برای کسانی که از فیلم های اکشن خشن و بصری لذت می برند، یک تجربه سینمایی فراموش نشدنی خواهد بود.در حالی که Mandy و Poor Things به هیچ وجه مشابه نیستند، هر دو این مه مخدر را پر می کنند که تقریباً بر مخاطبان آنها تأثیر مست کننده ای دارد. خواه این استفاده لنتیموس از لنز چشم ماهی باشد که این اثر توهم زا، fly-on-the-wall را ایجاد می کند، یا نورپردازی با فلش مادون قرمز Panos Cosmatos، هر دو کارگردان این بخش خاص را با دقت دقیقی به دام می اندازند.Mandy با فیلمبرداری چشمگیر خود، موسیقی حماسی و بازی خیره کننده نیکلاس کیج، تجربه سینمایی بی نظیری را ارائه می دهد. این فیلم با خشونت وحشیانه و تصاویر چشمگیر خود، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.Poor Things با استفاده از عناصر سوررئالیستی و طنز تاریک، داستانی عجیب و غریب را روایت می کند. این فیلم با بازی های درخشان و کارگردانی دقیق لنتیموس، مخاطب را با خود همراه می کند.هر دو فیلم Mandy و Poor Things به روش های خود منحصر به فرد هستند و تجربیات سینمایی فراموش نشدنی را ارائه می دهند.

۴-The Elephant Man (1980)

بر اساس داستان واقعی مردی با نام مستعار “مرد فیل”، مردی ویکتوریایی که به دلیل تغییر شکل چهره اش تا حدودی یک نمایش عجیب و غریب به حساب می آمد، نمایش زندگی نامه دیوید لینچ تصویری دلخراش و نگران کننده از وضعیت انسان و بدرفتاری است از افرادی که دارای ناهنجاری های جسمی و روانی هستند.”مرد فیل نما” یک فیلم چشمگیر از نظر بصری و دارای طنین عاطفی است که به دلیل به تصویر کشیدن حساسیت داستان مری مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم برای هرکسی که می خواهد شرایط بشری و اهمیت همدلی را درک کند، ضروری است.تعدادی از فیلم‌های موجود در فیلم‌شناسی دیوید لینچ وجود دارد که ممکن است برای کسانی که عاشق “Poor Things” هستند جذاب باشد، از جمله رویای تب‌دار ۲۰۰۱ “Mulholland Drive”. با این حال، پیشنهاد دهه ۱۹۸۰ کارگردان بدون شک برجسته ترین و نزدیک ترین به آخرین فیلم لنتیموس است، به ویژه با حماسه “Frankenstein-esque” در قلب آن

۳-The Squid and the Whale (2005)

The Squid and the Whale (2005) فیلمی کاملاً متفاوت از Poor Things است، حداقل از نظر ظاهری. این فیلم داستان یک خانواده هسته‌ای را دنبال می‌کند که در منهتن زندگی می‌کنند و مادر و پدرشان تصمیم به طلاق می‌گیرند و پویایی خانواده را در هم می‌شکنند و پسران زوج را بین دو والدین جنگجو تقسیم می‌کنند.The Squid and the Whale یک فیلم درام خانوادگی تحسین شده است که به دلیل بازی های قدرتمند و روایت صریح خود مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم برای کسانی که از فیلم های خانوادگی صمیمی و پر احساس لذت می برند، یک تجربه سینمایی جذاب خواهد بود.Noah Baumbach، برادر گمشده Wes Anderson، همکار و همکار نویسندگی مکرر او، کارگردان دیگری است که در حال حاضر با ایجاد سبک خود در سینما موج می‌زند. در حالی که خالق The Squid and the Whale معمولاً درام های خود را حول روابط خانوادگی و طلاق متمرکز می کند، اکتشاف شخصیت او و تأکید بر دیالوگ های تکه تکه و کمی خشک و رویکرد ظریف او در به تصویر کشیدن عجایب تعاملات انسانی به شدت با تکنیک های Lanthimos مرتبط است.اگر به دنبال فیلم های درام ظریف و هوشمندانه هستید که به موضوعاتی مانند روابط انسانی و جامعه می پردازند، فیلم های Noah Baumbach را حتما تماشا کنید.

