تب‌خال یک بیماری ویروسی است که ۷تا ۹ روز بدن شما را درگیر می‌کند و می‌تواند به دیگر نقاط بدن یا سایر افراد منتقل شود و آزاردهنده باشد. تب‌خال بر چند نوع است: تب‌خال دهانی، تب‌خال چشمی، تب‌خال لثه، تب‌خال مری، تب‌خال تناسلی و تب‌خال انگشت. اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. آیا تب‌خال درمان دارد؟ این عفونت در وهله اول به صورت یک نوع زخم است که روی لب‌ها یا پوست صورت، نزدیک دهان ایجاد می‌شود و دلیل ظاهری ناخوشایند برای فرد ایجاد می‌کند.

تب‌خال باهوش، بدن باهوش‌تر

ویروس‌های تب‌خال قبل از بروز، ماه‌ها و یا سال‌ها در محل مورد نظر تجمع می‌کنند و بدن هوشمندانه پادتن‌های فراوان علیه این ویروس می‌سازد و در اغلب موارد آنها را از بین می‌برند یا کنترل می‌کنند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد ویروس تب‌خال به سرعت در بدن گسترش پیدا می‌کرد و حتی قرنیه چشم و ناحیه تناسلی را نیز درگیر می‌کرد.

چه مواقعی تب‌خال به سراغمان می‌آید؟

مبتلا شدن به هر بیماری از جمله سرما خورگی، تب، خونریزی قاعدگی و مشکلات گوارشی که بتواند سیستم ایمنی شما را ضعیف کند، می‌تواند به ایجاد تب‌خال کمک کند.

علائم تب‌خال: تاول کوچک، دردناک و قرمز رنگی که حاوی مایع است و اغلب در کنار دهان و روی لب‌ها ایجاد می‌شود. اگر در مراحل اولیه متوجه آن شوید و اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهید، می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

چه کنیم تا تب‌خال نگیریم: از اولین کارهایی که برای پیشگیری می‌توان انجام داد ورزش کردن، کم کردن فشارهای عصبی و آرام بودن فکر و ذهن است. هوای سرد، استرس و فشار عصبی می‌تواند در ایجاد تب‌خال موثرباشد. آفتاب داغ نیز در ابتلا، بی تأثیر نیست. اگر مدام به تب‌خال دچار می‌شوید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. به لب‌ها و صورت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب چه تابستان و چه زمستان، ضد آفتاب بزنید تا دچار تب‌خال نشوید. کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن و گروه ویتامین ب می‌تواند به ایجاد تب‌خال بینجامد. با تأمین آنها می‌توان بازگشت تب‌خال را متوقف کرد. دلیل دیگری که در ابتلا به تب‌خال مؤثر است عوامل ارثی و اکتسابی است.

مراقبت شخصی
در صورت ابتلا، ابتدا یک مسواک برای مصرف در این دوره اختصاص دهید و پس از بهبودی آن را دور بیندازید. دست‌های خود را همواره تمیز نگه دارید.

تب‌خال معمولاً بدون درمان ناپدید می‌شود. در زمان ابتلا به نکات زیر توجه فرمایید:

– استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

– استفاده از مسکن‌هایی مانند بروفن

– به تاول‌ها و تب‌خال دست نزنید تا متورم و پخش نشوند. اجازه بدهید تا آرام آرام برطرف شوند.

درمان

– برای درمان، لبنیات و سیب زمینی بخورید زیرا این خوراکی‌ها دارای لیزین هستند که به درمان کمک می‌کنند.

– شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله نخورید زیرا سیر بیماری شما را تشدید می‌کنند.

– در معرض نور شدید آفتاب و باد قرار نگیرید. از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

– هر ۶ ساعت یکبار از کرم ضد ویروس آسیکلوویر استفاده کنید زیرا باعث خشک شدن و ریخته شدن زخم می‌شود. همچنین استفاده از این پماد می‌تواند با خشک کردن زخم از انتشار آن در دیگر نقاط بدن جلوگیری کند. اگر در سفر بودید و به پماد دسترسی نداشتید می‌توانید از نمک استفاده کنید نمک را آرام بر روی زخم بمالید تا التیام یابد.

– در دوره درمان در انتخاب غذاها دقت کنید. خوردن غذاهای مایع و ولرم و بدون محرک‌هایی مانند فلفل در تسریع درمان موثرند.

آیا اضطراب دارید؟
با اینکه تأثیر روش‌هایی مانند کمپرس سرد، مثلاً قرار دادن یک تکه یخ در حدود یک ساعت روی محل تب‌خال و یا مالیدن نمک به ضایعه از نظر علمی ثابت نشده است ولی در تجربه نشان داده که در بعضی بیماران مفید است بنابراین درمان اصلی تب‌خال، همان پماد آسیکلوویر است و در مواردی که عودهای مکرر وجود دارد پزشک متخصص می‌تواند با سنجیدن شرایط خاص هر بیمار حتی آسیکلوویر خوراکی را تجویز کند.

اگر با رعایت موارد فوق بهبود حاصل نگردید به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید از ور رفتن و دست‌کاری زخم حذر کنید تا عفونت منتشر نشود.

این مطلب اولین بار در نشریه مشق تندرستی منتشر شده است.