سریال پرنده سیاه اپل تی وی نه تنها دارای یک پیش‌فرض متقاعدکننده است، بلکه بازیگران با استعدادی نیز دارد که شامل تارون اگرتون، گرگ کینیر، و ری لیوتا فقید می‌شود. طرفداران داستان را دوست دارند، الهام گرفته از یک داستان واقعی، و تصمیم سختی که یک مرد باید بگیرد: آیا او وارد یک زندان با امنیت بالا می شود تا در ازای تخفیف کل ۱۰ سال محکومیت خود، سعی کند اعتراف یک قاتل زنجیره ای مظنون را بگیرد، یا تا دهه آینده در زندان می‌ماند؟

داستان نه فقط در مورد ریسک کردن است، بلکه احساس گناهیست از دانستن اینکه رد این پیشنهاد می تواند به معنای آزادی قاتلی باشد که دوباره به دیگران حمله خواهد کرد. این از نوع سریال‌هایی است که تماشاگران را در تمام طول مسیر روی لبه صندلی‌ها قرار می‌دهد، اما با وجود تنها شش قسمت در مینی‌سریال، به احتمال زیاد طرفداران ممکن است به دنبال چیزی شبیه به آن باشند تا پس از اتمام، آن را تماشا کنند.

Mindhunter (2017 – 2019)

با دنبال کردن موضوع مشابه شکار قاتلان زنجیره ای، Mindhunter به ماموران FBI و واحد علوم رفتاری می پردازد که سعی می کنند انگیزه های آنها و اینکه چرا آنها مرتکب جنایت می شوند را درک کنند. با الهام از داستان ها و شخصیت های واقعی، از جمله برخی از بدنام ترین قاتلان سریالی، نگاهی جذاب به ذهن یک قاتل زنجیره ای با دیالوگ های فراوان است که شبیه به Black Bird است.

دو کارآگاه این سریال از یک تیم واقعی الهام گرفته شده اند که اصطلاح “قاتل سریالی” را در اواخر دهه ۷۰ ابداع کردند. قاتلان زنجیره ای شباهت های جالبی با لری هال در فیلم بلک برد دارند، که خود نیز بر اساس یک قاتل محکوم واقعی ساخته شده است.

Sneaky Pete (2015-2019)

با یک بازیگر ستاره مشابه سریال بلک برد، که شامل جیووانی ریبیسی و برایان کرانستون می شود، که دومی نیز در ساخت سریال مشارکت داشته است. پیت، ماریوس کلاهبرداری را دنبال می کند که پس از گذراندن سال ها پشت میله های زندان و آموختن همه چیز از دوران کودکی وی، تصمیم می گیرد در نقش هم سلولی سابق خود پس از آزاد شدن ظاهر شود. از آنجایی که خانواده بزرگ پیت از زمان نوجوانی او را ندیده اند، به سرعت باور می کنند که مرد جوان مرموز که اکنون در ۳۰ سالگی است، در واقع او است.

در حالی که ماریوس (ریبیسی) که تظاهر به پیت بودن (اتان امبری) می کند، در ابتدا می خواهد خانواده را فریب دهد تا بتواند به ثروت آنها دسترسی داشته باشد، از نظر عاطفی درگیر می شود و متوجه می شود که چیزهای بیشتری از آنچه به چشم می آید برای آنها وجود دارد. این منجر به شبکه بسیار بزرگتری از دروغ ها می شود.

Prison Break (2005-2009; 2017)

زمان زیادی طول نمی‌کشد که یک برادر برای نجات برادرش دست به عملی نزند، و این در Prison Break مورد آزمایش قرار می گیرد. لینکلن (دومینیک پرسل) به خاطر جنایتی که مرتکب نشده به اعدام محکوم شده است و مایکل (ونتورث میلر) تصمیم می گیرد خودش وارد زندان شود تا لینکلن را فراری دهد و نامش را پاک کند. همانطور که طرفداران Black Bird می توانند بگویند، در حال حاضر شباهت هایی بین این دو نمایش وجود دارد که با انگیزه های قهرمان اصلی شکل می گیرند.

جالب اینجاست که در حالی که این پیش‌فرض به نظر می‌رسد چیزی فراتر از یک مینی‌سریال کوتاه دوام نداشته باشد، در واقع چهار فصل به طول انجامید و به لطف محبوبیت فوق‌العاده سریال برای فصل پنجم دوباره احیا شد. در طول اجرای آن، اتفاقات غیرمنتظره زیادی در Prison Break افتاد.

Oz (1997-2003)

اوز نمایشی بود که واحدی از یک زندان خیالی را دنبال می کرد، که پس از اینکه مدیر واحد امیدوار بود به جای تمرکز بر مجازات، مجرمان را بازپروری کند، در یک آزمایش اجتماعی شرکت کرد. با این حال، پس از تقسیم شدن زندانیان به چندین گروه اجتماعی و نژادی، تنش ها همچنان ادامه داشت که منجر به خشونت و حتی قتل شد.

محیط این درام، مشابه پرنده سیاه، زندانی با حداکثر امنیت بود که در آن برخی از بدترین جنایتکاران، که به ارتکاب اعمال شنیع محکوم شده بودند، در آن نگهداری می شدند. این سریال نقدهای مثبتی دریافت کرد و شش فصل کامل به طول انجامید.

