تابستان که از راه می‌رسد گرمی را با خود همراه دارد که معضلی بس طاقت فرسا است و هر چه به سمت ماه‌های داغ‌تر پیش می‌رویم، دمای هوا هم همسو با آن بالاتر می‌رود. اصلاً فرقی نمی‌کند که چه میزان نور خورشید به بدن شما می‌رسد و یا اینکه سعی‌تان بر این است که بیشتر روز را در داخل خانه بگذرانید، اما این شدت گرما و دمای بالای هوا به حدی آزاردهنده است که حتی برای چند لحظه هم که به هر دلیلی از محیط سرپوشیده خانه یا محل کار خارج می‌شوید، در معرض آفتاب‌سوختگی قرار می‌گیرید. در این شرایط، رنگ پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش نور خورشید، رو به تیرگی می‌رود. اما شاید این سؤال برایتان مطرح شود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای پوست مشکل‌ساز است یا خیر؟ در واقع، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید ملانین در بدن می‌شود که پوششی تیره رنگ را روی پوست شکل می‌دهد که به اصطلاح منجر به تیره شدن پوست می‌شود.

با این اوصاف، معضل ما در تابستان دیگر به آلودگی هوا محدود نمی‌شود، بلکه مشکلی به مشکلات قبلی هم اضافه می‌شود و آن همین آفتاب سوختگی پوست است. بسیاری از ما، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم و سعی‌مان بر این است که به هر شکل ممکن از آفتاب و نور خورشید فرار کنیم. با تمام اینها، همه به دنبال این هستند که پوستی شاد و درخشان داشته باشند، البته به دور از هر مشکل یا اثر جانبی که امروزه این کار اصلاً راحت و ساده نیست.

هرچند به لحاظ هزینه‌های بالای درمانی و لوازم آرایشی و بهداشتی گران، این امکان برای همه وجود ندارد که بتوانند اثرات ناشی از آفتاب‌سوختگی را مداوا کنند، اما باز هم درمان‌های خانگی در نقش معجزه آفرین خود ظاهر می‌شوند. کافی است به قلب خانه، یعنی آشپزخانه بروید و با گزینش یک سری مواد دست به کار شوید و پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب‌سوختگی را درمان کنید. یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین روش‌های روشن کردن پوست، استفاده از لیمو به ویژه آب آن است. در واقع، استفاده از لیمو و آب آن برای روشن کردن رنگ پوست، شیوه‌ای سنتی بسیار دیرینه و کهن است. اما خود این کار هم به این سادگی‌ها نیست و اصول و قواعد خاص خود را دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

چطور لیمو پوست را شفاف و روشن می‌کند؟!

در حقیقت، لیمو دارای اثر طبیعی سفیدکننده و پاک‌کننده‌ای است که سلول‌های مرده و آسیب دیده پوست را لایه برداری می‌کند. اسید سیتریک موجود در آب لیمو، سلول‌های مرده‌ای که در اثر آفتاب‌سوختگی در سطح پوست ایجاد شده را از بین می‌برد و با برداشتن آن‌ها، لایه‌ای درخشان را روی پوست به جای می‌گذارند. بنابراین به سفید شدن پوست کمک می‌کند.

از سوی دیگر، خاصیت سفیدکنندگی لیمو، ملانین – رنگ‌دانه‌ای که رنگ پوست را شکل می‌دهد – را کاهش می‌دهد. همچنین لیمو دارای اسید آلفا هیدروکسی است با برداشتن لایه رویی پوست، اثرات آفتاب‌سوختگی به جای مانده روی پوست را از بین می‌برد. علاوه بر این، اسید آلفا هیدروکسی، پوست را مرطوب و هیدراته حفظ می‌کند.

راه‌های استفاده از لیمو برای از بین بردن اثرات ناشی از آفتاب سوختگی

برای از بین بردن اثرات آفتاب‌سوختگی از روی پوست، می‌توانید یا خود لیمو را به صورت برش زده روی پوست بمالید و یا اینکه از آب لیمو برای این کار استفاده کنید. به طور کلی، سه شیوه وجود دارد تا با استفاده از آب لیمو، پوست را پاکسازی و لایه برداری کنید. شما با استفاده از هر کدام از این سه شیوه که ترکیبی از آب لیمو با یک ماده دیگر است، می‌توانید نسبت به درمان ناحیه آسیب دیده اقدام کنید. هرچند یک راه حل دائمی نیست، اما به هر حال گزینه‌ای ساده و ارزان قیمت است که می‌تواند به پاکسازی پوست ناشی از آفتاب‌سوختگی کمک کند.

ماسک آب لیمو و زردچوبه: این روش کلاسیک در بین بسیاری از خانواده‌های هندی مرسوم است. برای این کار کافی است ۲ قاشق سوپ خوری آب لیمو را با یک قاشق چای‌خوری زردچوبه ترکیب کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. این مخلوط را روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند، سپس خوب بشویید. از این ترکیب، دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آب لیمو و شکر: شکر یک ماده تمیزکننده عالی است. یک قاشق سوپ‌خوری شکر را با چند قطره آب لیمو ترکیب کنید. این ترکیب را به صورت دورانی روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. از این ترکیب یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک آب لیمو و عسل: عسل دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی‌اکسیدانی است که در ترکیب با آب لیمو می‌تواند به شفاف و درخشان شدن پوست کمک کند. ۲ قاشق سوپ‌خوری عسل را با ۲ تا ۳ قطره آب لیمو ترکیب کنید. این ترکیب را روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب سرد بشویید. از این ترکیب هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید.

این مطلب اولین بار در ماهنامه ساناز سانیا منتشر شده است.