استرالیا کشوری جوان و نوپا به شمار رفته و فاقد تاریخچه‌ای طولانی است. پیش از کشف این قاره، بومیان این سرزمین به صورت قبایل اولیه و نخستین زندگی می‌کردند به گونه‌ای که دوره نوسنگی که در تمامی نقاط جهان در هزاران سال پیش به پایان رسید، در استرالیا تنها پس از ورود مهاجرین اروپائی در قرن شانزدهم میلادی خاتمه یافت! در سال ۱۸۳۶ میلادی نیز مهاجران انگلیسی تبار در مکانی که پیش‌تر بومیان محلی قبیله کااورنا زندگی می‌کردند، شهری جدید پایه گذاشتند که بعدها آدلاید نامیده شد. با خیل عظیم مهاجرانی که در جستجوی زندگی بهتر راهی استرالیا می‌شدند، این شهر دارای رونق و شکوه بسیاری شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر آدلاید که مردم آن همواره به آن افتخار می‌کنند، عدم سکونت اجباری محکومین در این شهر است زیرا در ابتدای تصرف استرالیا محکومین و جنایتکاران تبعیدی توسط استعمارگران انگلیسی به استرالیا فرستاده می‌شدند.

آب و هوا
آدلاید با آب و هوای مدیترانه‌ای، دارای تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدلی است. این شهر در فصل زمستان بارش‌های شدید و غافلگیرکننده‌ای دارد و این میزان بارش به اندازه‌ای است که آب و هوای این شهر را در طول سال مرطوب نگاه داشته و آب مورد نیاز آن را تأمین کند. متوسط بارندگی در این شهر حدود ۸۰ میلیمتر است و بارش برف در داخل شهر تنها در موارد بسیار نادری گزارش شده و منحصر به بارش‌های زمستانه در کوهستان‌های اطراف شهر است. دمای هوای این شهر به بالای ۴۰ و ۵۰ درجه در ماه‌های ژانویه و فوریه خواهد رسید و خنک‌ترین روزهای سال نیز در ماه ژوئن گزارش شده که هوا در حدود صفر درجه در سردترین ساعات شبانه روز برودت دارد.

راهنمای سفر به آدلاید، دورترین شهر جنوبی استرالیا

بهترین زمان سفر
اولین نکته‌ای که برای برنامه ریزی در سفر به آدلاید باید در نظر داشت، موقعیت جغرافیائی این شهر در نیمکره جنوبی است. زمانی که کشورهای نیمکره شمالی از جمله ایران، زمستان را تجربه می‌کنند، در نیمکره جنوبی فصل تابستان برقرار بوده و شهر آدلاید گرم‌ترین روزهای خود را با دمایی بالای ۴۰ درجه پشت سر می‌گذارد. با این حساب بهترین زمان سفر به این شهر در نیمه نخست سال و فصل‌های بهار و تابستان نیمکره شمالی است که مصادف با پائیز و زمستان در شهر آدلاید بوده و از گرمای فزاینده هوا کاسته شده است. البته در تمامی روزهای سال، شهر آدلاید پذیرای مسافران و گردشگرانی از سراسر دنیا بوده و حتی در روزهای بسیار گرم تابستان این شهر نیز افرادی به نیت استفاده از آفتاب و سواحل زیبای این شهر، به آن سفر می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی
آدلاید یکی از جنوبی‌ترین شهرهای استرالیا و مرکز ایالت استرالیای جنوبی است. به نوعی این شهر که پنجمین شهر بزرگ استرالیاست، یکی از دورافتاده‌ترین شهرهای این کشور پهناور به شمار آورد. بر اساس آمار سرشماری سال ۲۰۱۳ ساکنین این شهر در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. آدلاید از نظر جغرافیائی در شمال Fleurieu Peninsula در میان خلیج سنت وینسنت کوهستان‌های کم ارتفاعی قرار دارد که شهر را احاطه کرده‌اند. مساحت این شهر علی رغم جمعیت کم آن، بسیار زیاد است زیرا این شهر مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر عرض و ۹۰ کیلومتر طول را پوشش داده است. شهر آدلاید از نظر طراحی یک شهر کاملاً هندسی محسوب شده و به بلوک‌های مجزایی تقسیم می‌شود که دور تا دور آن توسط یک کمربند جنگلی احاطه شده است که به آدلاید پارک لند شهرت دارد.

