از دیر باز همیشه ارتباط عموم با فیلم‌های ترسناک متفاوت بوده است. اغلب فیلم‌ها می‌خواهند مخاطبان خود را با تنش همراه کنند که فیلم‌های ترسناک نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با خلق لحظات هیجان انگیز به تماشاگران فرصت نفس کشیدن نمی‌دهند. با این حال، طبیعت یک بار مصرف این ژانر، کنار گذاشتن دنباله این فیلم‌ها را آسان می‌کند، آن هم زمانی که «دنباله سازی» در این صنعت به گونه‌ای اجتناب ناپذیر است که حتی قبل از اکران فیلم اول برای قسمت‌های بعدی آن تصمیم گیری می‌کنند.

به همین خاطر انتظار می‌رود که قسمت اول در مقایسه با دنبا‌له‌های بعدی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما این بار در ویجیاتو به دنباله‌هایی می‌پردازیم که به اندازه قسمت نخست باارزش بوده اند. با ما همراه باشید.

A Quiet Place

یکی از بزرگترین مشکلات دنباله‌ها این است که غالبا کل فرانچایز نیازی به تمامی ایده‌های آنها برای وقوع ندارد. A Quiet Place جان کرازینسکی با یک پایان نسبتاً باز به اتمام می‌رسد که ادامه آن به راحتی ‌می‌تواند به میل مخاطبان سپرده شود، اما در کمال تعجب A Quiet Place 2  بدون تحمیل مسائل اضافی به قول خود عمل می‌کند. این دنباله به ساختار قسمت قبلی پایبند است و همچنان انسانیت را در اولویت خودش قرار می‌دهد که باعث می‌شود تماشای آن به اندازه فیلم نخست با ارزش باشد. نقد این فیلم را در این لینک بخوانید.

Hellraiser

Hellraiser کلیو بارکر یکی از محبوب‌ترین فرانچایز‌های ژانر ترسناک است که با شخصیت شرورش، پین هد تداعی می‌شود. قسمت اول این فرانچایز فیلم نسبتا ترسناکی از آب در می‌آید که تمرکزش بیشتر بر پین هد و موجودات Cenobites است.

فرانچایز Hellraiser رفته رفته در نهایت بیش از حد از اساس خود دور و در افسانه‌های خود گم می‌شود اما می‌توان گفت قسمت دوم این مجموعه تعادل کاملی دارد. در قسمت دوم ماجرا کریستی در دل مکانی عمیقا دلگیر جریان پیدا می‌کند که با گسترده شدن گروه Cenobites، پین هد در مرکز این فیلم، به خوبی می‌درخشد که ثمره آن دقیقا همان جایگاهیست که این فرانچایز به آن نیاز دارد.

Scream

مجموعه Scream وس کریون جان دوباره‌ای به ژانر ترسناک در دهه ۹۰ بخشید و بدون شک این ژانر مدیون اوست. فرانچایز Scream به گونه‌ای با ضعف و کمبود دنباله‌های ژانر ترسناک آشنا است که فیلم  Scream 2 با سربلندی، فرصت منحصر بفرد دنباله‌ها برای گسترش دادن جادوی نسخه اصلی را به همگان اثبات می‌کند.

فیلم Scream 2 نمونه فوق العاده‌ای از فیلم‌های اسلشر ترسناک است که هنوز هم حرف بسیاری برای گفتن دارد.

Evil Dead

زمانی که مردم درباره مجموعه Evil Dead  و توانایی آن در تلفیق ترس و کمدی گفت و گو می‌کنند، ناگزیر بحث آن‌ها به قسمت دوم این مجموعه یعنی Evil Dead 2: Dead By Dawn کشیده می‌شود. نسخه اول Evil Dead سم ریمی یک فیلم کلاسیک با بودجه محدود است که کم و بیش فیلم ترسناکی نیست که این فرانچایز به آن نیاز داشته باشد به همین خاطر فیلم Evil Dead 2 به گونه‌ای مسیر فیلم اول را در پی می‌گیرد تا این مجموعه را به جایگاه شایسته‌تری برساند.

