مدت زمان طولانی‌ست که اضطراب وارد زندگی روزمره ما شده است. گرچه می‌توان این استرس را به دلایل متفاوتی همچون تندرستی، تکنولوژی یا کار نسبت داد، اما روش‌هایی نیز برای کاهش این استرس و اضطراب زندگی وجود دارد. کاهش مقدار کافئین روزانه، رو آوردن به زندگی سالم‌تر، تغییر رژیم غذایی یا هر قدمی که باعث کاهش استرس شما شود مفید خواهد بود. اما در ابتدا باید این قدم‌های مناسب خود را پیدا کنید. چه چیزی باعث تسکین اضطراب شما می‌شود؟

هوای تازه و پیاده‌روی

اکثر اوقات بدن ما در حالت نشسته قرار دارد، در ماشین، در اداره، مجدد در خانه برای تماشای تلویزیون و… . در طول روز بدن ما حداقل به یک بار بلند شدن، بیرون رفتن و قدم زدن نیاز دارد. بالاخص برای کسانی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند استشمام هوای تازه و به جریان انداختن خون درون بدن با قدم زدن مهم است. این پیاده‌روی حتما نباید طولانی باشد و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نیز برای سلامت جسمی و روانی شما کافی‌ست.

هوای تازه و پیاده‌روی

نوشیدن آب بیشتر

در طول روز به اندازه کافی آب می‌خورید؟ نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب در روز برای شما خوب است. باور کنید یا نه، اکثر افراد به توصیه ۸ لیوان آب در روز عمل نمی‌کنند. افزودن آب بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود سلامت روانی و جسمی شما شود. پس چرا که نه؟

نوشیدن آب بیشتر

دستان خود را زیر آب سرد بگیرید

حالا که صحبت از آب شد شاید این نکته عجیب به نظر برسد که این کار به کاهش اضطراب در مواقع مختلفی که باعث وحشت‌زدگی می‌شود کمک می‌کند. ساده اما عملی. احساس آب سرد بر روی دستان باعث عقب‌نشینی استرس از ذهن شما و بازگشت شما به واقعیت می‌شود. چشمانتان را ببندید، ذهنتان را آرام کنید و نفس عمیق بکشید.

دستان خود را زیر آب سرد بگیرید

کافئین را کاهش دهید

وابستگی به کافئین یکی از مرسوم‌ترین نوع اعتیادها در دنیاست و کاهش آن برای کسانی که دچار اضطراب هستن، حس ناخوشایندی دارد. سردرد، بی‌قراری و عدم تمرکز ممکن است در نتیجه‌ی این کاهش باشد. بله، کاهش کافئین نیز می‌تواند باعث ایجاد استرس شود، اما با رو آوردن به روش‌های سالم‌تر درمانی می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

کافئین را کاهش دهید

چای بنوشید (اما با رعایت اعتدال)

رعایت اعتدال در هر چیزی خوب است. همانطور که گفتیم کاهش کافئین کمک کننده به سلامت روان است، همچنین نوشیدن چای نیز کمک کننده است. برخی شروع روز خود را با یک فنجان چای تسکین دهنده‌ی استرس صبح می‌دانند. و همین‌طور نوشیدن یک فنجان چای بابونه به خواب شب کمک می‌کند.

چای بنوشید (اما با رعایت اعتدال)

به میزان کافی بخوابید

خواب کافی برای بدن یک نیاز حیاتی است.. توصیه شده است که هفت تا هشت ساعت خواب برای حس بهتر بعد از بیداری نیاز است. علاوه بر احساس شادابی و طراوتی که در طول روز خواهید داشت، احساس بدون اضطرابی خواهید داشت، زیرا که کمبود خواب باعث ایجاد اضطراب صبح‌گاهی شده و یا به قول معروف باعث می‌شود صبح از آن دنده بیدار شوید.

خواب

ورزش کنید

اگر ۱۵ دقیقه ورزش بتواند حال شما را کمی خوب کند، به این فکر کنید که اضافه کردن مقدار بیشتری ورزش چه حال بهتری برای شما خواهد ساخت. دویدن یا به باشگاه رفتن بعد از یک روز کاری علاوه بر سلامت جسمی به سلامت روانی شما نیز کمک خواهد کرد. حتی بعد از ورزش خواب بهتری نیز خواهید داشت، بنابراین ورزش کردن می‌تواند همراه با دیگر عادات روزانه به سلامت شما کمک کند.

ورزش کنید

در کلاس‌های یوگا ثبت نام کنید

اگر به فکر رفتن به باشگاه هستید، کلاس‌های یوگا را از یاد نبرید. یوگا روشی عالی برای تمرین دادن به ذهن، کمک به تمرکز بهتر و … است. البته که یوگا را می‌توانید در منزل نیز انجام دهید، اما برای افراد خستگی ناپذیر، تمرین کردن به شکل گروهی و همراه با دیگران و یک مربی بهتر خواهد بود.

توازن درست را پیدا کنید

توازن کلید زندگی‌ست. در تمرین فرآگاهی، پیدا کردن توازن در تمامی ابعاد زندگی مهم است. خواه توازن شیمیایی باشد یا فیزیکی. تکنولوژی زندگی شما در دست خود گرفته؟ بجای خواندن اخبار از موبایل، روزنامه بخوانید یا بجای دیدن تلویزیون، کتاب بخوانید، حتی برای یک ساعت در روز. از آنچه که مغز شما نیاز دارد آگاه باشید تا ذهن بدون استرس شما بعدا از شکرگذار شما باشد.

توازن درست را پیدا کنید

در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید

مشابه آنچه که در مورد نوشیدن آب گفتیم، بسیاری از افراد هستند که رژیم سالمی را رعایت نمی‌کنند، چه در نوع خوردن و چه در مقدار خوردن. هر شخصی متفاوت است، بنابراین آنچه مناسب شماست را انجام دهید. به آنچه که قرار است وارد بدنتان شود به خوبی و با سخت‌گیری نگاه کنید، و در انتخاب غذای خود تجدید نظر کنید. چیزی را انتخاب کنید که برای سلامت روانی و جسمی شما مناسب است.

نفس عمیق بکشید

تنها در پایان روز است که متوجه می‌شوید چه مقدار کار سخت انجام داده‌اید. ما کامل نیستیم. تنها انسان هستیم. اضطراب می‌تواند بهترین چیزها را از ما بگیرد و از برخی نیز بیشتر. بنابراین بی‌توجه به هر چیزی، یک نکته را در خاطر داشته باشید: نفس بکشید.

نفس عمیق بکشید