به گزارش همشهری آنلاین، هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در حالی شامگاه شنبه در این شهر ساحلی جنوب فرانسه به پایان رسید که اصغر فرهادی در چهارمین حضور خود در بخش مسابقه رسمی باز هم از رسیدن به جایزه نخل طلا بازماند. مراسم اختتامیه و اهدای جوایز حوالی ساعت ۱۰ شب به وقت ایران در سالن بزرگ لومیر آغاز شد و هیات داوران به ریاست اسپایک لی آمریکایی در اقدامی سخاوتمندانه به بیش از یک‌سوم از ۲۴ فیلم حاضر در بخش مسابقه جایزه داد. ضمن اینکه تاثیر حضور پنج زن در جمع ۹ عضو هیات داوران در اهدای جایزه نخل طلا به یک فیلمساز زن جلوه‌گر شد.

در ابتدای مراسم دو جایزه نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه و دوربین طلایی بهترین فیلم اول اهدا شد و سپس مارکو بلوکیو، سینماگر نامدار ایتالیایی نخل طلایی افتخاری را از دستان همکارش پائولو سورنتینو گرفت. با اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد هم مشخص شد امیر جدیدی، ستاره «قهرمان» نصیبی از جوایز نبرده است. به این ترتیب، شهاب حسینی با «فروشنده» تنها بازیگر ایرانی است که توانسته از جشنواره کن جایزه بگیرد.

در شرایطی که هیات داوران کن معمولا هفت جایزه اهدا می‌کند، امسال داورها در دو بخش جایزه بزرگ و جایزه داوران جوایز مشترک جایزه دادند تا بیش از یک‌سوم فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه دست‌کم یک جایزه گرفته باشند. یکی از دو جایزه بزرگ مشترک هم به اصغر فرهادی رسید که با «قهرمان» از بخت‌های اصلی بردن نخل طلا بود. او پیش‌تر با «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه را از کن گرفته بود و پس از ناکامی با «همه می‌دانند»، امسال یک جایزه مهم به دست آورد.

در حالی که کارشناسان و منتقدان گمان می‌کردند نخل طلا به «خودرو من را بران» ژاپنی می‌رسد، هیات داوران در کمال میزبان‌نوازی جایزه اصلی کن ۲۰۲۱ را به «تیتان» ژولیا دوکورنو دادند تا این فیلمساز فرانسوی دومین زن برنده نخل طلا در تاریخ ۷۴ ساله کن لقب بگیرد. پیش از او فقط جین کمپیون در ۱۹۹۳ موفق شده بود نخل طلا از آن خود کند. امسال چهار فیلم از ۲۴ فیلم بخش مسابقه را زنان ساخته بودند.

عجیب‌ترین نکته مراسم پایانی جشنواره کن ۲۰۲۱ هم زمانی رقم خورد که نخستین رئیس رنگین‌پوست تاریخ این رویداد مهم سینمایی همان اوایل مراسم به اشتباه نام برنده نخل طلا را فاش کرد و تلاش دیگر اعضای هیات داوران در جمع کردن شیرین‌کاری او به جایی نرسید. خود اسپایک لی هم که شرمنده شده بود، در پایان اختتامیه تلاش کرد ماجرا را با ربط دادن به علاقه‌اش به ورزش بسکتبال رفع و رجوع کند.

در چند سال اخیر این دومین بار است که آمریکایی‌ها با شیرین‌کاری‌های خود یک مراسم بزرگ سینمایی را به جنجال می‌کشند؛ اولی سال ۲۰۱۷ در اسکار هشتاد و نهم و جایی رقم خورد که فی داناوی و وارن بیتی به اشتباه نام «لالالند» را به جای «مهتاب» برنده اسکار بهترین فیلم اعلام کردند. این بار هم اسپایک لی در مقام رئیس هیات داوران ناخواسته همان ابتدا نام برنده نخل طلا را بر زبان آورد تا تمام هیجان مراسم اهدای جوایز جشنواره کن ۲۰۲۱ از بین برود.

نکته جالب اینکه در هر دو مورد هم پای اصغر فرهادی در میان بود. هر چند سال ۲۰۱۷ به دلیل اعمال قانون مسخره دانلد ترامپ فرهادی از سفر به آمریکا و حضور در مراسم اسکار بازماند تا جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را یکی دیگر جای او بگیرد. البته امسال فیلمساز ایرانی برنده اسکار در سالن حضور داشت و برای گرفتن جایزه بزرگ جشنواره کن شخصا روی صحنه رفت.

فرهادی پس از گرفتن جایزه خود از دستان الیور استون از جشنواره کن و هیات داوران و همچنین گروه تولید «قهرمان» تشکر کرد و گفت: «از خانواده‌ام به ویژه دخترم سارینا که کنارم بودند هم ممنونم. من یک بچه ۱۳ ساله‌ بودم که در شهر محل تولدم با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاه خودم را ساختم و امروز ۳۶ سال است جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکرده‌ام. با همه محدودیت‌ها، فشارها و گرفتاری‌هایی که می‌توانست من را از این مسیر دور کند و شما این فیلم‌ها را نبینید.»

کارگردان «قهرمان» ادامه داد: «فیلم ساختن را به این امید ادامه می‌دادم که با هر فیلمی که می‌سازم پرسش‌هایی را درباره مسائل تلخ اجتماعی موجود در پیرامون زندگی با مخاطبانم به اشتراک بگذارم و با فکر کردن آنها به یک راه‌ حل برسم. امیدوارم باز با همه فشارها و مشکلات ادامه بدهم. چون ایمان دارم یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات کشورم آگاهی‌بخشی است.» دیگر برنده جایزه بزرگ کن هم خود را هوادار بزرگ فیلم‌های فرهادی معرفی کرد و گفت که به حضور روی صحنه همراه سینماگر ایرانی افتخار می‌کند.

برنده جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱ در پایان همراه یوهو کوزمانن فنلاندی بیرون سالن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. او با اشاره به اینکه قرار بوده امسال داور جشنواره کن باشد، افزود: «از گرفتن این جایزه بسیار خوشحال شدم و فکر می‌کردم به خاطر شرایط کرونا جشنواره برگزار نشود اما وقتی دعوتم کردند، گفتم فیلم دارم و خوشحالم که جشنواره برگزار شد. فیلم را اولین بار با مردم اینجا دیدم.»

منبع