بی‌شک جانی دپ یکی از ستارگان بی‌نظیر دنیای هالیوود است و در تمام این سال‌ها با آثار خود نقش مهمی را در سینما برعهده دارد. هرچند در چندسال اخیر بخت با او یار نبوده و ماجراهای او با همسر سابقش یعنی آمبر هرد ( بازیگر ) باعث کنار گذاشتن او از برخی پروژه‌های هالیوودی بوده است اما چه کسی می‌تواند توانایی و مهارت او در بازیگری را زیر سوال ببرد ؟!

او یکی از بهترین بازیگران نسل خودش است و توانسته در آثار مختلف ، تبحر خود بر روی کارش را به نمایش بگذارد و بارها نزد مخاطبین و منتقدان تحسین و تشویق شده است و همچنین تجربه بازی با اسطوره‌های بازیگری همچون مارلون براندو , آل‌پاچینو و … را در کارنامه بازیگری خود دارد.

جانی دپ که شخصیت درون‌گرایی دارد در کنار حرفه بازیگری به انجام اعمال خیرخواهانه‌ای هم شهرت دارد… از کنار گذاشتن دستمزد یکی از فیلم‌هایش برای دختر هیث لجر و تامین آینده او تا ملاقات با کودکان سرطانی و خوشحال کردن آن‌ها.

جانی دپ با وجود تمام اتفاقات ناگوار اخیرش اما هنوز نزد مخاطب‌هایش از ارزش زیادی برخوردار است و علاوه بر این با بازی در نقش‌هایی به یادماندنی نقشی مهم در خاطرات بسیاری از مردم جهان دارد.

۱- چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد ؟

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

داستان این فیلم درباره زندگی خانواده گریپ است. پدر خانواده قبل‌تر خودکشی کرده , مادر دچار افسردگی و چاقی شده , پسر کوچک خانواده دارای مشکلات ذهنی است و وظیفه نگهداری از خانواده به عهده پسر بزرگ ‌( جانی دپ ) است و همچنین مراقب دو خواهر دیگر خود نیز است. این فیلم به روابط , چالش‌ها و اتفاقات این خانواده می‌پردازد.

این فیلم به کارگردانی لاسه هاستروم در سال ۱۹۹۳ به نمایش درآمد و داستان فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته پیتر هجس است.

قطعا یکی از نکات مثبت این فیلم بازی خوب جانی دپ است و ارتباط نقش او با شخصیت ارنی ‌( با بازی لئوناردو دیکاپریو ) از تاثیرگذارترین ارتباط‌های فیلم است که توسط این دو بازیگر و با کمک کارگردان به شکلی ملموس به تصویر کشیده شده است.

این فیلم توانست نزد مخاطبان و منتقدان موفق عمل کند و همچنین دیکاپریوی جوان در آغاز راه نامزد جایزه اسکار شد.

در فیلم رابطه‌ای عاطفی برای کاراکتر جانی دپ به وجود می‌آید که در کنار تمام مشکلات و مسئولیت‌های او در برابر خانواده‌اش تماشایی است و قطعا بازی خوب جانی دپ و سایر بازیگران در ایجاد این حس برای مخاطب تاثیر بسزایی دارد.

۲- دانی براسکو

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

تقریبا بازی در فیلمی مافیایی در کنار یکی از اسطوره‌های بازیگری یعنی آل‌پاچینو آرزوی هر بازیگری است. فیلم دانی براسکو به کارگردانی مایک نیوول بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و در سال ۱۹۹۷ به نمایش درآمد , در این فیلم جانی دپ و آل‌پاچینو نقش‌آفرینی می‌کنند و آل‌پاچینو تحت‌تاثیر بازی جانی دپ قرار گرفت و از هنر او در بازیگری تعریف کرده است.

داستان فیلم درباره یک مامور مخفی اف.بی.آی ( جانی دپ ) است که با ورود به گروه‌های تبهکاری قصد شناسایی و دستگیری آن‌ها را دارد.

این اثر برنده یک جایزه اسکار از جشنواره اسکار و همچنین نامزد و برنده جوایز دیگر از جشنواره‌های دیگر است.

