در سال ۲۰۱۸، نتفلیکس فیلم ترسناک جعبه پرنده را منتشر کرد که داستان گروهی از بازماندگان را روایت میکند که توسط تعداد زیادی هیولا احاطه شدهاند که وقتی به آنها مینگرند، در لحظه تصمیم به کشتن خودشان میگیرند و در کمتر از چند ثانیه، بدون احساس هرگونه درد یا درگیر شدن با هر تفکری، به سادهترین شکل ممکن زندگیشان را به پایان میرسانند.
تعدادی فیلم خوب دیگر مانند جعبه پرنده وجود دارند که به همان شیوه با عنصر تهدید مقابله میکنند و تنش فیلم را برای مخاطب کاملا محسوس مینمایند، در حالی که علاوه بر وحشت و ترس، تاثیر درام فیلم نیز حفظ شود.
این فیلمهای مشابه، همان ترس و وحشت قریبالوقوع را القا میکنند و هم مضامینی کلاسیک دارند و هم نگاهی علمیتخیلی به آیندهای نزدیک میاندازند و بسیاری از آنها در سرویسهای پخش بزرگی مانند نتفلیکس در دسترس هستند.
۱۰. مرد نامرئی (The Invisible Man)
- کارگردان: لی وانل
- بازیگران: الیزابت ماس، استورم رید، الیور جکسون
- سال انتشار: ۲۰۲۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
یکی دیگر از بزرگترین فیلمهای ترسناک با مضمون حسی در سالهای اخیر، برداشت مدرن کمپانی بلومهاوس از نمایش کلاسیک مرد نامرئی است که در آن الیزابت ماس یکی از بهترین بازیهای خود را به نمایش میگذارد.
هوادارانی که نحوه برخورد شخصیتهای اصلی جعبه پرنده با نیروی شیطانی که آن را نمیدیدند، دوست داشتند، احتمالا جذابیت مشابهی را در فیلم مرد نامرئی پیدا خواهند کرد.
۹. سکوت (Hush)
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: کیت سیگل، جان گالاگر، سامانتا اسلویان
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
سکوت داستان یک نویسنده ناشنوا را روایت میکند که در جنگل تنها میماند و سپس طعمه قاتلی میشود که نمیتواند صدای کمین کردن او در اطراف خانهاش را بشنود.
نحوه استفاده فیلم از عنصر تعلیق، فوقالعاده است و این اثر برای طرفداران جعبه پرنده تجربه جالبی خواهد بود، زیرا با دشمنی روبرو هستند که شخصیت اصلی داستان نمیتواند صدای او را بشنود و در فیلم جعبه پرنده، کاراکترهای اصلی نمیتوانستند دشمن خود را ببینند.
۸. یک مکان ساکت (A Quiet Place)
- کارگردان: جان کرازینسکی
- بازیگران: جان کرازینسکی، امیلی بلانت
- سال انتشار: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
در فیلم یک مکان ساکت، جان کرازینسکی و امیلی بلانت، نقش پدر و مادری را بازی میکنند که تمام تلاش خود را مینمایند تا فرزندان خود را از هیولای بیگانهای حفظ کنند که با شنوایی قوی و تیز خود، افراد را شکار میکند.
مضمون فیلم که در آن، بازماندگان این دنیای پساآخرالزمانی مجبورند زندگی خود را با کمترین سر و صدای ممکن بگذرانند، تفاوت جالبی با دنیای فیلم جعبه پرنده دارد اما هر دو فیلم به خوبی از یک درام خانوادگی بهره میبرند.
۷. نفس نکش (Don’t Breathe)
- کارگردان: فده آلوارز
- بازیگران: استفن لنگ، جین لوی، دیلان مینت
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
داستان نفس نکش حول یک مرد نابینا میچرخد که گروهی از سارقان را که به خانهاش وارد میشوند، با مهارتهای مرگبار و فوقالعادهاش شکار میکند.
تعلیق نفس نکش مزیتی بزرگ برای این فیلم محسوب میشود و این اثر، سرشار از لحظات تکاندهنده است که بیشترین تاثیر را در غیرقابل پیشبینی ماندن فیلم دارند.
۶. جاده (The Road)
- کارگردان: جان هیلکت
- بازیگران: ویگو مورتنسن، شارلیز ترون
- سال انتشار: ۲۰۰۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
ویگو مورتنسن در فیلم جاده به عنوان پدری بازی میکند که با پسرش در جستجوی نوعی امید یا امنیت در آمریکای پسا آخرالزمانی، در حال سفر است اما در این اثر آیندهگرایانه و علمیتخیلی به هیچ کدام از این دو مورد دست پیدا نمیکند.