۲-Rubber (2010)

این فیلم هنری به کارگردانی کوئنتین دوپیو داستان یک لاستیک ماشین لاستیکی قاتل را روایت می کند. این فیلم یک لاستیک تله‌پاتیک را در کانون توجه قرار می‌دهد که یک زن را به دنبال یک متل دنبال می‌کند.

Rubber مطمئناً عجیب‌ترین فیلم از این لیست است و به راحتی با Poor Things Lanthimos در هنر دیوانگی کامل رقابت می‌کند. با فضای دیستوپیایی و داستانی عجیب و غریب خود، فیلم ۲۰۱۰ این توانایی را دارد که در عین حال گیج کننده و حیرت انگیز باشد. به همین دلیل، آن را در همان گروه با Poor Things، The Lobster و مانند آن قرار می دهد که از نظر کامل ترین بیهودگی است.این فیلم در سبک ژانر کمدی سیاه و وحشت سورئال ساخته شده است و داستان یک لاستیک ماشین تلهپاتیک به نام رابرت را دنبال می کند که به طور خود به خود هوشیاری پیدا می کند و به یک قاتل روانی تبدیل می شود. فیلم به دلیل روایت غیر متعارف و طنز پوچی خود مورد توجه قرار گرفته است.اگر به دنبال فیلمی هستید که هم خنده دار و هم ناراحت کننده باشد، Rubber قطعاً ارزش دیدن دارد. فقط آماده چیزی باشید که قبلاً هرگز ندیده اید.

۱-In Bruges (2008)

In Bruges (2008) یک کمدی سیاه تاریک و هوشمندانه به کارگردانی مارتین مک دونا است که در شهر قرون وسطایی بروکسل در بلژیک با معماری گوتیک خیره کننده اتفاق می افتد. این فیلم داستان دو قاتل مزدور، 레이 (کالین فارل) و کن (برایان گلسن) را دنبال می کند که در انتظار دستورات از گانگستر بدنام هری (رالف فاینس) هستند. به زودی مشخص می شود که هری می خواهد ری را بکشد، اما آیا کن می تواند این کار را انجام دهد؟اگر به دنبال یک فیلم کمدی سیاه و هوشمندانه هستید که شما را تحت تاثیر قرار دهد، In Bruges قطعاً ارزش دیدن دارد.این ارزیابی عادلانه است. In Bruges و Poor Things علیرغم ژانرهای مختلف و سبک های آنها برخی از ویژگی های مشترک دارند. هر دو فیلم بی‌پروا تاریک و مخرب هستند و هر دو داستان‌سرایی و توسعه شخصیت‌های متعارف را به چالش می‌کشند. آنها همچنین هر دو به موضوعاتی مانند خشونت، اخلاق و رستگاری می‌پردازند، اگرچه به روش‌های بسیار متفاوتی.In Bruges یک کمدی تاریک است که داستان دو قاتل ایرلندی را دنبال می کند که در شهر بلژیکی آرام بروکسل منتظر دستورات رئیس خود هستند. این فیلم مملو از طنز سیاه و دیالوگ بی احترامی است و نگاهی تیز به جنبه تاریک طبیعت انسان است.Poor Things یک درام کمدی سیاه است که داستان زنی را دنبال می کند که توسط یک دانشمند دوباره زنده می شود. این فیلم یک سواری وحشی و سورئال است که به موضوعاتی مانند هویت، طبقه و ماهیت بشر می پردازد.هر دو فیلم خوب ساخته شده و تأمل برانگیز هستند و هر دو تجربه سینمایی منحصر به فرد و سرگرم کننده ای را ارائه می دهند. اگر به دنبال چیزی متفاوت از فیلم های معمول هالیوود هستید، هر دو In Bruges و Poor Things ارزش بررسی را دارند.