راهنمای سفر به آدلاید، دورترین شهر جنوبی استرالیا

حمل و نقل
تمام بخش‌های گوناگون ترابری شهری شامل ترن‌های شهری، تراموا و اتوبوس‌ها در آدلاید به صورت یکپارچه زیر نظر دولت ایالتی اداره شده و شرکتی که مدیریت هماهنگی میان این مجموعه‌ها را بر عهده دارد، آدلاید مترو نامیده می‌شود. بلیت‌های این مجموعه برای تمامی موارد یاد شده مشترک بوده و با نام مترو تیکت در ایستگاه‌ها و سایر مراکز مجاز به فروش می‌رسند. کلیه اطلاعات مربوط به نقشه حمل و نقل شهری و ایستگاه‌های مختلف اتوبوس، قطار شهری و تراموا در شهر آدلاید در وب‌سایت این شرکت به آدرس. وجود دارد www.adelaidemetro.com.au بهترین گزینه بلیت‌های شهری که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، بلیت‌های زمان‌داری است که با آن می‌توانید از کلیه خدمات حمل و نقل عمومی در طی مدت زمانی خاص بر اساس نوع بلیت و مبلغ پرداختی، استفاده کنید. سیستم اتوبوس شهری آدلاید تقریباً تمامی بخش‌های شهر و حومه آن را در بر می‌گیرد. به یاد داشته باشید که اتوبوس‌های خط ۹۹C اتوبوس هایی هستند که دائما در شهر چرخیده و در طی مسیر طولانی خود به تمام نقاط شهر سرکشی می‌کنند. ایستگاه تراموای مرکزی آدلاید نیز در مرکز تفریحات این شهر قرار دارد و بخش‌های گسترده‌ای از شهر را پوشش می‌دهد. علاوه بر آن مترو یا قطار شهری آدلاید دارای چهار مسیر اصلی است. کرایه تاکسی‌ها نیز بر اساس تاکسی‌متر محاسبه شده و برای روز و شب تعرفه‌های متفاوتی لحاظ می‌شود. تاکسی گرانترین وسیله حمل و نقل شهری محسوب شده و استفاده از آن چندان مقرون به صرفه نیست.

هتل‌ها و مراکز اقامتی
شهر آدلاید دارای بیش از ۳۰۰ محل مناسب برای خواب و استراحت مسافران است که این اقامتگاه‌ها می‌تواند یک اتاق کاملاً خصوصی در هتل، متل و یا میهمان‌سرا و یا یک آپارتمان مجهز و یا حتی یک سوئیت بسیار مجلل باشد که هزینه یک شب اقامت در آنها از ۴۰ دلار آغاز می‌شود و بنا به تغییر امکانات بالا می‌رود. برای نمونه میهمانسرای آدلاید مرکزی YHA هم اتاق‌های خصوصی دارد و هم خوابگاه و هم سوئیت که هزینه خواب بر روی یک تخت برای یک شب در خوابگاه ۲۵.۵۰ دلار، برای یک اتاق دو تخته خصوصی ۷۵ دلار و برای یک سوئیت دو اتاق خوابه ۹۰ دلار محاسبه شده است. هتل آپارتمان چهار ستاره Mantra on Frome نیز تعدادی آپارتمان‌های یک، دو و سه اتاق خوابه با بالکن خصوصی، آشپزخانه مجهز به همه امکانات و تسهیلات خشک‌شویی لباس دارد. این هتل دارای سالن غذاخوری با تلویزیون و خانه سینما است. قیمت پایه اتاقهای این هتل از ۹۰ دلار شروع شده و به نسبت امکانات افزایش می‌یابد. هتل Stamford Plaza Adelaide هتلی زیبا و مجهز که دارای خدمات‌رسانی بسیار خوبی است. هزینه اقامت یک شب در اتاق متوسط این هتل از ۲۲۵ دلار آغاز می‌شود.

