گرچه معمولا بازیگرانی مانند کلینت ایستوود، بن افلک و آنجلینا جولی می‌خواهند پشت دوربین باشند و کنترل خلاقانه‌تری روی پروژه‌های خود داشته باشند اما کم‌تر اتفاق می‌افتد که کارگردانان بخواهند جلوی دوربین باشند.

این منطقی است که کارگردانان در مورد همه مهارت‌های تولید فیلم مانند نویسندگی، نورپردازی و فیلم‌برداری کمی می‌دانند اما بازیگری ممکن است چیزی باشد که دیرتر به استعداد خود در آن پی ببرند.

همه این کارگردان‌ها چیزی منحصر به فرد برای اضافه کردن به سینما داشتند و برخی از آن‌ها در فیلم‌های اولیه خودشان بازی می‌کردند، در حالی که تلاش می‌کردند تا نامی برای خود دست و پا کنند و برخی دیگر، بعد از کارگردانی چندین فیلم، این کار را انجام دادند.

۱۰. ورنر هرتسوک

هرتسوک

ورنر هرتسوک از پیشگامان سینمای نوین آلمان با فیلم‌های سورئال و دیدنی مانند آگیره، خشم پروردگار و قلب شیشه‌ای محسوب می‌شود و برای دهه‌ها، حضور برجسته‌ای در جامعه فیلم بین‌المللی داشته است. او بعدها بازیگری را امتحان کرد و این حضور او به ویژه در ایالات متحده بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

بازی‌های اخیر او در فیلم‌هایی مانند جک ریچر و ماندالورین، نه تنها باعث شده که او به عنوان یک بازیگر دیده شود بلکه طرفداران جدید را ترغیب به دیدن فیلم‌های گسترده این کارگردان کرده است.

۹. دیوید کراننبرگ

کراننبرگ

فیلم‌های دیوید کراننبرگ که پدر و بنیان‌گذار ژانر وحشت جسمی است، همه چیز را از تحول بدن گرفته تا پیشرفت تکنولوژیک و مولفه‌های روان‌شناختی دربردارد. مگس، ویدیودروم و اسکنرها فقط چند نمونه از کارهای بحث‌برانگیز این کارگردان پیش از شروع جدی فعالیت او به عنوان بازیگر هستند.

کراننبرگ در فیلم خودش، یعنی مگس نیز بازی کرده و هم‌چنین در بسیاری از فیلم‌های ترسناک دیگر و در دهه ۹۰ میلادی و پس از آن، در کمدی‌هایی مانند احمق‌ها و آلیاس گریس حضور داشته است. در حال حاضر او را می‌توان در سریال پیشتازان فضا: اکتشاف به عنوان یک شبه انسان پیچیده مشاهده کرد.

۸. دیوید لینچ

لینچ

دیوید لینچ به لطف سبک سوررئال خود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان مدرن تجلیل می‌شود. کارگردانی که غالبا از تمام جنبه‌های سینمایی استفاده می.کند تا ظرفیت کامل فیلمش را آشکار کند. او کارش را با فیلم کله‌پاک‌کن در سال ۱۹۷۷ آغاز کرد و در دهه ۸۰ میلادی، دیدگاه منحصر‌بفرد خودش را در فیلم‌های مخمل آبی و تل ماسه به نمایش گذاشت.

او اغلب در فیلم‌های کوتاه اولیه خودش بازی می‌کرد اما بزرگ‌ترین و مورد احترام‌ترین نقش او، در توئین پیکس به عنوان رئیس دفتر منطقه‌ای اف بی آی، گوردون کول بود. این سریال پر رمز و راز از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ پخش شد. وی بار دیگر این نقش را در فیلم سینمایی توئین پیکس: با من بر آتش برو و دوباره در سال ۲۰۱۷ در فصل سوم توئین پیکس بازی کرد.

۷. کوئنتین تارانتینو

تارانتینو

کوئنتین تارانتینو که به خاطر دیالوگ‌های پینگ‌پنگی و سریع، خشونت و شخصیت‌های دمدمی مزاج فیلم‌هایش مشهور است، به عنوان کارگردان، طرفداران زیادی را جمع کرده است. بسیاری از بازیگران از طریق فیلم‌های او مانند داستان عامه پسند و سگ‌های انباری به شهرت رسیده‌اند و خودش نیز در تعدادی از این فیلم‌ها بازی کرده است.

تارانتینو در فیلم سگ‌های انباری در نقش آقای براون و به تازگی در فیلم روزی روزگاری در هالیوود در نقش مدیر تبلیغات سیگارهای دالتون بازی می‌کند اما به غیر از این موارد، در فیلم‌های دیگری مانند تاثیر کوریولیس، کسی برای عشق ورزیدن، دسپرادو و از غروب تا طلوع ایفای نقش کرده است.

