کیف دستی، کفش پاشنه بلند و شورتهای بندی امروزه به عنوان وسایل زنانه تلقی میشوند. چه میشود اگر به شما بگوییم که مبدا پیدایش این وسایل برای مردان بوده است؟ درسته! این موارد و چندین مورد دیگر برای مردان ساخته شده بودند اما با گذشت زمان جنسیت مورد استفاده آنها تغییر کرد.

دلیل قطعی از این تغییر وجود ندارد. گاهی اوقات نیز به دلایل کاربردی بوده است – مانند زمانی که شخصی پی برده است که این وسیله برای زنان بیشتر مفید است تا برای مردان. در دیگر مواقع نیز بحث پول وسط بوده. کارخانهها به دلیل کسب درآمد بیشتر بازار هدف خود را تغییر دادهاند.

۵- کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه بلند یکی از زنانهترین وسایل روز شناخته میشود آنقدر که به ذهن هیچکس نمیرسد که برای زنان ساخته نشده بودند. بله درسته! کفش پاشنه بلند برای مردان ساخته شده بود. زنان از قرن ۱۷ام به پوشیدن کفش پاشنه بلند روی آوردند.
اولین کفشهای پاشنه بلند برای سربازان مرد ایرانی در قرن ۱۰ام ساخته شده بود. کفش پاشنه بلند باعث میشد سربازان اسب سوار بتوانند پای خود را درون رکاب اسب قفل کنند. این کار باعث بهبود توازن و دقت در زمان پرتاب تیر حمله به دشمن در هنگام حرکت میشد.
کفش پاشنه بلند در قرن ۱۷ام به اروپا رسید، جایی که مردان میخواستند خود را بلندتر و مرعوب کنندهتر نشان دهند. در یک حادثه قابل توجه شاه لوییس ۱۴ام از فرانسه کفشهای پاشنه بلندی در سال ۱۶۷۳ بین اعضای کابینه پخش کرد.
زنان نیز برای کوچک نشان دادن پاهایشان شروع به پوشیدن کفشهای پاشنه بلند کردند. در آن زمان، اکثر زنان دامنهای بلندی میپوشیدند که تا مچ پایشان میرسید. همین باعث میشد تا همپوشانی دامن بر روی کفش پاشنه بلند، پا را کوچکتر نشان دهد.
با گذشت زمان کفشهای پاشنه بلند زنان و مردان تفاوت پیدا کردند و پاشنه زنانه باریکتر شد. و در نهایت در قرن ۱۸ام به دلیل زنانه انگاشته شدن این نوع کفشها مردان از پوشیدن آنها خودداری کردند.

۴- کیف دستی

مبدا کیف دستی از کیفهای کوچکی میآید که قرنها پیش مردم با خود حمل میکردند. در آن زمان لباسها جیب نداشتند و مردم به ساخت کیفهای قابل حمل برای امن نگه داشتن پول و چیزهای دیگر میکردند. این کیف ها به یک کمربند متصل بود که به دور کمر میبستند.
کیف دستیهای مدرن در اوایل سال ۱۹۰۰ به بازار آمدند. این نام از کیفهایی گرفته شد که مردان در آن زمان با خود حمل میکردند. طراحان مد در آن زمان از کیف دستی مردان برای ساخت مدل زنانه استفاده کردند. این کیفها دارای قفل و محفظههای جداگانه بود تا کاربردیتر باشد. کیف دستیهای مردانه خیلی زود جای خود را به کیف دستیهای زنانه دادند.

۳- شورت بندی

شورت بندی دسته ای از لباسهای زیر یا مایو است که توسط رشته باریکی از پارچه به هم متصل است. اولین شورت بندی ۴۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در آفریقا دیده شد. سپس در مصر باستان، یونان، کرت و ژاپن نیز دیده شدند. این لباس قسمتهای خصوصی بدن را پوشانده و پشت آن باز بود.اما برخلاف شورتهای امروزی اغلب توسط مردان پوشیده میشدند. آنها تا سال ۱۸۰۰ از مد افتاده بودند. اما این بار به عنوان بیضه بند برای محافظت در ورزش ظاهر شدند. اولین پیدایش شورتهای بندی مدرن در سال ۱۹۳۹ در نیویورک بود که شهردار نیویورک به رقاصههای زن لخت دستور داده بود خود را بپوشانند و آنها نیز به این لباس روی آوردند.

۲- پدهای قاعدگی یکبار مصرف

این نوع از پدها تا زمان جنگ جهانی اول وجود نداشتند. سالها قبل از جنگ برخی مدیران شرکت کیمبرلی کلارک در حال گشت و گذار در اروپا بودند که به ماده جدیدی ساخته شده از خمیر و کاغذ رسیدند. Cellucotton پنج بار بیشتر از کتان معمولی در آب خیس میخورد در حالی که قیمت آن نصف بود. مدیران شرکت این الیاف را به آمریکا بردند. گرچه تا زمان جنگ جهانی اول کاربردی برای آن پیدا نکردند. از این الیاف برای پوشاندن سربازان زخمی استفاده میکردند. اما زنان پرستار خیلی زود به کاربرد دیگر آن که برای بهداشت قاعدگی بود پی بردند. شرکت تا بعد از جنگ جهانی که تولیدش کاهش یافته بود به این استفاده پی نبرده بود. اینجا بود که با نام جدید کاتکس به بازار وارد و تبدیل به پدهای قاعدگی یکبار مصرف شد. فروش ضعیف آن باعث شد تا شرکت بعدها محصول جدیدی از آن با نام کلینکس، اولین دستمال صورت در سال ۱۹۲۴ تولید کند.

۱- جوراب ساق بلند

جوراب ساق بلند نیز یکی دیگر از مواردی است که جنسیت مورد استفاده آن تغییر یافته. امروزه این جوراب ها توسط زنان پوشیده میشوند گرچه در ابتدا برای مردان تولید شده بودند. زنان نیز از قرن ۱۸ام شروع به پوشیدن آنها کردند. اما مردان از قرن ۹ام میپوشیدند. مردان از سطوح بالاتر جامعه از جوراب های سفید یا رنگی استفاده میکردند در حالی که مردان قشر ضعیفتر از جوراب های مشکی.
همه چیز بین قرن ۱۶ تا ۲۰ تغییر یافت. این دوره به نام ‹عصر تاریک لباسهای تنگ› نیز شناخته میشود. در قرن ۱۹ام آنقدر استفاده از این جورابهای ساق بلند توسط زنان رواج پیدا کرده بود که مردان از پوشیدن آنها دست کشیدند.

از دیگر اقلامی که در ابتدا برای مردان طراحی شده بودند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شلوار جین چسبان
  • لباسها و آرایش صورتی