منتقدان و مخاطبین بسیار از بازی جانی دپ تعریف کردند و معتقد بودند او توانسته به خوبی از پس نقش برآید و به عنوان پارتنر ( بازیگر مقابل ) آل‌پاچینو بازی خوبی را به نمایش بگذارد و تعادل بین یک بازیگر جوانتر و کم‌تجربه‌تر با یکی از بهترین‌های بازیگری در جهان کاملا برقرار است.

همچنین این فیلم در گیشه هم موفق عمل کرد و یکی از آثار تماشایی جانی دپ به شمار می‌رود.



۳- آلیس در سرزمین عجایب

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

تقریبا هرکسی ماجرای آلیس را می‌داند , دختری که با دنبال کردن خرگوشی وارد دنیای عجیب و پر از ماجرا می‌شود.

بخش عمده شهرت داستان آلیس در سرزمین عجایب مربوط به اقتباس‌های گوناگونی است که از آن تولید شده و در قالب‌های مختلفی به مخاطبان هر پلتفرم تحویل داده شده , از دنیای انیمیشن‌ها ( انیمیشن‌هایی که بر اساس آثار ادبی ساخته شده‌اند ) گرفته تا بازی‌های ویدیویی , سینما و ادبیات. و تمام این اقتباس‌ها از داستانی که لوئیس کارول نوشته و منتشر کرده انجام شده است.

حاصل هفتمین همکاری جانی دپ و تیم برتون ( کارگردان سینما ) فیلم سینمایی آلیس در سرزمین عجایب شد که اقتباسی از کتاب این داستان بود. جانی دپ در این فیلم نقش کلاهدوز دیوانه را بازی می‌کند که شخصیتی مرموز و دیوانه است که کلاهی بر سر دارد.

جانی دپ در این اثر سعی کرده تا به این شخصیت جنبه‌های انسانی‌تری بدهد و بیشتر از دیوانگی او را شخصیتی عجیب نشان دهد. همچنین جانی دپ درباره تجربه بازی در این نقش می‌گوید :‌ بازی در نقش کلاهدوز دیوانه و جان بخشیدن به این شخصیت مثل رویایی بود که به واقعیت پیوست.

رنگ مو و ابروهای نارنجی این شخصیت نیز طبق گفته جانی دپ نشان از مسمومیت کاراکتر از جیوه است , زیرا در ساختن کلاهی که کلاهدوز دیوانه بر سر دارد از جیوه استفاده شده و تنفس بخار جیوه باعث مسمومیت این شخصیت شده و این مسمومیت به حدی زیاد بوده که رنگ ابرو و موهای او به نارنجی تغییر یافته است. همچنین تیم برتون و جانی دپ تصمیم گرفتند که لباس، پوست، مو، شخصیت و لهجهٔ کلاهدوز در طول فیلم تغییر کند تا احساسات شخصیت را نشان دهد.

تلاش‌های جانی دپ باعث ایجاد یک بازی عالی در نقش این شخصیت داستانی شد و جانی دپ باری دیگر یک بازی تاثیرگذار را به یادگار گذاشت.

این فیلم برنده ۲ جایزه از جشنواره اسکار شد و افتخارات دیگری نیز به ارمغان آورد و به اقتباسی به یادماندنی برای داستان مشهور لوئیس کارول تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۶ دنباله این فیلم به نام آلیس در آن‌سوی آینه به نمایش درآمد که اقتباسی از کتاب آن‌سوی آینه ( دنباله داستان آلیس در سرزمین عجایب ) نوشته لوئیس کارول است. نسخه دوم هم موفق عمل کرد و مانند نسخه اول جانی دپ نقش کلاهدوز را بازی کرد اما به‌جای تیم برتون وظیفه کارگردانی را جیمز بابین برعهده گرفت و تیم برتون یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم بود.

۴- در جستجوی ناکجا آباد

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

در سال ۲۰۰۴ فیلمی به نمایش درآمد که در آن جانی دپ نقش سر جیمز بری ( نویسنده و نمایشنامه‌نویس , خالق آثاری همچون پیترپن ) را بازی می‌کند.

