گزارش اخیر اداره غذا و داروی آمریکا به بررسی مرگ‌هایی پرداخته که احتمالاً در اثر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا رخ داده‌اند. اکنون سؤال اینجاست که آیا نوشابه‌های انرژی‌زا به راستی مرگبارند؟ اداره غذا و داروی آمریکا گزارش‌هایی را منتشر کرد که به بررسی و توصیف مرگ‌هایی می‌پردازیم که احتمالاً در اثر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا اتفاق افتاده‌اند. بخش اعظم نگرانی‌ها در خصوص مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا مربوط به محتوای بالای کافئین چنین نوشیدنیهایی است؛ نوشیدنی‌هایی که به علت طبقه‌بندی شدن در زمره مکمل‌های غذایی، تولید آنها تحت کنترل اداره غذا و داروی آمریکا قرار ندارد. در این گزارش نگاه دقیقتری به این نوشابه‌ها می‌اندازیم.

موضوع این مرگ‌ها چگونه مطرح شد؟

در ابتدای سال گذشته میلادی، آنایس فورنیر ۱۴ ساله از مریلند به طور ناگهانی در اثر آریتمی قلبی که منجر به ایست قلبی‌اش شد درگذشت. ظاهراً او طی دو روز، دو نوشابه انرژی‌زا خورده بود. مادر فورنیر وندی کراسلند، هفته گذشته شکایتی علیه کارخانه نوشابه سازی Monster Beverage در کالیفرنیا به دادگاه ارائه کرد. او در شکایتش ادعا کرده است این شرکت خطراتی که در اثر نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زای پر کافئین ایجاد می‌شود، به وضوح روی محصولات خودش اعلام نکرده است.

به عنوان بخشی از قانون آزادی اطلاعات که از سوی کراسلند درخواست شده است، اداره غذا و داروی آمریکا جزئیات چهار پرونده دیگر را به همراه یک حمله قلبی دیگر که منجر به فوت نشد را منتشر کرد.

چه میزان کافئین در نوشابه‌های انرژی‌زا همانند وجود دارد؟

در حقیقت میزان این کافئین زیاد نیست. یک قوطی ۶۸۲ سیسی نوشابه حاوی ۲۴۰ میلیگرم کافئین است. یک فنجان معمولی (۲۲۵ سیسی) قهوه نیز حاوی ۹۰تا ۲۰۰ میلیگرم کافئین است.

چه میزان کافئین می‌تواند باعث مرگ شود؟

دوز مرگ‌آور کافئین حدود ۵ گرم برای بزرگ‌سالان است، بنابراین برای رسیدن به این میزان باید حداقل ۲۵ فنجان قهوه نوشید. بخشی از آسان بودن اجتناب از مرگ در اثر مصرف زیاد کافئین به این دلیل است که علائم مربوط به مراحل اولیه مسمومیت کافئین (گیجی تهوع و سردرد) ناخوشایند هستند.

مرگ در اثر مصرف کافئین معمول است؟

چنین مرگی به هیچ وجه معمول نیست. تعداد این موارد در نوشته‌های علمی تنها به تعداد انگشتان دست است، اگر چه این امکان وجود دارد که چنین مرگ‌هایی گزارش نشده باشند. بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ مراجعه به اورژانس بیمارستان های ایالات متحده در ارتباط با نوشیدنی‌های انرژی‌زا ده برابر شده است.

پس چه عاملی می‌تواند باعث مرگ پنج نفر شده باشد؟

از آنجایی که در بدترین حالت، میزان کافئین موجود در یک قوطی نوشابه انرژی زا ممکن است در بیشتر بزرگ‌سالان سالم تنها باعث بروز حالت بی‌ثباتی شود؛ این مرگ‌ها به احتمال زیاد ناشی از شرایط پزشکی قبلی هستند یا اینکه نوشیدنی با ماده دیگری ترکیب شده باشد. فورنیر از سندروم اهلر- دانلوس رنج می‌برد؛ یک اختلال ژنتیکی که باعث شل شدن پوست و مفاصل می‌شود و به آسانی رگ‌های خونی را تخریب می‌کند.

چه شرایط دیگری می‌تواند افراد را در برابر کافئین آسیب‌پذیر سازد؟

هر چیزی که ماهیچه قلب را ضعیف‌تر می‌سازد می‌تواند حساسیت نسبت به ضربات قلبی-عروقی را افزایش دهد. شرایطی مانند چاقی و دیابت، که معمولاً ما آنها را با آریتمی مرتبط نمی‌دانیم، می‌تواند باعث تضعیف قلب شود و درها را به روی کافئین برای ایجاد تپش‌های قلبی خطرناک بگشاید.

چرا تولید نوشابه‌های انرژی‌زا کنترل نمی‌شود؟

اداره غذا و داروی آمریکا تنها می‌تواند غذا و داروها را کنترل کند. با قرارگیری در زمره مکمل‌های غذایی نوشابه‌های انرژی‌زا از الزاماتی که باید در خصوص غذاهای محتوی کافئین رعایت شود فرار می‌کنند.

چه چیز دیگری در نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد؟

از تائورین و گوارانا به همراه مواد دیگر به عنوان محرک در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می‌شود.

این مطلب اولین بار در دو ماهنامه سلامانه منتشر شده است.