پراگ بزرگ‌ترین شهر واقع شده در جمهوری چک است. جمعیت این شهر بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. بر اساس شواهد باستان‌شناختی؛ قدیمی‌ترین نشانه‌های سکونت در محلی که پراگ در آن واقع شده، متعلق به دوره پارینه سنگی است. در حدود قرن چهارم یا پنجم پیش از میلاد، قلعه‌ای که بعدها بنای شهر در اطراف آن نهاده شد، ساخته و به این ترتیب بنیان یکی از مهم‌ترین شهرهای شرق اروپا نهاده شد. در این روزگار اقوام سلتی در این محل سا کن بودند تا اینکه در حدود قرن یکم پیش از میلاد، آلمانی‌ها رفته‌رفته در این منطقه رخنه کرده و سلت‌ها را بیرون راندند. در طول قرون نخستین میلادی، این سرزمین تحت تصرف امپراتوری روم و آلمانی‌ها قرار داشته و شهر پراگ در قرون وسطی رشد نسبتاً مناسبی را تجربه کرد. در زمان پیش از جنگ جهانی اول، این شهر به عنوان بخشی از اتحاد امپراتوری اتریش مجارستان محسوب شده و پس از پایان جنگ جهانی اول و فروپاشی این امپراتوری، به عنوان پایتخت کشوری جدید به نام چک‌اسلواکی انتخاب شد. در طول جنگ جهانی دوم ارتش آلمان در سال ۱۹۹۳؛ این شهر را تصرف کرده و تا اواخر جنگ، تحت کنترل داشت. سرانجام پس از پایان جنگ، کشور چک‌اسلواکی جزو متحدان شوروی و بلوک شرق تقسیم‌بندی شده و در نهایت در سال ۱۹۹۳ میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور چک‌اسلواکی نیز به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شده و شهر پراگ به عنوان پایتخت کشور چک انتخاب شد.

موقعیت جغرافیایی
پراگ از نظر جغرافیایی در شمال شرقی کشور چک و در حاشیه رود ولتاوا واقع شده و نام شهر نیز به نوعی از همین رود الهام گرفته شده است، زیرا پراگ در زبان اسلاویک باستان به معنای گدار (محل کم عمق) رودخانه است.

آب و هوا
پراگ دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است. این شهر بر اساس مدار جغرافیائی خود دارای چهار فصل مجزا بوده و به همین دلیل شاهد تنوع بسیار زیاد شرایط آب و هوائی در این شهر هستیم. ساکنان این شهر در طول سال روزهای برفی و یخبندان زمستانی و همچنین گرمای شدید تابستان را تجربه می‌کنند. قرار گرفتن رود بزرگ ولتاوا در این شهر نیز به نوبه خود در آب و هوا و میزان رطوبت شهر تأثیر دارد.

راهنمای سفر به پراگ، پایتخت ادبیات اروپا

بهترین زمان سفر
به اعتقاد بسیاری از گردشگران، فصل بهار بهترین زمان سفر به پراگ است. بهار زیبای پراگ در بین سا کنان کشور چک دارای شهرت زیادی است و اوایل پائیز نیز برای سفر به پراگ زمانی ایده آل محسوب می‌شود. به طور کلی شهر پراگ در این دو بازه زمانی بیشترین میزان حضور گردشگر را تجربه کرده و البته برخی از مسافرین نیز ترجیح می‌دهند روزهای سرد و یخبندان و خیابان‌های خلوت این شهر را در زمستان ببینند.