راهنمای سفر به آدلاید، دورترین شهر جنوبی استرالیا

رستوران‌ها
در آدلاید تنوع رستوران بسیار زیاد است به طوریکه می‌توان با دسته بندی کردن سلیقه‌های متفاوت به یک طرح کلی مکانی از این رستوران‌ها دست یافت که به صورت زیر است: خیابان Gouger طیف گسترده‌ای از رستورانهای ارزان آسیایی، ایتالیایی به همراه غذاهای دریایی رستوران‌های مجلل فرانسوی، آرژانتینی و رستورانهای دیگر وجود دارد.

به یاد داشته باشید که از روز جمعه تا یکشنبه برای رفتن به رستوران‌های این منطقه باید از پیش میزی را رزرو کرد چرا که این رستورانها در بین مردم شهر بسیار محبوب هستند و در این دوره زمانی هفته بسیار شلوغ هستند. به غیر از رستوران، غذاخوری‌های گوناگون چینی ارزان نیز در این خیابان دیده می‌شود. خیابان Hutt که تعدادی رستوران مجلل و زیبا و البته گران را در خود جای داده و مشتریان خاص خود را دارد. در این منطقه فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که ارائه دهنده انواع مختلف مواد غذایی و خوراکی هستند. خیابان Rundle دارای تعداد زیادی کافه و رستوران با کیفیت خوب و البته قیمت مناسب است. دیوارهای این کافه‌ها از نقاشی‌های زیبا بر روی گچ پوشیده شده است و محیطی هنری و فرهنگی به وجود آورده‌اند.

گشت و گذار در شهر
پیدا کردن مسیرها در شهر آدلاید کار چندان پیچیده و دشواری نیست و با داشتن یک نقشه و یا استفاده از یک دستگاه موبایل و متصل شدن به اینترنت، تنها کافی است آدرس محلی که در آن قرار دارید را وارد کرده یا از طریق سیستم GPS پیدا کرده و سپس نام مقصد یا محل مورد نظر خود را وارد کنید تا آسان‌ترین مسیر به شما پیشنهاد شود. همانطور که توضیح داده شد شهر آدلاید سیستم حمل و نقل عمومی منظم و گسترده‌ای دارد که به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. از سوی دیگر با توجه به تراکم اکثر آثار دیدنی آدلاید در مرکز شهر، می‌توانید از بسیاری از این دیدنی‌ها به صورت پیاده بازدید کنید که با توجه به گران بودن هزینه‌های حمل و نقل، بسیار مقرون به صرفه است.

راهنمای سفر به آدلاید، دورترین شهر جنوبی استرالیا

غذاهای محلی و محبوب
کشور استرالیا کشوری نوپا و جدید بوده و فرهنگ این مردم فرهنگی مختلط از آداب و رسوم مردم کشورهایی است که در طول سده گذشته به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند. برنج سرخ شده، ادویه کاری، ادویه‌های تایلندی و … به استرالیا تعلق ندارد. آنها بخشی از چند فرهنگی استرالیا هستند که توسط دیگر کشورها وارد این سرزمین شده‌اند. اگر از این موضوع بگذریم باید فرهنگ غذائی اصیل استرالیائی را منحصر به الگوهای غذائی بومیان اصلی این کشور بدانیم. برخی از غذاهای سنتی این بومیان به قرار زیر است: خمیر تیره،Vegemite یک نوع غذای استرالیایی است که از مخلوط ادویه و مواد غذایی خاص و مخمر برای عمل آوردن آن تشکیل می‌شود و به صورت ساندویچ با نان تست و یا دیگر نان‌های ساندویچی قابل استفاده است. witchetty grub کرم بزرگی است که چوب می‌خورد و این کرم یک جزء اصلی در رژیم غذایی بومیان استرالیاست. بسیاری از این بومیان استرالیایی این غذا را خام میل می‌کنند! امتحان کردن این غذا به گردشگران توصیه نمی‌شود! بیسکویت،Anzac بیسکویتی است شیرین که در استرالیا و نیوزیلند محبوب بوده چرا که گروه‌های ارتش استرالیایی و نیوزلندی در جنگ جهانی اول از آن زیاد استفاده می‌کردند.خانم‌ها این بیسکویت را از آرد، جو پرک شده، شکر، نارگیل خشک شده، کره و شهد مخصوص تهیه می‌کردند و برای همسرانشان و سربازان جنگ می‌فرستادند. گوشت شترمرغ استرالیایی در همه شهرهای استرالیا بسیار محبوب است چرا که بدون چربی و بدون کلسترول است و چند برابر گوشت گاو آهن دارد.

