این روزها را بدون شک می‌توان عصر طلایی سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی دانست. اکنون با توجه به گسترش پلتفرم‌های استریم و شبکه‌های اینترنتی همه مخاطبان فیلم و به خصوص سریال می‌توانند به راحتی در سراسر جهان به تماشای محتوای مورد نظر خود بنشینند.

همیشه گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک سریال خوب و جذاب وجود دارد. برخی طرفدار سریال‌های کلاسیک و قدیمی و بعضی دیگر به سریال‌های جدیدتر و با تم‌های آخرالزمانی علاقه‌مند هستند. گاهی اوقات یک سریال آلمانی زبان مانند Dark می‌آید و خیل عظیمی از مخاطبان را از سراسر جهان با خود همراه می‌کند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان از این حقیقت که سریال‌های هالیوودی طرفداران بیشتری دارند، چشم‌پوشی کرد اما موارد زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند ایده یک سریال و چگونگی به‌کارگیری بازیگران از المان‌های اصلی یک اثر موفق و رضایت مخاطبان آن است.

شاید بتوان گفت در دنیای سریال‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی بریتانیایی از شهرت کمتری نسبت به عناوین هالیوودی برخوردار است که می‌تواند دلایل خاص خودش را داشته باشد. طبیعتا تبلیغات در دنیای هالیوود و شهرت بازیگران آن بسیار بیشتر از فیلم‌های بریتانیایی است. اما با این حال، سریال‌های بریتانیایی جذابی نیز ساخته شده‌اند که با آن لهجه خاص خود نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده اند. البته هستند کسانی که با لحن بیان آن‌ها زیاد ارتباط برقرار نکرده و به همین سبب سراغ سریال‌های هالیوودی می‌ر‌وند!

۱۴. I May Destroy You

سریال‌های بریتانیایی

میکلا کوئل، فیلم‌ساز انگلیسی کارگردانی یک اثر بی‌پروا، مبتکرانه و اجتماعی را برعهده داشته که سال ۲۰۲۰ در ۱۲ قسمت نیم‌ساعته ساخت شده و از شبکه‌های HBO (در آمریکا) و BBC One (در انگلیس) پخش شده است.

در سریال I May Destroy You با کاراکتری به نام آرابلا (با بازی کوئل) آشنا می‌شویم که در حال نوشتن کتابی درباره تجربه‌ی نوجوانی خود با عنوان «ماجراهای یک نوجوان سیر از همه چیز» است. آرابلا یک شب که برای نوشتن کتابش به انتشاراتی رفته بود، توسط یک مرد غریبه مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرد.

صبح روز بعد آرابلا نمی‌داند که چه اتفاقی برایش افتاده. حافظه‌ی او از شب گذشته محو و مقطع است و چیزهای کمی به یاد می‌آورد. برخلاف آن‌چه انتظار می‌رود، اولین واکنش او عصبی و هیجانی نیست، بلکه بیشتر کنجکاوی است. او در ابتدا نمی‌خواهد بپذیرد که ممکن است نوشیدنی‌اش مسموم شده باشد و مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد، اما در نهایت تصمیم می‌گیرد راز این معما را کشف کند!

طبق اعلام سایت متاکریتیک، I May Destroy You یکی از تحسین‌برانگیزترین سریال‌های ۲۰۲۰ بوده که جوایز بسیار زیادی را نیز از آن خود کرده است.

۱۳. The End of the F**ing World

سریال‌های بریتانیایی

The End of the F***ing World یک کمدی سیاه انگلیسی به کارگردانی جاناتان انتویستل است که نخستین قسمت آن ۵ ژانویه ۲۰۱۸ از نتفلکیس پخش شد. این سریال داستان دو نوجوان به نام‌های جیمز و آلیسا را دنبال می‌کند.

این دو نوجوان از جهات زیادی با هم‌سن و سالان خود تفاوت دارند. جیمز (با بازی الکس لاوتر) شخصیت درونگرا و ساکتی دارد که از زمان کودکی بخاطر خودکشی غیرمنتظره مادرش، از لحاظ روانی آسیب دیده و تصور می‌کند یک روانی قاتل است.

از آن طرف آلیسا (با بازی جسیکا باردن) برون‌گراتر، باهوش‌تر و بی‌پروا است و دوست دارد روی همه چیز و همه کس سلطه داشته باشد. وی که از بچگی با مادر و پدرخوانده‌اش بزرگ شده، دل خوشی از او ندارد و از خانه فراری است.