هیچ موجود دیگری به معنای واقعی کلمه در داستان وجود ندارد اما مخاطبان قطعا پس از پایان فیلم از عملکرد بازیگران و تلاش آنان برای زنده ماندن در این داستان فراموشنشدنی و زیبا راضی خواهند بود.
۵. مه (The Mist)
- کارگردان: فرانک دارابونت
- بازیگران: توماس جین، لوری هولدن، مارسیا هاردن
- سال انتشار: ۲۰۰۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
مه داستان گروهی از افراد را دنبال میکند که در یک سوپرمارکت محبوس میشوند و یک مه شوم آنها را احاطه میکند. این موضوع علاوه بر از بین بردن بینایی معمول، جلوی آنها را میگیرد تا نتوانند هیولاهای خونخواری را که در کمین هستند، ببینند.
این فیلم که بیشترین شباهت را با جعبه پرنده دارد، یک اثر با کیفیت و برجسته بر اساس داستانی از استفن کینگ است و بیشترین وحشت فیلم از تصمیمات شخصی خود کارکترها ناشی میشود.
۴. در شب میآید (It Comes At Night)
- کارگردان: تری ادوارد شولتز
- بازیگران: جوئل اجرتون، کریستوفر ابوت، رایلی کوخ
- سال انتشار: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
در شب میآید یک فیلم پسا آخرالزمانی است که در آن دو خانواده سعی میکنند در یک خانه خلوت زندگی کنند تا از جهانی که توسط یک بیماری مرموز ویران شده است، در امان بمانند. عدم اعتماد آنها به یکدیگر، به ترس و وحشت واقعی داستان منجر میشود.
این فیلم از نظر درام، ترس و هیجان با فیلم جعبه پرنده برابری میکند و اتفاقات خطرناکی که در تصورات و ذهنیت شخصیتها و مخاطبان رخ میدهد، شباهت جالب این دو اثر است.
۳. چشمان جولیا (Julia’s Eyes)
- کارگردان: گویلم مورالس
- بازیگران: بلن روئدا، لوئیس هومار، پابلو درکوی
- سال انتشار: ۲۰۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
هیچ داستان آخرالزمانی خاصی در عمق چشمان جولیا وجود ندارد. در حقیقت، این فیلم، یک داستان معمایی در مقیاس کوچک است که شخصیت اصلی با از دست دادن تدریجی بینایی خود مقابله میکند و این موضوع باعث میشود که در چنگال یک قاتل شرور، گیر بیافتد.
برخی از عناصر ماوراءالطبیعه در داستان، مطابق و برخاسته از سبک فیلمهای ترسناک ایتالیایی است، مخصوصا قاتلی که تنها دستکش سیاه او در تصویر مشخص است اما در واقع این عناصر احساسی و عاشقانه قوی فیلم هستند که طرفداران را تحت تاثیر قرار میدهد.
۲. طلوع مردگان (Dawn of the Dead)
- کارگردان: زک اسنایدر
- بازیگران: سارا پالی، جورج رومرو، وینگ رامس
- سال انتشار: ۲۰۰۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
این فیلم که بازسازیشده از یک اثر کلاسیک به همین نام است، به روشی که فقط زک اسنایدر میتوانست آن را پیاده کند، پرتحرکتر شده و سرعت روند داستان فیلم افزایش پیدا کرده است.
ممکن است برای کسانی که جعبه پرنده را پسندیدهاند، دیدن بیش از حد خون و گلوله در این فیلم، کمی ناخوشایند بنظر برسد اما با توجه به ژانر فیلم، این پویایی لازم است و این فیلم به عنوان اثری الهامبخش برای باقی فیلمهای زامبیمحور عمل میکند.
۱. ۲۸ روز بعد (۲۸Days Later)
- کارگردان: دنی بویل
- بازیگران: کیلین مورفی، مگان برنز، نائومی هریس
- سال انتشار: ۲۰۰۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
این فیلم بسیاری از اصول قراردادی ژانر زامبی را دستخوش تغییر میکند اما در عین حال به اصلیترین مفاد آن پایبند است. این فیلم بود که برای اولین بار قبل از فیلم طلوع مردگان زک اسنایدر، روند سریع سبک زامبی را رواج داد و صحنه ابتدایی آن به طرز جالبی شبیه به صحنه ابتدایی سریال مردگان متحرک است.
در سبک فیلمهای پسا آخرالزمانی، فیلمی وحشیانهتر و بیرحمانهتر از ۲۸ روز بعد پیدا نمیکنید و مخاطبان قطعا از هرج و مرج بیوقفه دنیای فیلم، لذت خواهند برد.
منبع: Screenrant