کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

جانی دپ که یکی از مشهورترین بازیگران چند دهه اخیر هالیوود بوده، تک ستاره مشهور فیلم به شمار می رود. بیل نای، بازیگر انگلیسی فیلم «Love Actually» نیز یکی از بازیگران فیلم است. هیرویوکی سانادا، بازیگر ژاپنی که اخیراً او را در فیلم «مورتال کامبت» دیده بودیم نیز یکی از بازیگران فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست؟

یوجین (جانی دپ) عکاس مشهوری است که پس از اطلاع از بحرانی زیست محیطی در ژاپن، به این منطقه اعزام می شود تا بتواند از قربانیان عکاسی کند و قصه این بحران را روایت کند اما…

کارگردان کیست؟  

اندرو لویتاس (Andrew Levitas) که پیش از این تنها یک فیلم در سال ۲۰۱۴ ساخته و آن درامی ضعیف به نام «Lullaby» بوده است. البته لویتاس بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می شود و نه فیلمساز.

خانواده‌ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فیلم صحنه های جنسی ندارد اما حاوی تصاویر ناراحت کننده ای از مردم عادی درگیر بیماری است که می تواند روحیات افراد کم سن و سال را تحت تاثیر قرار دهد.

Minamata - میناماتا

نکات مثبت فیلم؟

بازی خوب جانی دپ مهم ترین ویژگی مثبت بخش درام فیلم است.

در بخش غیر سینمایی اما آگاهی مخاطب از بحران هایی که در تاریخ اتفاق افتاده، قطعاً یک نکته مثبت به شمار می رود. در واقع تماشاگر پس از تماشای فیلم فرد آگاه تری خواهد بود؛ این مسئله چرا نباید یک نکته مثبت نباشد؟

موسیقی فیلم شنیدنی است.

نکات منفی فیلم؟

نه قصه و نه شخصیت پردازی در «Minamata» جایی ندارند. خرده روایت ها یکی پس از دیگری به صورت کلی مطرح می شوند و به پایان می ر سند.

شخصیت پردازی یوجین نیز ناامید کننده است. ترسیم شخصیت یک عکاس کاربلد که درگیر الکل است و به یکباره حس مسئولیت پذیری اش گل می کند، کلیشه ای ترین روش ممکن برای معرفی یک شخصیت در طول قصه است!

در طول فیلم رابطه ای هم میان آیلین و یوجین شکل می گیرد که نه دلیل آغازش مشخص است و نه کشش عاطفی که مخاطب بتواند درکی از آن داشته باشد. لازم به ذکر است که یوجین و آیلین واقعی بعد از ماجرای میناماتا ازدواج کردند.

Minamata - میناماتا

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

در نگاه اول حضور جانی دپ در فیلم و سپس، علاقه به رخدادهای تاریخی.

حرف آخر:           

«Minamata» در شرایطی ساخته شده که بحران محیط زیستی یکی از مهم ترین مسائل روز در جهان به شمار می رود. تماشای «میناماتا» ارزش سینمایی چندانی ندارد اما از حیث تاریخی می تواند بسیار مهم باشد. آگاهی از تاریخ و گرفتن درس از آن می تواند کمک فراوانی به جوامع بشری برای زندگی بهتر داشته باشد.

منتقد: میثم کریمی

منبع