یک روز به طور ناگهانی آلیسا جیمز را راضی می‌کند تا با ماشین پدر جیمز به یک سفر جاده‌ای بروند. آلیسا قصد دارد در این سفر پدر واقعی‌اش را پیدا کند، اما در میان راه اتفاقات خطرناک و بعضا خنده‌داری برایشان رخ می‌دهد.

تاکنون دو فصل از این سریال منتشر شده و خبر جدیدی مبنی بر ساخت فصل سوم به گوش نمی‌رسد. استیو اورام، کریستین باتاملی، وونمی موساکو، جما ولان، جاناتان آریس و نائومی آکی از دیگر بازیگران این سریال بریتانیایی هستند.

۱۲. Normal People

سریال‌های بریتانیایی

Normal People‎ عنوانی اقتباسی به کارگردانی لنی آبراهامسون که بر اساس رمانی به همین نام نوشته سالی رونی ساخته شده است. این سریال درام که بخش عظیمی از آن در ایرلند فیلمبرداری شده در آوریل ۲۰۲۰ از شبکه بی‌بی‌سی سه و در ایالات متحده از هولو پخش شده‌ است.

این سریال به رابطه ماریان شرایدن (دیزی ادگار-جونز) و کانل والدرن (پاول مسکل) از دوران دبیرستان تا دانشگاه می پردازد. Normal People عملکرد بسیار خوبی داشت و نظر مثبت بسیاری از منتقدان را در زمینه‌های مختلفی نظیر فیلمنامه، کارگردانی و ایفای نقش بازیگران را به خود جلب کرد.

Normal People همچینن موفق شد در هفتاد و دومین دوره جایزه امی در چهار بخش از جمله: بازیگر اصلی (مسکل) و کارگردانی (آبراهامسون) نامزد شود.

۱۱. Top Boy

سریال‌های بریتانیایی

Top Boy نام یک سریال درام جنایی بریتانیایی است که به نویسندگی و کارگردانی رونان بنت ساخته شده. فصل نخست این سریال در سال ۲۰۱۱ از Channel 4 بریتانیا پخش شد و سپس فصل دوم سال ۲۰۱۳ منتشر گردید.

درحالی که همه داستان فصل سوم نیز برای پخش آماده بود، Channel 4 تصمیم به لغو آن گرفت و بسیاری از هواداران را ناامید کرد. به دنبال علاقه زیادی که دریک، رپر کانادایی، به این سریال نشان داد و کمک‌های او، این سریال بار دیگر در سال ۲۰۱۹ از نتفلکیس پخش شد و گفته می‌شود فصل چهارم آن نیز اواخر ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.

در این سریال بریتانیایی دو دوست به نام های داشان (اشلی والترز) و سالی (کانو) دست به تجارت زیرزمینی مواد مخدر می زنند تا تبدیل به پولدارترین افراد بلوک زندگیشان شوند.

۱۰. The Crown

سریال‌های بریتانیایی

در سریال The Crown (تاج) به کارگردانی و نویسندگی پیتر مورگان، با داستان زندگی سلطنت ملکه الیزابت دوم انگلستان همراه می‌شویم.

این سریال درام که توسط دو کمپانی لفت بنک پیکچرز و سونی پیکچرز تلویژن راهی نتفلیکس شده، پس از پخش فصل اول مورد توجه بسیاری از بینندگان و منتقدان قرار گرفت و همین موضوع باعث شد که شاهد ساخت فصل دوم آن نیز باشیم. اکنون پس از گذشت ۴ فصل، فصل پنجم آن هم برای پخش در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده است.

در دو فصل اول سریال که اتفاقات اواسط دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را روایت می‌کند، کلر فوی و مت اسمیت به ترتیب نقش‌های ملکه الیزابت دوم و پرنس فلیپ را بازی می‌کنند. فصل سوم که پخش آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شد، الیویا کلمن و توبیاس منزیس را در نقش‌های مذکور به خود می‌بیند.

الیور دودن وزیر فرهنگ بریتانیا در سخنانی خواستار آن شد که در ابتدای هر قسمت از مجموعه تلویزیونی The Crown بیان شود که مخاطب، داستانی خیالی را تماشا می‌کند. وی مقصود از این کار را آگاهی رسانی به مخاطبان جوانی می‌داند که در زمان این رویدادهای تاریخی زندگی نکرده اند و ممکن است داستان را با واقعیت اشتباه بگیرند.

