به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه ال پائیس اسپانیا در مقاله‌ای به قلم «کارلوس بایِرو» (CARLOS BOYERO) منتقد سینما و روزنامه‌نگار اسپانیایی با تیتر «اصغر فرهادی؛ بسیار انسانی و بسیار پیچیده» نوشت: سینمایی که این مرد می‌سازد، چه در موفقیت‌ها و چه در ناکامی‌هایش، من را به فکر و تردید وا داشته و توجهم را جلب می‌کند.

من همیشه اصالت و برتری را در اصغر فرهادی کارگردان ایرانی تشخیص داده ام. توانایی او در به تصویر کشیدن واقعیتی وارونه و معکوس کردن رفتار انسان‌ها در موقعیت‌ درگیری، پیچیدگی احساسات و حوزه‌های متغیر نور و سایه در فیلم «جدایی نادر و سیمین» از عواملی است که سبب شد من با نگاهی خیره این فیلم را تماشا کنم.  

فیلمی که آن را با تعصب در کتابخانه فیلم های خانگی خود نگهداری می کنم و هر بار که آن را مرور می کنم احساساتی ارزشمند در من ایجاد می‌شود.

فیلم «قهرمان» او نیز که در جشنواره کن به نمایش گذاشته شده، مرا ناامید نمی‌کند؛ این فیلم باعث می‌شود احساسات شخصیت‌ها را درک کرده و پریشان شوم. داستان این فیلم درباره مردی است که به دلیل بدهی در زندان است اما وقتی آزاد می شود، متوجه می شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می گیرد از این پول استفاده نکند. این ژست انسان‌دوستانه به لطف تلویزیون به بازتاب اجتماعی چشمگیری نائل می‌شود اما فرهادی این داستان غم‌انگیز را با ارائه نکاتی ظریف ارائه می‌دهد تا بیننده را به درگیر شدن به هنگامه قرار گرفتن در چنین شرایط دشواری، وادار کند.

به گفته این منتقد سینما، قهرمان، بهترین فیلمی که فرهادی ساخته است، نیست اما قدرت زیبایی‌شناختی و احساسی او برای بیان دنیای خود، دست نخورده باقی مانده است.  

خاویر باردم بازیگر سرشناس اسپانیایی در حاشیه فستیوال کن امسال درباره تجربه خود از همکاری با فرهادی و شانس قهرمان برای بردن نخل طلا گفت: او پادشاه است. فرهادی یک سینماگر شناخته شده است که قبلا جایزه نخل طلا را برده و شاید قهرمان یک بار دیگر این جایزه را از آن او کند.

اصغر فرهادی در این فیلم هم مثل دیگر فیلم‌هایش جان کاراکتر را به لب می‌رساند: یک مرد جوان پر از امید و آرزو که باور دارد همه چیز درست خواهد شد، (در این فیلم) خطرات توجه و تمرکز رسانه‌ها را با گوشت و پوست خود تجربه می‌کند.  

قهرمان، نهمین فیلم اصغر فرهادی، روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۲ تیر) در فستیوال بین‌المللی کن برای اولین بار به نمایش درآمد و توجه منتقدان و رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرد.

منبع