درصد کمی از کارآفرین‌ها یا علاقه‌مندان این حوزه هستند که می‌توانند کیلومترها راه طی کرده و صدها دلار خرج کنند و هر بار که یک جلسه سخنرانی تد برگزار می‌شود، خودشان را به محل برسانند و از نزدیک پای صحبت‌های بزرگ‌ترین کارآفرین‌های دنیا بنشینند. البته با تکنولوژی امروز، شاید این کار آن‌قدرها هم لازم نباشد، چون با یک جست‌وجوی سریع در دنیای بی‌حدومرز اینترنت می‌توان صدها نمونه از این گفت‌وگوها را یافت. اما اینجا یک سؤال مهم مطرح است؛ اگر می‌خواهیم به بهترین نکته‌ها در خصوص کارآفرینی برسیم، باید سراغ کدام جلسات تد برویم؟ کارشناسان این چهار مورد را پیشنهاد می‌کنند.

سارا لوییس؛ پیروزی نزدیک را در آغوش بگیر

سارا لوییس، مورخ هنری است که با سال‌ها مطالعه و بررسی در آثار نقاشان و حکاکان و… در دوره‌های مختلف توانسته به نکته‌ای کلیدی در زمینه موفقیت دست پیدا کند. تئوری لوییس بر مبنای یک اصل کلی استوار است و آن هم اینکه ممکن است نشانه‌ها را گم کنی، اما هرگز بینش خود را نسبت به هدف از دست نده! او معتقد است که بزرگی و موفقیت در تلاش برای به دست آوردن است نه رسیدن به آن، و اینکه باید همواره تلاش کرد تا فاصله‌ای را که همیشه میان جایی که هستیم و جایی که می‌خواهیم باشیم وجود داشته، از بین ببریم. تئوری پیروزی نزدیک لوییس که در سخنرانی تد پیروزی نزدیک را در آغوش بگیر به آن اشاره کرده و یادتان می‌دهد که چطور باید با بهره‌گیری از این تئوری در مسیر موفقیت گام بردارید، نیروی محرکه بسیاری از هنرمندان بزرگ دنیا از میکل آنژ تا فرانتس کافکا بوده است.لوییس معتقد است موفقیت نسبی آن تمرکز و سرسختی را که صاحبان کسب‌وکار و کارآفرین‌ها به آن نیاز دارند، به آنها می‌دهد تا با بهره گیری از موفقیت‌های کوچک مسیر اصلی‌مان را طراحی کنیم و پیش برویم.

دیوید بروکس؛ آیا باید برای رزومه‌تان زندگی کنید؟

دیوید بروکس، نویسنده و روزنامه نگار صاحب‌نامی است که در برخی از مهمترین نشریات روز دنیا قلم میزند و ستون ثابتی در نیویورک تایمز دارد. سیاست و جامعه موضوعاتی است که زیر ذره‌بین بروکس قرار دارند، اما او در این سخنرانی تد سراغ موضوعی رفته که برای هر دانشجو یا فارغ‌التحصیلی اهمیت دارد و آن نزاع دائمی میان دستاوردهایی است که هر کس در دنیای بیرون به دست می‌آورد و احساس رضایت و موفقیتی که باید درون خود داشته باشد. بروکس در این سخنرانی تد می‌گوید: «منطق خارجی همان منطق اقتصادی است؛ ورودی منجر به خروجی می‌شود و ریسک زمینه پیروزی را فراهم می‌کند. اما درون ما منطقی اخلاقی حاکم است که اغلب در تضاد کامل با منطق بیرونی قرار داشته و معتقد است که هر فرد برای به دست آوردن، باید بخشیدن را یاد بگیرد». او همچنین در اشاره‌ای بامزه در بخشی از سخنرانی‌اش می‌گوید: «دنیای امروز به رزومه اهمیت می‌دهد، ولی لابد دلیل خاصی وجود دارد که در مراسم تدفین رزومه افراد را نمی‌خوانند! این دلیل چیست؟»

مارگارت گود استوارت؛ وب‌سایت های بزرگ چگونه برای شما (و میلیون‌ها آدم مثل شما) طراحی شده‌اند؟

مارگارت گود استوارت، مدیر بخش طراحی محصولات فیسبوک، صاحب یکی از محبوب‌ترین و مهمترین سخنرانی‌های تد است که هر کارآفرین یا صاحب کسب‌وکاری باید حداقل برای یک بار هم که شده، این سخنرانی را بشنود. دکمه «لایک» فیسبوک بیش از ۲۲ میلیون بار در روز دیده می‌شود و به همین خاطر طی سال‌های اخیر به یکی از پربازدیدی‌ترین آیکون‌های بصری تبدیل شده که در دنیا وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد و مارگارت گود استوارت در این سخنرانی درباره همین موضوع صحبت می‌کند که چطور باید المان دیجیتالی را طراحی کرد که مخاطبش یک‌ششم جمعیت کره زمین باشد! او می‌گوید: «ما برای طراحی این آیکون از داده‌های فراوانی استفاده کردیم، ولی همچنان تصمیممان به‌شدت بر پایه تکرار، تحقیق، تست زدن، کشف و شهود و همچنین همدلی انسانی استوار بود. این کار هم علم است و هم هنر. تجزیه و تحلیل داده‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند جای شهود طراح را بگیرد. داده‌ها می‌توانند از یک طرح خوب، نمونه‌ای عالی بسازند، اما هرگز قادر نیستند که یک طرح بد را تبدیل به اثری خوب و ایده آل کنند». یکی دیگر از نکات مهمی که در این ویدیو به آن اشاره می‌شود، این است که کمپانی‌های بزرگ چطور «نفرت از تغییر» را مدیریت می‌کنند.

سیمون اسنیک؛ مدیران بزرگ چطور به شما احساس امنیت می‌دهند؟

سیمون اسنیک، از متخصصان حوزه مدیریت است که دو کتاب بسیار موفق در این زمینه دارد؛ «از چرا شروع کنید» و «مدیرها همیشه اول خوردن را شروع می‌کنند.» اسنیک در هر دو کتابش به این نکته مهم اشاره می‌کند که چطور باید یک تیم موفق را هدایت کرد. او در این سخنرانی به یکی از مهمترین نیازهای انسان یعنی احساس امنیت پرداخته و به این نکته اشاره می‌کند که یک مدیر موفق چطور به تیمش احساس امنیت می‌دهد. به گفته اسنیک دنیای تجارت عرصه پرخطری است و یک مدیر خوب باید بلد باشد که چطور با وجود شرایط اقتصادی ناپایدار، بازار پرتلاطم سهام و رقبای گرسنه، باز هم برنامه‌ای را برای بقا و ادامه کار ارائه دهد تا تیمش زنده بماند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه سرآمد به قلم مائده سمیع منتشر شده است.