شهر اوکلند بزرگ‌ترین کلان‌شهر در کشور نیوزلند یا همان زلاندنو محسوب می‌شود که جمعیت آن تنها در حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر تخمین زده می‌شود. این شهر در بخش شمالی نیوزلند قرار گرفته و تقریباً یک سوم ساکنین این کشور در آن ساکن هستند و به نوعی مرکزیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور را بر عهده دارد. نکته جالب توجه درباره اوکلند، ساخت دقیق و کاملاً بر اساس نقشه آن است، در واقع اوکلند و حومه آن بر اساس نقشه‌ای از پیش تعیین شده و دقیقاً به صورت یک کپی از شهرهای آمریکا است. از نظر نقشه شهرسازی، شهرهای اوکلند و لس‌آنجلس از یک نقشه مشترک استفاده کرده‌اند. امروزه این شهر علیرغم جمعیت کمی که دارد به صورت گسترده‌ای در جهات شرقی و غربی امتداد یافته و دارای دو بندرگاه موسوم به ویتماتا و مانوکائو است.

موقعیت جغرافیایی
اوکلند در منطقه‌ای کم عرض از جزیره نیوزلند قرار گرفته که به صورت دماغه‌ای فرو رفته در اقیانوس با عرض کمتر از دو کیلومتر است. در این منطقه بیش از ۵۰ قله آتشفشانی فعال و غیرفعال وجود دارد که این موضوع از نظر جغرافیائی باعث ایجاد شدن شرایطی خاص برای این شهر شده است. فعالیت گدازه‌های آتشفشانی برای سال‌های بسیار طولانی سبب پدید آمدن تعداد زیادی جزیره شده است و هنوز در این منطقه ۱۴ غار تونل مانند وجود دارد که بر اثر حرکت گدازه‌های آتشفشانی از قله کوه‌ها به سمت دریا شکل گرفته است. عموماً این سنگ‌های آتشفشانی از جنس بازالت هستند که ساختار عمومی زمین‌شناسی این سرزمین را تشکیل می‌دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که آخرین فعالیت جدی این گدازه‌های آتشفشانی مربوط به حداقل یک هزار سال پیش هستند و در حال حاضر خطری از این بابت اهالی شهر را تهدید نمی‌کند.

آب و هوا
اوکلند در منطقه‌ای معتدل از نظر جغرافیائی و دمای هوا قرار داشته و ساکنان آن هیچ‌گاه دمای بسیار زیاد یا هوای بسیار سرد را تجربه نمی‌کنند. گرم‌ترین میانگین دمای ثبت شده در طول سال مربوط به ماه ژانویه است که میانگین دمای شبانه روز ۲۴ درجه بالای صفر بوده و سردترین دمای سال نیز در ماه آگوست با میانگین ۷ درجه بالای صفر ثبت شده است. البته در طول سال احتمال وقوع چند مورد طوفان و وزش باد شدید در این شهر وجود دارد. میزان رطوبت هوا در آن نسبتاً زیاد است. اگرچه در ماه‌های تابستان رطوبت هوا تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند اما بارش باران در تمامی روزهای این فصل محتمل بوده و باید آمادگی آن را داشته باشید. این موضوع در مورد زمستان‌ها نیز صدق کرده و صبح‌های زمستانی شهر، همراه با لایه‌ای منجمد شده از رطوبت بوده و بارش برف نیز غیرمحتمل نیست.

راهنمای سفر به اوکلند، سرزمین آتشفشان‌های جنوبی

بهترین زمان سفر
فصل تابستان اوکلند که برابر با زمستان در کشورهای نیمکره شمالی از جمله ایران است، بهترین زمان گردشگری شهر به شمار رفته و در این دوره از سال می‌توان از سواحل زیبای اقیانوس و آفتاب مطبوع این منطقه استفاده نمود اما در کل در هر زمان از سال بر اساس نوع هدف و برنامه ریزی مورد نظرتان، می‌توانید به این شهر سفر کنید.

ورود به شهر
فرودگاه بین‌المللی اوکلند در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب بخش مرکزی شهر قرار داشته و مسافران می‌توانند با گزینه‌های متعددی خود را به شهر برسانند. اتوبوس، تاکسی و ون‌های انتقال مسافر در بخش کناری محل خروج مسافرین از فرودگاه قرار دارند.

