فیلم‌های عاشقانه در سینمای ایران هم مثل کمدی، طیف وسیعی از افراد جامعه را به خود جذب می‌کند. در سینمای ایران به قطع شاید نتوان گفت که یک فیلم در ژانر عاشقانه قرار بگیرد. دلیل این موضوع هم تخلیط ژانرها در سینمای ایران است. گاهی درام و کمدی و عاشقانه آنچنان ترکیب می‌شوند که در شناسایی آن با مشکل مواجه می‌شویم.

سنتوری ۱۳۸۵

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
فیلم سنتوری با بازی بهرام رادان و گلشیفته فراهانی

فیلم سنتوری ساخته داریوش مهرجویی و نویسندگی وحیده محمدی‌فر می‌باشد. فیلمی درام، با رویکردی نقدگونه که به تقابل جامعه سنتی با مدرن می‌پردازد. در فیلم آن کشمکش‌های عاشقانه که می‌توانند مولفه‌های ژانر عاشقانه باشند هم رعایت شده است.

داستان جوانی در یک خانواده مذهبی است به نام علی سنتوری که به نواختن سنتور علاقه‌ دارد اما از طرفی خانواده‌اش با این کار مخالف هستند. بنابراین علی سنتوری باید بین خانواده و موسیقی یکی را انتخاب کند. در ادامه عاشق دختری به نام هانیه می‌شود و ازدواج می‌کند. اما پس از مدتی به دام اعتیاد می‌افتد و مشکلات دیگری به سراغش می‌آیند.

هامون ۱۳۶۸

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
هامون با بازی مرحوم خسرو شکیبایی و بیتا فرهی

هامون یک فیلم اجتماعی با چاشنی سورئال است. این فیلم هم به کارگردانی داریوش مهرجویی است و از آن دست فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران هم لقب می‌گیرد. فیلم با روایتی مدرن به بحرانی که در زندگی یک روشنفکر است، می‌پردازد. مشکل او یک بعد اگزیستانسیالیتی دارد و این تنها مشکل او نیست و روابطش با همسرش نیز دچار مشکل شده است. کشمکش‌های این دو در یک فضای مدرن و سورئال، یک مسئله‌ی عاشقانه را شکل داده که یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران لقب می‌گیرد.

داستان فیلم از این قرار است که هامون باوجود درگیری‌اش با شریک زندگی خود، با خودش هم مشکل پیدا کرده و در حال نوشتن کتابی درباره عشق است. در همین حین به دنبال دوستش هم می‌گردد.

در دنیای تو ساعت چند است ۱۳۹۳

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
با حضور علی مصفا و لیلا حاتمی

در دنیای تو ساعت چند است؟ یک فیلم عاشقانه‌ متفاوت، خوش ساخت و متفکرانه است. این اولین فیلم بلند صفی یزدانیان در جایگاه کارگردانی محسوب می‌شود. بی‌شک از عاشقانه‌ای مدرن و بدون شعارزدگی و تقطیع زمانی لذت خواهید برد. فیلمنامه اثر آنچنان با دقت نوشته شده که به تدریج نورش را بر زوایای پنهان این رابطه عاشقانه می‌اندازد.

فیلم داستان زنی به نام گیله‌گل است که در فرانسه زندگی می‌کند و ناگهان تصمیم می‌گیرد سفری به زادگاه خود داشته باشد. فرهاد با بازی علی مصفا به استقبالش می‌رود و می‌گوید که او را می‌شناسد اما گیله گل او را به یاد نمی‌آورد.

عروس ۱۳۶۹

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی

فیلمی به کارگردانی بهروز افخمی و نویسندگی مشترک افخمی و علیرضا داوود نژاد است. فیلم روایتی رئال و باورپذیر از یک داستان عاشقانه با بازی‌های خوب است. تا قبل از ساخت فیلم عروس، در سینمای ایران چیزی به نام ستاره بازیگر زن وجود نداشت. زن‌ها نقش‌های کمرنگ را بازی می‌کردند و کمتر تصویر کلوزآپ از بازیگر زن دیده میشد.

فیلم داستان پسری به نام حمید است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود اما بیکار است. در این حین عاشق دختری شده و به دلیل فاصله طبقاتی پدر دختر اجازه ازدواج را نمی‌دهد. حمید راهی را برمی‌گزیند تا از آن طریق پولدار شود و بتواند ازدواج کند.

لیلا ۱۳۷۵

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی

لیلا، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی و اولین حضور لیلا حاتمی جلوی دوربین‌اش است. لیلا فیلمی بود که جوایز بسیاری را از آن خود کرد. تمامی جوایز جشنواره فجر را تصاحب کرد و همچنین به عنوان بهترین فیلم سال از طرف منتقدین معرفی شد. مهرجویی نوع دیگری از روایت را برای فیلمش در نظر گرفت و لیلا راوی فیلم است و مصیبت‌های وارده به او از زبان خودش روایت می‌شود و همین امر باعث باورپذیری و نزدیک کردن مخاطب با لیلا شده است.

لیلا با رضا ازدواج کرده است اما نمی‌توانند بچه‌دار شوند و این مشکل از طرف لیلا وجود دارد. خانواده رضا با فشارهای روانی که به لیلا وارد می‌کنند، او را راضی می‌کنند تا رضا با شخص دیگری ازدواج کند تا فرزندی داشته باشد.

