زوریخ که بزرگ‌ترین و نیز پرجمعیت‌ترین شهر کشور سوئیس به حساب می‌آید، در کنار دریاچه زوریخ و در شمال مرکزی این کشور قرار دارد.  این شهر به عنوان مرکز مالی سوئیس شناخته می‌شود و بیشتر شرکت‌های ملی و بین‌المللی، اقتصادی، تجاری، مالی و همچنین مراکز بورس در  این شهر قرار دارند. دومین مرکز توسعه و پیشرفت شرکت گوگل نیز در این شهر واقع شده است. با اندکی مطالعه می‌توان دریافت که زوریخ از بسیاری از جهات یکی از مهم‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود، وجود مقر اصلی فدراسیون فوتبال (فیفا)، مقر سازمان ملل متحد، سازمان  صلیب سرخ جهانی و ۱۵۰ سازمان بین‌المللی دیگر باعث شده است تا برخی از رسانه‌ها این شهر را مرکز دنیا بنامند.

تاریخچه
در شهر زوریخ آثار و شواهدی مبنی بر سکونت در دوران پیش از تاریخ یافت نشده است و قدیمی‌ترین آثار باقیمانده در این شهر به دوره سلتیها برمی‌گردد. نخستین سند مکتوب از تاریخ شهر زوریخ نیز مربوط به سده دوم میلادی است که از یک سنگ قبر در منطقه لیندن هوف کشف شده است. زوریخ در سال ۱۲۱۸ میلادی با انقراض خانواده زرینگر به استقلال رسیده و یک نظام پادشاهی مستقیم و بی‌واسطه را برپا نمود. در سال ۱۳۳۶ نیز در زوریخ نخستین شهردار مستقل شهر تعیین شده و گامی مهم در راه استقلال شهر برداشته شد. سرانجام زوریخ در سال ۱۶۴۸ میلادی اعلام جمهوری نمود که البته چندان تفاوتی با سلطنت نداشت زیرا در این زمان سیستم سیاسی زوریخ مبتنی بر اشراف سالاری بود. با انقلاب هلوتیک در سال ۱۷۹۸ میلادی این رژیم کهن سقوط کرده و طی این نبردها صدمات بسیاری به بدنه اصلی شهر وارد شد به طوری که بسیاری از برج‌های ساخته شده در سده ۱۷ میلادی از بین رفت.

در طول سده ۱۹ میلادی در این شهر تحولات گسترده‌ای انجام گرفت، از آن جمله، اولین شبکه راه آهن سوئیس نیز در شهر زوریخ ساخته شد به گونه‌ای که امروزه تاریخ ساخت ایستگاه راه آهن اصلی این شهر به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد. در اواخر قرن نوزدهم با تأسیس بورس اوراق بهادار زوریخ در سال ۱۸۷۷ این شهر نخستین گام‌های خود را برای ایفای نقشی مهم در اقتصاد و تجارت جهانی برداشت. یکی از وقایع مهم در تاریخ شهر زوریخ نیز بمباران تصادفی آن در طول جنگ جهانی دوم است. پس از جنگ جهانی دوم این شهر رشد اقتصادی بسیار خوبی را در پیش گرفت و از نظر صنعتی نیز مسیرهای پیشرفت را به خوبی طی کرد.

راهنمای سفر به زوریخ، شهر ساعت و شکلات

آب و هوا
آب و هوای زوریخ، آب و هوای قاره‌ای و مرطوب است که چهار فصل مجزا دارد. وزش باد در این منطقه هم از غرب و هم از شرق یا شمال شرق وجود دارد که کوهستان‌های مجاور نقش بسیار مهمی در ایجاد این بادها ایفا می‌کنند. متوسط درجه حرارت در سردترین روزهای سال در ماه ژانویه با ۰.۵ درجه سانتی‌گراد و متوسط درجه حرارت در گرم‌ترین روزهای سال در ماه ژوئیه با ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد است. در فصل‌های بهار و پاییز هوا خوب بوده و از خنکی مطبوعی برخوردار است. زوریخ یکی از شهرهایی است که در سطح جهان برنامه‌های خاصی را برای پاکیزه نگاه داشتن آب و هوا پیگیری می‌کند که می‌توان به ضدعفونی و پاک‌سازی بیمارستان‌های عمومی شهر، گسترش شبکه مسیر دوچرخه، تحقیق و بررسی پروژه‌های تجدید پذیر انرژی و ایجاد مسیرهایی برای سرعت بسیار بالا و غیره اشاره نمود.