اتوبوس‌های ایرباس اکسپرس به صورت ۲۴ ساعته و با فاصله هر ده دقیقه از ساعت هفت صبح تا هفت شب در مسیر شهر و فرودگاه تردد داشته و در ساعات بین هفت شب تا بامداد روز بعد هر ۲۰ دقیقه یک‌بار از مسیر داون تون، خیابان کووین، جاده دومینیون یا جاده مت ادن به سمت فرودگاه و مسیر بالعکس حرکت می‌کنند. این مسیر در مدت ۴۰ دقیقه طی شده و کرایه آن ۱۶ دلار برای بزرگ‌سالان و ۶ دلار برای کودکان زیر ۱۵ سال است. این کرایه برای مسیر بازگشت از فرودگاه متفاوت بوده و ۲۸ دلار برای بزرگ‌سالان و ۱۲ دلار برای کودکان است. بلیت‌های این اتوبوس‌ها در محل ایستگاه اتوبوس‌ها در فرودگاه قابل تهیه بوده و همچنین به صورت نقدی نیز می‌توان آن را از راننده اتوبوس تهیه کرد. البته علاوه بر این اتوبوس، اتوبوس‌های دیگری نیز به فاصله هر ۳۰ دقیقه، فرودگاه را به سمت بخش‌های مختلف شهر ترک می‌کنند. جدول شماره بندی و مقاصد این اتوبوس‌ها در داخل ترمینال خروجی فرودگاه به صورت رایگان وجود داشته و می‌توانید آن را تهیه و استفاده کنید. یک خط ترن نیز از ایستگاه Britomart و با قیمت ۶ دلار، در مسیر فرودگاه تردد می‌کند. گزینه‌های ون و تاکسی نیز برای رسیدن به شهر وجود دارد که به نسبت موارد ذکر شده، گران‌تر هستند. برای مثال هزینه تاکسی به مقصد بخش‌های مختلف شهر بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه در بر دارد. به شما توصیه می‌کنیم قبل از سفر به اوکلند، اپلیکیشن Uber and Zoomy را روی تلفن خود نصب کرده و در صورتیکه قصد استفاده از تاکسی را داشتید می‌توانید مسیرهای مختلف را با قیمت بسیار کمتری از طریق این نرم‌افزار رزرو کنید.

هتل‌ها و مراکز اقامتی
شهر اوکلند تعداد قابل توجهی میهمان سرا، متل، هتل آپارتمان و هتل در درجه بندی‌های مختلف دارد. این محله‌ای اقامتی از نظر هزینه نیز در سطوح متفاوت قرار دارند که به طور خلاصه و تقریبی می‌توان گفت هزینه اقامت یک نفر برای یک شب در هتل‌های ارزان قیمت زیر ۳۰ دلار، در هتل‌هایی با قیمت متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ و هتل‌های گران‌قیمت بالای ۵۰ دلار محاسبه می‌گردد. به عنوان مثال هتل City Travellers از اتاق‌های خصوصی و خوابگاه عمومی برخوردار است که اتاق‌های خصوصی دارای حمام هستند و بخش خوابگاه؛ سالن، آشپزخانه و حمام مشترک در اختیار میهمان قرار می‌دهد. دسترسی به اینترنت Wi-Fi در تمامی هتل وجود دارد. هزینه اقامت در آن برای یک نفر در یک شب از ۲۰ دلار آغاز می‌شود. متل Airport Skyway Lodge در محدوده فرودگاه قرار دارد و به همین جهت تردد فرودگاهی مسافران آن بسیار ساده خواهد بود. فراهم کردن خودرو بدون راننده کرایه‌ای از امکانات جانبی این متل است که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. هزینه اقامت در آن بین ۳۱ تا ۹۰ دلار است. هتل Mollies Boutique از ده اتاق مجهز و لوکس برخوردار است. دارای کتابخانه، باغ خصوصی، چشمه آب گرم و رستوران بوده و صبحانه و اینترنت Wi-Fi رایگان در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این هتل تنها ۱۰ دقیقه با برج آسمان و نیز مرکز شهر فاصله دارد. در چشمه آب گرم ماساژ بدن و صورت و دیگر خدمات جانبی ارائه می‌شود. همه اتاق‌ها از امکانات رفاهی و جانبی روز برخوردار هستند و برخی از سوئیت‌ها نیز دارای آشپزخانه‌ای کوچک هستند. رستوران هتل غذاهای بین‌المللی ارائه می‌دهد. هزینه اقامت یک شب برای هر نفر در این هتل از ۶۹۵ دلار نیوزلند آغاز می‌شود.

