فیلم ترسناک «یک مکان ساکت: بخش ۲» (A Quiet Place: Part II) این روزها در آمریکای شمالی سروصدای زیادی به پا کرده و موفق شده رکوردهای فروش دوران کرونا را جابه‌جا کند.

این محصول استودیوی پارامونت که دنباله‌ی قسمت اول یک مکان ساکت است و جان کرازینسکی کارگردان قسمت اول هم آن را جلوی دوربین برده است، جمعه‌ی گذشته به اولین فیلمی تبدیل شد که در دوران دنیاگیری کرونا موفق شده داخل آمریکا از رکورد ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند.

دنباله‌ی فیلم ترسناک یک مکان ساکت، امیلی بلانت را دوباره در نقش اولین آبوت به کار گرفته و فرزندان او هم با بازی همان بازیگران فیلم اول در این اثر سینمایی حضور دارند. اما بازیگر جدید این قسمت کیلین مورفی است که در نقش امت جلوی دوربین رفته. فیلم درباره خانواده‌ای است که باید در جهانی پساآخرالزمانی با وجود موجودات خطرناکی حساس به صدا اما کور زنده بمانند.

فیلم که هفتم خردادماه وارد چرخه‌ی اکران شد طی ۱۵ روز به این رکورد دست یافت. یک مکان ساکت: بخش ۲ در عین حال ظرف چهار روز اول اکران (در تعطیلات روز یادبود) هم موفق شد بیش از ۵۷ میلیون دلار بفروشد که از این نظر رکورددار دوران کرونا به حساب می‌آید.

پاول درگرابادیان تحلیلگر شرکت رسانه‌ای کام‌اسکور با اشاره به این رکورد به هالیوود ریپورتر گفت: «عبور از فروش ۱۰۰ میلیون دلاری زمانی یک مرحله بسیار عادی در چرخه اکران بود اما اگر به یک سال قبل برگردیم رسیدن به چنین رکوردی طی مدتی کوتاه برای صنعت سینما که به شدت دچار مشکل شده بود همچون خواب و خیال به نظر می‌رسید.»

علاوه بر فیلم ترسناک یک مکان ساکت: بخش ۲، فیلم «گودزیلا در برابر کونگ» (Godzilla vs. Kong‎) هم ظرف چند روز آینده به رقم فروش داخلی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خواهد رسید اما این اتفاق برای فیلم آدام وینگارد تقریبا سه‌ماه زمان برد. این اثر سینمایی پیش از رسیدن به آخر هفته اخیر ۹۹٫۴ میلیون دلار در آمریکا فروخته بود.

گرچه گودزیلا در برابر کونگ از نظر فروش جهانی با وجود دنیاگیری کرونا عملکرد بدی نداشته و در عین حال به‌عنوان اثری شناخته می‌شود که به سینماهای آمریکا رونق دوباره داد اما زمانی که اکران آن آغاز شد هنوز گیشه‌های آمریکای شمالی به شکل کامل باز نشده و از بحران عبور نکرده بودند. در عین حال گودزیلا در برابر کونگ همچون تمام فیلم‌های سال ۲۰۲۱ استودیوی برادران وارنر هم‌زمان از طریق سرویس استریمینگ اچ‌بی‌او مکس هم پخش شد که احتمالا تأثیراتی روی فروش آن داشته است.

فیلم سینمایی یک مکان ساکت: بخش ۲ اکرانی کاملا کلاسیک را سپری کرده و تا ۴۵ روز از شروع اکران از طریق پارامونت پلاس پخش نخواهد شد. پاول درگرابادیان تحلیلگر شرکت کام‌اسکور معتقد است عملکرد دنباله این فیلم ترسناک بار دیگر قدرت ژانر ترسناک و محبوبیت آن میان مخاطبان را یادآوری کرد: «این عملکرد نه تنها قدرت ژانر ترسناک در جذب مخاطب را ثابت می‌کند بلکه نشان می‌دهد شیوه پخش انحصاری از سالن‌های سینما به شکل غیرقابل انکاری بی‌رقیب است و می‌تواند آورده مالی عظیم و پاداش‌های بلند مدتی برای آثار سینمایی داشته باشد.»

عملکرد یک مکان ساکت: بخش ۲ آن‌قدر خوب بوده که ممکن است فیلم در سومین آخر هفته حضورش از نظر فروش با فروش افتتاحیه فیلم موزیکال «در هایتس» (In the Heights‎) ساخته جان ام. چو از محصولات برادران وارنر، برابری کند یا حتی از فروش آن جلو بزند. پیش‌بینی شده هر دو عنوان مذکور این آخر هفته تقریبا حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون دلار بفروشند.

به هر حال طبق آنچه طی هفته‌های گذشته رخ داده به نظر می‌رسد دو ژانر ترسناک و اکشن فعلا قادر بودند جان دوباره‌ای به باکس آفیس ببخشند و شرایط صنعت سینما را به سمت روزهای بهتر متمایل کنند. پیش از این آخرین فیلمی که توانسته بود در آمریکای شمالی از رکورد فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند فیلم سینمایی «سونیک خارپشت» (Sonic the Hedgehog‎) بود که اکران آن در سینما اواسط فوریه سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

منبع