طراحی آپارتمان‌های امروزی باعث شده است تا آشپزخانه جزوی از قسمت در معرض دید خانه باشد. همچنین تهیه و سرو ۳ وعده غذا در آشپزخانه باعث می‌شود افراد، زمان نسبتاً زیادی را در آشپزخانه بگذرانند؛ بنابراین در طراحی و چیدمان آشپزخانه باید دقت و توجه زیادی به خرج داد. اگر قصد دارید دستی به سر و روی آشپزخانه‌تان بکشید و آن را دوباره طراحی کنید خواندن این نکات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

به موارد ایمنی توجه داشته باشید

تا جای ممکن آشپزخانه‌تان را ایمن و دوستدار خانواده طراحی کنید. روشنایی مناسب و دید خوب، توجه به موارد ایمنی در سطوح کار، استفاده ازکفپوش ضد لغزش و تنظیم ارتفاع اجاق‌گاز در دسترس بزرگ‌سالان برای کاهش احتمال سوختگی نمونه‌ای از موارد ایمنی است که باید به آنها توجه داشت.

از وسایل قدیمی استفاده نکنید

اگر طراحی کل آشپزخانه‌تان را تغییر می‌دهید بهتر است از وسایل قدیمی که کارکردشان را از دست داده‌اند استفاده نکنید. این کار شاید به نظر صرفه‌جویی بیاید اما بهتر است برای صرفه‌جویی راه دیگری پیدا کنید؛ مثلاً می‌توانید در تغییر دکوراسیون گزینه‌های کاربردی و ارزان‌تری را انتخاب کنید.

به نیازها و کارکردها فکر کنید

وقتی آشپزخانه را دوباره طراحی می‌کنید ابتدا کارکردها را موردتوجه قرار دهید. صرف‌نظر از اینکه آشپزخانه‌تان چه شکلی است توصیه می‌شود جای سینک ظرفشویی، یخچال و اجاق‌گاز را به شکل مثلث قرار دهید و برای راحتی حرکت بیشتر از ۲ متر بین آنها فاصله نگذارید.

فضاها و سطوح کار را از جنس مناسب انتخاب کنید

برای سطح کابینت‌ها که بیشترین استفاده را از آن خواهید داشت جنسی را انتخاب کنید که کار کردن روی آن و مراقبت و نگهداری از آن آسان باشد. توجه داشته باشید تمیز کردن سطوح زبر سخت و تمیزکردن سطوح صاف و صیقلی به مراتب راحت‌تر است.

فضایی برای ذخیره‌سازی در نظر بگیرید

اشتباه بزرگی که افراد در مرحله طراحی آشپزخانه انجام می‌دهند در نظر نگرفتن فضای کافی برای ذخیره‌سازی وسایل است. از هر فضایی در گوشه و کنار مانند فضای بین سقف و کابینت که محل جمع شدن گرد و خاک است استفاده کنید. برای دسترسی بهتر، کشوهای عمیق را قفسه‌بندی کنید و فضای کافی برای وسایلی که باعث به هم ریختگی می‌شوند در نظر بگیرید.

هوای آشپزخانه را تمیز کنید

نصب یک هود موضعی بالای اجاق‌گاز به جمع کردن بوی غذا کمک میکند. هودی خریداری کنید که کارایی مناسب داشته، سر و صدای زیادی نداشته باشد و هوای آلوده را بیرون ببرد.

به نور و روشنایی آشپزخانه توجه کنید

برخلاف سایر جاهای خانه، نور بالای سر در آشپزخانه کافی نیست. در آشپزخانه، شما به نور پشت سرتان که باعث ایجاد سایه در محل کارتان می‌شود نیاز ندارید بلکه نور باید جلوی شما باشد. مهتابی‌های زیر کابینت که به‌طور مستقیم روی سطح کابینت را روشن می‌کنند بهترین و مناسب‌ترین انتخاب هستند.

وسایل برقی را در جای درست قرار دهید

از وجود پریز برق مناسب برای وسایل برقی جدید مطمئن شوید. برخی افراد دیر به این موضوع توجه می‌کنند. اگر قصد خرید وسیله برقی جدیدی را دارید اندازه و ابعاد آن را برای اینکه به‌طور مناسب در جای خود قرار بگیرد موردتوجه قرار دهید؛ مثلاً اگر ماشین ظرف‌شویی خیلی به عقب هل داده شود ممکن است به سمت شیلنگ آب رانده شده و آب آن خوب تخلیه نشود و ظرف‌ها را درست آبکشی نکند.

نگاهی به پایین بیندازید

توصیه می‌شود کفپوشهای ضد لغزش را که تعمیر و نگهداری‌شان آسان است و در بافتشان خلل و فرج دارند انتخاب کنید. کفپوشهای سنگی که برخی از آنها خلل و فرج دارند ممکن است ترک بخورند و به تعمیر و نگهداری منظم نیاز داشته باشند. به همین دلیل باید هنگام خرید، اطلاعات کاملی درباره چگونگی و زمان انجام این کار از فروشنده بپرسید. توجه داشته باشید که کفپوشهای چوبی زیبا هستند اما در قسمتی که یخچال، اجاق‌گاز و سینک ظرف‌شویی قرار دارد زودتر فرسوده می‌شوند. سنگ‌های سخت طبیعی که استفاده از آنها خیلی رایج است بهترین انتخاب هستند.

برای آشغال و زباله هم جایی در نظر بگیرید

مشخص کردن جایی مناسب برای سطل زباله و آشغال‌ها را فراموش نکنید. سطل زباله‌ای که پشت در کابینت‌ها قرار داده شده است خیلی بهتر از سطل زباله‌ای است که در معرض دید و سر راه قرار می‌گیرد. می‌توانید از فضای زیر سینک ظرفشویی برای این کار استفاده کنید.

این مطلب اولین بار در دو ماهنامه سلامانه منتشر شده است.