بر اساس آخرین گزارش مؤسسۀ «Mercer» که هرساله بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده، بهترین شهرهای جهان را برای زندگی مشخص می‌کند، شهر وین، زوریخ و اوکلند توانسته‌اند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم رده‌بندی جدید را از آن خود کنند. وین، پایتخت اتریش، برای نهمین سال متوالی، عنوان بالاترین کیفیت زندگی را از آن خود کرد. بعد از این شهر، شهر زوریخ در ردۀ دوم قرار دارد و شهرهای اوکلند نیوزلند و مونیخ آلمان، به‌طور مشترک، در ردۀ سوم قرار دارند. مؤسسۀ رتبه‌بندی ۲۳۱،Mercer شهر جهان را بر اساس کیفیت زندگی در آنها و برحسب معیارهایی چون ثبات سیاسی، مراقبت‌های درمانی، آموزش، میزان جرائم و حمل‌ونقل رده‌بندی کرده است که بر این اساس، وین به خاطر هزینۀ مسکن نسبتاً مناسب و مراقبت‌های درمانی، برای نهمین سال متوالی، به عنوان بهترین شهر جهان دست یافت. Mercerبزرگ‌ترین شرکت مشاورۀ منابع انسانی در جهان بوده  که مقر آن در شهر نیویورک است. این شرکت بیش از ۲۰ هزار کارمند دارد، در بیش از ۴۰ کشور مستقر است و در بیش از ۱۳۰ کشور جهان فعالیت می‌کند.

با نگاهی کوتاه به لیست ارائه‌شده، می‌توان به‌راحتی دریافت که شهرهای اروپایی تقریباً همۀ جایگاه‌های ۱ تا ۲۰ بهترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند. حتی این رده‌بندی در سایر سایت‌های معتبر تحقیقاتی، نظیر،Te Economist تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد. بر اساس گزارش این سایت، ملبورن، وین و ونکوور در ردۀ یک تا سه و سایر شهرهای اروپایی نیز در رده‌های بعدی بهترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. این برای نهمین سال متوالی است که نام وین در بین بهترین شهرهای جهان از حیث وضعیت زندگی قرار می‌گیرد. حال چرا وین؟ در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که موجب برتری شهر وین شده است. ونکوور برترین شهر آمریکای شمالی و پنجمین شهر برتر جهان است و پس از آن، دوسلدورف، فرانکفورت، ژنو، کپنهاگن و به ازل به ترتیب در ردۀ ششم تا دهم قرار دارند. سنگاپور برترین شهر آسیایی و ۲۵امین شهر برتر جهان است. تهران که تنها شهر ایرانی موجود در این فهرست است، پایین‌تر از شهرهای «دوآلا» در کامرون و «دارالسلام» در تانزانیا و بالاتر از «لواندا» در آنگولا، در ردۀ ۲۰۰ قرار دارد. بغداد، پایتخت عراق، با قرار گرفتن در ردۀ،۲۳۱ بدترین کیفیت زندگی را دارد و پس از آن «بانگی» در آفریقای مرکزی، «صنعا» در یمن و «پورت او پرنس» در هاییتی قرار دارند.

وین اتریش

ظاهر شهری

آپارتمان‌ها در اتریش، از حیث ظاهر و البته دکوراسیون داخلی، بسیار مجلل و شیک هستند. ساختمان‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که در درجۀ اول نور دار و البته زیبا باشند و در درجۀ دوم باید اندازۀ اتاق‌ها تا جای ممکن بزرگ طراحی شود. نکتۀ مهم در رابطه با مسکن در وین، قیمت اجارۀ کم نسبت به سایر کشورهای اروپایی است و البته اعمال قوانینی بر اجاره نامه‌هاست تا از هرگونه تخلف دراین‌باره جلوگیری شود. شهرداری وین سالانه ۱۵۰ میلیون یورو را صرف ساخت ساختمان‌های جدید و بازسازی بافت فرسودۀ شهر می‌کند. لازم به توجه است که ۶۰ درصد افراد در وین اتریش در آپارتمان‌هایی نظیر مسکن مهر ایران زندگی می‌کنند که با کمک هزینۀ دولتی خریداری می‌شوند. بسیاری از این آپارتمان‌ها به گونه ای بر اساس معماری معروف اتریشی Harry Gluck طراحی شده که ازنظر ظاهر، مانند خانه‌های افراد ثروتمند است؛ ازاین‌رو، تفاوت‌های ظاهری در ساختمان‌های فقیر و غنی در این شهر معنایی ندارد و همۀ افراد بدون توجه به مکان جغرافیایی شهرشان (پایین‌شهر یا بالا شهر) به‌راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