۶. فرهان اختر

اختر

فرهان اختر یکی از محبوب‌ترین کارگردانان و بازیگران بالیوود، قبل از اولین بازی خود در راک‌آن در سال ۲۰۰۸، کارگردانی فیلم‌های دان و فیلم عاشقانه دیل چانتا های را برعهده داشت. این فیلم داستان چهار دوست است که در جوانی یک گروه راک تشکیل می‌دهند و پس از شکست و ناامیدی، دوباره متحد می‌شوند تا به آرزوهای موسیقایی خود برسند.

بعد از این فیلم، وی در فیلم‌های اکشن و کمدی موفق دیگری نیز حضور داشته است. او این روزها، بیشتر زمان خود را صرف بازیگری می‌کند و اخیرا در درام جنجالی و ورزشی طوفان، درباره زندگی عزیز علی، بوکسور معروف هندی بازی کرده است.

۵. سیدنی پولاک

پولاک

سیدنی پولاک یکی از کارگردانان تحسین‌شده آمریکا با درام‌های گسترده مانند خارج از آفریقا و فیلم‌هایی شخصیت‌محور مانند روزهای خوش زندگی است. او چندین بازی فوق‌العاده در کارنامه خود دارد، از جمله فیلم توتسی که خودش کارگردان آن بود و داستین هافمن نقش اصلی‌اش را بازی می‌کرد.

وی هم‌چنین در فیلم مشهور چشمان کاملا بسته، در نقش ویکتور زیگلر بود و در تلویزیون نیز در سریال‌هایی مانند ویل و گریس که در آن نقش جورج ترومن را بازی می‌کرد و فریزر حضور داشته است.

۴. اسپایک جونز

جونز

اولین فیلمی که اسپایک جونز کارگردانی کرد، فیلم جان مالکوویچ بودن بود که نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد و سرآغازی برای فیلم‌های قابل تامل و استادانه وی مانند اقتباس، جایی که موجودات وحشی هستند و او شد.

در سال ۱۹۹۹ هم‌زمان با ساخت اولین فیلم سینمایی، در فیلم سه پادشاه بازی کرد و مورد تحسین فراوان قرار گرفت و پس از آن در مانیبال و گرگ وال استریت به عنوان بازیگر نقش مکمل حضور داشت. در حال حاضر او به واسطه پروژه‌های اخیر شرکت پالم پیکچرز، بیشتر مشغول کار در پشت دوربین و کارگردانی است.

۳. الی روث

الی روث

الی روث نیز مانند کلایو بارکر یا وس کریون، با ژانر ترسناک عجین شده و فیلم‌هایی عالی مانند تب کابین و مسافرخانه را کارگردانی کرده است. او در اکثر فیلم‌های خود از اثر به یاد ماندنی بیگانه به کارگردانی ریدلی اسکات الهام گرفته است.

او که اغلب در فیلم‌های کوچک خود در قسمت‌هایی کوچک ظاهر می‌شد، در فیلم حرامزاده‌های لعنتی کوئنتین تارانتینو، نقش مهمی را دریافت کرد، دونی دونویتس که باعث تحسین منتقدان شد. آخرین بازی او، دراک کسیدی در فیلم سواری مرگ در خانه خون‌آشام‌ها بوده است.

۲. فرح خان

فرح خان

فرح خان یک کارگردان و طراح رقص برجسته زن است که به یکی از عناصر و نمادهای اصلی سینمای هند تبدیل شده است. او کارگردانی و طراحی رقص کمدی‌ها و نمایش‌های موزیکال مختلفی را برعهده داشته است. در سال ۲۰۱۲ بود که پس از بازی در کمدی بی‌نظیر و جذاب شیرین و فرهاد، به عنوان بازیگر شناخته شد. هرچند که در تمام فیلم‌های خودش، در قسمت‌های کوچکی حضور داشت.

در چند سال گذشته او داور فصل اول و دوم ایندین آیدل بوده و اخیرا با راه‌اندازی شرکت سه، تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم را هم به کارنامه کارگردانی و بازیگری خود اضافه کرده است.

۱. جان هیوستون

جان هیوستون

جان هیوستون، پسر بازیگر مشهور، والتر هیوستون، کارگردان دوران طلایی هالیوود بود که حرفه‌اش ده‌ها سال به طول انجامید. او کارگردان فیلم‌های درام و نوآر معروفی مانند شاهین مالت، گنجینه سیررا مادره و ملکه آفریقا بود که این فیلم آخر، تنها اسکار همفری بوگارت را برای او به همراه داشت.

هیوستون گاهی اوقات در فیلم‌های خود در قسمت‌هایی جزئی ظاهر می‌شد و یکی از برجسته‌ترین بازی‌های مکمل وی، در کاردینال در سال ۱۹۶۳ انجام شد اما احتمالا از او به عنوان نوح کراس در محله چینی‌ها، در نقش مقابل جک نیکلسون یاد می‌شود. دو فرزندش، آنجلیکا هیوستون و دنی هیوستون نیز به عنوان بازیگر به شهرت رسیده‌اند.

منبع: Screenrant

منبع