دهه‌ی اخیر شامل پیشرفت‌های علمی شگفت‌انگیزی بوده و قدم‌های غیرقابل تصوری در حوزه‌هایی مانند اکتشافات فضایی در تایید حرف‌های اینیشتین برداشته شده است. اما سال ۲۰۲۰ از آنچه که خیلی از ما انسان‌ها به آینده‌ای که با ایده‌های آن بزرگ شدیم آنچنان شباهتی ندارد. در حالی که اکنون تکنولوژی‌هایی داریم که صدها سال پیش هم نمی‌توانستیم رویای آن را داشته باشیم. پیشرفت‌ در تکنولوژی‌های جذابتر و تخیلی‌تر آینده – مانند ماشین پرنده – به نظر نسبتا کند می‌رسد. زیرا این تکنولوژی‌های تخیلی که به دنبال آن هستیم، تقریبا در اکثر موارد ناکارآمد و غیر ضروری هستند. تکنولوژی‌های واقعا شگرف و آینده محور هم اکنون در حال توسعه هستند. این که چیزی در مورد آن‌ها نمی‌شنویم شاید یکی از دلایل عدم جذابیت آن‌هاست.
برای یادآوری این نکته که علم چقدر ترسناک شده است، در ادامه مطلب ۳ پیشرفت علمی اخیر را می‌بینید که ثابت می‌کند ما هم اکنون در آینده زندگی می‌کنیم.

۱- تبدیل سیگنال‌های مغز به صوت و تصویر

اگر به شخصی در قرن ۱۹ می‌گفتید که در حدود ۲۰۰ سال دیگر، ما قادر به خواندن افکار انسان‌ها خواهیم بود، ممکن بود به شما بخنند! هنوز هم شاید اینگونه باشد. زیرا این موضوع آنقدر غیرواقعی و آینده‌نگرانه است که حتی در مباحث علمی تخیلی نیز استفاده نشده است. به زبان علم، راهی برای بررسی آنچه در زندگی یک شخص می‌گذرد نباید باشد. به اینو دلیل ساده که افکار چیزی جز امواج الکتریکی که مغز می‌تواند رمزگشایی کند نیستند. و صد البته حریم خصوصی!
اگر تحقیقات اخیر بر روی این موضوع به وقوع بپیوندد، تا حد زیادی توانایی خواندن افکار افراد را خواهیم داشت. تیمی از مهندسان اعصاب از دانشگاه کلمبیا، اخیرا سسیتمی را برای تبدیل سیگنال‌های مغیز به صوت طراحی کرده‌اند که به طرز شگفت‌آوری دقیق است. در این حین مطالعات دیگر ثابت کرده‌اند که سیگنال‌های مغز می‌توانند به تصویر نیز تبدیل شوند.

۲- استفاده از چشم برای کنترل رایانه

امکان استفاده از فقط چشم برای کنترل رایانه به نظر چیزی عجیب و آینده نگرانه می‌رسد، گرچه برای به وقوع پیوستن آن تلاشی نبوده است، در صورت توسعه چنین سیستمی کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلفی خواهد داشت، به خصوص برای افراد معلول. این فناوری بطور اساسی نحوه تعامل ما با دستگاه‌ها را تغییر خواهد داد. در حالی که این واقعیت وجود دارد که چنین تکنولوژی‌ای به طور دقیق و کامل در حال حاضر وجود ندارد. اما مشابه آن برای مدت زمان کوتاهی وجود داشته است. استارت‌آپ Eye Tribe که طبق ویدیوهای‌شان، پروتوتایپ دستگاهی را با موفقیت ساخته است که شما را قادر به کنترل هر دستگاهی به کمک چشمانتان می‌کند. البته که تعداد کارهایی که می‌توانست انجام دهد محدود بود. اما قطعا امکانات آن می‌توانست نامحدود باشد. درست مانند چیزهایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینید. متاسفانه این شرکت به دلایل نامعلومی در میانه راه دست از کار کشید و توسط فیسبوک خریداری شد.

۳- هوش مصنوعی به عنوان پزشک

پزشکی یکی از حوزه‌هایی است که فرض می شد هیچ وقت نمی‌تواند به یک سیستم خودکار تبدیل شود، زیرا که به مغز انسان برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با بدن نیاز است. با وجود یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ربات‌های دکتر در حال کار در این حوزه هستند و برخی حوزه‌ها در حال فرا رفتن از دانش پزشکی کنونی هستند.


از دیگر پیشرفت‌هایی که آینده‌ساز بشر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بازگشت مردگان به زندگی
  2. همجوشی هسته‌ای
  3. تشخیص پارکینسون از طریق صدا
  4. ربات‌های دستور پذیر
  5. درهم‌تنیدگی کوانتومی