ورود به شهر
به احتمال زیاد شما به عنوان یک مسافر ایرانی از طریق هوایی وارد پراگ خواهید شد. در این صورت اولین نقطه‌ای از شهر را که خواهید دید فرودگاه بین‌المللی روژین خواهد بود. این فرودگاه دارای سه ترمینال مجزا است که ترمینال‌های شماره ۱ و ۲ به یکدیگر راه ندارند. بیشتر پروازهای داخلی و بین‌المللی از طریق این دو ترمینال انجام شده و ترمینال شماره ۳ بیشتر برای پروازهای اختصاصی و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئله در هنگام بازگشت برای شما بسیار تعیین‌کننده است و توصیه می‌شود حتماً اطلاعات لازم را در مورد اینکه پرواز شما از طریق کدام ترمینال انجام می‌شود، به دست آورید. فرودگاه بین‌المللی روژین بسیار بزرگ، مدرن و مجهز است. به خاطر داشته باشید که در این فرودگاه حساسیت زیادی روی ابعاد و وزن چمدان‌های داخل کابین وجود داشته و در صورتی که چمدان شما از نظر وزن و ابعاد بیش از اندازه استاندارد باشد به مشکل برخورد خواهید کرد. همچنین به خاطر داشته باشید اگر شما قصد دارید به شهرهای دیگر اروپا نیز سری بزنید بهتر است در همین فرودگاه نسبت به رزرو بلیت اقدام کنید. دانستن این نکته برای شما از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد که از چه خطوط هوایی استفاده می‌کنید زیرا ممکن است برای مسیری مشابه که با دو خط مختلف پروازی انجام می‌شود شما دو مبلغ متفاوت را پرداخت کنید که این تفاوت گاهی می‌تواند حتی تا دو برابر محاسبه شود. توصیه ما به شما استفاده از خطوط هوایی ارزان‌قیمتی مانند ویز ایر، ایزی جت، بی ام ال بیبی یا جت تو است که به بیشتر شهرهای اروپایی پرواز داشته و برای خرید بلیت‌های آن شما مبلغ بسیار کمتری نسبت به خطوط شناخته شده تر هوایی مانند سویس ایر، چک ایرلاین، و لوفت‌هانزا خواهید پرداخت. این فرودگاه در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر واقع شده و با اتومبیل تنها نیم ساعت زمان برای طی این مسیر مورد نیاز است. ارزان‌ترین وسیله برای رفتن از فرودگاه به شهر، استفاده از خطوط اتوبوس‌رانی است که بلیت آن را در همان محل ایستگاه اتوبوس در فرودگاه می‌توانید تهیه کنید.

راهنمای سفر به پراگ، پایتخت ادبیات اروپا

رستوران‌های شهر
شهر پراگ با توجه به ویژگیهای خاص خود و تردد همیشگی گردشگران در آن دارای طیف وسیعی از رستورانهای مختلف است که انواع سبکهای غذائی را در قیمتهای متفاوت ارائه میکنند. رستوران Kampa Parkرا میتوان یکی از بهترین رستورانهای شهر محسوب کرد که در آن انواع غذاهای بینالمللی و بومی کشور چک ارائه میشود. این رستوران به دلیل ارائه غذاهای دریائی با کیفیت زیاد، طرفداران خاص خود را دارد. رستوران Bellevueبا دکوراسیون منحصر بهفرد خود که بیشباهت به یک قلعه قرون وسطی نیست، غذاهای متنوعی را ارائه کرده و دارای نمایی بسیار زیبا به قلعه تاریخی شهر است. رستوران Prague A La Carte Dinner River Cruiseهمانطور که از نام آن مشخص است، روی یک کشتی قرار داشته و شما با مراجعه به آن تجربه غذا خوردن روی رود شهر پراگ را تجربه خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که هر مشتری حدا کثر سه ساعت اجازه توقف جهت صرف غذا در این محل را دارد. به گفته دستاندرکاران گردشگری پراگ، رستوران Terasa U Zlate Studneیکی از جاذبههای مرموز شهر محسوب میشود. بخشی از این رستوران روی پشتبام بنا واقع شده و شما چشماندازی زیبا و کامل از شهر خواهید داشت. در این رستوران انواع غذاهای محلی و اروپائی ارائه میشود.