موقعیت جغرافیایی
شهر زوریخ ۴۰۸ متر بالاتر از سطح دریا و در کنار دریاچه زوریخ قرار گرفته است و رودخانه لیمات از بخش قدیمی این شهر می‌گذرد. وجود کوهستان‌های بلند و حضور این رودخانه باعث شده است تا این شهر چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبایی داشته باشد. همان‌گونه که پیش از این ذکر شد، زوریخ در شمال مرکزی سوئیس قرار گرفته و نزدیک به ۳۰ کیلومتری شمال رشته کوه‌های آلپ واقع شده است و به جز این، کوه‌های پربرف جنگل‌های انبوه آن را احاطه کرده‌اند.

بهترین زمان سفر
توصیه می‌شود روزهای آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه به این شهر سفر نکنید. دلیل این موضوع نیز تعطیلی کل شهر و خلوت بودن غیر قابل باور آن است به طوری که حالتی از کسالت و خستگی در مسافر به وجود می‌آورد. هزینه‌های اقامتی در این شهر همانند همه شهرهای توریستی جهان در فصل تابستان و زمان تعطیلات کریسمس و غیره بسیار گران بوده و در زمستان ارزان‌تر می‌شود اما از نظر ارائه خدمات متفاوت نیست و این می‌تواند در تصمیم گیری سفر به این شهر در زمان مناسب به مسافر کمک نماید.

طریقه رسیدن به شهر
در سطح کشور سوئیس، شهر زوریخ دارای بزرگترین و شلوغترین فرودگاه بین المللی بوده و از شبکه راه آهن گسترده و مجهزی برخوردار است که موجب می‌شود، موج عظیمی از گردشگران را به دیگر نقاط کشور جا به جا نماید.

مسیر هوایی
همان طور که گفته شد بزرگترین و شلوغ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور سوئیس در شهر زوریخ قرار دارد که در داخل شهر واقع شده است و فرودگاه زوریخ نام دارد. شرکت‌های هواپیمایی بسیاری در سطح جهان با این فرودگاه در ارتباط هستند و به جا به جایی مسافران از بیشتر نقاط جهان به آن اقدام می‌کنند. 
تنها با قطار شهری در طی ۱۲ دقیقه می‌توان از مرکز شهر به این فرودگاه دسترسی پیدا کرد. این قطارها مسافران را هر ۵ دقیقه یک بار از مرکز شهر به فرودگاه و بالعکس از فرودگاه به مرکز شهر منتقل می‌کنند. قابل توجه است که این شهر از یک سیستم فراگیر حمل و نقل عمومی برخوردار است که با یک طراحی کلی برگه بلیت، می‌توان آن را برای انواع قطارهای SBB – CFF – FFS، قطارهای حومه، تراموا، اتوبوس، قایق و ماشین‌های کرایه‌ای مورد استفاده قرار داد. هزینه سفر با قطار به سمت فرودگاه برای قطارهای درجه (۲ کرایه کامل) ۶.۶۰ فرانک سوئیس است و جالب اینکه این هزینه برای سفر از فرودگاه به شهر دو برابر هزینه رفت محاسبه می‌شود! این بلیت‌ها به مدت ۲۴ ساعت دارای اعتبار است. سفر کودکان زیر ۶ سال در سیستم حمل و نقل شهری رایگان بوده و کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال موظف به پرداخت نیمی از کرایه هستند. این قطارها دارای دو بخش یا دو کلاس جداگانه هستند که با نوار زرد رنگ از هم جدا شده‌اند. شایان ذکر است که ارائه بلیت اشتباه، نداشتن بلیت و حتی نشستن در کلاس‌های ۱ یا ۲ به‌طور اشتباه، می‌تواند جریمه‌ای سنگین تا سقف ۱۰۰ فرانک سوئیس در برداشته باشد. از دیگر وسایل نقلیه‌ای که به جا به جایی مسافران از فرودگاه به شهر و بالعکس می‌پردازد، می‌توان به تراموا اشاره کرد. خط مسیر آن با شماره ۱۰ مشخص شده و دارای نشانه صورتی رنگ است که بلیت‌های درجه ۲ قطارهایی که در بالا اشاره شد برای این ترامواها نیز قابل استفاده است.

