روغن هسته انگور جزو گران قیمت‌ترین روغن‌های موجود در قفسه فروشگاه‌های مواد غذایی است. در حال حاضر در کارخانجات داخلی هم روغن هسته انگور با کیفیت تولید می‌شود. روغن هسته انگور بیشتر در کشورهایی که این میوه کشت می‌شود مانند فرانسه تولید و به مصرف می‌رسد. این روغن به دلیل قیمت بالا، نتوانسته جای خودش را بین مردم کشور ما به خوبی باز کند اما خیلی‌ها معتقدند خواص فراوان آن به قیمت بالایش می‌چربد و به دلیل همین خواص است که باید آن را در سبد غذایی خانواده گنجاند. روغن‌کشی از هسته انگورهایی با دانه‌های درشت انجام می‌شود. برای این کار باید هسته این انگورها هنگام فرآوری انگور برای تهیه انواع آب میوه‌ها از آنها جدا و جمع‌آوری و بعد با دستگاه‌ها و روش‌های مخصوصی روغن آنها گرفته شود. این روغن با بسته بندی مناسبی به بازار فروش راه پیدا می‌کند.

فواید تغذیه‌ای روغن هسته انگور
روغن هسته انگور ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و فنولی نسبتاً بالاتری نسبت به سایر روغن‌ها دارد. ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و فنولی در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله ناراحتی‌های قلبی- عروقی و سرطان‌ها نقش مهمی دارند و می‌توانند باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد هم بشوند. از طرفی اسیدهای چرب امگا ۶،۳ و ۹ بالاتری در این روغن وجود دارد بنابراین مصرف متعادل آن می‌تواند به ارتقای سطح سلامت کمک کند. هر چه این روغن تازه‌تر باشد، خواص سلامت بخش آن هم بیشتر خواهد بود. توصیه می‌شود هنگام مصرف انگورهای هسته دار، حتماً هسته انگور را بجوید تا از خواص بی‌نظیر روغن موجود در این هسته بهره‌مند شوید. با این کار خواص بسیار بیشتری نسبت به مصرف روغن هسته انگور به بدنتان خواهد رسید.

به دلیل اینکه روغنی که با جویدن هسته انار و انگور دریافت می‌شود،  کاملاً تازه است و ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و فنولی آن‌ها کاملاً به بدن می‌رسد. وقتی که روغن‌ها کمی می‌مانند، شروع به اکسیده شدن می‌کنند و کمی خواص و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند. ضمن اینکه با جویدن هسته انگور همراه میوه، مقداری فیبر هم به بدن می‌رسد و این فیبر غذایی می‌تواند عاملی برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، بیماری‌های قلبی- عروقی و غیرفعال کردن رادیکال‌های آزاد در بدن هم باشد.

علت گرانی روغن هسته انگور
به این دلیل که تولیدکنندگان برای تهیه یک شیشه روغن به تعداد بسیار زیادی هسته انگور نیاز دارند و از آنجا که انگور به اندازه دانه سویا، آفتابگردان یا حتی میوه زیتون کشت نمی‌شود و فراوان نیست، هزینه‌های تولید این روغن خیلی بیشتر از سایر روغن‌هاست. تولیدکننده مجبور است برای داشتن صرفه اقتصادی مناسب، قیمت نهایی محصولش را بالا ببرد پسگران بودن این روغن به دلیل داشتن خواص بیشتر آن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا کانولا نیست.

موارد استفاده از روغن هسته انگور
از روغن هسته انگور می‌توان در تهیه انواع سس و سالاد استفاده کرد یا طبخ غذاها را با آن انجام داد. این روغن برای تفت دادن مواد غذایی مختلف هم مناسب است ولی به دلیل گران بودن، استفاده از آن برای پخت‌وپز یا سرخ کردن چندان توصیه نمی‌شود.

از آنجا که روغن هسته انگور حاوی آنتی‌اکسیدان و اسید چرب اولئیک است، می‌توان از آن برای سرخ کردن هم استفاده کرد؛ حتی اگر روی بسته بندی آن عبارت مخصوص سرخ کردن درج نشده باشد. البته بهتر است برای بهره‌مندی کامل از تمام خواص این روغن، آن را حرارت ندیده مصرف کنید.
مصرف روغن هسته انگور در کشورهای دیگر هم مانند ایران، محدود است. گران بودن این روغن باعث شده مردم دنیا تمایل چندانی به استفاده مستمر از آن نداشته باشند. بیشتر افراد روغن هسته انگور را با هدف بهره بردن از خواص این محصول در سبد غذایی خود می‌گنجانند و سعی می‌کنند با مصرف آن همراه سالاد یا غذا، بیشترین سود را از خوردنش ببرند و برای پخت‌وپز یا سرخ کردن از آن استفاده نمی‌کنند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه غذا، دام، کشاورزی (غدک) منتشر شده است.