تا به حال چند بار شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی هر روز است که هرگز نباید از خوردنش غافل شد؟ اما اگر از بعضی خوراکی‌ها خوشتان نیاید، یا صبحانه معمولی دوست نداشته باشید، یا برنامه مهمی داشته باشید که نیاز به یک سوخت‌گیری حسابی داشته باشد، چه صبحانه‌ای انتخاب می‌کنید؟ بهترین صبحانه برای آنهایی که قرار است در طول روز کار فکری زیادی انجام دهند، چیست و خوردن چه خوراکی‌هایی در ابتدای صبح می‌تواند تمرکزتان را در جلسات کاری و… تضمین کند؟

شکم خالی!

هیچ غذایی داخل معده- هیچ انرژی‌ای در مغز نخوردن صبحانه نه انتخابی سالم است و نه شروعی فعال برای صبح کاری شما. در ضمن تحقیقات نشان داده است احتمال چاقی در کسانی که صبحانه نمی‌خورند، دو برابر بیشتر از سایرین است.

غلات صبحانه

بررسی‌ها نشان داده است که بعضی از انواع غلات صبحانه حاوی حدود ۳۷ درصد شکر هستند. وجود مقدار بالای قند و شکر در غذایی که می‌خورید، باعث بالا رفتن شدید و سریع انرژی می‌شود، اما این انرژی در اوج نمی‌ماند و به همان سرعت در فرایند هضم و جذب کم شده و باعث خواب‌آلودگی می‌شود و باعث می‌شود یک‌دفعه وسط جلسه دل‌ضعفه بگیرید. دلتان می‌خواهد یک کاسه شکر برای صبحانه بخورید؟ احتمالاً نه.

نان تست

نان تست صبحانه‌ای ساده و سریع است. اما آیا واقعاً برای سلامتی ضرری ندارد؟ نان تستی که از آرد سفید یا تصفیه‌شده درست می‌شود، سرشار از کالری است و به‌طور ناگهانی باعث افزایش شدید انرژی و قند خون در بدن می‌شود که افت قند خون و احساس ضعف را به دنبال دارد. علاوه بر این نان یکی از سخت‌ترین غذاهایی است که دستگاه گوارش شما باید فرایند هضم و جذبش را انجام دهد. به همین خاطر خوردنش ممکن است شما را دچار احساس نفخ کند.

فرنی یا شیر برنج

با اضافه کردن چند تکه میوه تازه یا یک قاشق غذاخوری عسل، کاسه فرنی‌تان را درخشان کنید! پرفیبر، پرپروتئین و سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی که همه به آنها احتیاج دارند. علاوه بر این فرنی یک انتخاب غذایی سالم برای صبحانه است که به مرور انرژی را در بدن آزاد می‌کند و از گرسنگی زودرس جلوگیری می‌کند. البته به شرط اینکه به جای شکر با شیرین کننده‌های طبیعی طعم دار شده باشد. از عدم تحمل شیر و لبنیات رنج می‌برید؟

موز، ماست و آجیل

مخلوط ماست و میوه یکی از سالم‌ترین صبحانه‌هایی است که می‌توانید قبل از یک جلسه مهم کاری بخورید، تا هم انرژی کافی برای رفتن به مدرسه داشته باشد و هم دیرتر گرسنه شوید. یک حسن دیگر این صبحانه کم‌چرب بودن آن است. از مخلوط میوه‌های مختلف استفاده کنید تا معده‌تان را شگفت‌زده کنید.

این مطلب اولین بار در ماهنامه سرآمد به قلم دلارام سبحانی منتشر شده است.