چند سالیست که گردشگری سیاه طرفداران زیادی پیدا کرده است. ماجراجوها گرد هم جمع شده و به مناطق خطرناک و کمتر دیده شده میروند تا هیجان را به نوعی خاص و فراموش نشدنی ثبت کنند. در این مطلب چند مکان ممنوعه را معرفی خواهیم کرد، جاهایی که کمتر کسی تا به امروز به آنها وارد شده و اطلاعات کمی درباره آنها وجود دارد. هر یک از مقاصدی که معرفی خواهیم کرد رموز خاص خودشان را دارند و به نحوی اسرارآمیز و خطرناک محسوب میشوند.

توریسم سیاه که با نام هایی همچون « Black Tourism » یا « Grief tourism » نیز شناخته میشود، در برگیرنده‌ی بخشی از صنعت گردشگری است که مسافران را به بازدید مکانهای تاریخی میبرد که در گذشته با فجایع طبیعی، مرگ و تراژدیهای انسانی در ارتباط بوده‌اند.

واله دو جاواری- برزیل  Vale do Javari

واله دو جاواری نام منطقه بزرگی در برزیل است، اینجا یکی از بزرگترین مکانهای تروریستی کشور به شمار می‌آید. اسم این منطقه برگرفته از رود جاواری است، این رود برای برزیلی ها اهمیت زیادی دارد و در واقع مهمترین رود منطقه است. اگر به تصاویری که ماهواره ها از این منطقه گرفته اند دقت کنید متوجه خواهید شد که محدوده واله دو جاواری به خوبی مشخص است. مساحت این منطقه ۸.۵ هکتار برآورد شده اما هیچ گردشگری اجازه‌ی ورود به آن را ندارد. گذشته از تروریست ها مشکلات دیگری نظیر عدم وجود راه مناسب، امکان گم شدن و نبود وسایل نقلیه نیز سبب شدند که هیچ فرد غیر بومی به واله دو جاواری وارد نشود. جالب است بدانید که این منطقه در انزوای کامل به سر می‌برد و توسط محلیان اداره میشود و میتوان گفت که از هیچ قدرت خارجی پیروی نمی‌کنند و بومیان قوانین خاص خودشان را دارند.

جزیره‌ی اس ودرا- اسپانیا Es Vedrà

اس ودرا جزیره‌ای کوچک و سنگی است که در شمال غربی جزیره ایبیزا در اسپانیا قرار دارد. در برخی افسانه ها آمده که این جزیره قدرت خاصی دارد به همین دلیل از ابتدا به عنوان جزیره ای خطرناک شناخته میشد. پژوهش ها نشان دادهاند که این جزیره قدرتی مغناطیسی دارد که باعث تجمع فلزات میشود؛ اما با این حال اطلاعات دقیقی درباره‌ی ویژگیهای این جزیره ی مرموز در دست نیست. اسناد تاریخی نشان میدهند که در گذر زمان نام این جزیره در داستان های اسطوره ای گوناگونی آورده شده است. افسانه هایی چون هومر که شهرتی جهانی دارند. در برخی از داستانها نیز از اس ودرا به عنوان مکانی مقدس یاد کرده اند.

کلوب شماره ۳۳ نیواورلئان – Club 33

کلوب شماره ۳۳ در قلب شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانای امریکا واقع شده است. این باشگاه در بین سالهای ۱۹۶۴- ۱۹۶۵ ساخته شد و مالکیت آن به دیزنی لند برمیگردد. این کلوب تنها مخصوص اعضای ویژه است و برای عضو شدن در آن باید سالها منتظر ماند. در سال ۲۰۱۲ امکان عضویت و ثبت نام در فهرست اعضا به وجود آمد و پنج سال دوباره بسته شد. این مکان یکی از جذابترین مکانهای نیواورلئان است که گردشگران نمی توانند از آن دیدن کنند.

خزانه جهانی بذر- سوالبارد Svalbard Global Vault Seed

در سولبارد و در قطب شمال خزانه ای وجود دارد که آن را با لقب خزانه ی روز قیامت یا خزانه ی جهانی بذر یاد میکنند. در این مکان حدود ۱۰۰ میلیون بذر کشاورزی از سراسر دنیا جمع آوری شده است. این انبار بزرگ را ساختند تا تضمینی برای زندگی روی زمین باشد و در صورت رخداد فجایع جهانی ادامه زندگی روی این کره خاکی امکان پذیر شود. این خزانه در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد و هنوز هم موجود است. بذرها در این خزانه در بسته بندی های مخصوصی قرار گرفته اند که از گزند رطوبت، هوا و حرارت در امان باشند. گردشگران اجازه ورود به این خزانه جهانی را ندارند.

مرکز عملیات اضطراری غیر نظامی- ویرجینیا Virginia Department of Emergency Management

مرکز عملیات اضطراری غیر نظامی( Emergency Operations Center ) ویرجینیا مکانی برای مدیریت عملیات اضطراری فدرال(FEMA)است. اینجا را در سال ۱۹۹۱ ساختند تا زمانی که فجایع ملی رخ میدهد از آن استفاده کنند. این مکان نقش مهمی در امنیت امریکا ایفا میکند برای مثال در زمان فاجعه یازده سپتامبر از همین جا هلیکوپترهای امداد و نجات فرستاده شدند.