قطار
زوریخ دارای خطوط راه‌آهنی است که توسط آن می‌توان از این شهر به تمامی شهرهای سوئیس و حتی اروپا دسترسی پیدا کرده و این امکان را به مسافران می‌دهد تا از شهرهای دیگر این کشور و یا دیگر کشورهای اروپایی مستقیم به زوریخ سفر کنند. ایستگاه اصلی این قطارها در زوریخ (Hauptbahnhof HB) نام دارد که در مرکز شهر واقع شده است. شهر زوریخ همچنین دارای پنج ایستگاه قطار بزرگ و تعدادی ایستگاه کوچک و جزئی است که عبارت‌اند از: ایستگاه  Oerlikon(در شمال مرکزی شهر)، ایستگاه Stadelhofen، ایستگاه Hardbrücke، ایستگاه Altstetten (در غرب زوریخ) و ایستگاه Enge (در جنوب غرب ساحل دریاچه زوریخ).

راهنمای سفر به زوریخ، شهر ساعت و شکلات

خودروی شخصی
نکته قابل توجه در مورد جاده‌های سوئیس این است که همه بزرگراه‌های این کشور مسیری مستقیم به مقصد زوریخ دارند. این باعث شده است تا سفر با خودروی شخصی نیز آسان باشد اما برای این منظور باید علاوه بر داشتن گواهینامه بین‌المللی معتبر، با قوانین راهنمایی و رانندگی اتحادیه اروپا نیز آشنا باشید. اتوبوس: ایستگاه اصلی اتوبوس زوریخ در نزدیکی ایستگاه اصلی قطار قرار دارد. خدمات اتوبوس‌رانی این شهر نیز بسیار خوب است و سفر با اتوبوس از دیگر شهرهای سوئیس به این شهر و بالعکس همه روزه انجام می‌گیرد. نکته مهم این است که اتوبوس‌های ZVV در دو رنگ آبی و سفید، اتوبوس‌های محلی هستند و به حمل و نقل مسافران در مسیرهای داخلی می‌پردازند. البته امکان سفر با اتوبوس از تعدادی از شهرهای اروپایی به سوئیس و بالعکس نیز وجود دارد.

مراکز اقامتی از آن جهت که زوریخ شهری اقتصادی محسوب می‌شود، بیشتر مسافران آن نیز بازرگان و تاجر هستند و به منظور پیگیری مسائل مالی و بازرگانی خود یا شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلفی به این شهر سفر می‌کنند. به طور کلی هزینه اقامت در زوریخ گران است اما به طور تقریبی هزینه هتل‌های ارزان‌قیمت زیر ۱۲۰ فرانک سوئیس، هتل‌هایی با حد متوسط بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ و هتل‌های گران‌قیمت بالای ۴۰۰ فرانک سوئیس است.