Creep

مجموعه فیلم Creep پاتریک برایس و مارک دوپلاس به راحتی سبک خاص خود را خلق می‌کند. قسمت دوم این مجموعه فاصله دو چندانی از قسمت قبلی ندارد و حتی بخاطر اینکه مخاطب می‌داند کاراکتر دوپلاس یک قاتل است، Creep 2 از بعضی جهات بهتر از فیلم قبلی عمل می‌کند.

فیلم Creep 2 پیوندی خام بین شخصیت‌ها شکل می‌دهد و هیچ گاه به مخاطب اجازه نمی‌دهد تا به راحتی حقیقت را کشف کند.

Friday The 13th

سری The Friday the 13th یکی از تاثیر گذارترین مجموعه‌های ژانر ترسناک است. علی رغم اینکه تعدادی از بهترین ایده‌های این سری تا قسمت چهارم و ششم آن اتفاق نمی‌افتد اما دنباله اصلی این مجموعه هنوز هم مسیر نسخه اصلی را ادامه می‌دهد.

قسمت دوم این سری فیلم ، راه خود را با این تفاوت پیش می‌گیرد که این بار جیسون مسئول این کشتار است. او در این فیلم هنوز امضا خود، یعنی ماسک هاکی‌اش را به همراه ندارد اما بدون شک قسمت دوم این مجموعه هنوز هم بسیار سرگرم کننده با کشتار‌های خلاقانه است.

Basket Case

فرانک هننلوتر کارگردانی است که تنها چند فیلم ترسناک ساخته است اما همه آن‌ها ارزش تماشا کردن دارند. فیلم Basket Case گوهر ناشناخته دهه ۸۰ است که  داستان انتقام یک برادر را روایت می‌کند اما مطمئنا گل سر سبد اثار فرانک  فیلم Basket Case 2 است. قسمت نخست به تاثیر عالی و انرژی عجیب غریبش مشهور است اما قسمت دوم تماما ردپای قسمت اول را تغییر می‌دهد. این اثر فیلمی است که باید ببینید تا باور کنید.

۱۰Cloverfield Lane

مجموعه Cloverfield رویکردی کاملا غیر معمول را در پیش گرفته است که دنباله‌های آن  تماما فیلم‌های مستقلی هستند که ما را به دنیای اعجاب انگیز Cloverfield متصل می‌کنند.

۱۰ Cloverfield Lane با بازی جان گودمن و مری الیزابت وینستید کمی از اصل این مجموعه فاصله می‌گیرد و به مطالعه کاراکتر‌هایش می‌پردازد که شاید همین امر باعث شده است تا این فیلم، اثر به مراتب با ارزش تری نسبت به فیلم اول باشد.

Alien

هنوز بحث‌ و جدل طرفداران بر سر این است که آیا بیگانه اثر ریدلی اسکات بهتر است یا اینکه نسخه جیمز کمرون ارزش بیشتری دارد. شاید طرفداران در نهایت به اینکه این دو فیلم مشابه اما در عین حال متفاوت حداقل برابر هستند راضی بشوند.

مسلماً ، دنباله کامرون شاید ضعف‌هایی برای نشان دادن ادامه نبرد الن ریپلی علیه زنومورف های بیگانه داشته باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که این فیلم هنوز هم حاوی سکانس‌های زیادی است که ترس متفاوتی به همراه دارند. بدون شک سری فیلم‌های Alien به خوبی می‌دانند که چگونه مخاطب را بدون هیچ راه فراری جذب کنند.

The Conjuring

همانطور که احتمالا می‌دانید سری فیلم Conjuring به یکی از پر درآمد‌ترین مجموعه‌های فیلم در سینما تبدیل شده است اما موفقیت ابتدایی این سری ارتباطی مستقیم با کارگردان آن جیمز وان دارد. جیمز وان همچنین خالق فرانچایز Insidious است که از دیگر سری های پرطرفدار ژانر ترسناک محسوب می‌شود.

The Conjuring 2 به پرونده‌ای به نام انفیلد  می‌پردازد که در آن از شخصیت‌هایی ترسناک با پتاسیل بالا بهره می‌برد که حتی موجب خلق اسپین آف مخصوص آن‌ها می‌شود.

منبع