هتل‌ها و مراکز اقامتی
شهر پراگ به دلیل تردد تعداد زیادی از گردشگران دارای مراکز اقامتی مختلف و متنوعی است که بر اساس سلایق و قدرت خرید و توانائی اقتصادی طیف متنوع مراجعهکنندگان به این شهر شکل گرفته است. هتل Riverside Pragueبه عنوان یکی از بهترین هتلهای پراگ شناخته شده و جوایز منطقهای و بینالمللی بسیاری را از آن خود کرده است.

این هتل ۵ ستاره دارای ۶۲ اتاق و ۱۸ سوئیت بوده و دارای پارکینگ، مرکز ورزشی چندین رستوران و خدمات ماساژ است. هزینه اتاق‌های دو تخته آن از شبی ۱۴۶ یورو آغاز شده و تا ۲۸۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. سوئیت هتل Pachtuv Palace Prague در نزدیکی پل مشهور و تاریخی چارلز واقع شده است. این هتل لوکس دارای ۶ سوئیت و ۱۴ اتاق ویژه است که چشم‌اندازی فوق‌العاده به قلعه پراگ را ارائه می‌کنند. هزینه اقامت در این هتل نیز از ۱۸۰ تا ۲۱۲ یورو در هر شب متغیر است

اگر به دنبال محل اقامت ارزان‌تری هستید؛ هتل Residence Belgicka Prague گزینه مناسبی است. این هتل دارای ۲۴ سوئیت، ۶ استودیو و اتاق‌های دو تخته است و هزینه اقامت در آن حدود ۱۵۰ یورو در هر شب تخمین زده می‌شود. امکانات جانبی آن شامل اتاق ورزش، خشک‌شویی، سلف سرویس و آشپزخانه عمومی است. هتل Vitkov Central در نزدیکی بخش قدیمی شهر قرار دارد و جزو هتل‌های رده قیمتی مناسب و ارزان تقسیم می‌شود. در این هتل ۹۵ اتاق مختلف وجود دارد که هزینه اقامت در آن از شبی ۲۰ یورو شروع شده و تا ۶۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. در صورت اقامت در این هتل، دسترسی شما به بسیاری از دیدنی‌های شهر به راحتی امکان پذیر خواهد بود. هتل Florenc نیز در مرکز شهر و بافت قدیمی آن واقع شده و دارای ۲۹ اتاق است که برای اقامت در آن باید هزینه‌ای بین ۳۰ تا ۶۰ یورو بپردازید.

گشت و گذار در شهر
شهر پراگ دارای سیستم حمل و نقل پیشرفته، گسترده و مناسبی است. نکته اساسی در بازدید از این شهر، عدم اجازه تردد اتوبوس‌ها در مناطق تاریخی شهر است. 
در حقیقت اگر شما در خارج از مرکز شهر اقامت داشته باشید برای بازدید از مناطق تاریخی و کهن شهر باید از وسیله دیگری استفاده کنید. شهرداری پراگ برای تردد در این مناطق اقدام به راه‌اندازی خطوط تراموای برقی کرده است که هیچ نوع آلایندگی جوی و صوتی ایجاد نمی‌کنند. البته باید در نظر داشت که دیدنی‌های پراگ منحصر به مرکز شهر نبوده و پراگ شهری بزرگ با جاذبه‌های فراوان توریستی، قلعه‌ها، پل‌ها، موزه‌ها و گالری‌های هنری، مراکز خرید و رستوران‌های متعددی است. برای دیدن آثار و جاذبه‌های گوناگون پراگ شما می‌توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده کنید. اتوبوس، تاکسی، تراموا و شاتل و متروی پراگ به شما امکان انتخاب گسترده‌ای برای نحوه تردد در شهر می‌دهد که به تناسب بودجه و زمان خود می‌توانید بهترین آنها را انتخاب کنید. در هر صورت به شما توصیه می‌کنیم حتماً نقشه شهر را تهیه نموده و با بررسی آن نسبت به انتخاب مسیر اقدام کنید. از سوی دیگر به خاطر داشته باشید که پراگ شهری است که در بین اهالی اروپای مرکزی به نام شهر مناسب برای پیاده‌روی شناخته می‌شود. نوع شهرسازی و خیابان‌های پراگ به شما این اجازه را می‌دهد بخش‌های مختلف شهر را به صورت پیاده طی کنید. شما به راحتی می‌توانید به صورت پیاده از میدان ونکسلاس به میدان قدیمی شهر رفته یا از مرکز شهر به پل چارلز بروید.