داستان فیلم درباره جیمز بری است که توسط دیگران نادیده گرفته می‌شود , در نویسندگی موفق نیست و عده‌ای او را فاقد استعداد می‌نامند. او که مردی تنهاست گاهی به پارک می‌رود و ساعاتی را آن‌جا سپری می‌کند. در یکی از روزها او با زنی به نام سیلویا دیویس ( با بازی کیت وینسلت ) در پارک برخورد می‌کند , او زنی بیوه و دارای چهار فرزند است. ارتباطاتی بین جیمز بری و این خانواده شکل می‌گیرد و کم‌کم این خانواده به الگوی او برای خلق نمایشنامه خاطره‌انگیز پیترپن تبدیل می‌شوند.

فیلم در جستجوی ناکجا آباد به کارگردانی مارک فورستر توانست در گیشه و جشنواره‌ها موفق عمل کند و این فیلم در جشنواره اسکار برای جوایز بهترین فیلم , بهترین بازیگر نقش اول مرد , بهترین کارگردانی , بهترین فیلم‌نامه اقتباسی , بهترین تدوین , بهترین موسیقی و بهترین لباس کاندید شده بود که از این بین موفق شد جایزه بهترین موسیقی را از آن خود کند.

در این فیلم بازیگرانی مانند کیت وینسلت , داستین هافمن و … در کنار جانی دپ ایفای نقش می‌کنند و باعث می‌شود فیلم از لحاظ بازیگری , فیلمی قابل توجه باشد. جانی دپ نیز در نقش جیمز بری عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته و به نحوی درست از عهده نقش خود برآمده است.



۵- ادوارد دست‌ قیچی

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

در سال ۱۹۹۰ اثر ماندگار دیگری از تیم برتون به نام ادوارد دست‌ قیچی با بازی جانی دپ به نمایش درآمد.

مخترعی قصد ساخت موجودی شبیه به یک انسان را داشت و تا قدم‌های آخر موفق عمل کرد اما مرگ او باعث شد اختراعش ناتمام بماند , او برای اختراعش دست نگذاشته بود و جای دست‌هایش قیچی قرار داده بود البته که قصد داشت تا اختراع را کامل کند و دست‌هایی انسانی به موجودی که خلق کرده بود بدهد اما مرگ این فرصت را از او دریغ کرد.

بعد از مدت‌ها ادوارد توسط خانواده‌ای پیدا می‌شود و آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا ادوارد با آن‌ها زندگی کند و به این ترتیب ادوارد دست قیچی وارد دنیای عجیب انسان‌ها می‌شود. در این اثر ادوارد با ماجراهای مختلفی روبرو می‌شود که مخاطب با دیدن فیلم احساس متفاوتی را تجربه می‌کند.

تیم برتون که از کودکی ایده ادوارد دست قیچی را در ذهن داشت با ساخت این اثر به یک موفقیت دیگر دست پیدا کرد و اثر او نظر بسیاری را به خود جلب کرد.

در این فیلم جانی دپ نقش ادوارد را بازی می‌کند اما قبل از او گزینه‌های دیگری مانند تام هنکس , تام کروز , جیم کری , گری اولدمن , ویلیام هرت , رابرت داونی جونیور و حتی ستاره موسیقی یعنی مایکل جکسون برای بازی در این نقش کاندید بودند.

گری اولدمن بازی در این نقش را رد کرده بود و داستان را تهی و پوچ می‌دانست اما بعد از تماشای فیلم آن را درک کرد , تام هنکس نیز پیشنهاد بازی در فیلم را رد کرد , تیم برتون گفته است که تام کروز به‌طور حتم از ایده‌آل‌‌های او فاصله داشته اما باز هم با او صحبت کرده بود.

تمامی اتفاقات به کمک یک‌دیگر آمدند تا سرنوشت این شخصیت به جانی دپ سپرده شود. جانی دپ نیز به بهترین شکل این نقش را اجرا کرد و این نقش به یکی از ماندگارترین و متفاوت‌ترین نقش‌های کارنامه بازیگری او تبدیل شد.

همچنین او برای رسیدن به این نقش بسیار فیلم‌های چارلی چاپلین را تماشا کرد تا ایده ایجاد همدردی بدون گفتگو را بررسی کند.

