درست است که نوشابه‌های رژیمی، کالری و شکر کمتری در مقایسه با نوشابه‌های عادی دارند، اما آنها هم خالی از ضرر نیستند. شواهد کمی در مورد ارتباط نوشیدنی‌های رژیمی با کاهش و یا حفظ وزن وجود دارند، اما شواهد بسیاری نشان می‌دهند که نوشابه‌های رژیمی مشکلات متابولیکی مشابه با نوشیدنی‌های شیرین دیگر ایجاد می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که یک قوطی نوشابۀ رژیمی در روز، 34 درصد خطر سندروم متابولیکی که منجر به پیدایش چربی شکمی و کلسترول بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود را بالا می‌برد. هر چیزی که طعم شیرینی داشته باشد، حتی اگر حاوی شکر نباشد، می‌تواند منجر به تولید انسولین شود و هنگامی‌که این اتفاق مکرراً بیفتد، مقاومت به انسولین، دیابت و بیماری‌های قلبی پدید خواهد آمد. پرزهای چشایی شما هم به طعم شیرین عادت کرده و نیاز به مصرف شیرینی بیشتر و بیشتری خواهید داشت تا احساس رضایت کنید. برای پایین آوردن میزان مصرف نوشابه، به مدت دو هفته، هر روز یک قوطی کمتر مصرف کنید، سپس همان یک قوطی باقیمانده را نیز با آب مخلوط کنید، سپس فقط نصف یک قوطی از آن را بنوشید، اما راه بهتری نیز وجود دارد. حقیقت این است که نوشابه‌ها اعتیادآور هستند، چیزی در وجود شما باعث می‌شود به سراغ آنها بروید و اگر علت این تمایل را پیدا نکنید، از بین نخواهد رفت. شما ممکن است دلایل زیادی برای نوشیدن نوشابه داشته باشید، اما این نیازها را می‌توانید سالم‌تر نیز برآورده کنید، مثلاً نوشیدنی دیگری به جای نوشابه بنوشید.

1- انگیزه نوشیدن نوشابه رژیمی: شما انرژی نیاز دارید. اگر منتظر تاکسی هستید و یک قوطی نوشابه را باز می‌کنید، ممکن است بدن شما به جای نوشابه به کافئین نیاز داشته باشد.

سم زدایی نوشابه‌های رژیمی

سعی کنید چای یا قهوه بنوشید که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و شما را در برابر بیماری‌ها حفاظت می‌کنند. اگر کمی آنها را شیرین کنید، ایرادی ندارد. می‌توانید آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل شیرین نمایید. چای سرد با طعم میوه مانند هلو و آلبالو گزینه‌های انتخابی خوبی هستند، چون میوه‌ها خودشان شیرین هستند. می‌توانید ساعات خواب خود را بیشتر کنید تا خسته نباشید و برای گذراندن روز خود به قهوه احتیاج پیدا نکنید.

2- انگیزه نوشیدن نوشابه‌های رژیمی: قند خون شما پایین است. اگر شما تحریک پذیر، دچار سرگیجه، لرزش و احساس ضعف می‌شوید و احساس می‌کنید عوامل استرس زا شما را احاطه کرده‌اند، ممکن است غدد فوق کلیوی شما نیاز به رسیدگی بیشتری داشته باشند. وظیفۀ آنها این است که در موقعیت‌های استرس‌زا، قند بیشتری تولید کنند. هنگامی که این غدد به خاطر فعالیت بیش از حد خود خسته می‌شوند، قند خون پایین خواهد آمد و شما برای کنترل آن هورمون‌های لازم را ندارید.

سم زدایی نوشابه‌های رژیمی

تا جایی که می‌توانید عوامل استرس‌زا را از زندگی روزمرۀ خود حذف کنید، مثلاً نیازی نیست که در هنگام صرف صبحانه اخبار تلویزیون ببینید و روز خود را با خبر ترور و طوفان شروع کنید. وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید تا قند خونتان پایین نیفتد. شما باید سه وعدۀ اصلی غذا و دو میان وعده داشته باشید. در طی روز پروتئین مصرف کنید، مثلاً مقداری مرغ یا لوبیا چشم بلبلی به سالاد ماکارونی خود اضافه کنید. میان وعده‌های مغذی مانند یک سوم فنجان کشمش و مغزها داشته باشید. مغزها حاوی چربی‌های سالمی هستند که جذب شکر را کند می‌کنند و کشمش نیز قند طبیعی دارد که تعادل را به بدن شما باز می‌گرداند. می‌توانید مکمل‌های ویتامین سی و ب 5 مصرف کنید.

3- انگیزه نوشیدن نوشابه‌های رژیمی: شما نا آگاهانه دارید مخمری را درون بدن خود تغذیه می‌کنید. اگر گرفتگی بینی، سینوزیت و یا سندرم رودۀ تحریک‌پذیر دارید، ممکن است هوس پنهان شما به قند، ناشی از رشد بیش‌ازحد مخمر یا کاندیدا در دستگاه گوارشتان باشد.

سم زدایی نوشابه‌های رژیمی

مواد پروبیوتیک مصرف کنید و با قطع مصرف شکر این مخمرها را از بین ببرید. در عین حال یک نوشیدنی جایگزین نوشابه برای خود پیدا کنید که احساس تنبیه شدگی نداشته باشید.

4- انگیزه نوشیدن نوشابه‌های رژیمی: نوسان هورمون دارید. اگر شما در دوران یائسگی خود بوده و یا نزدیک به آن هستید، نوسانات هورمونی می‌توانند باعث بی‌خوابی، سردرد، خستگی و افسردگی خفیف شوند و همۀ اینها میل به مصرف شکر و شیرینی را در شما ایجاد می‌کنند.

سم زدایی نوشابه‌های رژیمی

راهی پیدا کنید که استروژن، سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین مغز که باعث ایجاد حال خوب می‌شود را بالا ببرید. شیر سویا بنوشید، زیرا سویا حاوی ترکیبات گیاهی به نام ایزوفلاون است که در بدن شبیه استروژن عمل می‌کنند. اگر شیر سویا میل به مصرف شیرینی را در شما کم نکرد، پرتقال، موز، یک مشت توت یا شکلات تلخ مصرف کنید. ممکن است هفت روز طول بکشد تا میل به نوشیدن نوشابه در وجود شما از بین برود، البته ممکن است گهگاه هوس کنید نوشابه بنوشید، اما فراموش نکنید باید حد اعتدال را رعایت کنید، پس بهتر است فقط در موقعیت‌های خاص کمی نوشابه بنوشید.

این مطلب اولین بار در مجله دانش یوگا منتشر شده است.