دی‌سی و مارول همیشه به عنوان رقیب یکدیگر در بین مردم شناخته شده‌اند. از آن جایی که این دو انتشارات، بزرگ‌ترین انتشارات کمیک‌ها در دنیا هستند، چنین نگاهی نیز به آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد. اما آیا این رقابت باعث می‌شود که شاهد کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول نباشیم؟

سخت است که تصور کنیم یک کمپانی بزرگ مثل دی‌سی و مارول با رقیب خود همکاری داشته باشد. ولی از طرف دیگر دیده شده که هر دوی این کمپانی‌ها در گذشته روابط نسبتاً دوستانه‌ای با هم داشته‌اند؛ در حدی که برای چندین کراس‌اوور کمیک بوکی با همدیگر همکاری کردند. پس خیلی دور از ذهن نیست که کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول اتفاق نیفتد.

با تمام این اوصاف، چندین دلیل هستند که باعث می‌شود کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول به وقوع نپیوندد و همین طور دلایلی را می‌توان یافت که چنین رویدادی را در ذهن محتمل می‌کند. در ادامه به سراغ دلایل اتفاق افتادن و نیفتادن کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول می‌رویم.

چرا کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول اتفاق نخواهد افتاد؟

۵. آن‌ها استعدادهای یکدیگر را شکار کرده‌اند

نمی توان گفت که آیا مدیران و مسئولان برادران وارنر و مارول استودیوز کینه‌های قدیمی از یکدیگر به دل نگه می‌دارند یا خیر ولی اگر از یکدیگر کینه داشته باشند، احتمالاً به این قضیه برمی‌گردد که هر دوی این کمپانی‌ها استعدادهای یکدیگر را شکار کرده‌اند. مهم‌ترین مورد مربوط به استخدام جیمز گان، کارگردان سری Guardians of the Galaxy، توسط برادران وارنر تقریباً به محض اخراج او از طرف مارول/دیزنی بود تا روی فیلم The Suicide Squad کار کند.

این اواخر نیز شایعاتی شنیده که باز هم برادران وارنر سعی کرده تا لوپیتا نیونگو و تسا تامپسون را با پیشنهاد نقش کتوومن در فیلم The Batman به سمت خود بکشاند که البته این مورد با موفقیت همراه نبود.

۴. پول مشکل‌ساز خواهد بود

با این که درآمد بیش‌تر دلیل شکل‌گیری این همکاری خواهد بود اما همین مورد نیز دقیقاً چیزی خواهد بود که جلو رقم خوردی این رویداد را می‌گیرد. ساخت یک کراس‌اوور بین فیلم‌های دی‌سی و مارول نیازمند بودجه و هزینه‌های بالایی خواهد بود و وقتی دو کمپانی بزرگ این ساخته را از نظر مالی پشتیبانی می‌کنند، این مشکل نیز ایحاد می‌شود که هر طرف چقدر و چگونه از درآمد را مال خود خواهد کرد.

حتی تصور این که تمام این برنامه‌ریزی‌های مالی در مرحله پیش از تولید باعث کنسل شدن کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول شود نیز چندان سخت نیست.

۳. نمی‌توان همه را راضی نگه داشت

یک سری گله و شکایت هست که وقتی کراس‌اوورهایِ مبارزه‌ایِ تقابلی انجام می‌شوند، همیشه وجود دارد. به Godzilla vs. Kong و Freddy vs. Jason فکر کنید. مردم طبیعتاً به خاطر این که شخصیت‌های محبوبشان در برابر هم قرار می‌گیرند هیجان زده خواهند بود و دوست دارند این تقابل را تماشا کنند اما هیچکس دوست ندارد شخصیت مورد علاقه‌اش، آن هم در این سطح، شکست بخورد.

اگر شخصیت‌های مارول نسبت به دی‌سی برتری پیدا کنند یا برعکس، تعداد زیادی از مخاطبان ناراحت خواهند شد. اگر یک فیلم مثل این نتواند تعداد زیادی از مخاطبان را راضی نگه دارد، این ریسک وجود دارد که در نهایت هیچکس به خوبی از چنین فیلمی یاد نکند. هیچکس هم نمی‌خواهد فیلمی بسازد که این احتمال وجود دارد هیچکس از آن خوشش نخواهد آمد.