۶- سویینی تاد

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

این فیلم یک اثر کمدی سیاه و موزیکال است که به کارگردانی تیم برتون در سال ۲۰۰۷ به نمایش درآمد و موفق شد نامزد و برنده جوایز مختلف از جشنواره‌‌های گوناگون شود که از ‌آن‌ها می‌شود به برنده بهترین کارگردانی هنری از جشنواره اسکار , برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم کمدی یا موزیکال از جشنواره گلدن‌گلوب , نامزدی اسکار برای جانی دپ و … اشاره کرد.

این فیلم اقتباسی از داستان آرایشگر شیطانی خیابان فلیت اثر استفان سندهایم و هیو ویلر است.

داستان فیلم درباره پیرایشگری به نام بنیامین بارکر است که در کنار همسر و دخترش زندگی خوبی دارد اما قاضی ستمگری به او اتهامی دروغین می‌زند و او را تبعید می‌کند تا بتواند همسر و دختر بارکر را به دست آورد. بارکر بعد از بازگشت از تبعید نام خود را به سویینی تاد تغییر می‌دهد و دوباره مشغول به کار خود می‌شود اما او برای انتقام از جامعه , تمام مشتریانش را به قتل می‌رساند.

در سال‌های اخیر بارها تصمیم به ساخت این فیلم با بازیگران و کارگردانان مختلف گرفته شده بود که از فهرست و کاندیداها برای بازی در نقش سویینی تاد می‌شود به آل‌پاچینو , رابرت دنیرو , داستین هافمن , راسل کرو , هریسون فورد , جک نیکلسون , وارن بیتی و …. اشاره کرد اما در نهایت پروژه به تیم برتون و نقش سویینی تاد به جانی دپ رسید.

جانی دپ در قالب این شخصیت نیز عالی عمل می‌کند و بازی عجیب و مرموزی از خود در یک نقش منفی نشان می‌دهد. بازی او در این فیلم موزیکال و در نقش سویینی تاد بسیار تماشایی و قابل تحسین است.



۷- چارلی در کارخانه شکلات‌‌سازی

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

یکی دیگر از همکاری‌های جانی دپ و تیم برتون منجر به ساخت فیلم جاه‌طلبانه چارلی در کارخانه شکلات‌سازی بر اساس رمان چارلی در کارخانه شکلات‌سازی نوشته رولد دال شد.

این فیلم بخش مهمی از خاطرات کودکان دهه ۸۰ ایرانی در سینما محسوب می‌شود.

قبل از ساخت چارلی در کارخانه شکلات‌سازی توسط برتون , اقتباس سینمایی دیگری در سال ۱۹۷۱ از این اثر توسط مل استوارت ( کارگردان ) و با بازی جین وایلدر در نقش ویلی وانکا به نمایش درآمد و احتمالا قرار است به زودی شاهد اقتباسی دیگر از داستان رولد دال با بازی تیموتی شالامی در نقش ویلی وانکا باشیم.

ویلی وانکا صاحب تولیدکننده بهترین شکلات‌های جهان است و شکلات‌های او در نزد همگان از محبوبیت زیادی برخوردارند. او تصمیم می‌گیرد تا پنج بلیط طلایی در شکلات‌های خود قرار دهد و پنج کودکی که آن‌ها را پیدا می‌کنند به کارخانه او بیایند و از بین آن‌ها جانشینی برای خود و انسانی لایق برای مدیریت کارخانه در آینده انتخاب کند. در جهان غوغایی برای پیدا کردن بلیط‌های طلایی برپا می‌شود و عده‌ای تلاش می‌کنند تا از راهی بلیط‌ها را پیدا کنند. به مرور زمان تمام بلیط ها به جز یک عدد پیدا می‌شوند.