راهنمای سفر به اوکلند، سرزمین آتشفشان‌های جنوبی

رستوران‌های شهر
شهر اوکلند از سطح وسیعی از رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف و متنوع برخوردار است که طیف گوناگون قیمتها را نیز در بر می‌گیرد. رستوران‌های ارزان قیمت این شهر عموماً آسیایی هستند که غذاهایی متنوع را ارائه می‌دهند. به طور معمول بها و هزینه این غذاها در حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار است. البته غذاهایی زیر این قیمت نیز وجود دارد که معمولاً جزو غذاهای گیاهی هستند. غذاهایی که بیشتر در مرکز شهر ارائه می‌شوند در سطح متوسط قیمت قرار دارند و از نظر کیفیت و ارائه خدمات خوب به نظر می‌رسند. در بین این رستوران‌ها، رستوران‌های آسیایی کم هستند. این رستوران‌ها در مناطق Elliott St، Queen St و Albert St9 بیشتر به چشم می‌خورند. هزینه غذای این رستوران‌ها بین ۱۵ تا ۴۰ دلار است. رستوران‌های مجهز و درجه یک با دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد نیز در این شهر وجود دارند که هزینه غذا خوردن در آنجا گران است و می‌توان قیمت غذاهای اصلی را برای یک نفر از ۴۰ دلار به بالا برآورد نمود.

گشت و گذار در شهر
در شهر اوکلند امکانات متنوعی برای گردش شهری وجود داشته و گزینه‌هایی از قبیل قطار شهری، اتوبوس، تاکسی، دوچرخه و خودروی شخصی وجود دارد. بهترین راه برای کسب اطلاع از نقشه مسیرهای شهری و خطوط اتوبوس، تاکسی و قطارهای شهری، مراجعه به سامانه اینترنتی حمل و نقل عمومی اوکلند به آدرس /https://at.govt.nz است که در آن نقشه و اطلاعات مسیرهای مختلف شهر و چگونگی دسترسی به آنها از طریق مسیرهای پیاده یا دوچرخه، تاکسی، اتوبوس وجود دارد. برای استفاده از خدمات حمل و نقل شهری اوکلند شما نیازمند تهیه کارت AT HOP هستید که می‌توان از آن در اتوبوس، قطار و سایر خدمات حمل‌ونقل شهری استفاده کرد.

البته شما گزینه‌های دیگری مانند پرداخت نقدی و خرید بلیت کاغذی را نیز دارید اما استفاده از این کارت موجب ارزان‌تر شدن هزینه‌های تردد شما در شهر به میزان ۲۰ درصد به نسبت پرداخت نقدی خواهد شد. این کارت را می‌توان از تمامی ایستگاه‌های اصلی اتوبوس، تاکسی و قطار تهیه کرد. تاکسی‌های شهری تقریباً در تمامی خیابان‌ها وجود داشته و به راحتی قابل دسترس هستند اما این وسیله نقلیه بسیار گران بوده و مقرون به صرفه نیست. به خاطر داشته باشید تاکسی‌های شهر اوکلند موظف به استفاده از تاکسی‌متر بوده و مجهز به دستگاه کارت‌خوان و دوربین مداربسته هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد اپلیکیشن Uber and Zoomy مقرون به صرفه‌ترین راه برای استفاده از تاکسی‌های این شهر محسوب می‌شود.

آداب و رسوم
به‌طور کلی فرهنگ کشور نیوزلند متأثر از بریتانیا و اروپا است که با فرهنگ و سنت مائوری و مردم جزایر Polynesian در هم آمیخته است. این در هم آمیختگی در هنر و صنایع دستی این کشور نیز تأثیر گذاشته که به وضوح قابل مشاهده است. مائوریها، قومی از تبار پلینزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچ کردند و تمدن مائوری را بنا نهادند. فرهنگ مائوری که برخاسته از شهر اوکلند است، در سطح نیوزلند قابل احترام است. قابل ذکر است، Kiwi که نام پرندهای بومی نیوزلند است، به تمثال این کشور تبدیل شده است. یکی از سنتهای مردم نیوزلند که بسیار مهم و باارزش است این است که اعضای خانواده باید در زمان شام در کنار یکدیگر به صرف شام بپردازند.