۲. آشپز که دوتا شد…

مثل «آشپز که دوتا شد غذا یا شور میشه یا بی‌نمک» به این واقعیت اشاره می‌کند که اگر تعداد زیادی از افراد روی یک پروژه در یک آشپزخانه مشترک کار کنند، سرنوشتشان شکست است چرا که افراد زیادی حضور دارند که تصورات متفاوتی از انجام کار را در ذهن دارند. چنین چیزی نیز دلیل این بود که فردی کروگر (Freddy Krueger) و جیسون ورهیز (Jason Voorhees) تقابلشان را ده سال پس از این که خبرش در سال ۱۹۹۳ اعلام شد، تجربه کنند.

در کراس‌اوور احتمالی فیلم‌های دی‌سی و مارول، نویسندگان دی‌سی هستند، نویسندگان مارول هستند، مدیران برادران وارنر هستند، مدیران دیزنی هستند و همینطور هم مدیران مارول استودیوز. تازه با وجود تمام این موارد باید به کنترل خلاقیت و مواردی که به ساخته‌ها توسط بازیگران، کارگردان‌ها و غیره اضافه می‌شوند نیز توجه کرد. گاهی اوقات کار کردن صرفاً با یک استودیو نیز خیلی سخت پیش می‌رود، چه برسد به این تعداد مدیر، کمپانی و استودیو!

۱. دی‌سی چند وقت پیش این ایده را رد کرد

این اتفاق بیش‌تر مربوط به پرسش‌هایی در مورد امکان اتفاق افتادن یک کراس‌اوور مدرن بین کمیک‌های دی‌سی و مارول بود اما می‌توان آن را به صنعت فیلم‌سازی و فرانچایزهای فیلم‌های این دو کمپانی نیز بسط داد.

در سال ۲۰۱۷، دن دی‌دیو (Dan DiDio) به عنوان یکی از مسئولان دی‌سی در کامیک کان سن دیگو اعلام کرد که: «این طور نیست که ما دشمن خونی همدیگر باشیم، اگر حقیقت را می‌خواهیم [مسئله] رقابت است. باید باشد. همان طور که ما می‌گوییم «هر چقدر که بیش‌تر رقابت کنی، بهتر می‌شوی.» به این معنی است که ما سخت‌تر تلاش می‌کنیم تا کمیک‌های خود را بهتر کنیم تا شما به جای کمیک‌های مارول، به سراغ کمیک‌های ما بیایید. رقابت تماماً در این مورد است.»

اما حالا برویم سراغ چند دلیل که امکان به وقوع پیوستن کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول را ممکن می‌کنند.

چرا کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول اتفاق خواهد افتاد؟

۵. پول هدف مشترک است

با این که مسئله تقسیم سرمایه و سود وجود دارد اما همه از پول خوششان می‌آید؛ از همه بیش‌تر هم استودیوهای بزرگ هالیوودی. مارول استودیوز و برادران مارول جزو بزرگ‌ترین کمپانی‌های هالیوودی هستند و سخت است که دست رد به سود زیاد بزنند؛ مخصوصاً از این ایده که بتوان با یک فیلم بیش از هر آن چه که اکثر ساخته‌های قبلی‌شان سودآوری داشته، درآمد کسب کنند.

در بین سودآورترین ساخته‌های مارول استودیوز می‌توان نام‌هایی مثل The Avengers, Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame را دید که همه آن‌ها محصولات کراس‌اووری هستند. یک کراس‌اوور با وجود شخصیت‌هایی از هر دو دنیای دی‌سی و مارول پتانسیل درآمد چندین برابری نسبت به هر کدام از این آثار را دارد.