رستوران‌ها
در زوریخ انواع رستوران با غذاهای محلی و نیز غذاهای بین‌المللی وجود دارد. در بین رستوران‌های خارجی رستوران‌های ایتالیایی بسیار محبوب و نسبتاً ارزان است. قابل توجه است که آشپزهای رستوران‌های چینی و ژاپنی به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که در کشور چین و ژاپن دوره آموزشی دیده باشند. فست فودهای ترکیه‌ای علاقه‌مندان خاص خود را در این شهر دارد و البته از نظر ارزانی گزینه‌ای مقرون به صرفه محسوب می‌شود. کسانی که به طور کامل گیاهخوار هستند و حتی شیر و مواد لبنیاتی نیز در برنامه غذایشان نیست، در اینجا به مشکل بر خواهند خورد چرا که در بیشتر غذاهای زوریخی پنیر به کار می‌رود و این موضوع کار را برای افراد گیاهخوار دشوار می‌نماید. رستوران‌های Hiltl و Bona Deaرستوران‌هایی تمام گیاهی است که می‌تواند به این افراد کمک نماید. هزینه غذا برای یک نفر در رستوران‌های ارزان‌قیمت بین ۵ تا ۱۸ فرانک سوئیس، در رستوران‌هایی با قیمت متوسط بین ۱۸ تا ۳۰ و در رستوران‌های گران‌قیمت بالای ۳۰ فرانک سوئیس برآورد می‌شود.

غذاهای محلی و محبوب
در غذاهای مخصوص شهر زوریخ و یا غذاهای سوئیسی، انواع گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به طور خلاصه به صورت زیر دسته بندی نمود: گوشت گوساله، گاو، گوسفند، بره، مرغ، پرنده‌های خانگی همچون اردک، بوقلمون و … برخی از مردم زوریخ به خوردن گوشت اسب علاقه دارند که به گمان این افراد، این گوشت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و آنها معتقد هستند بسیار لذیذ است. خرگوش، آهو و گوزن شکاری که ویژه فصل پاییز است، از دیگر مواد مورد استفاده در برنامه غذایی مردم این شهر است.

این استفاده گسترده از گوشت باعث شده است که غذاهای این منطقه از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد. به طور معمول در منوی غذاها در توضیح آنها، مواد اصلی به کار رفته در آنها ذکر شده است. البته قابل ذکر است که غذاهای گیاهی نیز جایگاه خود را دارند و کسانی که گوشت نمی‌خورند و گیاهخوار هستند، می‌توانند رستوران‌های گیاهی را پیدا کنند هر چند که تعداد آنها زیاد نیست. از غذاهای اصلی و مهم سوئیسی، برش‌های گوشت گوساله است که در خامه و آب انگور پخته می‌شود که به طور معمول با روستی (غذایی همانند کوکوی سیب زمینی که سیب‌زمینی آن بسیار زیاد بوده و درشت رنده شده باشد) سرو می‌شود. سوسیس‌های کباب شده به روش‌های مختلف که به آنها وورسته میگویند، در میان مردم این شهر بسیار محبوب است. از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم این منطقه می‌توان Chnöpfli را اشاره کرد که نوعی نودل است با رشته‌های کوتاه و تپل که با سسی مخصوص تهیه می‌شود. While Fondue غذایی متشکل از ظروف کوچک مختلف که پنیر آب شده در ظرفی ویژه در مرکز قرار گرفته و ظرف‌هایی با مواد غذایی مختلف و در برش‌های کوچک به همراه نان در اطراف آن قرار دارند و هر کدام از این مواد با پنیر آب شده آغشته شده و سپس سرو می‌گردد. Raclette نیز برش‌های سوسیس یا گوشت پخته است که باید با پنیر آب شده آغشته و میل شود و در کنار آن سیب زمینی و ترشی سرو می‌گردد، البته این غذا مخلوطی از سبک‌های فرانسوی و سوئیسی است. در سوئیس و نیز زوریخ نان‌های سوئیسی وجود دارند که به طور معمول بسیار خوش طعم هستند.

این نان‌ها در انواع مختلف پخته می‌شوند. Zopf یکی از این انواع نان‌هاست که با آرد سفید، شیر، تخم مرغ، کره و مخمر نان پخته می‌شود و به طور معمول در روزهای یکشنبه مصرف می‌گردد. شیرینی‌های زوریخ نیز بسیار محبوب و معروف است. آنها شیرینی‌های سنتی خود را با آرد و عسل تهیه می‌کنند. areLuxemburgerli نیز یک نوع شیرینی است که به بیسکویت نیز شبیه است و از دو بخش جداگانه تشکیل شده و با مربا و یا خامه زده شده به هم متصل می‌شوند که بسیار ترد و خوش‌طعم است. Mandelfisch نیز یکی دیگر از شیرینی های این منطقه است که همیشه به شکل ماهی تهیه شده و بسیار محبوب است.