کلر فوی، الیویا کلمن، مت اسمیت، ونسا کربی، آیلین اتکینز، الکس جنینگز، لیا ویلیامز، ویکتوریا همیلتون و توبیاس منزیس از جمله بازیگران این درام بریتانیایی هستند.

۹. Doctor Foster

سریال‌های بریتانیایی

پخش این مجموعه تلویزیونی ۵ قسمتی ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ از شبکه BBC One آغاز شد که مایک بارتلتا نویسندگی آن را را برعهده داشته. دکتر فاستر (سوران جونز) زنی دوست‌داشتنی و خانواده دوست است که در یک روستایی در انگلیس زندگی می‌کند. اما اتفاقاتی در زندگی او رخ می‌دهد که باعث شده به شوهرش شک کند و گمان می‌کند شوهرش به او خیانت کرده.

پس از آن دکتر فاستر شروع می‌کند به زیرنظر گرفتن و تعقیب شوهرش و در این میان رازهای زیادی برای او آشکار می‌شود. برتی کارول، جودی کومر، ویکتوریا همیلتون، تام تیلور و آدام جیمز بازیگران این سریال درام بریتانیایی را تشکیل می‌دهند.

۸. Skins

سریال‌های بریتانیایی

در سریال‌های درام نوجوانانه عمدتا شاهد یک تیم بازیگری مشهور هستیم که از نقش خود در آن فیلم ۱۰ سال بزرگ‌تر هستند، اما این سبک در سریال Skins عوض شده است.

این سریال داستان زندگی گروهی از نوجوانان ساکن بریستول، واقع در جنوب غربی انگلستان، را پیش از دانشگاه را روایت می‌کند. اسکینز به نویسندگی برایان الزلی و جیمی بریتن، در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۷، از شبکه ای۴ روی آنتن رفت و درمیان عموم مردم و همچنین منتقدان به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کرد.

بازیگران اصلی مجموعه پس از دو فصل حضور، جایگزین می‌شدند و درغالب ۳ نسل، تا انتهای فصل ۶ به ایفای نقش پرداختند. فصل ۷ام و نهایی این مجموعه، به زندگی آتیِ شخصیت‌های محبوب این ۳ نسل می‌پردازد. این مجموعه به موضوعات بحث‌برانگیزی همچون خانواده‌های ناکارآمد، بیماری روانی (همچون اختلال در غذا خوردن و اختلال دوقطبی)، روابط جنسی نوجوانان، سوء مصرف مواد، مرگ و غیره می‌پردازد.
هریک از قسمت‌های این مجموعه، به مشکلات زندگی و دغدغه‌های یکی از شخصیت‌ها اختصاص داده شده است و عنوان آن قسمت نیز، برگرفته از نام همان شخصیت است.

۷. The Thick of It

سریال‌های بریتانیایی

The Thick of It به کارگردانی آرماندو یانوچی در حقیقت یک سریال طنز سیاسی است که امور داخلی و اداری یک دولت فرضی درون بریتانیا را به سخره می‌گیرد که توسط مقامات منتخب اداره نشده و به جای آن با مشت آهنین مالکوم تاکر، یک متخصص روابط عمومی بدنام و ماکیاولیایی، مدیریت می‌شود.

این سریال که در ۴ فصل روی آنتن رفته، از زندگی نخست وزیر اسبق انگلیس، تونی بلر، الهام گرفته شده است. دو اسپین‌آف به نام‌های In the Loop و Veep (معاون رییس جمهور) در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ به ترتیب در انگلیس و آمریکا پخش شدند.

۶. Fleabag

سریال‌های بریتانیایی

سریال Fleabag با حضور فیبی والر-بریج یکی از برترین کمدی‌های سیاه بریتانیایی در دهه اخیر است. والر-بریج علاوه بر این که خود وظیفه نویسندگی سریال را نیز برعهده داشته، به عنوان شخصیت اصلی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

 «فلیبگ» زن جوانِ سردرگم، عصبی اما مهربانی است که در لندن زندگی می‌کند و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. فصل اول این سریال در سال ۲۰۱۶ پخش شد و پس از دو فصل و سرانجام در آپریل ۲۰۱۹ به کار خود پایان داد.

سریال Fleabag با تحسین گسترده منتقدان همراه بود و پس از پخش فصل اول، والر بریج توانست جایزه تلویزیونی آکادمی بریتانیا را برای بهترین بازیگر کمدی زن دریافت کند.

۵. Bridgerton

سریال‌های بریتانیایی

Bridgerton یک سریال درام تاریخی است که به کارگردانی کریس ون دوسن بر اساس مجموعه رمان‌های جولیا کوئین ساخته شده است.