۴. قبلاً در کمیک‌ها اتفاق افتاده است

همان طور که در مقدمه متن به آن اشاره شد، مارول و دی‌سی قبلاً در کراس‌اوورهای کمیک بوکی با هم همکاری داشته‌اند. خطوط داستانی‌ای صرفاً برای تماشای دست دادن اسپایدرمن با سوپرمن یا مبارزه گالاکتوس (Galactus) با دارک‌ساید (Darkseid) اختصاص داده شده است اما بزرگ‌ترین کراس‌اوور بین دی‌سی و مارول در سال ۱۹۹۶ و سری DC vs. Marvel رقم خورد.

قهرمان‌ها و ویلن‌های دی‌سی و مارول که توسط خدایان که نمادی از دی‌سی و مارول بودند، مجبور به تقابل با هم شدند. در این رویداد طرفداران توانستند تقابل‌هایی مثل لوبو (Lobo) در برابر ولورین، سوپرمن در برابر هالک، فلش در برابر کوئیک‌سیلور (Quicksilver) و واندروومن در برابر استورم (Storm) را ببینند. اگر در کمیک‌ها اتفاق افتاده باشد، شاید بتوان در دنیای فیلم‌ها نیز چنین چیزی را رقم زد.

۳. یک ادغام

وقتی دی‌سی و مارول در دهه ۹۰ میلادی به سراغ کراس‌اوورها رفتند، صرفاً دنبال تقابل شخصیت‌های خودشان نبودند. یک دنیای جدید و یک کمپانی مخصوص به وجود آمده بود که هم دی‌سی و هم مارول در آن سهم داشتند. نامش آمالگام کامیکز (Amalgam Comics) بود و با این هدف خلق شده بود تا قهرمان‌ها و ویلن‌های مختلف را با هم ترکیب و تبدیل به یک شخصیت کند.

این طور شد که امثال سوپر سولجر (Super-Soldier)، ترکیب سوپرمن و کاپیتان آمریکا، دارک کلاو (Dark Claw)، ترکیب ولورین و بتمن، اسپایدر بوی (Spider-Boy)، ترکیب اسپایدرمن و سوپربوی (Superboy)، ددآی (Deadeye)، ترکیب ددشات (Deadshot) و بولزآی (Bullseye) و خیلی شخصیت‌های دیگر خلق شدند. شاید دی‌سی و مارول بتوانند روشی مشابه را پیش بگیرند تا یک کمپانی ساخت فیلم جدید به وجود آورند.

۲. به انتها رسیدن ایده‌های استودیوها

در هالیوودی که به شدت به ریمیک‌ها، ریبوت‌ها و دنباله‌ها وابسته شده است، هم دنیای فیلم‌های دی‌سی و هم دنیای سینمایی مارول احتمالاً بالاخره به انتهای ایده‌های خود خواهند رسید. مارول تا به حال تعدادی از بهترین خطوط داستانی خود را مورد استفاده قرار داده؛ داستان‌هایی مثل Civil War و The Infinity Gauntlet. پس خیلی تعجب‌آور نخواهد بود اگر یک روز ایده‌هایشان تمام شود.

راه‌حل طبیعی برای وقتی که این کمپانی‌ها به ته ایده‌های خود می‌رسند این است که یا همه چیز را ریبوت و از اول شروع کنند یا سعی در انجام کاری کاملاً متفاوت داشته باشند. یک کراس‌اوور بین شرکتی احتمالاً بهترین ایده‌ای است که به ذهن می‌رسد.

۱. هرگز نگو هرگز

بالاتر از هر چیز دیگر، طرفداران صرفاً بر پایه این ایده که اتفاقات خیلی عجیبی در دنیای سینما برای کمپانی‌های بزرگ و ساخته‌هایشان افتاده، نباید کراس‌اوور بین دی‌سی و مارول را کنار بگذارند. هیچکس فکر نمی‌کرد که اسپایدرمن به دنیای سینمایی مارول بپیوندد یا برداران وارنر اسنایدرکات را منتشر کند.

در هر دو مورد، طرفداران خوشحال بودند که مشخص شد اشتباه می‌کردند. هر چقدر که همین طرفداران نسبت به اتفاق افتادن کراس‌اوور فیلم‌های دی‌سی و مارول بدبین باشند، وقتی چنین چیزی رقم بخورد از مشخص شدن اشتباهشان بیش از پیش خوشحال خواهند شد.

منبع