راهنمای سفر به زوریخ، شهر ساعت و شکلات

حمل‌ونقل و گشت و گذار در شهر
در رابطه با گردش در شهر با وسایل نقلیه عمومی می‌توان گفت که از سوی شرکت زد وی وی پیشنهادی ویژه گردشگران ارائه می‌شود که در آن با تهیه بلیت معتبر توسط کارت‌های زوریخ که مدت اعتبار آنها ۲۴ تا ۷۲ ساعت است، می‌توان به همه نقاط شهر سفر کرد و دارای یک تخفیف ۱۰۰ درصد برای بازدید تمامی موزه‌های شهر است. به این معنا که با داشتن این بلیت، بدون پرداخت هیچ وجهی می‌توان به بازدید هر موزهای در شهر پرداخت. این بلیت قابل استفاده برای همه وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر زوریخ است. این کارت‌ها در سه دسته روزانه، ماهانه و سالانه تقسیم‌بندی می‌شوند و این نشانگر مدت اعتبار آنهاست. این شهر از انواع وسایل نقلیه عمومی همچون تراموای برقی، اتوبوس، تاکسی، قطارهای برون شهری و درون شهری (با استفاده از قطارهای برون شهری می‌توان به بازدید مناطق اطراف و دیدنی‌های حاشیه شهر زوریخ پرداخت) و قایق (قایق نیز برای بازدید از مناطق و روستاهای سواحل دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد) برخوردار است که می‌توان به وسلیه آنها به هر نقطه از شهر که لازم است سفر کرد.

تراموای برقی و اتوبوس در همه بخش‌های زوریخ مسیرهای حرکتی دارند. تراموای برقی هر ۷ تا ۱۵ دقیقه حرکت می‌کند و در طی مسیر، ایستگاه‌های مشخصی برای توقف دارد. شیفت کاری این وسایل نقلیه تا نیمه شب است و پس از آن تعطیل می‌شود. اما اتوبوس و ترامواهای ویژه شب نیز وجود دارد و در حقیقت شبکه شبانه زوریخ را تشکیل می‌دهند و در تعطیلات آخر هفته نیز فعالیت می‌کنند. برای سفر شبانه با این وسایل نقلیه باید بلیت ZVV معتبر به همراه مکمل شب که هزینه آن ۵ فرانک سوئیس است، را تهیه نمود. این بلیت‌ها را می‌توان از هر دستگاه بلیت‌فروشی و یا توسط SMS از یک شماره تلفن همراه سوئیس خریداری کرد.

اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی
شهر زوریخ از نظر گردشگری در بین شهرهای کشور سوئیس بسیار بااهمیت است. بیشتر مکان‌های دیدنی آن در بخش قدیمی شهر و در اطراف رودخانه و یا رو به هروی دریاچه قرار گرفته است. در اینجا به معرفی برخی از این دیدنی‌ها می‌پردازیم. مقر اصلی فیفا: به طور حتم دوستداران فوتبال علاقه‌مند به بازدید از فدراسیون فوتبال، فیفا خواهند بود. ورودی ساختمان فیفا با نشانه فیفا که بر روی زمین نقش بسته است، می‌تواند برای فوتبال دوستان جذاب باشد. نسخه نمایشی از تمام جام‌های جهانی (در انواع و اقسام گروه‌های سنی) در این فدراسیون نگهداری می‌شود که می‌توان آنها را به تماشا نشست. Grossmünster: این کلیسای قدیمی، کلیسایی است رومی که نمادی از اصلاح زوریخ محسوب می‌شود چرا که شخصی به نام هولدریش تسوینگی که یک اصلاح طلب و کشیش بود در سال ۱۵۱۹ در این کلیسا به عنوان یک مقام قابل نفوذ انتخاب شد.