داستان فصل اول سریال عمدتا به خانواده بریجرتون و فرزندان آنها می‌پردازد، دافنه (دختر بزرگ خانواده) برای اولین بار وارد مسابقات «ازدواج ریجنسی» می‌شود و در آنجا عاشق فردی شده که جرقه داستان را می‌زند. درواقع با همین خلاصه داستانی می‌توان تم کلی سریال را حدس زد: عاشقانه و درام با چاشنی فضای تاریخی.

این سریال تنفلیکس برای فصل دوم نیز تمدید شده که قرار است به طور گسترده بر دومین فرزند بریجرتون، یعنی آنتونی (با بازی جاناتان بیلی) بپردازد.

۴. Black Mirror

سریال‌های بریتانیایی

Blck Mirror یک مجموعه آنتولوژی بریتانیایی که به کارگردانی و نویسندگی چارلی بروکر است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ از شبکه انگلیسی Channel 4 به نمایش درآمد.

دو فصل اول این سریال از تاریخ دسامبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۳ توسط Channel 4 ساخته و پخش شد. در سپتامبر ۲۰۱۵، نتفلیکس حق ساخت سریال را خرید و فصل سوم و چهارم که هرکدام ۶ قسمت دارند توسط این کمپانی ساخته و پخش شد.

هرکدام از اپیزودهای سریال، خط داستانی و بازیگران متفاوتی دارد. آینه سیاه یا همان Black Mirror نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمت‌های سریال در جامعه‌ای مدرن رخ می‌دهد که در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

Black Mirror در مجموع نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد و در زمینه نویسندگی و طراحی داستان مورد تحسین قرار گرفت و موفق به کسب جوایز مختلفی شد.

۳. Luther

سریال‌های بریتانیایی

Luther (لوتر) تلویزیونی درام جنایی روانشناختی است که با بازی ادریس البا در نقش جان لوتر و روت ویلسون در نقش آلیس مورگان ، توسط نیل کراس نوشته شده است.

جان لوتر که یک افسر پلیس فداکار اس، وسواس بسیار دارد و هر گاهی اوقات خشن است. با این حال، لوتر هزینه بسیازی را برای فداکاری خود پرداخته است. او هرگز نتوانسته جلوی خود را در سایه تاریکی جنایاتی که رخ می‌دهد بگیرد. از نظر لوتر، کار همیشه حرف اول را می زند. ۵ سری از این مجموعه از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ از شبکه BBC One به نمایش درآمد.

البا برای بازی در نقش جان لوتر موفق شد جایزه تلویزیونی منتقدان تلویزیونی، جایزه گلدن گلوب و جایزه انجمن بازیگران سینما را از آن خود کند.

۲. Broadchurch‎

سریال‌های بریتانیایی

Broadchurch از همان سریال‌های درام جنایی بریتانیایی است که هنگام تماشایش، دائما به فکر فرو رفته و به پیچیدگی داستان و شخصیت‌هایش فکر می‌کنید.

در این سریال با پرونده‌های مختلف جنایی همراه هستیم. قتل یک پسر جوان در شهری ساحلی و کوچک، یک آشفتگی رسانه ای به وجود می‌آورد که باعث هرج مرج جامعه می‌شود. در این میان برخلاف تلاش پلیس برای انجام تحقیقات لازم در سکوت، با انتشار خبر توسط خبرنگاری جوان، کارآگاهان پلیس محلی حادثه در کانون توجه همگان قرار می گیرد.

دیوید تننت به همراه اولیویا کلمن دو کارآگاه محلی در منطقه‌ای ساحلی به نام «برادچرچ» هستند که سعی در حل کردن این پرونده‌های جنایی دارند. این سریال در ۳ فصل از شبکه ITV روی آنتن رفت.

۱. Sherlock

سریال‌های بریتانیایی

شرلوک هم که دیگر نیاز به معرفی زیادی ندارد. این مجموعه تلویزیونی بریتانیایی اقتباسی به‌روز شده از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل است.

این سریال توسط استیون موفات و مارک گیتیس ساخته شده‌است و در آن بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش جان واتسون ایفای نقش می‌کنند.

شرلوک یکی از پرطرفدارترین سریال‌های بریتانیایی است که با رضایت گسترده منتقدان و تماشاگران همراه بوده. قلم داستانی و شخصیت پردازی، کارگردانی و قدرت تیم بازیگری، به خصوص بندیکت کامبربچ نیز مورد تحسین منقدان بسیاری قرار گرفته است.

منبع