سیستم حمل‌ونقل

رفت‌وآمدهای درون‌شهری از ضروری‌ترین امور روزانۀ مربوط به «اصل شهروندی» محسوب می‌شود که باید به بهترین نحو ممکن صورت گیرد؛ شهر وین توانسته است این نیاز شهری را با بهترین کیفیت برآورده کند. وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری در وین بسیار قانونمند، مطمئن و از حیث استفاده، بسیار راحت است؛ شما می‌توانید به‌طور روزانه، بلیت سالیانۀ موردنیاز خود را تهیه کنید یا حتی در روزهای پایانی هفته از خدمات ۲۴ ساعتۀ حمل‌ونقل شهری لذت برید. سرعت و روش حمل‌ونقل درون شهری در وین به گونه ای است که شما می‌توانید در عرض نیم ساعت، این شهر قدیمی را زیر پا بگذارید. فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر نیز بسیار متداول است؛ بطوری که مسیرهای دوچرخه‌سواری به تعداد نامحدودی در دسترس شهروندان قرار دارد. به‌منظور مقابله با ترافیک نیز سیستم هوشمند ترافیکی در وین وجود دارد که به واسطۀ آن، اطلاعات مربوط به تعداد و سرعت خودروها توسط ردیاب‌های خاصی که در شهر تعبیه شده است، جمع آوری می‌شود. به این ترتیب، می‌توان مدل ترافیک را شبیه سازی کرد و با اعمال حرکت- توقف‌های برنامه ریزی شده، از حجم ترافیک کاست. علاوه به راین، وین در نظر دارد تا سال۲۰۲۵، تا ۸۰ درصد از روش حمل‌ونقل شهری خود را به خودروهای پاک اختصاص دهد. یکی دیگر از برجسته‌ترین نکاتی که در رابطه با حمل‌ونقل در اتریش وجود دارد، وجود راهنماهای لمسی در سراسر ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و تراموا برای افراد نابینا و کم بیناست. علاوه بر این، سیستم‌های اطلاعاتی شنیداری نیز برای این دسته از افراد فراهم شده است تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. در تمامی نقاط شهر نیز، از سیستم حمل‌ونقل شهری گرفته تا کافه‌ها و رستوران‌ها، سطح شیب‌دار، آسانسور و صندلی‌های هم‌سطح خیابان وجود دارد تا تردد برای معلولان، از هر جای دیگر دنیا راحت‌تر صورت بگیرد.

محیط زیست

به گزارش Independent انگلستان، وین به‌عنوان چهارمین شهر سبز اروپا شناخته می‌شود. این شهر ۹۰ پارک و باغ شهری دارد که تقریباً برآورد می‌شود نیمی از مساحت وین را فضاهای سبز تشکیل می‌دهند. درواقع، برای هر نفر در شهر وین، ۱۲۰ متر مربع فضای سبز وجود دارد که در مقایسه با سایر شهرهای جهان، بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مسئولان شهری در نظر دارند تا سال،۲۰۵۰ از انتشار گاز،CO2 تا ۸۰ درصد بکاهند. سازمان جنگلداری وین نیز برای آگاه‌سازی مردم دربارۀ جانوران و فضای سبز منطقه، همواره کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کند تا مردم بتوانند با کمک یکدیگر، در حفظ منابع طبیعی خود کوشا باشند. به علت وجود همین فضاهای سبز شهری و همچنین سیستم حمل‌ونقل مناسب، وین از حیث وجود آلودگی نیز به‌عنوان شهری با هوای پاک و باکیفیت شناخته می‌شود. لازم به ذکر است آلودگی‌های صوتی و نوری در این شهر نیز در کمترین میزان قرار دارد.

آموزش

دانشگاه‌های وین در بین بهترین سیستم‌های آموزشی جهان رده‌بندی شده‌اند. در این سیستم، خلاقیت و افکار پروری مبتنی بر آزمون و خطا، از همان دوران ابتدایی و حتی پیش‌دبستانی، به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته می‌شود. وجود تعداد زیادی مدرسه‌های استثنایی در این شهر نیز نشان دهندۀ اهمیت به حقوق ناتوان‌های جامعه است. افزون بر این، مدرسه‌های بین‌المللی بسیاری در این شهر وجود دارد که زبان اصلی در آنها انگلیسی است؛ به این ترتیب، حتی توریست‌ها یا افرادی که بنا به شرایطی، مدتی در این شهر اقامت دارند، می‌توانند از مزایای این نوع مدارس بهره برند.

فرهنگی- تفریحی

شهر وین در سال،۲۰۱۷ میزبان ۶ میلیون گردشگر بین‌المللی بود و در بین ۳۰ شهر پربازدید رده‌بندی شد. این شهر به‌تنهایی ۱۰۰ موزه دارد که در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شود. از دیدنی‌های شهر وین نیز می‌توان به قصر تاریخی گروسگلوکنر (Grossglockner)، بلوار رینگستراس (Ringstrasse) قصر شونرون (Schönbrunn) چشمه‌های آب گرم، سالزکامرگوت (salzkammergut) که منطقه‌ای تماشایی از دریاچه‌های آلپ و سوبالپاین است و کتابخانۀ هافبیبلیوتک (Hofibliothek) اشاره کرد که هرساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کنند. برگزاری وقایع فرهنگی و تفریحی سالانه در این شهر، نظیر بزرگ‌ترین فستیوال هوایی و فیلم جهان نیز ازجمله برنامه‌هایی است که این شهر را هرچه بیشتر در جهان معرفی می‌کند. حال شهر وین ممکن است از لحاظ تاریخی و فرهنگی، در اروپا بدون رقیب باشد، اما کشوری نظیر ایران که مهد تاریخ و تمدن است، چرا نباید در چنین رده بندی‌هایی، نماینده‌ای از خود داشته باشد و شهری مانند دوبی که کمتر از ۵۰ سال عمر دارد، بتواند در بین ۱۰ شهر بهتر جهان برای سفر، جایگاه خوبی به‌دست آورد؟ باید این حقیقت را به یاد داشت: هرچند ایران از حیث تاریخ و فرهنگ، ممکن است رقیبی همپای خود در جهان نداشته باشد، از حیث استانداردهای شهری هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطوح بین‌المللی دارد و این امر فقط با حمایت از شهرداری‌ها، مسئولان امر و البته همکاری مردم میر خواهد شد.

این مطلب اولین بار در نشریه دنیای برند منتشر شده است.