بمب: یک عاشقانه ۱۳۹۶

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
با بازی لیلا حاتمی و پیمان معادی

فیلم به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی است. فیلمنامه این فیلم در از جشنواره آسیا پاسیفیک، جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. معادی توانسته به خوبی حال و هوای دهه شصت را در این فیلم ایجاد کند. این دومین فیلم معادی در مقام کارگردانی است و یک اثر موفق و با توجه به محتوای فیلم بدون پزهای روشنفکریست.

در بحبوحه‌ی جنگ و بمباران تهران و جایی که بیم از مرگ همه جا را فرا گرفته، یک حکایت عاشقی در جریان است و با وجود مشکلات در رابطه‌شان، هنوز هم کورسوی امیدی را باقی گذاشته است.

شب‌های روشن ۱۳۸۱

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
شب‌های روشن با بازی هانیه توسلی و مهدی احمدی

شب‌های روشن فیلمی به کارگردانی فرزاد موتمن است. فیلم برداشتی آزاد از رمان شب‌های روشن از داستایوفسکی و همچنین بازسازی فیلم ایتالیایی شب‌های روشن از لوکینو ویسکونتی است. این فیلم در ابتدا برای منتقدان مقبول واقع نشد و فیلم را اثری کسالت‌آور خواندند. اما پس از اکران عمومی با استقبال مردم مواجه شد و به جمع فیلم‌های کالت سینمای ایران پیوست. فیلمی که به اعتقاد برخی، بهترین فیلم موتمن در کارنامه‌ی فیلمسازی‌اش است.

فیلم داستان دو انسان تنهاست. یک استاد دانشگاه که افسرده شده و دختری که نیمه شب در خیابان مزاحمت برایش ایجاد می‌کنند و استاد دانشگاه به او پناه می‌دهد و کم کم دلبستگی ایجاد می‌شود تا اینکه نامزد دختر می‌آید و او را با خود می‌برد. تمامی اتفاقات از زبان استاد دانشگاه روایت می‌شود.

خواستگاری ۱۳۶۸

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
خاستگاری فیلمی با بازی ثریا قاسمی و هادی اسلامی

فیلم ساخته مهدی فخیم‌زاده است. این فیلم با اینکه حدودا یکی دو دهه از ساخت و پخش‌اش می‌گذرد اما هنوز هم فیلمی پرطرفدار محسوب می‌شود. فیلمی متفاوت در بین فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران است. فیلم داستان پیرمردی است که چندین فرزند و نوه دارد و همسرش قبلا فوت کرده اما ناگهان تصمیم می‌گیرد که ازدواج کند. این‌بار با زنی همسن و سال خودش که او هم دارای چندین نوه و فرزند است.

درخت گلابی ۱۳۷۶

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی

درخت گلابی فیلمی از داریوش مهرجویی است و برگرفته از داستان کوتاهی از مجموعه داستان جایی دیگر نوشته گلی ترقی است. فیلم را می‌توان اقتباسی موفق از داستان قلمداد کرد. هرچند در جاهایی از پلات مهرجویی تغییراتی را ایجاد کرده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که از دیدار دوباره با عشق دوران نوجوانی و جوانی‌اش شگفت زده نشود.

فیلم داستان نویسنده‌ای است که در یک دوره‌ی طولانی نتوانسته چیزی را بنویسد. به شهر خود می‌رود و در آنجا عشق دوران نوجوانی‌اش را می‌بیند. اما این دیدار آنچنان دوام نخواهد داشت و اتفاقات زیادی برای هر دو می‌افتد.

چیزهایی هست که نمی‌دانی ۱۳۸۹

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
همبازی شدن دوباره‌ی علی مصفا و لیلا حاتمی

چیزهایی هست که نمی‌دانی فیلمی به کارگردانی فردین صاحب‌الزمانی است. فیلمی روشنفکرانه اما بدون اینکه مخاطب را خسته کند و یا اینکه ادعاهای زیادی مثل فیلم‌های روشنفکرنما داشته باشد. فیلم یک داستان خطی و سرراست را با چاشنی فلسفه و مسائل روانشناختی نقل می‌کند. در جشنواره کارلووی‌واری هم از سوی داوران جایزه گرفت.

داستان مردی تنهاست که در آژانس کار می‌کند و روزانه با افراد مختلفی سر و کار دارد. تنهایی‌اش چیزیست که خودش می‌خواهد و سیما، زنی که مدت‌ها پیش عاشقش بود سعی می‌کند دوباره به او نزدیک شود اما با تلاش چندیدن باره باز هم موفق نمی‌شود.

رگ خواب ۱۳۹۵

بهترین فیلم‌ های عاشقانه ایرانی
با بازی لیلا حاتمی و کوروش تهامی

رگ خواب فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله و به نویسندگی معصومه بیات است. لیلا حاتمی در جشنواره‌ی فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. از دیدگاه منتقدین نیز فیلم رتبه‌ی بالایی رو کسب کرده است. موسیقی متن دلنشین فیلم با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری بر روی فیلم کاملا روح‌نواز است.

خلاصه داستان فیلم از این قرار است که مینا پس از اینکه از همسرش جدا می‌شود برای کار به رستورانی می‌رود. و شیفته‌ی مدیر رستوران می‌شود و کم کم کامران مدیر رستوران نیز به او علاقه‌مند می‌شود. اما از جایی به بعد کامران دیگر قصد ادامه این رابطه را ندارد.

نظراتتان را درباره فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران برای ما بنویسید و اگر فیلمی موردنظرتتان بود در کامنت‌ها به ما معرفی کنید.

منبع