راهنمای سفر به پراگ، پایتخت ادبیات اروپا

فرهنگ
شهر پراگ دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی بوده و مردم میهمان‌نواز و خونگرمی دارد. گاهی برخورد مردم با شما به گونه‌ای است که احساس می‌کنید برای سال‌ها در این شهر اقامت داشته‌اید و از اهالی بومی شهر محسوب می‌شوید. این شهر را می‌توان یکی از پایتخت‌های ادبیات مدرن جهان محسوب کرد.

نام پراگ در ایران برای قشر کتاب‌خوان ایرانی نامی شناخته شده است زیرا این شهر محل تولد و زندگی دو نویسنده مشهور اهل چک یعنی «کافکا» و «میلان کوندرا» است که تقریباً تمام آثارشان به فارسی ترجمه شده است. در کل به عنوان یک گردشگر با مردم این شهر دچار مشکل نخواهید شد و البته فراموش نکنید در هنگام پیاده‌روی باید قوانین را رعایت کرده و همچنین از انداختن آب دهان و بینی در خیابان خودداری کنید زیرا در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه خواهید شد.

غذاهای محلی و محبوب
غذای اصلی مردم پراگ تشکیل شده از گوشت (معمولاً گاو) که به همراه میوه‌های پخته شده، سیب‌زمینی پخته یا سرخ‌شده مصرف می‌شود. متأسفانه علیرغم واقع شدن شهر در کنار رودخانه، ماهی در بین غذاهای محبوب این شهر قرار ندارد و برای دسر نیز بیشتر از بستنی و میوه‌های پخته‌شده استفاده می‌گردد. البته در همه جای شهر شما می‌توانید غرفه‌های ارائه هات‌داگ و سایر فست فود ها را نیز پیدا کنید که امتحان کردن آنها خالی از لطف نیست.

اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی
پراگ به صورت کلی به سه بخش بافت تاریخی، بافت جدید و شهر کوچک تقسیم می‌شود که بیشتر دیدنی‌های شهر در این مناطق قرار دارند. بافت تاریخی و باستانی شهر شامل تعداد زیادی بناهای تاریخی و آثار باستانی است. مهم‌ترین اثر باستانی این بخش، برج بزرگ ساعت یا ساعت نجومی است. کلیسای تاین نیز با معماری اصیل سبک گوتیک خود در این بخش از شهر قرار دارد که دیدن آن را به همه گردشگران توصیه می‌کنیم. علاقه‌مندان به هنر نیز در بخش قدیمی شهر می‌توانند به تئاتر ایالتی بروند.