گوشت خشک و دودی شده شترمرغ نیز در بین بومیان استرالیا بسیار محبوب است. بومیان استرالیایی یک نوع نان بسیار ساده دارند که به آن Damper میگویند و از آرد، نمک و آب تهیه می‌شود و آن را بر روی زغال می‌پزند. آنها گوشت تمساح را برای تهیه غذاهای سنتی خود استفاده می‌کنند. از دیگر غذاهای بومیان این سرزمین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: سوپ نخود فرنگی و ژامبون، کباب پای بره، فیله ماهی،John Dory یک نوع سوسیس استرالیایی کبابی به نام،snags یک غذای دریایی از نوعی خرچنگ به نام Balmain bugs (این خرچنگ در آب‌های کم عمق استرالیا زندگی می‌کند،) dagwood dog یا corn dog که ساندویچی از سوسیس است که به یک چوب متصل می‌شود، Meat pies و کانگوروی کبابی.

اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی
از بالای تپه آدلاید می‌توان چشم انداز دیدنی و جذاب از دشت آدلاید، منطقه شهری آدلاید، منطقه تجاری شهر، منطقه Glenelg و تمامی حاشیه اطراف شهر آدلاید را پیش رو داشت و به تماشا نشست. بر روی تپه یک رستوران و یک فروشگاه صنایع دستی وجود دارد که برای خرید سوغاتی بسیار مناسب است. البته در زمان هایی مانند صبح زود و یا پس از ساعت ۹ شب نمی‌توان با وسیله نقلیه به بالای تپه رفت و تنها امکان پیاده روی وجود دارد! حوزه تاریخی Glenelg بخش ساحلی است که دارای یک اسکله است. در این بخش امکانات رفاهی از قبیل هتل و رستوران وجود دارد و مسافران و گردشگران بسیاری در پایان هفته‌ها و تعطیلات به آن سفر می‌کنند.

تپه Montefiore در شمال شهر قرار دارد و چشم انداز و منظره کم نظیر و زیبایی از آدلاید را به ویژه در شب پیش چشم بیننده می‌آورد. مجموعه Hahndorf متشکل از کارخانه شکلات سازی، مزرعه توت فرنگی، پارک با امکانات باربیکیو و محیط بازی و گردش است. شما می‌توانید، خودتان از این مزرعه، توت فرنگی بچینید که قیمت آن مناسب است. اسکله آدلاید به همراه تعداد زیادی ساختمان‌های قدیمی در نزدیکی آن محیطی تاریخی را به نمایش می‌گذارد. در این اسکله می‌توانید سفر دریایی کوتاهی داشته باشید و به تماشای دلفین‌ها بپردازید. پارک ملی Cleland به مساحت ۹۹۲ هکتار تقریباً در حاشیه شهر قرار گرفته و تنها ۲۰ دقیقه از شهر آدلاید فاصله دارد. برخلاف پارک Belair فاقد پیک نیک و امکانات ورزشی است به همین دلیل گردشگران فرصت بیشتری دارند تا از نزدیک شاهد زندگی جانوران بومی استرالیا باشند. کانگورو، کانگورو گردن قرمز به نام،wallaby شترمر غ استرالیایی، مرغابی‌های وحشی، سگ‌های وحشی استرالیایی به نام،Dingo خزندگان مختلف، شیطان تاسمانی،Wombats جوجه تیغی استرالیایی به نام Echidnas و کوآلا را با گردش در پارک مشاهده خواهید کرد. تور فرهنگی بومی که گردش در همه پارک است، برای بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. ساختمان پارلمان، ساختمان خانه دولت، کتابخانه ایالتی، موزه هنرهای زیبای جنوب استرالیا، موزه جنوب استرالیا، موزه مهاجرت (ورودی موزه‌ها رایگان است)، باغ وحش آدلاید، گالری هنر (ورود آزاد)، خانه Ayers (خانه سابق هنری آیرز، قانون‌گذار قرن ۱۹ استرالیا)، بیمارستان سلطنتی آدلاید و باغ‌های گیاهی از دیگر دیدنی‌های آدلاید است.

