خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که رفتن به کاشان یعنی فقط رفتن به مراسم گلاب‌گیری که آن هم تا آخر اردیبهشت است؛ برای همین هم اکثراً در این تاریخ به این منطقه سفر می‌کنند و جز دیدن گلاب‌گیری و یک یا دو مکان تاریخی، جای دیگری نمی‌روند. گلاب‌گیری و مراسم آن از اواخر فروردین شروع می‌شود و تقریباً تا اواخر خرداد هم ادامه دارد؛ پس اگر قصد سفر داشتید و به هر دلیلی نتوانستید به این منطقه بروید، هنوز دیر نشده است. پیشنهاد ما برای دیدن مراسم گلاب‌گیری، نیاسر و تالار نیاسر است. این باغ که چند سالی می‌شود جشنواره گلاب‌گیری در آن برگزار می‌شود، امسال هم میزبان شانزدهمین جشنواره جشن گل محمدی است و می‌توانید هم روند گلاب‌گیری را ببینید و هم با خیالی آسوده گلاب خوب بخرید. اگر قصد رفتن داشتید، بدانید این پیشنهاد بهترین گزینه است، چون این پارک علاوه بر این جشنواره، غار تاریخی، استخر قایق‌سواری و چشمه آبشار را هم در برنامه خود دارد و برایتان یک روز بسیار خوب را رقم میزند.

مسجد گردی

به محض اینکه چشمتان به مسجد جامع بیافتد، متوجه می‌شوید که با یکی از قدیمی‌ترین بناهای مربوط به دوره اسلامی در کاشان رو به رو هستید. این بنا در دوره سلجوقی، یعنی حدود سال ۳۲۶ هجری قمری ساخته شده است و به دلیل قدمت آن، از مهم‌ترین آثار این شهر به حساب می‌آید. این مسجد خشتی، آجری در قدیم دارای دو قبله بود که گفته می‌شود یکی از آنها به سمت بیت‌المقدس بوده و برای همین برای مردم بسیار مورد احترام است. مسجد جامع در خیابان بابا افضل، کوچه شهیدان دقیقی، قرار دارد.

خانه‌های سرخ

حتماً نام روستای «ابیانه» به گوشتان خورده و شاید به آن سفر هم کرده باشید. این روستا در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و در استان اصفهان قرار دارد. این روستا یکی از دیدنی‌ترین و خاص‌ترین روستاهای ایران است که به خاطر معماری بی‌نظیرش در سطح جهانی هم مشهور است. قدمت این روستا به حدود ۱۵۰۰ سال می‌رسد و آثار موجود در آن، به دوران سلجوقی، صفوی و قاجار برمی‌گردد. خانه‌های این روستا همه روی دامنه شیب‌دار و در شمال رودخانه «برزرود» ساخته شده است. تعداد خانه‌های این روستای چند طبقه در آخرین شمارش حدود ۵۰۰ واحد اعلام شده و رنگ خانه‌ها به دلیل خاک رس استفاده شده در نمای آنها همگی قرمز رنگ است.

راهنمای سفر به کاشان، شهر گلاب

مهمانخانه

خانه‌های قدیمی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کاشان است. در شهر که قدم بزنید هنوز بافت قدیمی حفظ شده است و می‌توانید از گردش در کوچه پس کوچه‌های آن لذت ببرید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم یک روز را در سفرتان به قدم زدن در بافت قدیمی شهر اختصاص دهید و با کمک جی پی اس، مسیرتان را تا یکی از بناهایی که قصد رفتن به آن را دارید، پیاده بروید. خانه طباطبایی‌ها، یکی از معروف‌ترین بناهای شهر کاشان است که مطمئن باشید که دیدنش آن‌قدر مجذوبتان می‌کند که ساعت‌ها در آن قدم خواهید زد. این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی شهر کاشان قرار دارد. قدمت این خانه به سال ۱۲۵۰ هجری برمی‌گردد و معمار آن استاد علی مریم، یکی از بزرگ‌ترین معماران دوران قاجار بوده و ساختش ۱۰ سال طول کشیده است. اتاق‌های زیاد، ستون‌های بسیار، حیاط‌های متعدد، پنجره‌های زیاد و رنگی این خانه باعث می‌شود که شما از دیدنش خسته نشوید.