راهنمای سفر به اوکلند، سرزمین آتشفشان‌های جنوبی

غذاهای محلی و محبوب
غذاهایی به نام Meat pies،Fish and chips،Roast lamb،mutton Roast، Marmite، Scones، Lamingtons، The boil up از غذاهای مهم و محبوب نیوزلندی محسوب می‌شوند و البته برخی از آنها بین مردم استرالیا نیز محبوب هستند. برخی غذاها و یا دسرها نیز وارد این کشور شدند و با توجه به ذائقه مردم نیوزلند تغییر پیدا کرده و به گونه‌ای کامل‌تر شده‌اند. این تاثیرات تاریخی در غذاها از فرهنگ مائوری گرفته شده است. از دهه ۱۹۷۰ میلادی غذاهای امریکا، جنوب شرقی آسیا، شرق آسیا و سنت‌های آشپزی جنوب آسیا وارد فرهنگ آشپزی نیوزلند شد و پس از تغییرات عمده به عنوان غذاهای این کشور ماندگار شده‌اند. Meat pies از خمیر پای و مواد داخلی‌اش که عبارت‌اند از گوشت، پیاز، پنیر و قارچ تشکیل شده است. هر کدام از این پای‌ها به اندازه‌ای است که در کف دست جای می‌گیرد و بیشتر به عنوان میان وعده استفاده می‌شود. Hangi food در حقیقت یک روش پخت سنتی غذا در مائوری نیوزلند محسوب می‌شود. در این روش سنگ‌های داغ و ذغال های روشن را داخل گودالی که به عنوان اجاق مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرار می‌دهند که همانند یک آون و یا فر عمل خواهد کرد. سپس سینی‌ها و یا ظرف‌های غذا را طبقه طبقه در بالای این سنگ‌های داغ قرار می‌دهند و روی گودال را می‌پوشاند تا غذا به آرامی بپزد.

اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی
گالری هنری اوکلند که به استثنای روز کریسمس؛ همه روزه امکان بازدید از آن در ساعات ده صبح تا پنج عصر وجود داشته و تنها در مواقع نمایش گالری‌های ویژه در آن باید بلیت تهیه کرد. در این گالری نمایش فیلم‌های هنری، کارها و فعالیت‌هایی مناسب کودکان صورت می‌گیرد.

موزه یادبود جنگ اوکلند در سال ۱۹۲۰ ساخته شده است. لیست سربازان کشته شده و برخی از وقایع مهم جنگ بر روی سنگ نگاشته شده و در این موزه نگهداری می‌شوند. همچنین دارای نمایشگاه‌هایی از فرهنگ، هنر و صنایع دستی بومیان مائوری است. این موزه همه روزه از ساعت ده صبح تا پنج عصر باز است و هزینه بلیت بازدید آن ده دلار است. باغ تاریخی موسوم به وینتر گاردن و پارک اوکلند نیز در نزدیکی این موزه قرار دارند که دیدن آن خالی از لطف نیست و با کمی پیاده روی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. گل‌های زیبا و کم نظیر این باغ و گیاهان گرمسیری و مجسمه‌های آن ارزش دیدن را دارند. ورودی این باغ رایگان است. موزه ملی دریایی نیوزلند تاریخچه‌ای از صنعت دریانوردی و ابزار و وسایل نیروی دریایی را به نمایش گذاشته است. هزینه بلیت بازدید از این موزه برای عموم مردم ۱۶ دلار، کودکان ۷ دلار و شهروندان سالمند ۱۱ دلار است. برج آسمان که بلندترین سازه در نیمکره جنوبی محسوب شده و از فراز آن می‌توان چشم اندازی به وسعت ۸۰ کیلومتر از مناطق اطراف را مشاهده کرد. در این برج یک رستوران نیز وجود دارد که می‌توان از امکانات آن استفاده کرده و همزمان با صرف غذا، از چشم انداز خیره کننده اطراف لذت برد. باغ وحش اوکلند با ۱۷ هکتار مساحت، بزرگ‌ترین مجموعه جانوری را در کشور نیوزلند دارد. ساعات بازدید از آن بین ۹ و نیم صبح تا ۵ عصر است. از دیگر دیدنی‌های شهر اوکلند می‌توان به گنبد رصد ستارگان، موزه حمل و نقل و Kelly Tarlton’s که نمایشگاه مربوط به کشفیات قطبی و دنیای زیر آب است، اشاره کرد. این مرکز دارای آکواریوم بسیار بزرگی است که کوسه‌های آن بسیار مشهور هستند.