بالای برج این کلیسا چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر زوریخ را پیش روی بازدیدکننده قرار می‌دهد. هزینه بلیت بازدید از برج این کلیسا ۴ و برای دانش‌آموزان ۲ فرانک سوئیس است. Fraumünster: این کلیسا به سبک گوتیک است که پنجره‌هایش توسط مارک شاگال از نقاشان مشهور فرانسوی – روسی نقاشی شده است. Landes: این موزه بزرگ‌ترین موزه تاریخ سوئیس محسوب شده و در طول هفته از سه شنبه تا یکشنبه به فعالیت مشغول بوده و ساعت کاری آن از ۱۰ صبح تا ۵ عصر است. برای تهیه بلیت این موزه باید ۱۰ فرانک سوئیس پرداخت کرد. Promenade: گردش در اطراف این دریاچه به ویژه در تابستان بسیار لذت بخش است. باغ چینی: این باغ چینی کوچک و زیبا، هدیه‌ای است که توسط اهالی شهر کونمینگ کشور چین در زوریخ به عنوان سمبل سپاسگزاری و قدردانی ساخته شد. ورودی‌های باغ به سبک چینی ساخته شده‌اند که بسیار زیبا و دیدنی هستند. خانه Le Corbusier: این خانه زیبا که با معماری خاص خودش در نزدیکی باغ چینی قرار دارد، دارای یک پلان ویلایی مدرن و پیشرفته است که توسط یک معمار سوئیسی طراحی شده است. قابل ذکر است که بلیت ورودی این بنا بسیار گران است. موزه ساعت Beyer: بسیاری از ساعت‌های این موزه به یکصد سال پیش نیز می‌رسد و نمونه‌هایی نفیس، زیبا و منحصر به فرد را نیز می‌توان در این موزه تماشا کرد. ساعات بازدید موزه از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۲ تا ۶ عصر است. بلیت ورودی این موزه هشت فرانک سوئیس قیمت دارد.

مراکز خرید
در مرکز شهر سه منطقه مختلف برای خرید وجود دارد. Bahnhofstrasse: این منطقه از ایستگاه قطار اصلی Hauptbahnhof تا دریاچه را در برمی‌گیرد که به داشتن مراکز خرید منحصر به فرد و گران‌قیمت در سطح جهان مشهور است. پیدا کنید. Niederdorf: این بخش قدیمی زوریخ از Bellevue در مسیر دریاچه تا بخش مرکز شهر و آن سوی رودخانه را در برمی‌گیرد. Löwenstrasse: این بخش در غرب ایستگاه اصلی قطار Bahnhofstrasse قرار دارد و دارای فروشگاه‌های زنجیرهای مختلف مغازه‌ها و مراکز خرید گوناگون است. مرکز خرید زیرزمینی RailCity: ایستگاه راه‌آهن SBB به این مرکز خرید متصل است که دارای مغازه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بسیاری است.

راهنمای سفر به زوریخ، شهر ساعت و شکلات

سوغاتی و صنایع دستی
کشور سوئیس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازندگان ساعت در جهان معروف است. با توجه به این نکته، در زوریخ نیز فروشگاه‌ها و مغازه‌های ساعت فروشی بسیاری وجود دارد. یک فروشگاه بزرگ به نام کرون موتری بئر در این شهر وجود دارد که کلکسیونی از انواع ساعت‌ها را در خود جای داده است و به فروش می‌رساند. یکی دیگر از سوغاتی‌های جالب توجه و شیرین این شهر شیرینی‌های مخصوص آن است. زوریخی‌ها یک شیرینی سنتی دارند که با آرد و عسل تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است. این شیرینی‌ها بسیار ارزان هستند و برای سوغاتی بسیار مناسب به نظر می‌رسند. آره لوگزامبورگی و ماندل فیش نام دو گونه از محبوب‌ترین شیرینی‌های زوریخ است. برای خرید صنایع دستی می‌توان به فروشگاه بسیار مشهور شوایزر هایمات ورک مراجعه کرد که یک شعبه آن در منطقه یک اورنیاشر و دیگری در بخش فرودگاه زوریخ قرار دارد. این فروشگاه صنایع دستی سنتی واقعی و آثار صنعتگران مدرن را با کیفیت بسیار بالا ارائه خواهد کرد. کارهای چوبی و یا فلزی بسیار زیبا را می‌توانید در این مکان خریداری نمایید.

