مردمان هزاره سوم، انسان‌های پیچیده و قابل تأملی هستند، همان‌قدر که در هزارتوی زندگی به چه کنم‌های فردی خود می‌اندیشند و به اصطلاح سرشان به کار خودشان است، دیگران را می‌بینند، خوب هم می‌بینند. مجموعه‌ای از رفتارها و انتخاب‌های شخصی مثل لباس‌هایی که می‌پوشیم، خوراک‌هایی که می‌خوریم، تفریحاتی که داریم، دوستانی که انتخاب می‌کنیم، سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهند.

سبک زندگی، آن چیزی است که علاوه بر اینکه سرنوشت و آینده ما را تعیین می‌کند در قضاوت و نگاه دیگران بر ما تأثیرگذار است، به خصوص در دنیایی با متر و معیارهای مردمان هزاره سوم که انسان‌ها آموخته‌اند دیگران را خوب ببینند. این فعل «دیدن» را وقتی خاستگاه صنعت یکه تازی به نام مد و مدلینگ می‌شود نمی‌توان دستکم گرفت، چرا که صحبت از یک نگاه و یک عبور گذرا نیست، صحبت از توجه و اقبال مردمان هزاره انسان به آن چیزی است که در قالب صنعت مد، مدلینگ و پوشاک به آنها عرضه می‌شود. صنعتی که می‌تواند زیبایی‌شناسی آنها را باز تعریف و سبک زندگی آنها را تغییر دهد.

از چرایی این تأثیرگذاری که ریشه در باورهای روانی و فکری دارد و توان دفاعی انسان هزاره سوم را در برابر هر چیز زیبایی که به او عرضه می‌شود می‌کاهد؛ بگذریم، موضوع مورد بحث ما در این فرصت، باورهایی است که تحت تأثیر صنعت مد و پوشاک به مردمان هزاره سوم القا می‌شود. «لاغر شدی، ۵ کیلو افزایش وزن داشتم، من گیاهخوار هستم، فلانی روزی ۲ ساعت ورزش می‌کند، پیاده‌روی کنید، برای داشتن اندام مناسب چکار کنم؟» بدون اغراق همه ما در طول روز با انواع این عبارات و جملات روبه‌رو می‌شویم، لاغر شدن، افزایش وزن، رژیم غذایی، پوست صاف و روشن، اندام‌های مناسب یا برای اطرافیان ما تبدیل به دغدغه‌ای مهم در زندگی شده یا خودمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

به فرض اینکه اصرار بورزیم همه این کارها برای خوشایند خودمان است، برای اینکه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم، اما نمی‌توانیم منکر شویم که حتی همین احساس خوب به خود داشتن و خود را طور دیگر دوست داشتن ریشه در همان باوری دارد که به ما آموخته است چگونه باشیم که زیباتر به نظر برسیم؟! اگر روزگاری ملاک زیبایی چاقی یا به اصطلاح تُپل بودن بود و زنان و مردان برای آنکه سلامت و جذاب به نظر برسند باید آب زیر پوستشان می‌رفت و لُپ‌هایشان گل می‌انداخت، امروزه ورق مد برگشته و لاغری و سیکس پک بودن روی بورس آمده. دختران و زنان جوان و حتی آن‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند در رویای لاغری و شبیه شدن به مدل‌های معروف برندهای جهانی مد و لباس که مدام از رسانه به عنوان الگوی برتری و زیبایی معرفی می‌شوند، به هر دری می‌زنند تا به وزن مطلوب‌شان برسند؛ اما پشت پرده لاغری مدل‌های زیبایی، همان‌ها که به عنوان الهه‌های زیبایی و قد و اندام ایده آل به ما معرفی می‌شوند چه می‌گذرد؟ آیا آنها همیشه با همان لبخندهای جذاب و صورت‌های بشاشی که در فیلم‌ها و عکس‌های تبلیغاتی می‌بینیم زندگی می‌گذرانند؟ واقعیت چنین نیست.