راهنمای سفر به آدلاید، دورترین شهر جنوبی استرالیا

مراکز خرید
مرکز خرید Rundle در حقیقت همچون یک پاساژ بزرگی است که از بیش از ۸۰۰ مغازه تشکیل شده است. مرکز تجاری Tea Tree Plaza) TTP) نیز بیش از ۲۵۰ مغازه را در برمیگیرد. دسترسی به این فروشگاه از مرکز شهر بسیار آسان است. مرکز خرید Westfield Marion با بیش از ۴۰۰ مغازه، بزرگ‌ترین مرکز خرید آدلاید است. فروشگاه شهر Harbour که فروشگاهی متوسط است در کناره غربی فرودگاه آدلاید قرار دارد. این فروشگاه ۳۰ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. از فروشگاه‌های مواد غذایی این شهر می‌توان به بازار مرکزی، Chinatown و City East IGA the fine food store اشاره نمود. در این فروشگاه می‌توان غذاهای آماده هندی، یونانی، چینی و ایتالیایی با کیفیت خوب خریداری نمود.

سوغاتی و صنایع دستی
در آدلاید استرالیا می‌توان صنایع دستی و تزئینی بسیاری را به عنوان سوغات این سرزمین تهیه کرد. سفال‌های لعابی و یا رنگین، اسباب بازی و عروسک و یا کیف و کفش ساخته شده از چرم طبیعی، کارهای هنری فلزی و غیر فلزی نمونه‌هایی از صنایع دستی آدلاید محسوب می‌شوند. لوازم چوبی تزئینی و کاربردی نیز در این سرزمین به وفور یافت می‌شود. عروسک‌هایی در شکل جانوران بومی استرالیا همچون کانگورو، کوآلا و شترمرغ و … می‌تواند سوغاتی مناسبی برای کودکان دوست و فامیل به حساب آید. قابل ذکر است که به تازگی استرالیا به یکی از بازارهای جدید صنایع دستی و هنری هند تبدیل شده است چرا که تعداد مهاجران هندی به این کشور بسیار زیاد است و به همین جهت به آسانی هنر و صنایع دستی هند به این سرزمین رسوخ کرده است.

نکات امنیتی
ابتدایی‌ترین نکته برای داشتن اقامتی امن در سراسر استرالیا از جمله شهر آدلاید، به خاطر سپردن شماره امداد ۰۰۰ (سه صفر) است که از این طریق می‌توانید به کلیه خدمات اضطراری پلیس، آتش‌نشانی، آمبولانس و نیروهای امداد دسترسی داشته باشید. اگرچه آدلاید شهری امن محسوب می‌شود ولی بهتر است در سفر به این شهر نکات امنیتی اولیه را رعایت کرده و از تردد در ساعات پس از نیمه شب در شهر و به ویژه در مناطقی مانند پارک‌های شهر و خیابان Hindley خودداری کنید زیرا بیشترین آمار سرقت‌های ر خ داده در شهر آدلاید مربوط به این مناطق و در ساعات تاریکی هوا است. در اما کنی مانند اتوبوس‌های شهری و مترو و قطارهای مسافری مراقب اشیا با ارزش و کیف پول خود باشید. به خاطر داشته باشید بیشتر سواحل استرالیا دارای کوسه بوده و شنا کردن در مناطق حفاظت نشده خطرناک است. ضمن اینکه در سواحل حفاظت شده، گاردهای ساحلی، نیروهای پلیس و نجات غریق حضور دارند. موضوع دیگری که باید به خاطر داشته باشید، آفتاب سوزان و گرم آدلاید به‌ویژه در فصل تابستان است. عدم استفاده از کرم ضد آفتاب و یا زیاده‌روی در آفتاب گرفتن، موجب سوختگی شدید پوست شما شده و تبعات منفی را از نظر سلامتی و همچنین خراب کردن سفر شما و همراهانتان در پی خواهد داشت.

این مطلب اولین بار در دوماهنامه تشریفات به قلم فاطمه کردی منتشر شده است.