آداب و رسوم
در گذشته فرهنگ و آداب و رسوم کشور سوئیس متأثر از همسایگانش بوده است اما امروزه تغییرات عمدهای در آن دیده می‌شود. به طور کلی کشور سوئیس را در گروه مراکز فرهنگی اروپا جای نمی‌دهند. همه این نکات شهر زوریخ را نیز در بر می‌گیرد. خانواده‌ها در شهر زوریخ کوچک هستند و در هر خانواده حداکثر یک یا دو فرزند دیده می‌شود اما با این حال مردم زوریخ، افرادی خانواده دوست هستند. آنها مردمانی اهل آداب و معاشرت بوده و در برخوردهای روزانه آداب سنتی خود را اجرا می‌کنند. این کشور به جهت داشتن ماهیت بشردوستانه‌اش در سطح جهانی شهرت دارد. در این شهر به مسائل فرهنگی – هنری همچون تئاتر، سینما، موسیقی و غیره بسیار اهمیت داده می‌شود و تعداد زیادی سالن ویژه این هنرها همچون تئاتر و سینما، کنسرت وجود دارد که به طور کلی در سطح کشور بسیار نمایان است. در این شهر بیش از ۵۰ موزه و ۱۰۰ گالری هنری وجود دارد که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. گاهی این شهر با عنوان پایتخت فرهنگی سوئیس نیز خوانده می‌شود.

رویدادها و جشنواره‌ها
در این شهر جشنواره‌ها، جشن‌ها، مسابقه‌های گوناگون و یا برنامه‌های مختلفی در طول یک سال برگزار می‌شود. مسابقه دو ماراتون زوریخ، مرد آهنین زوریخ که در حقیقت اعضای شرکت کننده آن از سطح کشوری برگزیده می‌شوند، و یا جشنواره فیلم زوریخ از آن جمله است. در اینجا به توضیح و تفصیل چند جشنواره مهم زوریخ می‌پردازیم: رژه خیابانی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای عمومی است که در قاره اروپا برپا می‌شود. این جشنواره هر ساله یک روز آن هم در دومین شنبه ماه آگوست (مرداد ماه) برگزار می‌شود. روز ملی سوئیس هر ساله در نخستین روز ماه آگوست در زوریخ همانند دیگر شهرهای سوئیس جشن گرفته می‌شود.

در شب این مراسم نیز می‌توان برنامه آتش‌بازی را که بر بالای دریاچه برپا می‌شود، تماشا کرد. جشنواره زوری که جشنی مربوط به تعطیلات آخر هفته است در شهر زوریخ و هر سه سال یک بار برگزار می‌شود. جشن سنتی بهاره در اواسط ماه آوریل برابر با فروردین ماه، توسط اصناف و انجمن زوریخ با سوزاندن یک آدم برفی برگزار می‌شود. با این جشن به گونه‌ای به فصل زمستان پایان می‌دهند و آن را بدرقه می‌کنند و آمدن بهار را با پای‌کوبی خوشامد می گویند. یکی دیگر از رویدادهای سنتی زوریخ Knabenschiessen نام دارد که یک نوع مسابقه تیراندازی است. هر سال، در پایان هفته دوم ماه سپتامبر (شهریور)، نزدیک به پنج هزار دختر و پسر بین سنین ۱۳ تا ۱۷ سال در یک مسابقه تیراندازی تفنگ به رقابت می‌پردازند که نتیجه آن، برنده پسر عنوان پادشاه و برنده دختر عنوان ملکه را کسب می‌کند.

این مطلب اولین بار در در دو ماهنامه تشریفات به قلم فاطمه کردی منتشر شده است.