جالب است بدانید که اپرای دن ژیووانی موتزارت برای اولین بار در این محل اجرا شد. کلیسای سنت جیمز، کلیسای بانوی ما و سالن قدیمی شهر از دیگر دیدنی‌های بافت تاریخی شهر هستند. در عین حال بیشتر مراکز خرید و فروشگاه‌های پراگ را می‌توانید در بافت جدید شهر پیدا کنید. معروف‌ترین میدان این بخش از شهر میدان ونکسلاس است که با پلان مربع شکل خود مرکز بزرگ تجاری محسوب شده و تعداد زیادی غرفه، مغازه و رستوران و کافه در آن قرار دارد. موزه ملی چک نیز در این میدان قرار دارد. اگر در پی تجربه رستوران‌های بسیار رومانتیک و متفاوت از آنچه تا کنون تجربه کرده‌اید هستید، رستوران‌های این بخش از شهر به شما امکان تحقق رویایتان را می‌دهد. از دیگر دیدنی‌های این بخش شهر می‌توان به برج هانری اشاره کرد. شهر کوچک بخش دیگری از شهر است که در سوی دیگر رود ولتاوا قرار داشته و در مسیر قلعه قرار دارد. این قسمت از شهر دارای خیابان‌های زیبا و کلیساهای متعددی است که از آن بین می‌توان به کلیسای سنت نیکولاس اشاره کرد.

قلعه پراگ این قلعه بر اساس کتاب رکوردهای گینس، به عنوان بزرگ‌ترین قلعه باستانی جهان معرفی شده است. این قلعه که مشرف به شهر ساخته شده است نمایی بسیار زیبا به شهر داده و خود نیز دارای چشم‌اندازی بسیار زیباست که بیننده می‌تواند از فراز آن تمام شهر را ببیند. گردشگران می‌توانند علاوه بر دیدن قلعه، از سایر دیدنی‌های قلعه مانند گالری تصاویر بازدید کنند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این بازدید دیدن سربازان گارد ریاست‌جمهوری و تشریفات تغییر پست آنهاست.

پل چارلز بخش قدیمی شهر را به بخش کوچک شهر متصل می‌کند. قدمت پل به قرن ۱۴ میلادی یعنی چیزی حدود ۷۰۰ سال پیش می‌رسد. این پل یکی از زیباترین آثار معماری پراگ محسوب شده و در طول روز یکی از شلوغ‌ترین بازارهای شهر در آن برپا می‌شود.

موزه کافکا برای دوستداران ادبیات و به ویژه علاقه‌مندان ادبیات قرن بیستم اروپا بسیار دیدنی خواهد بود. این موزه در خانه و محل زندگی کافکا نویسنده مشهور این کشور و خالق آثار معروفی چون مسخ و محاکمه بر پا شده و آثار و دست نوشته‌هایی از وی برای بازدید همگان مهیا گشته است. باغ وحش پراگ، گالری ملی چک، ساختمان فرد و گینجر، موزه موتزارت، گالری داکس، باغ وحش فیل‌های پراگ، موزه هنرهای زیبای پراگ، قصر لوبکوویچز، موزه ملی چک و موزه هنرهای نوین از دیگر دیدنی‌های پراگ به شمار می‌آیند.

راهنمای سفر به پراگ، پایتخت ادبیات اروپا

مراکز خرید
خیابان‌های بخش قدیمی شهر مملو از فروشگاه‌ها و غرفه‌های فروش پوشا ک و وسایل الکترونیکی و وسایل لوکس است. اگر سفر شما به پراگ مقارن با کریسمس باشد، شما می‌توانید از قیمت‌های بسیار مناسب فروش ویژه کریسمس و همچنین بازارچه‌های این فصل استفاده کنید. تعداد زیادی فروشگاه بزرگ نیز در پراگ وجود دارد که بیشتر آنها در خیابان ناپریکوپ قرار گرفته‌اند. اگر برای خرید به این خیابان رفتید خود را برای برخورد با قیمت‌های نجومی و کیفیت‌های بسیار ممتاز اجناس آماده کنید زیرا این خیابان هجدهمین خیابان گران‌قیمت جهان محسوب می‌شود. از فروشگاه‌های این خیابان که بگذریم شما می‌توانید برای خرید به فروشگاه «پالادیوم» که در چهار طبقه و در مرکز شهر قرار دارد بروید.  فروشگاه‌های «او سی چودو» در نزدیکی ایستگاه مرکزی مترو، فروشگاه «پالاس فلورا» در ایستگاه مترویی با همین نام، فروشگاه «او سی نووی اسمیچوف» و فروشگاه «متروپل زلچین» از دیگر فروشگاه‌های مشهور پراگ به شمار می‌روند.