چارلی پسری آرام و خانواده‌دوست است که به دلیل شرایط بد مالی تنها سالی یک‌بار در روز تولدش می‌تواند یک شکلات بی‌نظیر ویلی وانکا را بخرد. خانواده‌اش کادو تولدش که شکلات ویلی وانکا است را به او می‌دهند و او شکلات را باز می‌کند و امیدی هم دارد که بلیط طلایی داخل بسته‌بندی باشد اما چیزی جز یک شکلات خوشمزه داخل بسته‌بندی نیست. پدربزرگش که قبلا برای کارخانه ویلی وانکا کار می‌کرده دوباره به چارلی پول خرید شکلات و امتحان کردن شانسش برای پیدا کردن بلیط طلایی را می‌دهد. تقدیر چارلی را به بلیط طلایی می‌رساند اما او بخاطر وضع بد مالی تصمیم به فروش بلیط می‌گیرد که با مشورت و صحبت‌های خانواده از این تصمیم منصرف می‌شود. حالا چارلی برای بزرگترین و سرنوشت‌ساز‌ترین ماجراجویی زندگی خود آماده می‌شود.

جانی دپ در نقش ویلی وانکا بی‌نظیر ظاهر می‌شود و بازی بی‌نقصی را ارائه می‌دهد به‌طوری که این نقش با بازی جانی دپ تا مدت‌‌ها ماندگار خواهد بود.

از فیلم استقبال بالایی شد و فروشی معادل ۴۷۵ میلیون دلار در گیشه داشت که یک موفقیت تجاری محسوب می‌شود.

۸- دزدان دریایی کارائیب

بهترین فیلم‌ های جانی دپ

شاید به جرئت بتوان گفت ماندگارترین و مشهورترین نقش‌آفرینی جانی دپ در فیلم‌های سینمایی به نقش جک اسپارو در سری فیلم‌های دزدان‌ دریایی کارائیب برمی‌گردد. اولین نسخه از این سری فیلم‌ها در سال ۲۰۰۳ به نمایش درآمد و با نظر مثبت منتقدان و فروش خوب در گیشه همراه بود.

در اولین نسخه این فیلم ناخدا باربوسا کشتی ناخدا جک اسپارو را که مروارید سیاه نام دارد می‌رباید. بعد از دزدیدن کشتی به شهر پورت رویال حمله می‌کند و دختر فرماندار که الیزابت نام دارد را می‌دزدد. جک اسپارو به کمک دوست دوران کودکی الیزابت تصمیم به نجات دادن الیزابت و پس‌گرفتن مروارید سیاه می‌گیرند , اما با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند.

بعد از به نمایش درآمدن نسخه اول این فیلم , چهار دنباله دیگر برای او ساخته شد که به ترتیب در سال های ۲۰۰۶ , ۲۰۰۷ , ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ اکران شدند و مجموعا در گیشه فروشی بالغ بر ۴,۵ میلیارد دلار داشتند که موفقیت تجاری بزرگی به حساب می‌آید.

جانی دپ با مهارت و استعداد خارق‌العاده‌اش در بازیگری باز هم توانست بازی متفاوتی از خود نشان دهد و جک اسپارو را به شخصیتی جذاب و متفاوت تبدیل کند به‌طوری که عده‌ای فقط بخاطر حضور جانی دپ و جک اسپارو این فرنچایز را تماشا و دنبال می‌کردند.

همچنین قرار است در آینده دو فیلم دیگر بر اساس این مجموعه ساخته شود و یک اسپین‌آف نیز قرار است با بازی مارگو رابی در نقش اصلی به نمایش درآید. اما متاسفانه به دلیل حاشیه‌ها و مشکلات اخیر جانی دپ با همسر سابقش آمبر هرد احتمالا دیگر شاهد هنرنمایی محشر او در نقش جک اسپارو نباشیم که این خبر تاحدودی تایید هم شده است.

با این‌حال طرفداران جک اسپارو و جانی دپ با راه انداختن کمپینی به نام ” ما می‌خواهیم جانی دپ را به عنوان کاپیتان جک اسپارو برگردانیم ” در حال جمع‌آوری امضا برای بازگشت جانی دپ به این سری فیلم‌‌ها هستند که جزییات بیشتر از این کمپین را می‌توانید در اینجا بخوانید.

اما حتی اگر دیگر جانی دپ را در قالب نقش جک اسپارو نبینیم او کارش را کامل و به درستی در ایفای این نقش انجام داده و باعث ماندگاری بازی خوبش در این نقش تا مدت‌ها شده است.

منبع