مراکز خرید
به خاطر داشته باشید که در سراسر نیوزلند ۱۵ درصد هزینه مالیات، بر تمامی اجناس محاسبه شده و شما باید آن را پرداخت کنید. پس بهتر است در صورت داشتن تردید، از فروشنده بخواهید برای شما روشن کند که قیمت ارائه شده با احتساب مالیات است یا بدون آن. از سوی دیگر در این کشور چانه زدن امری مرسوم نبوده و قیمت‌ها مقطوع هستند. برخی از مهم‌ترین مراکز خرید این شهر عبارت‌اند از: مراکز خرید Downtown در این منطقه مجموعه‌ای از فروشگاه‌های مختلف قرار دارد که عموم آنها در مرکز بریتومارت واقع شده‌اند. فود کورت این مرکز دارای نمایی بسیار زیبا به شهر اوکلند بوده و این مجموعه خرید دارای پارکینگ مناسبی است. توجه داشته باشید که در این مرکز تجاری، سوپر مارکت وجود ندارد. مرکز خرید St Lukes در منطقه تجاری حومه شهر واقع شده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد. در حال حاضر این مرکز تجاری بسیار بزرگ، کاملاً نوسازی شده و بسیار مدرن است. در این مجموعه دو سوپرمارکت و یک سینما نیز وجود دارد. مرکز خرید Broadway 277 نسبتاً جدید و نوساز بیشتر به صنعت پوشاک پرداخته و انواع برندهای لباس از سراسر دنیا در این مرکز دارای نمایندگی هستند. خدمات پارکینگ، فود کورت و سوپرمارکت نیز در این مرکز خرید وجود دارد. مرکز خرید Sylvia Park به عنوان بزرگترین مرکز خرید نیوزلند شناخته می‌شود. این مرکز خرید بسیار لوکس و مدرن بوده و یکی از بزرگ‌ترین صفحه نمایش‌های تبلیغاتی در سراسر جهان در آن نصب شده است.

سوغاتی و صنایع دستی
نیوزلند به داشتن چوب‌های منبت کاری شده Kauri و Rimu کرم‌های محافظتی پوست، چاقو و خنجرهای مائوری، کنده کاری‌های مائوری، لباس‌های بافته شده از مرینوس همچون کلاه، دستکش، روسری، عرقچین، جوراب و ژاکت که بسیار گرم‌تر از پشم است، شهرت دارد. از جمله سوغاتی‌ها و صنایع دستی زیبا و قابل توجه این کشور گردنبندهای ساخته شده از استخوان (استخوان گاو) و یا سنگ سبز است که در طرح‌های مختلف ساخته می‌شوند و به گردنبندهای مائوری مشهور هستند. این گردنبندها در پنج طرح مشخص و معروف ساخته می‌شوند که هر یک معنایی خاص برای بومی‌های مائوری دارد. این طرحها عبارت‌اند از: Koru (آغاز جدید)، Twist (دوستی و عشق)، Manaia (سرپرست معنوی)، Hei Matau (قلاب، سلامتی، رفاه) و Tiki (خوش شانسی، جذابیت، نماد باروری). در منطقه مرکز شهر (CBD) تعدادی مغازه وجود دارد که می‌توان وسائل متنوعی را با طیف وسیعی از قیمت‌ها از ارزان تا بسیار گران مشاهده نمود. از دیگر مناطق مناسب خرید سوغاتی می‌توان به خیابان ملکه و منطقه خیابان آلبرت اشاره نمود. فروشگاهی نیز در موزه اوکلند وجود دارد که سوغاتی و صنایع دستی متنوعی را برای فروش به نمایش گذاشته است.

نکات امنیتی
شهر اوکلند شهری کاملاً امن و مناسب محسوب شده و معمولاً آمار جرم و جنایت در آن بسیار پائین است. با این حال توصیه می‌شود در ساعات نیمه شب از تردد در خیابان‌ها و به‌ویژه به صورت انفرادی پرهیز کرده و اشیا قیمتی را با خود حمل نکنید. در نظر داشته باشید که منطقه Karangahape Rd جز مناطق نسبتاً ناامن شهر در ساعات نیمه شب محسوب شده و سعی کنید در زمان اقامت خود در اوکلند از در این محله تردد نکنید.

این مطلب اولین بار در دو ماهنامه تشریفات به قلم فاطمه کردی منتشر شده است.