Buried (2003)

این درام بریتانیایی، یعنی مدفون، تنها در هشت قسمت ارائه شد و بر روابط بین زندانیان و نگهبانان در یک زندان خیالی به نام ماندراک در انگلستان تمرکز داشت. شخصیت اصلی لی است، مردی که مانند جیمی کین به دلیل جرایم مربوط به سلاح گرم به مدت ۱۰ سال به زندان محکوم می شود.

در حالی که جیمی به دلیل جذابیت و هوشش در زندان بسیار محبوب است، لی مورد احترام سایر زندانیان است زیرا او پس از حمله به مجرمی که به خواهرش تجاوز جنسی کرده بود، زندانی شد. اما وقتی برادرش که او نیز یک زندانی است به زندان فرستاده می‌شود، لی تبدیل به یکی از کله‌گنده‌ها می‌شود.

El Marginal (2016-…)

ال مارجینال از آرژانتین، بر روی یک افسر پلیس سابق تمرکز می کند که تصمیم می گیرد مخفیانه به زندان برود تا به گروهی از زندانیان و نگهبانان نفوذ کند. او مانند جیمی در پشت میله‌های زندان ماموریتی دارد که باید به آن برسد.

در حالی که هدف جیمی اعتراف گرفتن از یک قاتل زنجیره ای و یافتن اجساد و هویت برخی از قربانیان است، میگل در ال مارجینال در تلاش است تا اطلاعاتی در مورد زن جوانی که ربوده شده است و از قضا دختر یک قاضی است به دست آورد.

Orange Is The New Black (2013-2019)

یکی از اولین سریال های اصلی نتفلیکس، Orange is the New Black است که حول یک زندان زنان متمرکز است. شخصیت اصلی، پایپر، زن جوانی است که در حین رابطه عمیق با یک دونده مواد مخدر درگیر هیجانات می شود، اما متوجه می شود که به دلیل دخالتش به زندان فرستاده می شود. هر شخصیت حکم متفاوتی در فیلم Orange is the New Black داشت که برخی از آن‌ها به اندازه جیمی بود.

در حالی که این فیلم به همان اندازه کمدی و درام است، پرنده سیاه تماماً درام و هیجان انگیز است، سریال ها فضای مشابهی از یک زندان را دارند و تصمیمات دشواری را که زندانیان چه گناهکار و چه بی گناه باید بگیرند.

John Wayne Gacy: Devil In Disguise (۲۰۲۱)

مینی سریال جان وین گیسی: شیطان در لباس مبدل، بر اساس داستان واقعی قاتل سریالی بدنامی ساخته شده است. او شباهت هایی با قاتل ادعایی در پرنده سیاه دارد، از جمله عادات عجیب و غریب و اعلام بی گناهی. با این حال، اگرچه گیسی سعی کرد همه را با رفتاری خوشایند و شبیه جیمی فریب دهد، اما دیری نمی گذرد که خود واقعی او فاش می شود و بینندگان از اعمال شنیع او در پشت درهای بسته مطلع می شوند.

در حالی که این نمایش بیشتر برای علاقه مندان به جنایات واقعی است، مانند پرنده سیاه، نگاهی دیگر به ذهن یک قاتل سریالی ارائه می دهد و به بینندگان هشدار می دهد که مراقب باشند با چه کسی صحبت می کنند یا در زندگی واقعی ملاقات می کنند.

The Smoke (2014)

یکی دیگر از سریال های بریتانیایی، The Smoke، با بازی تارون اگرتون است. او نقش یک آتش‌نشان تازه کار را برای تیم White Watch بازی می‌کرد و سریال ماجراجویی‌های آن‌ها را دنبال می‌کرد که با تماس‌های دشوار برخورد می‌کردند. همچنین به زندگی شخصی شخصیت ها میپردازد.

Prodigal Son (2019-2021)

مالکوم برایت پسر قاتل سریالی بدنام مارتین ویتلی، جراح برجسته قلب است که معتقد بود کارهای خوبی که او در نجات جان انجام داد خنثی کننده قتل زنانی است که با خونسردی انجام داده. در حالی که Prodigal Son، یکی از نمایش های جدیدی که در سال ۲۰۲۱ لغو شد، بر مالکوم تمرکز دارد که هنوز با آسیب های دوران کودکی خود دست و پنجه نرم می کند، تعامل او با مارتین و تلاش برای ورود به ذهن یک قاتل زنجیره ای و ایجاد اعتماد شبیه پرنده سیاه است.

مالکوم به عنوان یک کارمند گر اف بی آی کار می کند و به مطالعه قاتلان زنجیره ای می پردازد و به او کمک می کند تا آنها را شناسایی کند و چیزهایی را ببیند که برای کارآگاهان معمولی ممکن است از قلم بیفتند. او کسی بود که می توانست به جیمی کمک کند تا استراتژی هایی برای رسیدن به لری بسازد، از جمله پرسیدن سؤالات درست و پیروی از رویکرد درست برای ایجاد اعتماد.