موخوره چیست ؟
زمانی که سطح محافظت‌کننده مو در اثر عوامل مختلف از بین می‌رود و امکان جایگزینی آن به وجود نمی‌آید، انتهای موها دو یا چند شاخه می‌شود که به آن
موخوره گفته می شود. علت اصلی این مشکل مو کاهش رطوبت و چربی مو می‌باشد. در واقع موخوره یک آسیب جدی برای ساقه و در نهایت ریشه موها محسوب می شود، زیرا با از بین نبردن موخوره می تواند به ریشه مو برسد و آن را به طور کامل از بین ببرد. اگر موهای خشکی دارید، بیش تر در معرض این‌مشکل قرار خواهید داشت .

روش قطعی درمان موخوره
بهترین راه فرار از دو شاخه شدن مو، جلوگیری از اتفاق افتادن آن است. باید توجه داشت که هیچ راه معجزه آسایی برای درمان موخوره وجود ندارد. از طرفی موخره با بلند تر شدن مو همزمان رشد می کند و بالا تر می رود.‌ پس قبل از این که موخره ها به فرق سرتان برسد ، بهتر است چاره ای برای درمان آن بیاندیشید.‌

تنها روش طبیعی برای درمان موخوره شدید، کوتاه کردن موها در قسمتی بالاتر از محلی که مو دچار دو شاخه ای شده است می‌ باشد. حتما هر ۶ هفته یک بار به یک آرایشگر حرفه ای مراجعه کنید و موهایتان را اندکی کوتاه کنید.

استفاده از دستگاه موخوره گیر اصلا توصیه نمی شود چون تیغه های درون این دستگاه موها را خراش میدهد و باعث می شود موخوره ها بعد از مدتی چند برابر قبل ظاهر شود.

برای جلوگیری از ایجاد موخوره به نکات زیر توجه کنید :

  • موهای مرطوب را شانه نکنید
  • به میزان کافی آب بنوشید و موها و بدنتان را هیدراته نگه دارید.
  • هر چند هفته یک بار نوک موهایتان را کوتاه کنید. هیچگاه برای کوتاه کردن موها از تیغ استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد موخوره می شود. همچنین دقت کنید که قیچی ای که برای کوتاهی استفاده می کنید کاملا تیز باشد.
  • استفاده از کش های پلاستیکی و کلیپس های فلزی را به حداقل برسانید. به جای آن از کش هایی که روکش پارچه ای دارند، استفاده کنید.
  • از آب داغ برای شستشوی مو ها استفاده نکنید. داغی و حرارت بالای آب باعث خشکی مو و ایجاد موخوره می شود.
  • برای شانه کردن موها از برس چوبی استفاده کنید. زمانی که مو هایتان خشک است از برس هایی استفاده کنید که فاصله دندانه هایشان از یک دیگر زیاد است.
  • استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو را به حداقل برسانید
  • پرهیز از استفاده از شامپو های اسیدی یا قلیایی و فر یا صاف کردن دایمی موها
  • از رنگ کردن مکرر موها پرهیز کنید. زیرا باعث خشکی ساقه مو می شود.
  • نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده از خشکی مو و در نتیجه موخوره جلوگیری می کند.
  • به صورت مرتب نوک موها را با روغن های گیاهی مانند روغن جوجوبا، روغن بنفشه، روغن بادام تلخ، روغن نارگیل، روغن زیتون و… ماساژ دهید.
  • حداقل یک بار در هفته از ماسک های آبرسان مو استفاده کنید.
  • زیاد موهایتان را در معرض تابش نور آفتاب قرار ندهید. زمانی که در فضای باز هستید ، سعی کنید موهایتان را ببندید. اگر مو های بلندی دارید، موهایتان را ببافید. زمانی که مو هایتان باز است، الودگی بیش تری را جذب خواهد کرد .
  • موقع شنا کردن در استخر حتما از کلاه شنا استفاده کنید. کلر موجود در آب باعث موخوره می شود.
معرفی چند ماسک خانگی برای آبرسانی به موها و جلوگیری از ایجاد موخوره

روغن داغ
استفاده از روغن داغ موجب می شود که موهایتان آبرسانی شود و رطوبت به موها باز گردد. کمی روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن کرچک را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. آن را به مو و پوست سر ماساژ دهید و موهایتان را با کلاه بپوشانید.  حداقل ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس موها را شامپو کنید.

حداقل یک بار در هفته یا بیشتر، از این روش استفاده کنید.

روغن آرگان
روغن آرگان (به این شرط که اصل باشد) بهترین روغن برای سلامت و آبرسانی موها می باشد و میتواند به درمان کلیه مشکلات مو مانند موخوره ، شکنندگی ، خشکی ، زبری و وز مو کمک کند. بعد از هر بار استحمام موهایتان را به چند قطره روغن آرگان آغشته کنید. نیاز به شستشو ندارد.

سس مایونز
سس مایونز یک درمان عالی برای موهای آسیب دیده است. این ماده موها را تغذیه کرده و از ایجاد شکاف جلوگیری می کند. بعد از استفاده از سس مایونز احساس نرمی و لطافت خواهید کرد. (بهتر است از سس مایونز خانگی استفاده کنید) موها را خیس کنید و با حوله آب اضافه آن را بگیرید. سس مایونز را روی موها بمالید. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را شامپو کنید. یک یا دو بار در هفته این درمان را تکرار کنید.

آلوئه ورا
آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده عالی برا پوست و مو شناخته شده است. علاوه بر این، باعث رشد مو و مانع از ریزش آن می شود.

ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید. سپس این ژل را روی موها بمالید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بماند. سپس موها را شامپو کنید.

برای نتیجه گیری بهتر، می توانید آن را با یک قاشق غذاخوری عسل یا دو قاشق چای خوری روغن کرچک، روغن زیتون یا روغن جوجوبا ترکیب کنید. این درمان را دو یا سه بار در هفته به مدت چند ماه ادامه دهید.

ماسک موز
موز با داشتن روغن های طبیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامین A، C و E، به شما کمک می کند تا موهایتان را نرم و مرطوب نگه دارید و از موخوره جلوگیری می کند.

یک موز رسیده، دو قاشق غذاخوری ماست ساده یا عسل را در مخلوط کن بریزید. ماسک مو ایجاد شده را روی موها بمالید. یک ساعت صبر کنید و سپس آن را بشویید. این درمان را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

منتشر شده در دکتر سلام