پشت پرده لاغری‌های افراطی رنج و عذاب و حتی بیماری‌های عصبی مانند کم اشتهایی عصبی یا انورکسیک است. چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها حق ورود به زندگی یک بیمار انورکسیک را ندارند! این بیماران سعی می‌کنند از طریق گرسنگی کشیدن، استفراغ تعمدی، تمرین یا ورزش بیش از اندازه و خوردن ملین‌ها و قرص‌های لاغری از وزن خود بکاهد. دختران و زنانی که این مدل‌ها را الگوی خود در راه رسیدن به زیبایی و تناسب اندام می‌دانند نیز اغلب به چنین بیماری‌هایی دچار می‌شود.

آمار این بیماری در اروپا به حدی بالا رفته است که برخی از کمپانی‌های بزرگ مد و لباس از استخدام مدل‌هایی با وزن‌های خیلی کم امتناع می‌کنند و حتی در فرانسه که مهد مُد نام گرفته، قانونی تصویب شده است که مدل‌های زیبایی نباید وزنشان از مقدار مشخص شده‌ای کمتر باشد. اما آیا رسیدن به وزن ایده‌آل و تناسب اندام ارزش این همه سختی، دلهره و استرس و دچار شدن به بیماریهای مختلف را دارد؟ جواب طبعاً منفی است، اما راه حل چیست؟ جواب این سؤال کمی مفصل‌تر است. اول اینکه نباید به دنبال راههای میانبر باشیم چون سلامت‌مان به مخاطره می‌افتد و دوم اینکه نقش تغذیه مناسب را در راه رسیدن به وزن مورد نظرمان جدی بگیریم. در ابتدا به یاد داشته باشید از مصرف خوراکهای پُرانرژی (پُرچربی و کربوهیدرات) باید تا حد امکان اجتناب کرد؛ البته این به معنای حذف کامل کربورهیدرات نیست، بلکه باید مصرف آن را کاهش داد.

به جای خوردن خوراک‌های پُرچرب و سرخ شده و حاوی سس‌های چرب، از خوراک‌های بخارپز، تنوری و آب پز استفاده کنید. مصرف شکلات و شیرینی، نوشابه‌های گازدار که مملو از قند و انرژی هستند، خوراک‌های آماده (فست‌فود) سوسیس و کالباس، سیب زمینی سرخ‌شده،کیک‌ها و دسرهای خامه‌ای و شیرین، بستنی و شیرکاکائو را محدود کنید. آب یا دوغ کم نمک، آبمیوه‌های طبیعی و عرقیجاتی که با عسل به صورت شربت درست می‌شوند را می‌توان جایگزین کولاها و آبمیوه‌های تجاری که حاوی قند و مواد نگه‌دارنده هستند کرد.

به یاد داشته باشید هرگز لبنیات را به خاطر داشتن چربی و کالری از وعده غذایی خود حذف نکنید و در عوض از شیر و لبنیات کم چرب (%۲/۵ چربی و کمتر) استفاده کنید. از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید که از اصلی‌ترین کلیدهای رسیدن به وزن ایده‌آل از طریق تغذیه سالم هستند. هر روز و به صورت مستمر از سبزی‌های تازه یا پخته و میوه‌های تازه مصرف کنید. خوشبختانه در فصل گرما بازار پُر است از میوه‌های خوشمزه و متنوع و شما می‌توانید تابستان امسال را به زمانی مناسب برای رسیدن به وزن مطلوبتان تبدیل کنید.

پس سراغ میوه‌های خوش آب و رنگ تابستانی رفته و با تهیه سالادهای میوه، دسرهای میوه‌ای بدون قند و خامه و بشقاب میوه، هم از مزه میوه‌های تابستانی لذت ببرید و هم با جایگزین کردنشان با یکی از وعده‌های غذایی (به خصوص شام) گامی در راه کاهش وزن بردارید، همچنین در کنار میوه‌ها، از سبزی‌های تازه و خام مثل کاهو، ساقه کرفس، گل کلم، هویج، گوجه فرنگی، خیار و سبزی خوردن، غافل نشوید.

این مطلب اولین بار در ماهنامه ساناز سانیا منتشر شده است.