سوغاتی و صنایع دستی
شهر پراگ دارای سوغاتی‌های منحصر به فرد خود است و علاوه بر امکان خرید انواع پوشا ک و وسایل مدرن از فروشگاه‌های مختلف این شهر، شما می‌توانید انواع اسباب بازی‌های چوبی، جواهرات دست‌ساز و صنایع دستی را در این شهر تهیه کنید اما در نظر داشته باشید شهر پراگ و کشور چک در سراسر جهان به دلیل دارا بودن کریستال‌های زیبا و منحصر به فرد خود دارای شهرت است.

رویدادها و جشنواره‌ها
پراگ را می‌توان یکی از مراکز فرهنگی اروپا دانست که همه ساله میزبان رویدادهای فرهنگی بسیاری است و از آن گذشته تئاترها و نمایش‌ها و جشنواره‌های تئاتر پراگ را می‌توان از مشهورترین و پر طرفدارترین‌های اروپا دانست. از مهم‌ترین فستیوال‌ها و جشنواره‌های پراگ می‌توان به فستیوال موسیقی بهاره، روز فرهنگ مردم و فستیوال کریسمس نام برد. از آن گذشته این شهر از نظر رویدادهای ورزشی نیز توانایی جذب تعداد زیادی گردشگر را دارد. گفتنی است که دو باشگاه معروف اسپارتا پراگ و اسلاویا پراگ در این شهر قرار دارند. برخی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی این شهر عبارت‌اند از: دو ماراتن بین‌المللی پراگ، مسابقات سالانه هاکی روی یخ، مسابقات تنیس اوپن پراگ.

توصیه‌های امنیتی
بر اساس آمارهای رسمی، مهم‌ترین بزه رخ داده در شهر پراگ، سرقت خودرو است که طبیعتاً به حوزه گردشگران مرتبط نشده و بیشتر افراد بومی را درگیر می‌کند. اما اگر به هر دلیلی در این شهر نسبت به اجاره خودرو اقدام کردید، در مورد این موضوع احتیاط لازم را انجام دهید. در اما کن شلوغ و پر تردد، امکان حضور جیب‌برها وجود دارد و طبیعتاً شما به عنوان یک گردشگر، طعمه خوبی برای آنها محسوب می‌شوید. در هنگام تردد در شهر بهتر است تمامی پول خود را همراه نبرده، دوربین را به گردنتان انداخته و مراقب کیف پول و تلفن همراهتان باشید. بهتر است پول خود را در مقابل دید عموم مردم از جیب خارج نکرده و از تردد در مناطق خلوت تا حد ممکن اجتناب کنید. گاهی در ساعات پایانی شب ممکن است با افراد مست برخورد کنید بنابراین بهتر است در ساعات نیمه شب در شهر تردد نکنید اما در صورت مواجه با چنین شرایطی، به هیچ عنوان با آنها رو در رو نشده و مسیر خود را تغییر دهید. یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در شهر پراگ، مصرف زیاد مشروبات الکلی و مواد مخدر است. بر اساس قوانین این شهر، حمل مقدار جزیی از برخی مواد مخدر جرم محسوب نشده و به همین دلیل ممکن است در هنگام تردد در شهر با افرادی که در حالت عادی نیستند برخورد کنید. بهترین توصیه برای شما، اجتناب از هر نوع رویارویی و مواجهه با این افراد است. موضوع بسیار مهم دیگر در شهر پراگ، حضور پر تعداد افراد متکدی است که حتی در بهترین و گران قیمت‌ترین مناطق شهر نیز حضور دارند.

این مطلب اولین بار در دو ماهنامه تشریفات به قلم احسان محمد حسینی منتشر شده است.