شب؛ سکوت؛ کویر

کویر «مرنجاب» در این روزها دمای بالایی دارد، اما هنوز آن‌قدر گرم نشده که نتوان به آنجا رفت. این کویر در ۳۵ کیلومتری شمال غرب آران و بیدگل قرار دارد و از شمال به دریاچه نمک آران، از غرب به کویر مسئله، از شرق به کویر بندریگ و پارک ملی راه دارد؛ پس وقتی به آنجا سفر می‌کنید، می‌توانید مجموعه‌ای از جذابیت‌های مختلف را ببینید. این کویر در ارتفاع حدود ۸۵۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. اگر به سرتان زد که چمدان ببندید و راهی این منطقه شوید، بهتر است تنها نروید و یک تور خوب پیدا کنید و با یک راهنما مسیر را بروید، چون احتمال گم‌شدنتان زیاد است. کفش مناسب، جی پی اس، کرم ضد آفتاب و کیت مارگزیدگی مهم‌ترین وسایلی است که باید در این سفر همراه داشته باشید. اگر هم اهل دیدن ستاره‌ها و شب در کویر ماندن هستید،حتماً کیسه خواب و پتو همراه داشته باشید، چون همان‌قدر که روز می‌تواند با گرمایش کلافه‌تان کند، شب هم می‌تواند با سرما غافلگیرتان کند.

راهنمای سفر به کاشان، شهر گلاب

مغازه گردی

بازار یکی از آن جاهایی است که در هر سفری جزء اصلی برنامه آن سفر به حساب می‌آید. کاشان هم بازار سنتی دیدنی و تاریخی‌ای دارد که گشتن در آن یکی از خاطره‌انگیزترین بخش‌های سفرتان می‌شود. این بازار در خیابان بابا افضل است و تا حدود دروازه دولت ادامه دارد. معماری بازار به دوره صفویه برمی‌گردد. این بازار مانند همه بازارهای سنتی دارای چند تیمچه، آب‌انبار، مسجد و چارسوق است و در آن انواع محصولات گران‌قیمت مانند فرش و ظرف‌های قدیمی موجود است.

اگر دلتان غذاهای محلی خواست، کافی است خودتان را مهمان یک رستوران محلی کنید و از میان غذاهای آن گوشت لوبیا، شفته (قیمه ریزه)، کوفته چغندر و گوشت کلم و کدو و عدس‌پلو و کشمش سفارش دهید. برای خرید سوغاتی هم اطمینان می‌دهیم که از این شهر دست پر برگردید؛ انواع و اقسام شیرینی‌ها مانند کلوچه و پشمک، باقلوای کاشان، سوهان میرزا حسینی، حلوا ارده، ارده شیره، نقل بیدمشکی، حاجی بادامی و جوزقند از سوغات خوب این شهر یا شهرهای اطراف است که در اینجا با کیفیت بالایی تولید می‌شود. عرقیجات هم در این شهر از بالاترین حد کیفیت برخوردار است و از عرق نعنا گرفته تا عرق گل محمدی (گلاب،) عرق بیدمشک و عرق دارچین را می‌توانید بخرید و با خود به شهرتان ببرید.

در اعماق زمین

شهر زیرزمینی نوش‌آباد در پنج کیلومتری کاشان و در سه طبقه، یکی از عجیب‌ترین شهرهای قدیمی ایران است. قدمت این شهر که پایتخت انوشیروان، پادشاه ساسانی بوده، به حدود ۱۵۰۰ سال پیش برمیگردد. این شهر با دست کنده و ساخته شده و با مساحت حدود ۱۵ متر، در عمقی بین ۴ تا ۱۸ متری زمین قرار دارد. همین که پله‌های ورودی را طی می‌کنید، بوی خاک مرطوب به مشامتان می‌خورد و سقف‌های کوتاه آن باعث می‌شود که مجبور شوید قامتتان را خم کنید و در آن قدم بزنید. این شهر با اتاقک‌های کوچک ۲ در ۲، سرویس‌های بهداشتی، تونل، تهویه آب و… نمونه کوچک یک شهر کامل است.

این مطلب اولین بار در دو هفته نامه موفقیت به قلم هما حاتمی منتشر شده است.