همشهری- آرش نهاوندی: کمتر از ۴ روز پس از اکران فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و در حالی که این فیلم در رده چهارم فهرست فیلم‌های خیلی خوب از نظر منتقدان در کن قرار گرفته و منتقدان در خبرگزاری‌ها و نشریات مختلف به تحسین و تمجید این فیلم پرداخته‌اند، ورایتی اخیرا در مطلبی نام اصغر فرهادی و امیر جدیدی را در میان نامزدهای احتمالی دریافت جایزه اسکار در رشته‌های بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد قرار داده است.

این نشریه به‌طور ویژه به این مسئله اشاره کرده که فیلم دلچسب و سرزنده «قهرمان» اکنون توجه اعضای آکادمی اسکار را به‌ خود جلب کرده و بحث‌هایی درباره آخرین فیلم فرهادی در این آکادمی جریان دارد.

ورایتی در ادامه ضمن تمجید از سابقه فیلمسازی فرهادی نوشته است این فیلمساز ایرانی که کارگردانی و تهیه‌کنندگی «قهرمان» را عهده‌دار بوده، از جمله مطرح‌ترین و جسورترین فیلمسازان عرصه صنعت سینماست. سابقه فیلمسازی او نشان داده که اصغر فرهادی از جمله کارگردانانی است که می‌داند دقیقا چه فیلمی می‌خواهد بسازد و آکادمی اسکار نیز دوبار به تلاش‌های سینمایی فرهادی پاسخ مثبت داده و برای فیلم‌های «یک جدایی» و «فروشنده» به وی دو جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی را اعطا کرده است.

فیلم فروشنده حتی در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نیز کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده بود.

درصورتی که امسال نیز ایران تصمیم به معرفی نامزد برای حضور در مراسم اسکار ۲۰۲۲ بگیرد، اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» یکی از شانس‌های دریافت اسکار در رشته‌های بهترین کارگردانی یا بهترین بازیگر مرد یا حتی بهترین فیلم خارجی خواهد بود و از نظر تعداد جوایز اسکار، اصغر فرهادی خواهد توانست خود را به رکورد «فدریکو فلینی»، کارگردان نام‌آشنای ایتالیایی که در طول دوره فعالیت سینمایی خود با فیلم‌هایش ۱۲ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و ۴ بار جایزه اسکار را در رشته بهترین فیلم خارجی دریافت کرده بود، نزدیک کند.

با حمایت استودیوهای آمازون که حق پخش و توزیع «قهرمان» در آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) را به‌دست آورده، شانس‌ اصغر فرهادی برای جلب نظر اعضای آکادمی اسکار به فیلمی که به مهم‌ترین مسائل اجتماعی نظیر آبرو و رستگاری در آن پرداخته شده، افزایش خواهد یافت.

ورایتی علاوه بر این که در مطلبی اختصاصی به بررسی شانس‌های اصغر فرهادی و امیر جدیدی برای دریافت جایزه اسکار ۲۰۲۲ پرداخته، مطلبی دیگر را نیز به پیش‌بینی درباره بخت‌های نامزدی در جایزه اسکار ۲۰۲۲ اختصاص داده است.

منبع